پرونده‌های واقعی درام ندارند!



 اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی,سریال محکومین
تهیه‌کننده سریال «محکومین ۲» درباره تاثیر فصل اول این سریال در فرهنگ‌سازی مجازات جایگزین حبس گفت: ما با کارشناسان قوه قضاییه صحبت کردیم و گفتند که در سال گذشته میزان صدور مجازات جایگزین حبس رشد بهتری داشته اما به نظرم هنوز در گام اول هستیم و جامعه با این مساله آشنا نشده است.

بهروز مفید در گفت‌وگو با ایسنا درباره سریال «محکومین ۲» که به کارگردانی سید جمال سید حاتمی در حال ساخت است، گفت: این سریال در ۴۰ قسمت تولید می‌شود که ۲۲ قسمت آن تصویربرداری شده است. ما در فصل اول این سریال بر موضوع مجازات جایگزین حبس متمرکز بودیم و در این فصل در کنار این موضوع، بحث بحران خانواده را مطرح کردیم زیرا این سریال ۴۰ قسمتی است و ظرفیت دارد که به هر دو موضوع پرداخته شود.

 

او با اشاره به موضوع بحران خانواده که در این سریال مطرح خواهد شد، بیان کرد: ما در این فصل به کشمکش‌هایی که در خانواده پیش می‌آید و فضای طلاق وارد می‌شویم. بعضی از مسائلی که منجر به طلاق شده ناهنجاری‌هایی است که ممکن است در خانواده وجود داشته باشد.

 

این تهیه‌کننده در پاسخ به این پرسش که آیا برای داستان‌های این سریال از پرونده‌های واقعی استفاده شده است، گفت: متأسفانه پرونده‌های واقعی درام لازم را به قصه نمی‌دهد به همین دلیل از آن‌ها استفاده نکردیم؛ البته بیش از ۲۰۰۰ پرونده برای این سریال خوانده و از متخصصانی هم استفاده شد اما وقتی پرونده‌ای به طلاق می‌انجامد به جزئیات مشکل وارد نمی‌شود مگر اینکه موضوعاتی مانند اعتیاد و … باشد؛ بنابراین این مسائل به ما درام نمی‌دهد. همچنین مجازات جایگزین حبس هم که در ایران اجرا می‌شود شامل درختکاری و حفظ حدیث و آیه است که به ما داستان و درام نخواهد داد. ما داستان این سریال را مبتنی بر ناهنجاری اجتماعی و همراه با تخیل نویسنده پیش بردیم.

 

مفید در پاسخ به این پرسش که آیا از مشاورانی برای داستان‌های «محکومین ۲» استفاده کرده‌اند، بیان کرد: ما از دو یا سه مددکار اجتماعی، دو یا سه قاضی و حقوقدان برای ساخت این سریال بهره بردیم تا طرح موضوعات این سریال از بستر واقعی خارج نباشد. سعی کردیم داستانی که نوشتیم در چارچوب شرایط اجتماعی و قوانین حفظ شود.

 

او اضافه کرد: به دلیل تجربه‌ام در خارج از کشور بحث مجازات جایگزین حبس برایم جالب بود اما در سال ۹۰ در ایران به قانون تبدیل نشده بود بنابراین طرح سریال من مکان و زمان نداشت. زمانی که طرح را در سازمان صداوسیما مطرح کردم، استقبالی صورت نگرفت و دو شبکه هم طرح را رد کردند اما در نهایت شبکه یک در مقطعی که مجازات جایگزین حبس به قانون تبدیل شد، طرح من را پذیرفت. من این برداشت را از شرایط اجتماعی خارج از کشور داشتم و سعی کردم فرهنگ‌سازی شود وقتی در ایران هم قانون شد، به هدف من کمک کرد.

 

این تهیه‌کننده گفت: قوه قضائیه خوشحال شد که این فرهنگ‌سازی را صداوسیما بدون سفارش انجام داده است.

 

او ادامه داد: فردی که مجازات جایگزین حبس می‌گیرد، پروسه دادرسی طولانی‌تری دارد و پرونده‌اش باز می‌ماند. همچنین باید یک مددکار بر پرونده او نظارت داشته باشد؛ البته به دلیل تراکم بیش از اندازه سیستم قضائی و عدم فرهنگ‌سازی، اتفاقی که باید در این حوزه رخ می‌داده، عملی نشده است. قوه قضائیه پس از پخش فصل اول سریال محکومین کتابی به همین نام منتشر کرد و فیلم‌نامه سریال را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد. همچنین میان قضات مسابقه گذاشت که نظرات خود را بگویند چون قوه قضائیه تمایل زیادی به این مساله دارد.

 

بهروز مفید درباره تأثیر مثبت مجازات جایگزین حبس در جامعه گفت: مجازات جایگزین حبس باعث می‌شود که هزینه و تعداد زندانیان در زندان کم شود و همچنین فرهنگی که روی زندانی تازه وارد می‌گذارد از بین برود.

 

تهیه‌کننده سریال «محکومین» اضافه کرد: تصویربرداری این سریال در اواخر خرداد ماه سال آینده به پایان می‌رسد و در هر قسمت پنج یا شش بازیگر ایفای نقش می‌کنند به همین دلیل حدود ۵۰۰ بازیگر داریم. ما مجبوریم تمام سنین را یک بار دور بزنیم و تلاش کردیم بازیگر تکراری نداشته باشیم که این مساله برای ما مشکل ایجاد می‌کند. تنها بازیگر ثابت ما نازنین فراهانی است که نقش مددکار را ایفا می‌کند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------