هنرمندان گریم، فانتزی فیلم را زنده می‌کنند



هنرمندان گریم ,اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی
چهره‌پرداز فیلم سینمایی «کاتیوشا» گفت: از فیلم‌های هیولایی اولیه دهه ۱۹۳۰ تا دنیای سینمایی مارول، گریم جلوه‌های ویژه و پروتز راه طولانی را طی کرده‌اند، هنرمندان گریم از سال‌های سال تجربه و مهارت‌های پیشرفته بهره می‌گیرند تا فانتزی فیلم را زنده کنند. 

فائزه سادات موسوی در گفت‌وگو با  ایرنا و در توضیح ماهیت و اهمیت چهره‌پردازی (گریم) در سینما و تولیدات سینمایی گفت: هنرمندان عرصه گریم، کلید آماده‌سازی بازیگران در تولید فیلم‌های سینمایی گوناگون و سریال‌های تلویزیونی و خصوصا آثار علمی تخیلی و فانتزی برای یک نقش سینمایی هستند. از ماتریکس تا دکتر هو و پروژه‌های عظیم دنیای سینمایی دیسی و مارول، فیلم‌ها به شدت به گریم متکی هستند.

 

    پوست یک بازیگر باید نور را روی صحنه فیلم‌برداری منعکس کند و برای دوربین‌های با وضوح بالا قابل تعریف باشد

 

وی ادامه داد: دوربین‌های ساخته شده با فناوری پیشرفته هر نقصی را تشخیص می‌دهند، در نتیجه تیم‌های گریم، امروز به مراتب بیش از روزهای قبل در صنعت فیلم، تکامل یافته‌اند. طراح چهره‌پردازی، مجریان گریم و طراحان جلوه‌های ویژه همواره در هسته مرکزی تیم قرار دارند.

 

چهره‌پرداز فیلم سینمایی یادم تورو فراموش (۱۳۹۶) خاطرنشان کرد: مدیر طراحی گریم به عنوان فرد شماره یک گروه، روند کاری و مسئولیتی مجریان، طراحان و همچنین آرایشگران را پیش از آغاز فیلم‌برداری پروژه و خصوصا شب و روزهای فیلم‌برداری، برنامه‌ریزی و مدیریت می‌کند. گریمورها یا اجراکنندگان گریم، مسئولیت بازیگران غیر ستاره را بر عهده دارند.

 

موسوی گفت: دستیاران در سازمان‌دهی آرایش کمک می‌کنند و هنرمند جلوه‌های ویژه همواره مسئولیت ایجاد جلوه‌های آرایش فانتزی و آسیب دیده را دارد.

 

وی با اشاره بر تاثیر گریم در ترسیم چهره بازیگر اظهار داشت: گریم نحوه درک مخاطب از یک شخصیت را به وضوح شکل می‌دهد. از دانش‌آموزان دبیرستانی که چشم‌های خود را با سایه‌روشن‌های درخشان می‌پوشانند تا شخصیت‌های فانتزی با رنگ‌های تیره‌تر، هنر معجزه‌آسای گریم، پیامی پنهانی را ارائه می‌دهد که احساسات را منتقل می‌کند و باید خاطرنشان کرد که آرایش سینمایی، کاملاً گرایش شخصیت را بیان می‌کند.

 

    متخصصان بااستعداد در این حوزه باید شناخت کافی از ابزار و متریال‌های گوناگون مصرفی را داشته باشند تا در فیلم‌های گوناگون بتوانند به صورت کاربردی از لوازمی مانند لاتکس، خون تقلبی و مواد دیگر استفاده کنند و قادر باشند در مواقع لزوم، اثر صدمات واقعی یا تصاویر استثنایی ایجاد کنند

 

هنرمندان گریم همواره رتبه دوم را در سینما دارند

چهره‌پرداز فیلم سینمایی پارادایس (۱۳۹۳) تاکید کرد: در برخی از آثار سینمایی مانند ژانر تاریخی، طراح گریم حتما نیاز به تحقیق و پژوهش فراوان دارد تا در شمایل بیرونی بتواند شخصیت‌ها را همان گونه‌ای که در زمانه خود می‌زیسته‌اند بازسازی کرده و روانه قاب جادویی تصویر کند. همیشه ایجاد دنیایی واقع‌گرایانه برای بیننده مهم است و گریم جنبه مهم این فانتزی محسوب می‌شود.

 

وی ادامه داد: به اعتقاد من هنرمندان گریم همواره در هنر سینما در رتبه دوم قرار دارند و باز همین گروه است که در همکاری و مشارکت تنگاتنگ با یکدیگر تلاش می‌کنند تا اطمینان حاصل شود که در همان فیلم‌های تاریخی، یک بازیگر دوره زمانی شخصیتی را که به تصویر می‌کشد به طور کامل و قابل درک برای مخاطب بیان کند. این هنرمندان به کارگردانان کمک می‌کنند تا یک تجربه بصری قابل باور برای مخاطب ایجاد و هر بیننده را در دوره‌های زمانی مختلف فیلم به عقب یا جلو منتقل کنند.

 

موسوی افزود: مدیر میدانی گریم به دانش نحوه ایجاد کبودی و بریدگی به عنوان یکی از موضوعات مهم نیاز دارد. این هنرمند با کار با پروتز و لاتکس، گریم فانتزی باورپذیر و گاه عجیبی را برای یک بازیگر خلق می‌کند. دوربین‌های فیلم با وضوح بالا تمام جزئیات را به تصویر می‌کشند. بنابراین هنرمندان باید اطمینان حاصل کنند که ظاهر فانتزی تا حد امکان واقعی است. چه جوان‌تر به نظر برسد و چه بیگانه، هنرمندان گریم از سال‌های سال تجربه و مهارت‌های پیشرفته برای ایجاد گریم جلوه‌های ویژه استفاده می‌کنند.

 

چهره‌پرداز فیلم سینمایی کاتیوشا (۱۳۹۶) گفت: هنر طراحی گریم خصوصا در فیلم‌های علمی‌تخیلی و فانتزی بسیار مهم و اساسی است. بدین‌گونه که مستلزم کار طراحی خلاقانه و کاربرد صبورانه و دقیق برای پیاده‌سازی و اجرا روی چهره و بدن بازیگران است. پس از فیلم‌برداری صحنه‌ها، باز همین هنرمندان چهره‌پردازی هستند که باید آرایش بازیگران را به نحوی تخصصی با استفاده از پاک‌کننده، مرطوب‌کننده و کرم برای محافظت و جوان‌سازی پوست بازیگران پاک کنند.

 

    ایجاد گریم‌های دشوار فانتزی در فیلم‌های تخیلی با همکاری متخصصان با استعداد و با تجربه است که جلوه‌های استادانه‌ای را برای تماشاگران به ارمغان می‌آورند تا لحن زبان فیلم‌های پرفروش را رقم بزنند

 

وی یادآور شد: از فیلم‌های هیولایی اولیه دهه ۱۹۳۰ تا دنیای سینمایی مارول، گریم جلوه‌های ویژه و پروتز راه طولانی را طی کرده‌اند. با پیشرفت‌های تکنولوژیکی مداوم در فیلم‌سازی، هنرمندان گریم مجبور شده‌اند تکنیک‌های خود را به صورت مداوم نوآوری کنند که جلوه‌ها تا حد امکان واقعی به نظر برسند.

 

کلاسیک‌ها

موسوی با اشاره به گریم‌های کلاسیک در سینمای جهان گفت: با ذکر مثال می‌توان به تمامی این توضیحات تکامل بخشید. مثلا رابرت برسون (نویسنده و کارگردان) با فیلم‌های کلاسیک دهه ۱۹۸۰ شروع می‌کند که هنرمندان جلوه‌های ویژه را برجسته می‌کنند که این صنعت را ایجاد کرده‌اند. با توجه به این که همه آن‌ها فقط از جلوه‌های عملی (آرایش جلوه‌های ویژه و پروتز بدون هیچ گونه جلوه دیجیتال) استفاده می‌کنند، این فیلم‌ها پایه‌ای عالی برای هنرمندان ایجاد می‌کردند.

 

وی ادامه داد: برسون یک گرگینه آمریکایی در لندن را لحظه‌ای نمادین برای گریمور افسانه‌ای جلوه‌های ویژه ریک بیکر توصیف می‌کند. این فیلم کمدی ترسناک ۱۹۸۱ منجر به دریافت اولین جایزه اسکار بهترین گریم برای بیکر در همان سال شد. او بعدها شش جایزه دیگر را در طول دوران حرفه‌ای خود برد که رکورد فعلی این جایزه است.

 

چهره‌پرداز فیلم سینمایی رویای کاغذی (۱۴۰۰) توضیح داد: تبدیل شخصیت اصلی دیوید کسلر به یک گرگینه که اغلب به عنوان یکی از بهترین صحنه‌های دگرگونی تاریخ سینما توصیف می‌شود، کاملاً با جلوه‌های عملی انجام شد و تیم بیکر ماه‌ها کار آماده‌سازی آن را انجام دادند و یک هفته نیز فیلمبرداری به طول انجامید. می‌توان کارهای بیشتری از بیکر را در مردان سیاه‌پوش و چگونه گرینچ کریسمس را دزدید مشاهده کرد.

 

 تماشای یک فیلم کلاسیک ترسناک یا حتی غم‌انگیز، با دانستن این که اجزا با جلوه‌های عملی خلق شده، همیشه برای مخاطب خود سرگرم‌کننده است

 

بازگشته از گور

موسوی تصریح کرد: درام اکشن بازگشته (۲۰۱۵) نمونه ماهرانه ترکیبی از جلوه‌های کاربردی و دیجیتالی است. به‌ویژه حمله خرس به لئوناردو دی‌کاپریو بازیگر نقش اول و زخم‌های بعدی آن. برسون می‌گوید: «این یکی از اولین فیلم‌هایی بود که واقعاً دارای سیلیکون کپسوله شده بود که اکنون پس از گذشت پنج سال به استاندارد صنعتی تبدیل شده است و تکنیکی است که ما در کلاس‌های پروتز آموزش می‌دهیم.»

 

ظرافت مدرن و رئالیسم افراطی

چهره‌پرداز فیلم سینمایی لوتریا (۱۴۰۰) یادآور شد: با نگاه کردن به فیلم‌هایی که در ۱۰ سال گذشته ساخته شده‌اند، می‌توان به این نتیجه رسید که ظهور پروتزهای جلوه‌های ویژه که بی‌نهایت واقع‌گرایانه هستند و برای تغییر ظاهری بازیگران رایج شده‌اند تا ظاهری معتبر و دارای وجاهت برای تماشاگران داشته باشند و می‌توانند در برابر بررسی دقیق با کیفیت بالا مقاومت کنند، نه تنها انقلابی عظیم در هنر افسانه‌ای گریم پدید آورده‌اند، بلکه باعث ظهور هنرمندانی در این عرصه شده‌اند که هر روز آفرینش‌هایی اعجاب‌انگیز و مثال‌زدنی انجام می‌دهند.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------