گواهینامه درجه یک آواز برای همایون شجریان



 اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی,همایون شجریان

 

همایون شجریان خواننده موسیقی ایرانی گواهینامه درجه یک هنری خود را در رشته آواز از سوی شورای ارزشیابی هنرمندان دریافت کرد؛ گواهینامه ای که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به هنرمندان خلاق و جریان ساز اعطا می‌کند و این درجه هنری در حکم مدرک علمی یک هنرمند است.

 

این گواهینامه هرچند در 27 اسفند 1397 به امضای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌عنوان رئیس شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران کشور رسیده است ، اما تاریخ صدور آن به سال 93 بازمی گردد. در شورای  ارزشیابی، نماینده معاونت توسعه مدیریت و نظارت راهبری رئیس جمهور، نماینده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و نماینده فرهنگستان هنر اعضای حقوقی این شورا هستند اکنون منابع خبری گزارش داده اند که همایون شجریان ، این گواهینامه را دریافت کرده است.

 

وارث خلف پدر

داریوش پیرنیاکان نوازنده پیشکسوت تار و مدرس ضمن تبریک دریافت این نشان برای همایون شجریان بیان داشت: همایون شجریان میراث دار فرهنگی بسیار غنی است و با پشتوانه عظیمی در این راه قدم برداشته است؛ حامی و استاد بسیار بزرگوار و ارزشمندی چون محمدرضا شجریان. همایون جوان با استعداد ومحبوب مردم و هنرمندان بویژه خود من است اما بهتر این است همایون عزیز میراث پدر را حفظ کند و موسیقی‌هایی اجرا و عرضه  کند که از راه پدر که استاد او نیز بوده دور نشود.البته این بدان معنا نیست که همایون مانند پدرش بخواند و مقلد محض پدر باشد چرا که استاد شجریان هم مانند هیچ یک از استادانش نخوانده اما چارچوب‌های اصیل موسیقی ایرانی را حفظ کرده و در عین حال در هر آواز ایشان نو‌آوری و خلاقیت وجود دارد و از همایون عزیز نیز انتظار داریم چارچوب‌های اصیل موسیقی ایرانی را در عین نوآوری حفظ کند.

 

او در ادامه افزود: موسیقی آوازی ما در حال نابودی است. متأسفانه از آن روزگار که در رادیو استادان بزرگ آواز چون بنان، قوامی، شهیدی، خوانساری، گلپایگانی، ایرج و شجریان حضور داشتند و آواز هرکدام رنگ و بوی متفاوتی داشت بسیار گذشته است و جای تأسف است که موسیقی آوازی ما امروز درمحاق رفته و آن گونه که در گذشته بود دیگر نیست. البته در موسیقی‌سازی هم این اتفاقات به چشم می‌خورد و با وجود عده کثیر جوانان مستعد اما متأسفانه کاری اصولی انجام نمی‌گیرد و این لطمه بزرگی به موسیقی ایرانی است. من به همایون عزیز تبریک می‌گویم و قطعاً استحقاق آن را دارد اما انتظار داریم همان‌طور که اشاره شد اصالت‌های موسیقی ایرانی را حفظ کند.

 

انتظار بالای جامعه هنری

علی جهاندار خواننده و مدرس پیشکسوت آواز نیز در این باره گفت: همایون شجریان عزیزحافظ موسیقی آوازی پدرش است و مسئولیت بسیاری به عهده اوست یعنی هم مسئول حفظ نام شجریان است که محبوبیتی بسیار در دل مردم دارد و هم موسیقی آوازی که او در این مسیر قدم برداشته است بنابراین مسئولیت سنگینی برعهده دارد و جامعه هنری انتظار بسیاری از او دارد و باید مراقب باشد راهش را درست انتخاب کند و تحت تأثیر عام قرار نگیرد.

 

او در ادامه افزود: جوانان باید طبق روال پیشینیان و با احتیاط  قدم بردارند و باید در راستای ارزش‌های معنوی موسیقی اصیل کشورمان حرکت کنند چرا که یک بی‌احتیاطی ممکن است جبران‌ناپذیر باشد و اعتبار خود را به هر چیزی نفروشند؛ اعتباری که از دست می‌رود برگشتی ندارد.مردم کشور ما بسیار آگاه و هوشیار هستند و خوب و بد را تشخیص می‌دهند و هیچ گاه اشتباه نمی کنند و هنرمندانی که در این راه مسیر درست و سلامت را طی کرده‌اند بهترین راهنما برای این جوانان هستند بنابراین عزیزانی چون همایون یا جوانان دیگر که در این راستا حرکت می‌کنند باید بیشتراحتیاط  کنند و تحت تأثیر تعریف و تمجید روز قرار نگیرند و از بزرگان و پیشینیان تبعیت داشته باشند.

 

حساسیّت مسیر پیش رو

محمد رضا درویشی آهنگساز و پژوهشگر پیشکسوت موسیقی ایران نیز بیان داشت: همایون شجریان خواننده بسیار خوب و توانمندی است و من به‌عنوان یک دوست و موسیقیدان برای ایشان آرزوی موفقیت دارم. او در ادامه گفت: هر هنرمندی چه آهنگساز یا نوازنده و خواننده هر ژانری را که انتخاب می‌کند به سلیقه خودش بوده و این در خصوص همایون هم صدق می‌کند. من مبصر یا داور موسیقی ایران نیستم. آقای همایون شجریان به لحاظ توانایی در خوانندگی خواننده بسیار برجسته‌ای است و مسیری را که انتخاب کرده قطعاً صلاح و علایق خودش دانسته است.

 

درویشی در خصوص شرایط امروز موسیقی آوازی گفت: موسیقی آوازی ما بی‌محتوا شده است و علت آن دوری از تفکر است چرا که سطح تفکر در جامعه ایران یک روند رو به سراشیبی دارد؛ جامعه هنری مستثنی از کل جامعه ایران نیست و متأسفانه این سطحی اندیشی و سبک انگاری روز به روز غالب می‌شود.

 

بــــرش

بر مدار دودمان

فردین خلعتبری آهنگساز خوب کشور‌مان که در آلبوم «امشب کنار غزل‌های من بخواب» با همایون شجریان همکاری داشته در این باره به «ایران» گفت: پیش از آن که نشانی ترا نشان دهد، نشانی صدایی خوش را به گوش‌ها دادی. دوباره و از پس روزگاران پر خاطره. اشک و لبخند، غم و شادی مکرر و نگاه‌های به دور دست، ماورای اکنون، ماجرایی داشت پیدا و پنهان در دمی ماندگار در آوازی، که همیشه بیم انقطاع آن در ذهن فرزانه روزگار چرخید و می‌چرخد و این بار امید تسلسل رو به اوج، خشنودش می‌کند.

 

چه بر مدار دودمان و چه در قالب تدوین استاد و شاگرد، آنچه می‌ماند راه گذاریست به بعد. بعدی که در آن پیداییم و هراس تکدر خاطرمان نیست. هنگام این همه، همراهی رسمی، قدمی است به پیش، چون می‌دانم برای تو ایستگاهی نیست که عشاقت را نگران کند یا بفریبدت، که پیشتر از این سلوک سلَفت را دیده‌ایم. همایون عزیز، تاریخ‌مان تصدیق می‌کند، هر قدمی به پیش با مقاومت روبه‌رو شده است. وقوف به این حقیقت، عزمت را راسخ‌تر کند و هوشیارترت سازد. 

 

 

ایران/ندا سیجانی

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------