آخرین اخبار فرهنگی - هنری

دختر شایسته عربستان،اخبار فرهنگی،خبرهای فرهنگی

عربستان برای اولین بار در مسابقه دختر شایسته جهان شرکت می‌کند

عربستان سعودی برای اولین بار در تاریخ این کشور در مسابقه دختر شایسته جهان شرکت خواهد کرد. به گزارش انتخاب به نقل از…

راهنمای سریال‌های نوروزی 98



 اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی,سریال‌های نوروزی 98

 

«نون. خ»

شبكه یك 22:15

ماجرا از چه قراره؟

فیلمنامه سریال «نون.خ» كه توسط امیر وفایی به نگارش درآمده است، درونمایه‌ طنز دارد و در ۱۶ قسمت ۵۰دقیقه‌ای ویژه نوروز تولید می‌شود. نام متفاوت سریال برگرفته از نورالدین خانزاده، یكی از نقش‌های كلیدی مجموعه نون.خ انتخاب شده است. این سریال، داستان خانواده‌ای است كه پدر آنها دچار مشكلات مالی شده است. این مجموعه درباره مشكلات اقتصادی روز جامعه است و قرار است فضای نویی برای مخاطبان تلویزیون به نمایش بگذارد. با این كه داستان این مجموعه حول محور مسائل اقتصادی می‎گردد، اما از زاویه تلخ به ماجرا وارد نشده و همان طور كه از نام كارگردان هم پیداست، به خاطر تجربیات متعدد آقاخانی در ساخت آثار طنز در تلویزیون، روایت تازه‌ای از طنز انتظار تماشاگران نوروزی را می‌كشد. همچنین نون.خ بهانه‌ای است برای نشان دادن فرهنگ و آداب و رسوم بخشی از شهرهای كشورمان؛ از این رو بخشی از قصه در استان كردستان با لباس و لهجه كردی می‌گذرد و دارای لوكیشن‌های متعدد است.

 

كارگردانش كیه؟

ن. خ یازدهمین سریال كارنامه ده ساله سعید آقاخانی در مقام كارگردان به حساب می‌آید. هنرمندی كه در همه مدیوم‌ها خوش درخشیده و با داشتن سابقه خوب سینمایی، همیشه وزن كارنامه تلویزیونی‌اش چه در سمت كارگردان و چه بازیگر و نویسنده سنگین‌تر بوده و از دهه 70 تاكنون، هیچ‌وقت مخاطبان و علاقه‌مندان فراوان كارهای شاد و شیرین خود را با گیشه عوض نكرده است.  آخرین كار نوروزی آقاخانی در تلویزیون به مجموعه بیمار استاندارد برمی‌گردد كه نوروز ۹۵ از شبكه یك سیما به روی آنتن رفت. سریالی كه علی‌رغم جای گرفتن در گونه طنز و حضور بازیگران نام‌آشنایی چون بابك حمیدیان، جواد عزتی، شیلا خداداد و پوریا پورسرخ، نتوانست آن‌طور كه مجموعه‎های دزد و پلیس، خوش‌نشین‌ها، راه دررو و زن‌بابا مورد اقبال واقع شد، در جذب مخاطبان موفق باشد. اما آن طور كه از خبرهای سریال پیداست، بینندگان با مجموعه‌ای دیدنی در تعطیلات آغاز سال غافلگیر خواهند شد.

 

بازیگران كیا هستن؟

فارغ از بازیگران سریال نون.خ كه همگی از چهره‌های نامی در گونه طنز هستند دو نكته جالب توجه این كه سعید آقاخانی در این مجموعه، در نقش بازیگر و كارگردان ظاهر شده و نقش نورالدین خانزاده را خودش ایفا می‎كند. همین طور در كنار هنرمندان شناخته‌شده پایتخت‌نشینی چون علی صادقی، حمیدرضا آذرنگ، هومن حاجی‌عبداللهی، سیاوش مفیدی، فریده سپاه‌منصور، نعیمه نظام‌دوست و سیروس میمنت، در این سریال از بازیگران بومی هم استفاده شده است. از بین بازیگران مجموعه ن. خ شماری از آنها مثل علی صادقی تجربه یك یا چند همكاری را با سعید آقاخانی دارند و یك پیشینه ذهنی میان كارگردان و تیم بازیگری وجود دارد كه مسلما این شناخت در خدمت اثر خواهد بود.

 

« زوج و فرد»

شبكه 3 ساعت 20:45

ماجرا از چه قراره؟

این مجموعه تلویزیونی در ۱۵ قسمت توسط مهران مهام، تهیه‌كننده نامی مجموعه‌های تلویزیونی و بر اساس فیلمنامه‌ای از امیرعباس پیام و مهدی روشن‌روان در دست ساخت است. این مجموعه كه از ابتدا تاكنون چند‌بار با عناوین «حوزه استحفاظی» و «مُرّ قانون» تغییر نام داده، مراحل پایانی تولید خود را برای رسیدن به پخش نوروزی طی می‌كند.

 

این سریال كه از ابتدا برای پخش در تعطیلات نوروز در نظر گرفته شده بود، با داستانی به‌روز و گیرا، متناسب با شرایط اجتماعی روز كشورمان نوشته شده كه توان درگیر كردن شمار فراوانی از مخاطبان خود و برانگیختن حس همذات‌پنداری آنها را دارد. درونمایه سریال زوج و فرد، طنز اجتماعی است و با همین لحن از مشكلات موجود انتقاد می‌كند.

 

زوج و فرد الهام گرفته از تصویب طرح بحث‌برانگیز ممنوعیت به‌كارگیری بازنشستگان، روی این موضوع مانور می‎دهد و می‌كوشد به وسع خود چالش‌ها و بایدها و نبایدهای این قانون پر حرف و حدیث را به شكل داستانی اجتماعی اما طنز به تصویر بكشد. شخصیت اصلی این مجموعه، فردی در آستانه بازنشستگی است كه اتفاقات مختلف زندگی او و طرح مزایا و معایب این مصوبه، جهان زوج و فرد و آدم‌های پیرامونش را می‌سازد.

 

كارگردانش كیه؟

این مجموعه به كارگردانی مشترك محمد حسین لطیفی و علیرضا نجف زاده در حال تولید است. مهران مهام، تهیه‌كننده زوج و فرد درباره حضور دو كارگردان در این پروژه گفته است: با توجه به آنتن نوروز و شرایط دیگر صلاح بر این بود كه سریال زوج و فرد را همراه با دو كارگردان محمدحسین لطیفی و علیرضا نجف‌زاده تولید كنیم. برخلاف آنچه برخی خبرگزاری‌ها منتشر كردند محمدحسین لطیفی تا ۳۰ بهمن به عنوان كارگردان همراه ما خواهد بود و در ادامه ایشان به عنوان مشاور پروژه و كارگردان، سریال را همراهی خواهد كرد.

 

نام محمدحسین لطیفی با سریال «وفا» یكی از سریال‌های ماندگار نوروزی تلویزیون در ذهن بینندگان جا خوش كرده. ملودرامی پركشش و متفاوت كه نوروز ۸۵ از شبكه سه سیما روی آنتن رفت. وی بعد از این مجموعه با تولید دو مجموعه مناسبتی موفق دیگر چون «دودكش» و «سر دلبران» نشان داده توان بالایی در درك و جذب مخاطب به ویژه در ایام خاص دارد و انتظار می‌رود، عید امسال هم با قصه‌ای تازه در همان شبكه موفقیتش را تكرار كند.  همكار جوان‌تر وی در این مجموعه، علیرضا نجف‌زاده سال‌ها سابقه فعالیت در سینما و تلویزیون دارد و تاكنون در چند مجموعه تلویزیونی نوروزی هم دستیار كارگردان بوده. وی به عنوان یكی از شاگردان لطیفی، حالا در كنار محمدحسین لطیفی، كارگردانی این مجموعه را برعهده دارد.

 

بازیگران کیا هستن؟

مهران مهام هم ریسك نكرده و برای كنداكتور حساسی چون عید نوروز، فقط از بازیگران حرفه‌ای و سرشناس استفاده كرده است. زوج و فرد متناسب با لهجه طنزگونه خود، هنرمندانی با سابقه در این گونه را دور‌هم جمع كرده كه پیش از این نیز در كارهای موفق كمدی امتحان خود را پس داده‌اند. هدایت هاشمی با سریال‌های كمدی پایتخت 3 و 4، قرعه، چك برگشتی، سابقه نقش‌آفرینی در مجموعه‌ای نوروزگاهی را دارد و برای اولین بار در سریالی از محمدحسین لطیفی در نقش كمال شهری بازی می‌‌كند. ناهید مسلمی هم كه پیش از این در مجموعه‌های نوروزی چون چاردیواری و هیات‌مدیره ایفای نقش كرده بود، در زوج و فرد در نقش شهربانو مادر كمال ایفای نقشی متفاوت را عهده‌دار شده است. تكلیف دیگر بازیگران این گروه هم از مرجانه گلچین، مهران غفوریان، یوسف تیموری تا مهران رجبی، اشكان اشتیاق و سپند امیرسلیمانی هم در گونه كمدی به خوبی برای بینندگان روشن است. شیدا خلیق، مهشید ناصری، دلسا ملكی، شهین تسلیمی، كریم قربانی و اردشیر كاظمی در این سریال ایفای نقش می‌كنند.

 

«بر سر دوراهی»

شبكه 2، ساعت 21:30

ماجرا از چه قراره؟

كمی پیشتر در بین فهرست مجموعه‌های نوروزی كاری به نام ساده‎دلان یا تنگنا دیده می‌شد كه قرار بود با همكاری حامد عنقا و توفیقی ساخته شود اما چندی بعد این گروه با نام و داستان جدیدی آغاز به کار کرد. عنقا در مصاحبه‌ای در خصوص كار اخیر خود گفته: قصه از قبل وجود داشت و ما پیش از شروع كار دیدیم این قصه آن كار موفقی كه بخواهیم پایش بایستیم، نیست و بعد از گذشت چند روز از پیش‌تولید قصه را با نام ساده‌دلان كنار گذاشتیم. من قصه جدیدی را طراحی كردم و نوشتم نتیجه‌اش بر سر دوراهی شد. جنس این كار با آثار سال‌های اخیر من متفاوت است و كمی به فضای فیلم انتخاب كه سال‌ها پیش نوشته‌ام، نزدیك می‌شود. البته ابدا كمدی و خنده‌دار نیست، یك اثر جدی و عاشقانه است.

 

بر سر دو راهی، داستان عاشقانه پرفراز و نشیب پسری به نام حامد است كه به واسطه عوض شدن دنیایش و تغییر مسائل مالی، همه چیزش تغییر می‌كند. این سریال بسیار پرقصه‌ است و تلاش می‌كند در40 قسمت، داستانی از بالاترین تا پایین‌ترین طبقات اجتماعی را روایت ‌كند.

 

‌قصه‌ای كه به قول نویسنده اثر، وقتی روی كاغذ خوانده می‌شود، احساس می‌كنیم داریم قصه‌ای از مجلات كاهی قدیمی می‌خوانیم. قصه‌های عاشقانه با بیان مشكلات عشقی در ستون معروفی با نام بر سر دو راهی در مجلات آن روزگار چاپ می‌شد. حامد قصه عنقا هم مثل هر انسان معمولی هرازگاهی بر سر دو راهی قرار می‌گیرد و انتخاب‌هایش مسیر داستان را رقم می‌زند. سال‌هاست حامد شخصیت اصلی كارهای عنقاست، به این دلیل كه همیشه بخشی از خودش را در كاراكترها قرار می‌دهد تا به آنها احساس نزدیكی كند. هر چند این حامدها با یكدیگر تفاوت‌هایی دارند اما همیشه بخشی از خودش در آنان وجود دارد.

 

كارگردانش كیه؟

این سریال به كارگردانی بهرنگ توفیقی و تهیه‌كنندگی حامد عنقا در حال تهیه و تولید است. بی‎شك مخاطبان این زوج هنری را با آخرین ساخته تلویزیونی پرماجرای «پدر» به خوبی به یاد دارند. همچنین توفیقی پیش از این سریال هم در مجموعه «انقلاب زیبا» تولید 1393 همكاری مشتركی با عنقا داشته است. نگاهی به كارنامه توفیقی به عنوان یك كارگردان تلویزیونی از آغاز دهه 90 بیانگر دغدغه‌مندی او برای تولید آثار شایسته مخاطب و دیده شدن است. مجموعه‌هایی كه از مسیر انحرافی تا امروز در گونه‌های متنوع كمدی، خانوادگی، سیاسی و اجتماعی تولید شده‌اند و از توان و شجاعت كارگردان در امتحان تِم‌های نو خبر می‌دهند. با دیدن آثار قابل قبولی چون انقلاب زیبا، زیر پای مادر و پدر از وی، بیننده باید در هر كار منتظر حركت رو به جلوی كارهای توفیقی باشد.

 

بازیگران كیا هستن؟

عنقا برخلاف كارهای قبلی‌اش كه همیشه سعی می‌كرد چهره‌های جدید را در كارهایش معرفی كند برای سریال بر‌سر دو راهی سراغ بازیگران حرفه‌ای رفته است. گودرزی به عنوان نقش اول این مجموعه كه در دو سال گذشته بازگشت چشمگیری به تلویزیون داشته و از اجرا تا بازیگری را پشت سرهم امتحان كرده، برای اولین بار همكاری با بهرنگ توفیقی را به كارنامه هنری اش اضافه می‌كند.

 

مهراوه شریفی نیا هم بعد از «كیمیا»، با پایان دادن به دوری سه ساله‌اش از جعبه جادویی، این بار در یك مجموعه نوروزی نقش‎آفرینی می‎كند بر سر دو راهی، سومین تجربه همكاری شریفی نیا و عنقا بعد از دو مجموعه‌ تلویزیونی خانگی «قلب یخی» و سریال اینترنتی «پیكسل» است. میترا حجار، بهنوش بختیاری، عنایت بخشی، افسانه چهره آزاد، بهرنگ علوی، مجید مشیری، شهین تسلیمی، اسماعیل پوررضا، اكبر رحمتی، یلدا قشقایی، شیرین آقاكاشی، داود بنی‌اسد، محمد شهرابی و مجید علیزاده دیگر ایفاگران نقش در این سریال عیدانه هستند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------