ناگفته های نیکی کریمی از مستندی که بعد از 21 سال منتشر شد



 اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی,نیکی کریمی
نیکی کریمی می گوید که مستند "داشتن و نداشتن" را ۲۱ سال قبل با توجه به امکانات تصویری و ذهنی اش در آن سال ساخته است و در عین حال از اینکه فرصتی فراهم شده تا مخاطب بیشتری فیلم را ببیند، اظهار خرسندی می کند. 

یکی کریمی بازیگر و کارگردان فیلم " اتابای " که در جشنواره فجر گذشته مورد توجه منتقدان و مخاطبان قرار گرفته، مانند همه فعلا صبر کرده است تا کرونا بالاخره تمام شود و سالن های سینما باز شود؛ چون فیلم جدیدش را مناسب اکران گسترده بر پرده سینماها می داند تا اکران آنلاین.

 

‎اما این روزها نیکی کریمی مستند "داشتن و نداشتن" را که بیست و یک سال قبل ساخته است در "فیلیمو" به نمایش گذاشته است، مستندی که درباره مرکز ناباروری زوج ها ست،  او در این مستند سراغ زن ها و مردهایی رفته است که به دلیل بچه دار نشدن به مرکز ناباروری مراجعه می کنند و البته در این میان به چالش داشتن یا نداشتن بچه هم پرداخته می شود.

 

‎نیکی کریمی در گفتگوی کوتاهی که با ایسنا داشت، درباره اینکه چرا با تاخیر این مستند را عرضه کرده است، گفت:بارها در محافل مختلف، خانم ها با توجه به سوژه فیلم، متقاضی تماشای فیلم بودند و از من می پرسیدند که کجا ، ‎می توانیم این فیلم را ببینیم.به هرحال مستند "داشتن و نداشتن"، اولین مستند کارنامه ام است و با توجه به سوژه آن، علاقه مند شدم تا فیلم در دسترس مخاطبان باشد.

 

‎این کارگردان معتقد  است: مستند "داشتن و نداشتن"، مستندی است که با توجه به موضوع آن،موضوع به روزی است و همواره بچه دار شدن و نشدن دغدغه جوامع بوده و هست. ‎در این مستند بدون اینکه بخواهم قضاوت کنم ، این موضوع را  را می بینم و بررسی می کنم . حتی یکی از پزشکان وقتی در مستند صحبت می کند،خیلی صریح درباره ماجرای بچه دار شدن گفتگو می کند اما تاکید می کند من به کسی توصیه ای نمی کنم که چه کاری باید انجام بدهد.

 

‎نیکی کریمی درباره شکل گیری مستند "داشتن و نداشتن" خاطرنشان کرد:مرکز ناباروری در آن سالها درست روبروی خانه من بود و با توجه به اینکه کارم و حرفه ام سینماست و همواره علاقه مند بودم  که با انسان ها در ارتباط باشم و عکس العمل آنها را در مواجهه با مشکلات بدانم،‎ برخی از این خانم ها را سوار می کردم و در مسیر می رساندم . گفت و گوی من با آنها مرا در مسیر دردالود و رنج اور درمان نازایی قرار داد و وسواس فکری بیمارگونه بچه خواستن که در نهایت تصمیم گرفتم از این موضوع، مستند بسازم.

 

او در عین حال گفت: اما با زوج هایی هم صحبت کردم که هیچ ایده ای نداشتند که چرا می خواهند بچه دار شوند . بچه شان نه ثمره عشق است و نه هیچ. گویی تنها از روی خودخواهی و اینکه این را هم داشته باشیم، حالا خواسته بودند بچه هم داشته باشند. 

 

‎به گفته نیکی کریمی؛ ساخت این فیلم یکسال طول کشیده است و پنجاه دقیقه فیلم حاصل ساعت ها گفت و گو و تحقیق است. 

 

‎او در پاسخ به اینکه آیا مردم با توجه به حضور شما به عنوان بازیگر،همکاری بیشتری داشتند؟ گفت: بله ! خوشبختانه لطف داشتند و همکاری راحت و مثمر ثمر تری اتفاق افتاد.

 

‎نیکی کریمی در پایان با بیان اینکه مستند "داشتن و نداشتن" 21 سال قبل با توجه به امکانات تصویری و ذهنی اش در آن سالها ساخته شده است، در عین حال اظهار خرسندی کرد: خیلی ها که کماکان نمی دانند، آیا باید در این اوضاع و احوال جهان، بچه دار شد یا نه! می توانند این روزها فیلم را ببینند.

 

پخش جهانی مستند "داشتن و نداشتن" را احمد کیارستمی از طریق سایت داکیونایت برعهده دارد.

 

پوستر مستند "داشتن و نداشتن" توسط ساعد مشکی طراحی شده است.

 

 اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی,نیکی کریمی
 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------