فاجعه بارترین تاثیراتی که فیلم‌ها بر روی مخاطبان خود گذاشتند+تصاویر



سینما,اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی
سینما، قدرت شگفت انگیزی در ترویج یک مفهوم و اثرگذاری آن بر جامعه دارد، اما گاهی تاثیرات یک فیلم، مخرب است. 

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از اور مووی لایف، در طول تاریخ، بسیاری از رهبران از قدرت فیلم برای دستیابی به اهداف خود استفاده کرده اند. به عنوان مثال، در طول جنگ جهانی دوم، هیتلر و استالین از فیلم‌ها به عنوان تبلیغ استفاده کردند و این کار را با موفقیت انجام دادند.

 

سینما به راحتی می‌تواند نظرات مردم و نگاه آن‌ها به زندگی را تغییر دهد. فیلم‌های خوب، همیشه بیننده را تحت تأثیر قرار می‌دهند. با توجه به اینکه هدف اصلی شکل گیری اثر سینمایی، تأثیرگذاری و ارسال پیام است، افراد معمولا تحت تأثیر فیلم‌ها قرارمی گیرند.

 

فیلم‌ها از طریق روش‌های بی شماری بر جامعه و دنیای مدرنی که ما در آن زندگی می‌کنیم تأثیر می‌گذارد، بعضی منفی، بعضی مثبت. از آنجا که صنعت سینما بسیار گسترده است و فیلم‌ها به بخشی بزرگ از زندگی ما تبدیل شده اند، تأثیر و نفوذ کلی سینما بر جامعه ما بسیار زیاد است.

 

آثار سینمایی، راهی برای گسترش دانش تاریخی و فرهنگی

یکی از راه‌های تأثیرگذاری فیلم‌ها بر جامعه، گسترش دانش ما در مورد تاریخ و فرهنگ است. بعضی از فیلم‌ها برای تماشاگران مانند درس تاریخ هستند، زیرا زندگی واقعی و وقایع گذشته را نشان می‌دهند. نمونه آن فیلم «گلادیاتور» برنده جایزه اسکار در سال ۲۰۰۱ است. «گلادیاتور» برنده پنج جایزه اسکار و نامزد هفت جایزه دیگر شده است.

 

با این که فیلم «گلادیاتور» بر اساس داستان‌هایی از عشق و انتقام ساخته شده، اما زندگی واقعی زندگی گذشته را به تصویر می‌کشد. این فیلم، اوضاع سیاسی رم در زمان گذشته و وضعیت کلی جهان را نشان می‌دهد. افرادی که «گلادیاتور» را دیده اند مطمئنا از این فیلم دانش کسب کرده و درک فعلی خود از فرهنگ روم را گسترش داده اند.

سینما,اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی

 

همچنین فیلم‌ها فرهنگ‌های مختلف در سراسر جهان را توصیف و کاوش می‌کنند. یک نمونه کامل از این فیلم ها، «شهر خدا» دارنده چهار نامزد اسکار است. این فیلم در منطقه فقیرنشین ریودوژانیرو اتفاق می‌افتد. این فیلم مطمئناً بیننده را تحت تأثیر قرار می‌دهد. زیرا موقعیت‌ها و حقایق خاصی را درباره زندگی در ریودوژانیرو نشان می‌دهد که اکثر مردم نمی‌دانند.

سینما,اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی

 

فیلم های سینمایی، راهی برای تبلیغات

روش دیگر برای تأثیرگذاری فیلم‌ها بر جامعه، تبلیغات محصولات مختلف است. غالبا، شرکت‌ها برای تبلیغ محصولاتشان در فیلم‌ها، به استودیو‌ها مبلغی پرداخت می‌کنند. هنگامی که بسیاری از مردم این فیلم را تماشا می‌کنند، مطمئنا برخی از آن‌ها مایل به خرید قوطی کوکاکولایی هستند که شخصیت مورد علاقه آن‌ها در طول فیلم می‌نوشید.

 

سینما,اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی

 

نمونه اخیر این مورد فیلم «عصبی» با بازی دیو فرانکو و اما رابرتز است. کاملا واضح است که این فیلم یک تبلیغ بزرگ برای شرکت اپل است. میلیون‌ها نفر برای دیدن آن فیلم رفتند. برخی از این افراد پس از دیدن فیلم، تمایل به خرید محصول جدید اپل را داشتند، زیرا دیدند که چقدر در دست شخصیت‌ها استفاده شده است.

 

تحقیقات نشان داده است که مردم می‌خواهند از افراد مورد علاقه خود تقلید کنند، بنابراین تولیدات اغلب بازیگران مشهور را تنها با هدف تبلیغات انجام می‌دهند. به عنوان مثال اگر بازیگر مورد علاقه شخصی جانی دپ باشد، ناخودآگاه سعی در تقلید از او دارد. اگر جانی دپ فقط یک جرعه از کوکاکولا می‌خورد، هواداران ناخودآگاه می‌خواهند کوکاکولا را بخرند تا مانند بازیگر مورد علاقه خود باشند.

 

فیلم های سینمایی و تاثیرات مخرب اخلاقی

حتی نقشی که بازیگران در فیلم ایفا می‌کنند، موجب تاثیرگذاری می‌شود. مردم دوست دارند که به طور مداوم آنچه در سینما دیده اند را تقلید کنند. به عنوان مثال، خشونت در فیلم‌ها می‌تواند برای بسیاری از بینندگان جوان بسیار تأثیرگذار باشد. افراد ممکن است ناخودآگاه بخواهند مانند شخصیت فیلم مورد علاقه خود باشند، حتی اگر آن شخصیت نیت شرورانه‌ای داشته باشد.

 

در سال ۲۰۱۲ در شهر آئورورا، کلرادو جیمز هولمز طی نمایش فیلم «شوالیه تاریکی برمی خیزد» در سینما، دوازده نفر را کشت و هفتاد نفر را زخمی کرد. جیمز هولمز مدت‌ها طرفدار ابرقهرمانان بود و به خصوص بتمن را دوست داشت. روانشناسان هنوز مطمئن نیستند که دقیقا چه چیزی او را برای انجام تیراندازی تحریک کرده است، اما یکی از تئوری‌ها این است که او با ساخت فیلم «شوالیه تاریکی برمی خیزد»، تحت تاثیر قرار گرفته است.

 

سینما,اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی

 

نظریه معروف دیگر این است که از میخواسته مانند جوکر، شخصیت شرور «شوالیه تاریکی» که می‌خواست از طریق خشونت، هرج و مرج و وحشت را گسترش دهد، باشد. جوکر تصور نمی‌کند مردم عادی مردم واقعی باشند و جیمز هولمز دقیقا گفته است که "این افراد واقعی نبودند". اگرچه این یک مثال بسیار اغراق آمیز است، اما واقعیت این است که باعث ایجاد خشونت بر نوجوانانی که در سراسر دنیا، این فیلم‌ها را تماشا می‌کنند باشد.

 

سینما,اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی

  

در سال ۱۹۷۱، همان سال که فیلم «پرتقال کوکی» منتشر شد، میزان جرم و جنایت در آمریکا افزایش یافت. حدس زده می‌شود که برخی از افراد تحت تأثیر روان پریشان در "یک ساعت نارنجی"  قرار گرفتند و این امر آن‌ها را تحت تأثیر قرار داد به طوری که دیگر تمایل خود را برای انجام فعالیت‌های جنایی سرکوب نمی‌کردند.

 

سینما,اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی

  

تاثیرات فیلم های سینمایی بر سلامت  جامعه

فیلم‌ها می‌توانند سلامتی افراد را بهبود بخشیده و یا از بین ببرند. مطالعات نشان می‌دهد کسانی که عاشق دیدن فیلم های ترسناک هستند،  ترس آن ها موجب افزایش آدرنالین و احساس خوشایند آن‌ها می‌شود. با این حال، اکثر آن‌ها نمی‌دانند که ترسیدن هنگام تماشای یک فیلم ترسناک باعث افزایش ضربان قلب و فشار خون شما می‌شود که می‌تواند منجر به حمله قلبی و حتی مرگ شود. زنی هنگام تماشای "مصائب مسیح" در تئاتر بر اثر حمله قلبی درگذشت. 

 

اما مسلماً فیلم‌ها می‌توانند برای سلامتی شما هم مفید باشند. کمدی‌ها به پایین آمدن  فشار خون شما کمک می‌کنند.  مطالعاتی انجام شده است که نشان می‌دهد ۱۵ دقیقه خنده شدید هنگام تماشای فیلم، مانند تأثیر ورزش در سیستم قلبی عروقی است.

 

فیلم‌ها الهام بخش هستند

با این حال، نکات مثبت در مورد این یکی بیشتر از منفی است. مردم از فیلم‌ها الهام می‌گیرند تا رویا‌ها را خلق کنند. اکثر بازیگران، کارگردانان، نویسندگان و ... احتمالا بعضی فیلم‌ها را در کودکی دیده اند و از این طریق الهام گرفته اند که خودشان چیزی خلق کنند. این جنبه بسیار مهمی از تأثیر فیلم‌ها بر جامعه است؛ آن‌ها الهام بخش هستند. آن‌ها به افراد الهام می‌دهند تا در جهت رسیدن به رویا‌های خود تلاش کنند و آن‌ها را وادار می‌کنند تا وارد صنعت شوند.

 

سینما مطمئنا تأثیرگذارترین شکل هنری است. فیلم ها، اما همه جا هستند. بسیاری از مردم هر روز فیلم می‌بینند و صنعت فیلم سازی بسیار بزرگ و تأثیرگذار است. با این حال، فیلم‌ها می‌توانند از دو طریق مثبت و منفی بر جامعه تأثیر بگذارند. آن‌ها می‌توانند به رشد اقتصاد، الهام بخشیدن به افراد و گسترش دانش اولیه ما در مورد جهان پیرامون کمک کنند. فیلم‌ها همچنین می‌توانند خشونت و عادت‌های بد ایجاد کنند، باعث حرص و طمع مردم شوند و پیام بدی را به مردم ارسال کنند. 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------