«پایتخت» در مسیر «مختارنامه» قرار دارد؟



سریال پایتخت,اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی
سریال محبوب سیروس مقدم که این روزها از شبکه یک بازپخش شد طی یک سال گذشته چهار بار از تلویزیون پخش شده است. 

به گزارش خراسان؛ تلویزیون به مناسبت تعطیلی پنج روزه، از چهارشنبه هفته گذشته فصل پنجم سریال «پایتخت» ساخته سیروس مقدم را هرروز به مدت 3 ساعت، روی آنتن فرستاد و قرار است امروز آخرین قسمت این مجموعه پخش شود. تکرار فصل‌های مختلف این سریال پرمخاطب در طول سال به بهانه‌های گوناگون، از شبکه‌های تلویزیون روی آنتن می‌رود و مخاطبان بارها شاهد پخش این مجموعه خواهند بود. «پایتخت» در یک سال گذشته، چهار بار از شبکه یک و آی‌فیلم پخش شده است.

 

«پایتخت» از مهر تا بهمن روی آنتن 

شبکه آی‌فیلم اواخر مهر سال گذشته، برای چندمین بار شروع به پخش تکرار سریال «پایتخت» کرد و فصل اول این مجموعه را روی آنتن برد. آی‌فیلم پس از پایان این فصل به ترتیب فصل دوم، سوم، چهارم و پنجم این مجموعه را هم پخش کرد و تا اوایل بهمن این مجموعه روی آنتن بود.

  

به این ترتیب مخاطبان تلویزیون تقریبا چهار ماه شاهد پخش تکرار پنج فصل «پایتخت» بودند. احتمالا حواشی فصل ششم سریال در نوروز 99، باعث شد فصل ششم پخش نشود و آی‌فیلم به مرور «پایتخت» تا فصل پنجم بسنده کند. پس از گذشت تقریبا دو ماه از مرور کامل «پایتخت» در شبکه آی‌فیلم، شبکه یک در آستانه نوروز 1400 به بهانه پخش قسمت‌های باقی‌مانده فصل ششم که به دلیل شیوع کرونا ناتمام مانده بود، خلاصه این فصل را روی آنتن برد.

 

نسخه فشرده پس از نسخه سینمایی

سریال «پایتخت» تا به حال علاوه بر این که به طور کامل و در قالب سریال، بارها از شبکه‌های مختلف پخش شده، تبدیل به نسخه سینمایی هم شده است! نسخه سینمایی «پایتخت 3» نیمه آبان سال 99 به مناسبت هفته وحدت از شبکه یک روی آنتن رفت. اکنون پخش فصل پنجم سریال، در طول پنج روز به صورت فشرده، ایده جدید شبکه یک بوده است. هفته گذشته شبکه یک تصمیم گرفت مخاطبان را در تعطیلات پنج روزه با پخش «پایتخت 5» سرگرم کند.

 

این مجموعه از چهارشنبه هفته‌ای که گذشت هر روز ساعت 10 صبح تا یک ظهر روی آنتن رفت. هرچند سریال «پایتخت» جزو آثار محبوب و پرمخاطب تلویزیون است، اما بازپخش چندباره سریال در فاصله زمانی کم، کمک زیادی به سرگرم کردن مخاطب نخواهد کرد و برعکس ممکن است باعث دلزدگی مخاطب از این سریال شود.

 

نکته عجیب این که بلافاصله پس از پایان این سریال در شبکه یک، پخش تکرار «پایتخت 6» قرار است از امشب در شبکه آی‌فیلم آغاز شود! طبق اعلام قبلی شبکه آی‌فیلم، این مجموعه جایگزین «زیر همکف» خواهد شد و هرشب ساعت 21 روی آنتن خواهد رفت.

 

«پایتخت» در مسیر «مختارنامه»؟

«مختارنامه» نیز جزو آثار ماندگار و محبوب مخاطبان است، اما تلویزیون در سال‌های گذشته، این مجموعه را بارها به مناسبت‌های مختلف از شبکه‌های یک، آی‌فیلم، افق، تماشا و قرآن روی آنتن برده است. این سریال محرم هر سال جایگاه ثابتی در جدول پخش دارد و تا به حال به صورت فشرده و در 10 قسمت نیز پخش شده است.

 

تلویزیون پس از «مختارنامه» در یک دهه گذشته، نتوانسته جایگزینی برای این مجموعه تولید کند، بنابراین با پخش چندباره این سریال، کنداکتور خالی را پر کرده و حتی صدای اعتراض داوود میرباقری را هم درآورده است!

 

میرباقری سال 97 در گفت‌وگویی با ماهنامه سینما و ادبیات، از این موضوع انتقاد کرد و گفت: «حالا یک «مختار» با بضاعت ناچیز ما ساخته شده، رسش را کشیده‌اند. آن قدر پخش کرده‌اند که امسال داد من درآمد و گفتم کافی است دیگر. واقعا رویتان می‌شود که باز هم پخش کنید؟» طبق روندی که شبکه‌های مختلف تلویزیون در پیش گرفته‌اند، احتمالا «پایتخت» نیز سرنوشتی مشابه «مختارنامه» خواهد داشت.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------