۸ انیمیشن مستقل برتر تاریخ سینما



فیلم‌های انیمیشنی  ,اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی
در بازار جهانی فیلم، انیمیشن‌ها همچنان از محبوب‌ترین، سودآورترین و تحسین‌شده‌ترین عناوینی هستند که هر ساله از هالیوود بیرون می‌آیند. استودیوهایی مانند دیزنی، پیکسار، دریم‌ورکس و ایلومینیشن، آثاری سرگرم‌کننده و جذاب می‌سازند که می‌توانند تمام اعضای خانواده را سرگرم کنند. 

فیلم‌های انیمیشنی استودیویی بزرگ، گواهی بر قدرت رسانه‌ها هستند و در طی نسل‌ها به آثار محبوب کودکان تبدیل شده‌اند اما آن‌ها به‌عنوان فیلم، فقط جنبه‌های معدودی از سطح هنری انیمیشن را بروز می‌دهند.

 

انیمیشن‌های مستقل، جایی هستند که جسورانه‌ترین، تجربی‌ترین و عمیق‌ترین آثار رسانه تولید می‌شوند. اگرچه ممکن است آن‌ها جوایز محبوب بهترین انیمیشن بلند را نبرند اما نسبت به آثاری که توسط شرکت‌های بزرگ منتشر می‌شوند، متمایزتر و اغلب شخصی‌تر هستند. آن‌ها به موضوعات سخت‌تر می‌پردازند، مضامین عمیق‌تر را بررسی می‌کنند و سطحی از هنر را نشان می‌دهند که از فیلم‌های پرفروش گرافیکی متمایز است. پس بد نیست با هم منتخبی از بهترین آثار انیمیشنی مستقل را بررسی کنیم. 

 

۸. سه‌قلوهای بلویل (The Triplets of Belleville)

 فیلم‌های انیمیشنی  ,اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی

     کارگردان: سیلوین شومه

    صداپیشگان: بیتریس بونیفاسی، لینا بوندرالت، میشل رابین

    تاریخ انتشار: ۲۰۰۳

    امتیاز راتن تومیتوز: ۹۴ از ۱۰۰

    امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۸ از ۱۰

 

نوه دوچرخه‌سوار یک پیرزن نزدیک‌بین، توسط نیروهای فرانسوی ربوده می‌شود و این پیرزن و سگ شکاری‌اش با سه خواننده قدیمی همکاری می‌کنند تا این پسر را به خانه برگردانند. سه‌قلوهای بلویل به نویسندگی و کارگردانی سیلوین شومه، اودیسه‌ای عجیب و غریب است که زیبایی‌شناسی جذاب و غم‌انگیز و منظره‌ای موسیقیایی و ماورایی دارد. داستان عمدتا بدون دیالوگ روایت می‌شود و برای پیشبرد طرح، بر حرکات شخصیت‌های عجیب خود تکیه می‌کند و همین خصوصیات، این انیمیشن‌ را به یک فیلم عملا صامت تبدیل می‌نماید.

 

۷. سه‌گانه فولکور ایرلندی تام مور 

فیلم‌های انیمیشنی  ,اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی

 

راز کلز (The Secret of Kells)

    کارگردان: تام مور

    صداپیشگان: برندان گلیسون، نورا تومی، برونو کولالیس

    تاریخ انتشار: ۲۰۰۹

    امتیاز راتن تومیتوز: ۹۰ از ۱۰۰

    امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۶ از ۱۰

 

ترانه دریا (Song of the Sea) 

    کارگردان: تام مور

    صداپیشگان: لیسا هانیگان، برندان گلیسون، دیوید راول

    تاریخ انتشار: ۲۰۱۴

    امتیاز راتن تومیتوز: ۹۹ از ۱۰۰

    امتیاز IMDb به فیلم: ۸.۱ از ۱۰

 

گرگینه‌ها (WolfWalkers) 

    کارگردان: تام مور

    صداپیشگان: ایوا ویتاکر، شان بین، آنر نیفسی

    تاریخ انتشار: ۲۰۲۰

    امتیاز راتن تومیتوز: ۹۹ از ۱۰۰

    امتیاز IMDb به فیلم: ۸ از ۱۰

 

در طول ده سال گذشته، تام مور، کارگردان ایرلندی و استودیوی او در کیلکنی، کارتون سالون، بزرگ‌ترین آثار طراحی‌شده با دست در قرن بیست و یکم را تولید کرده‌اند. مور درست مانند سه‌گانه کورنتو ادگار رایت، سه فیلم را تحت عنوان سه‌گانه فولکور ایرلندی کارگردانی کرده است که شامل راز کلز (۲۰۰۹)، ترانه دریا (۲۰۱۴) و ولف‌واکرها (۲۰۲۰) هستند. هر فیلم یک داستان بزرگ در مقیاسی جالب توجه را روایت می‌کند که ریشه در اساطیر ایرلندی دارد و شامل جن‌های جنگلی، سلکی‌ها و نگهبانان بیابان است. بافت پیوندی بین هر یک از این فیلم‌ها، کاوش در رابطه انسان با طبیعت و چیزهای ناشناخته است و سبک انیمیشنی هنرمندانه آثار نیز به خوبی با این محتوا، مطابقت دارد. این فیلم‌ها و دیگر آثار کارتون سالون، سنت شاهکارهای دست‌ساز را ادامه می‌دهند. 

  

۶. آقای فاکس شگفت‌انگیز (Fantastic Mr. Fox) 

فیلم‌های انیمیشنی  ,اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی

     کارگردان: وس اندرسون

    صداپیشگان: جورج کلونی، جیسون شوارتزمن، وس اندرسون

    تاریخ انتشار: ۲۰۰۹

    امتیاز راتن تومیتوز: ۹۳ از ۱۰۰

    امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۹ از ۱۰

 

آقای فاکس شگفت‌انگیز به همان اندازه روباه عنوان، هوشمندانه ساخته شده است. این فیلم بر اساس کتابی به همین نام اثر رولد دال، افسانه‌ای کلاسیک درباره حیوانات و یک کمدی شهری برای بزرگسالان است که داستان مبارزه یک روباه حیله‌گر برای بقا در میان نزاع‌های خانوادگی را روایت می‌کند. جورج کلونی در راس گروهی از بازیگران عنوان‌دار قرار دارد تا دیالوگ‌ها و سبک کارگردانی عجیب وس اندرسون را برای اولین بار به زندگی انیمیشنی بیاورد. دید مولف اندرسون در انیمیشن شکوفا می‌شود، زیرا سبک ترکیب‌بندی‌های گرافیکی متقارن و حرکات دوربین او تا ریزترین جزئیات نفوذ می‌کنند و بدین ترتیب شاهد چشمگیرترین و مینیمالیست‌ترین نماهای کارنامه حرفه‌ای او هستیم. آقای فاکس شگفت‌انگیز یک انیمیشن فوق‌العاده است. 

 

۵. ونسان دوست‌داشتنی (Loving Vincent)

 فیلم‌های انیمیشنی  ,اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی

     کارگردان: دوروتا کوبیلا، هیو ولچمن

    صداپیشگان: سرشه رونان، داگلاس بوث، کریس اودوود

    تاریخ انتشار: ۲۰۱۷

    امتیاز راتن تومیتوز: ۸۴ از ۱۰۰

    امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۸ از ۱۰

 

ونسان دوست‌داشتنی یکی از نزدیک‌ترین فیلم‌ها به یک هنر زنده است. هر یک از ۶۵۰۰۰ فریم فیلم، با الهام از زندگی و مرگ نقاش چیره دست، ونسان ون‌گوگ، توسط یک تیم بین‌المللی متشکل از ۱۲۵ هنرمند بر روی بوم و با رنگ روغن ساخته شده‌اند. سکانس‌های زنده با استفاده از تکنیک‌ها و چهارچوبی که خود ون‌گوگ در زندگی استفاده می‌کرد، روتوسکوپی و با زحمت، برگردان شده‌اند و فیلم به بررسی رگه‌های ناامیدی و تلخ لحظات پایانی ون‌گوگ می‌پردازد. این فیلم در سبک دنیای رنگ‌های اکسپرسیونیستی ون‌گوگ فرو می‌رود و حال و هوای آن را در معروف‌ترین آثار این استاد به تصویر می‌کشد. ونسان دوست‌داشتنی با دیگر فیلم‌های انیمیشنی فاصله زیادی دارد و در واقع، مایه مباهات هنر است. 

 

۴. کلاوس (Klaus) 

فیلم‌های انیمیشنی  ,اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی

     کارگردان: سرجیو پابلو

    صداپیشگان: نورم مک‌دونالد، جیسون شوارتزمن، سرجیو پابلوس

    تاریخ انتشار: ۲۰۱۹

    امتیاز راتن تومیتوز: ۹۴ از ۱۰۰

    امتیاز IMDb به فیلم: ۸.۲ از ۱۰

 

ده‌ها فیلم و اثر ویژه با هدف بازآفرینی افسانه بابانوئل و ریشه‌های او هر ساله به‌طور معمول پخش می‌شوند اما هیچ‌کدام به اندازه شاهکار مدرن مخصوص تعطیلات نتفلیکس، این کار را عمیقا یا به موقع انجام نداده‌اند. در کلاوس، اقدامات فداکارانه یک پستچی آزاد از قید و بند دنیا (جیسون شوارتزمن) و یک چوب‌تراش گوشه‌گیر (جی‌کی سیمونز) قلب کل شهر را گرم می‌کند و کریسمس را دوباره تعریف می‌نماید. کارگردان فیلم، سرجیو پابلو، انیماتور سابق دیزنی و خالق اصلی من نفرت‌انگیز، به دنبال این بود تا از طریق سبک انیمیشن فیلم، نشان دهد که اگر انیمیشن سنتی، بدون این که تحت‌الشعاع ظهور انیمیشن‌های رایانه‌ای قرار گیرد، با دست طراحی می‌شد، چه سر و شکلی به خود می‌گرفت. نتیجه نهایی، یک انیمیشن فوق‌العاده است که دقیقا مانند بهترین فیلم‌های مختص کریسمس، یک داستان جذاب ارائه می‌دهد و از نظر بصری، یک سر و گردن بالاتر از فیلم‌های کلاسیک فصلی شاد دیگر استودیوها قرار می‌گیرد. 

 

۳. انومالیسا (Anomalisa) 

فیلم‌های انیمیشنی  ,اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی

     کارگردان: چارلی کافمن

    صداپیشگان: جنیفر جیسون لی، دیوید تیولیس، تام نونان

    تاریخ انتشار: ۲۰۱۵

    امتیاز راتن تومیتوز: ۹۲ از ۱۰۰

    امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۳ از ۱۰

 

اولین تلاش چارلی کافمن در انیمیشن، انومالیسا به هیچ وجه یک فیلم خانوادگی نیست. این فیلم جدای از رده‌بندی +۱۷ سال و فیلمنامه فشرده‌ آن، به بررسی مضامین هویت، انزوا و بیماری روانی می‌پردازد که برای مخاطب جوان‌تر، ملموس نیست. مایکل (دیوید تیولیس) خود را متقاعد کرده است که همه اطرافیانش، بخشی از یک جمعیت خیالی هستند که در برابر او قرار گرفته‌اند تا این که با لیزا (جنیفر جیسون لی) روبه‌رو می‌شود و شیفته شخصیت منحصر به فردش می‌گردد. این فیلم، روی کاغذ، می‌توانست به راحتی در لایو اکشن یا هر مدیوم دیگری اجرا شود اما کارگردان از این فرصت استفاده می‌کند تا یک انیمیشن بسازد و صحنه‌ها و تصاویر قابل توجهی خلق کند که فیلمنامه را بهبود بخشند و مضامین را تقویت کنند. نحوه حرکات استاپ موشن مایکل بی‌نظیر است، همه اطرافیان او چهره و صدایی آشنا دارند و طبیعت عجیب و زیبایی‌شناختی فیلم، آن احساس اضطراب مورد نظر را برمی‌انگیزند. 

 

۲. پرسپولیس (Persepolis) 

فیلم‌های انیمیشنی  ,اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی

     کارگردان: مرجانه ساتراپی

    صداپیشگان: مرجانه ساتراپی، کاترین دونوو، چیارا ماسترویانی

    تاریخ انتشار: ۲۰۰۷

    امتیاز راتن تومیتوز: ۹۶ از ۱۰۰

    امتیاز IMDb به فیلم: ۸ از ۱۰

 

پرسپولیس بر اساس رمان‌ گرافیکی اتوبیوگرافیکی به همین نام، زندگی مرجانه ساتراپی، نویسنده و کارگردان فیلم را از دوران کودکی‌اش در ایران در بحبوحه انقلاب اسلامی تا بزرگسالی‌اش روایت می‌کند. ریشه‌های کمیک فیلم به هیچ وجه فراموش نشده است زیرا عملا هر صحنه و پلان به سبک گرافیکی تک‌رنگ کتاب‌های اصلی ارائه شده و به گونه‌ای ساخته شده است که گویی تصاویر، ثابت هستند. پرسپولیس، وجه جدی زندگی ساتراپی را در قالب انیمیشنی چشمگیر درباره سرگذشت او نشان می‌دهد.

 

۱. بازیگر هزاره (Millennium Actress) 

فیلم‌های انیمیشنی  ,اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی

     کارگردان: ساتوشی کن

    صداپیشگان: شوزو لیزوکا، کویچی یامادرا، ماسان تاکویاما

    تاریخ انتشار: ۲۰۰۱

    امتیاز راتن تومیتوز: ۹۳ از ۱۰۰

    امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۹ از ۱۰

 

بازیگر هزاره به کارگردانی اسطوره انیمه، ساتوشی کن، گواهی عشق به هنر فیلمسازی است. یک استودیوی معتبر فیلمسازی ژاپنی ورشکست می‌شود و دو مستندساز با بزرگ‌ترین ستاره استودیو مصاحبه می‌کنند تا او داستان زندگی و عشقی را که هرگز نداشته است، تعریف کند. این فیلم به‌ عنوان دومین فیلم بلند کن، به محو کردن واقعیت‌ها و هزینه‌های شهرت که قبلا در انیمه آبی تمام عیار، کاوش شده بود، ادامه می‌دهد و به‌عنوان بهترین فیلم کن شناخته می‌شود.

 

وقتی فیلم عمیق‌تر به حرفه ستاره سالخورده خود می‌پردازد، خط بین زندگی او و نقش‌هایی که روی صحنه بازی کرده است، با هم همپوشانی پیدا می‌کنند، زیرا هر دو به اولین عشقی می‌پردازند که متاسفانه از او ربوده شده‌ است. اصلی‌ترین وجه تمایز کن با باقی کارگردانان انیمیشن، تدوین اوست و فیلم بین دیدگاه‌ها و جداول زمانی مختلف، در یک موضوع یکپارچه و شاعرانه، سرگردان است. از میان چهار فیلم بلند این کارگردان فقید، بازیگر هزاره شخصی‌ترین و مرتبط‌ترین فیلم به خود او محسوب می‌شود.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------