آخرین اخبار فرهنگی - هنری

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

فیلمساز برجسته و برنده نخل طلای کن درگذشت

«لوران کانته» فیلمساز فرانسوی که با فیلم «کلاس» در سال ۲۰۰۸ برنده نخل طلای کن شد، در سن ۶۳ سالگی درگذشت. به گزارش ایسنا،‌…

عصر جدید کلاه قرمزی



سریال‌های نوروزی ,اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی
ویژه‌بودن ایام نوروز باعث شده تلویزیون برنامه‌های زیادی برای این ۱۳ روز تدارک ببیند و بسیاری از برنامه‌هایی که الان برایمان خاطره هستند از همین نوروز شروع شده‌اند، هادی و هدی، چاق و لاغر، کلاه‌قرمزی و پسرخاله و خیلی‌های دیگر. گل سرسبد این برنامه‌ها، سریال‌های نوروزی هستند که همیشه برای مخاطبان جذاب بوده‌اند. 

نوروز برای ما ایرانی‌ها سرشار از خاطره است، خاطراتی که برایمان فراموش‌نشدنی است، از بدوبدوهای اسفند، خرید، چیدن سفره‌ هفت‌سین، عیدی‌گرفتن‌ها و خیلی خاطرات دیگر که همیشه وجود دارند و هر سالی که می‌گذرد خاطره جدیدی را برایمان رقم می‌زند. دو سالی است که شمایل برپایی آیین‌ عیدباستانی نوروز برای مردم ایران تغییر کرده است. روزهایی که بهترین فرصت سفر و دید و بازدید بودند، جبرا به روزهای خانه‌نشینی و انزوا بدل شده بود. در چنین موقعیتی، این جادوی تصویر بود که خانه‌ها را گرم می‌کرد و سریال‌ها و فیلم‌های سینمایی به جمع خانواده‌ها آمده بودند. هنرمندان و برنامه‌سازان از این فرصت دیده شدن نهایت بهره‌برداری را کرده و علاوه‌بر تولید در تلویزیون، در شبکه نمایش خانگی هم حضور دارند.  ویژه‌بودن ایام نوروز باعث شده تلویزیون برنامه‌های زیادی برای این ۱۳ روز تدارک ببیند و بسیاری از برنامه‌هایی که الان برایمان خاطره هستند از همین نوروز شروع شده‌اند، هادی و هدی، چاق و لاغر، کلاه‌قرمزی و پسرخاله و خیلی‌های دیگر. گل سرسبد این برنامه‌ها، سریال‌های نوروزی هستند که همیشه برای مخاطبان جذاب بوده‌اند و با شروع زمستان، ساخت این سریال‌ها هم آغاز و بعد در رقابتی نفس‌گیر، انتخاب برای پخش‌ در نوروز شروع می‌شود. در این گزارش به تاریخچه سریال‌های نوروزی و کارگردان‌هایی که برای نوروز سریال داشتند، پرداختیم و همین‌طور گزارشی از سریال‌ها و برنامه‌های نوروزی امسال تهیه کردیم.

 

سریال‌های نوروزی چطور شروع شد؟

اولین مجموعه نوروزی که پخش شد و مردم را پای تلویزیون نشاند، نوروز سال ۶۵ بود که تلویزیون با انبوهی از برنامه‌های متنوع نسبت به دو سه سال قبل‌، خود را نشان داد. مجموعه «شبکه تلویزیونی روستای کارآباد» که در آن زمان به‌دلیل بار طنز و آموزشی‌اش بسیار موردتوجه بود، به کارگردانی و نویسندگی محمدرضا پاسدار از شبکه یک پخش شد. غلامحسین لطفی هم با مجموعه تلویزیونی «آینه» با دو داستان «فالگیر» و «دوران کودکی» به استقبال نوروز ۶۵ رفته بود. در نوروز ۶۶ «هادی و هدی»، «چاق و لاغر» و «هاچین و واچین» سهم شبکه دویی‌ها در نوروز بود. شبکه یک هم با تئاتر تلویزیونی «به سبک آمریکایی» که یک وسترن کمدی بود، ادای‌دینی به نوروز کرد. سال ۶۷ برنامه خاصی برای شبکه‌های مختلف تدارک دیده نشد، اما در نوروز ۶۸ مجتبی یاسینی با سریال «ماجراهای خانه ما» فضای طنزآمیز نوروزی را با فضای خانوادگی و تربیتی تلفیق کرد. بازی‌های قابل‌قبول منوچهر لاریجانی و نسیم اکبری در نقش پدر و مادر و همچنین بازی آرش میرحسینی و سحر نوری در نقش فرزندان آنها هم جزء مهمی از این موفقیت بود. پخش فیلم‌های سینمایی متنوع و داستان‌های طنز در کنار دو سریال «خانواده اسدالله‌خان» یا «ازدواج پرماجرا» به کارگردانی منوچهر پوراحمد از شبکه یک و «درخت دوستی» به تهیه‌کنندگی اصغر توسلی از شبکه دو راه ورود سریال‌ها را به تلویزیون در نوروز ۶۹ باز کردند.

 

اما نوروز ۷۲ هم‌زمان با عید‌فطر بود و اتفاقی جدید و منحصربه‌فرد را برای تلویزیون و برنامه‌های طنز آن رقم زد. روی آنتن رفتن جُنگ طنزگونه «نوروز ۷۲» از گروه اجتماعی شبکه یک بود که با اجرای حسین پاکدل و کارگردانی تلویزیونی شیرین جاهد و مهران آزاده، ‌سنگ‌بنای برنامه‌های طنز نوروزی را در تلویزیون گذاشت. این اثر با نویسندگی و کارگردانی هنری مهرداد خسروی و داریوش کاردان سعی در به طنز کشیدن برنامه‌های تلویزیونی مانند «هنر هفتم»، «بعد از خبر» و «مسابقه هفته» داشت. مهران مدیری، بازیگر این مجموعه که توانست با بازی خاص و منحصر‌به‌فردش خنده بر لبان بسیاری بنشاند، نوید پدیده‌ای را در طنز تلویزیونی می‌داد که سال‌ها بعد مخاطبان از این برنامه به‌عنوان شروع فعالیت هنری این بازیگر یاد می‌کردند.

 

اما در نوروز ۷۳ هم اتفاق ویژه‌ای افتاد، شخصیت‌هایی جدید به تلویزیون و فضای هنری اضافه شدند، شخصیت‌هایی هنری که عروسکی بودند و همه را غافلگیر کردند؛ «کلاه‌قرمزی» و «پسرخاله» در اولین حضورشان در تلویزیون صاحب جلد بسیاری از نشریات شدند. مجموعه «کلاه‌قرمزی و پسرخاله» به کارگردانی شیرین جاهد، ایرج طهماسب و حمید جبلی و تهیه‌کنندگی پروین شمشکی در ۱۴ قسمت مهم‌ترین هدیه شبکه یک به کودکان بود. برنامه «نوروز ۷۳» هم به کارگردانی حسین فردرو و بازی ابراهیم ‌آبادی، بهناز جعفری، باقر صحرارودی و محمود بهرامی می‌خواست به‌نوعی تجربه سال قبل تلویزیون را تکرار کند.

 

نوروز ۷۴ هم یک شخصیت عروسکی جدید به تلویزیون معرفی شد، «زی‌زی‌گولو» در مجموعه «قصه‌های تابه‌تا» به کارگردانی مرضیه برومند و بازی امیرحسین صدیق، لیلی رشیدی، رضا فیاضی و مریم سعادت دنیای کودکان و حتی بزرگ‌ترها را پر از شادی کرد. سریال خانوادگی «اشتباه» به کارگردانی علی عسکری و جواد انصافی و بازی مرتضی احمدی، جواد خدادادی، مهین شهابی، پروین سلیمانی، منیژه دلدارگلچین، سیروس گرجستانی و... هم در شبکه یک مخاطبان خود را پیدا کرد.

 

دو سریال «عروس ۷۷» و «معجزه نوروزی»، راه را برای ورود سریال‌های متنوع در نوروز باز می‌کردند. «عروس ۷۷» به کارگردانی مهرداد پوراحمد و تهیه‌کنندگی منوچهر پوراحمد، با بهره‌گرفتن از بازیگرانی چون جهانبخش سلطانی، محمد حسینی، پروین‌دخت یزدانیان، نعمت‌الله گرجی و نیلوفر محمودی داستانی خانوادگی و سرگرم‌کننده را در شبکه یک به نمایش گذاشت. البته بازی حمید لولایی هم در مجموعه «معجزه نوروزی» بسیار موردتوجه قرار گرفت. نوروز ۷۸ «هتل پیاده‌رو» پخش شد، سریالی که توانست نظر بسیاری از مخاطبان را با خود همراه کند. اکبر عبدی، علیرضا خمسه، محمود پاک‌نیت و مینا جعفرزاده در ۱۳ روز توانستند خیلی‌ها را پای تلویزیون نگه دارند. «هتل پیاده‌رو» به نویسندگی فرهاد توحیدی و کارگردانی بهمن زرین‌پور تنها سریالی بود که هر شب روی آنتن می‌رفت و در کنار آن کم‌کم نام اصغر فرهادی هم با مجموعه اپیزودیک «قصه‌های دور هفت‌سین» در این روزها سر زبان‌ها افتاد.

 

نوروز ۷۹، سریال «ویروس ۲۰۰۰» به کارگردانی فریال بهزاد در شبکه دو، «دلبر آهنی» به کارگردانی مهدی صباغ‌زاده در شبکه تهران و «تلفن مشترک» به کارگردانی خسرو ملکان از شبکه یک، عرصه رقابتی خوبی برای شور و نشاط بخشیدن به فضای معطر بهار طبیعت و ولایت شدند. «ویروس ۲۰۰۰» با بازی دانیال حکیمی، مینا جعفرزاده و اتابک نادری کشمکش یک مهندس جوان کامپیوتر را برای انتخاب همسر آینده‌اش از طریق رایانه نشان می‌داد و «تلفن مشترک» هم با بازی ایرج راد، فریبا متخصص، آناهیتا همتی، لوریک میناسیان، بهزاد محمدی و پوراندخت مهیمن از دردسرهای تلفن مشترک در یک آپارتمان پرده برمی‌داشت.

 

اما سریال «دلبر آهنی» به مدد بازی محمد کاسبی، مهرانه مهین‌ترابی، رضا رویگری، اکرم محمدی، غلامحسین لطفی و لوریک میناسیان با فضای طنزآمیزش تکمیل‌کننده تلاش برنامه‌سازان در این ایام شد.

 

در دهه 80 و 90 پای کارگردان‌های زیادی برای ساخت سریال‌های نوروزی به میان آمد و خاطرات بی‌شماری را در ذهن مخاطبان به‌جا گذاشتند که عبارتند از: مرضیه برومند با سریال «ورثه آقای نیکبخت»، سریال «معجزه ازدواج» به کارگردانی علیرضا خمسه و تهیه‌کنندگی محمد صدری، سریال «شب دهم» به کارگردانی حسن فتحی و تهیه‌کنندگی حسن بشکوفه، سریال «اُ مثبت» به کارگردانی علی شاه‌حاتمی، سریال «داوطلب» به کارگردانی مسعود تکاور، «این سه نفر» به کارگردانی اصغر توسلی، سریال «بانویی دیگر» سیروس مقدم، «خوش‌غیرت» به کارگردانی علی شاه‌حاتمی، «جایزه بزرگ» به کارگردانی مهران مدیری، سریال «وفا» به کارگردانی محمدحسین لطیفی، «مرد هزارچهره» به کارگردانی مهران مدیری، سریال «پیامک از دیار باقی» سیروس مقدم، «نشانی» به کارگردانی رامبد جوان و سریال دوست‌داشتنی «پایتخت» سیروس مقدم، همه‌و‌همه سعی داشتند نوروز را برای مردم دوست‌داشتنی‌تر کنند.

 

کارگردان «بچه‌مهندس»، سراغ قصه «خداداد» رفت

آخرین خبر از سریال جدید علی غفاری که برای نوروز 1401 آماده می‌کند این است که تصویربرداری آن از نیمه گذشته است. سریال «خداداد» داستان زندگی یک خانواده معمولی است. علی غفاری که پیش از این سریال‌های بچه‌مهندس یک، دو و سه را برای تلویزیون ساخته، حالا سراغ ساخت یک مجموعه تلویزیونی ۱۳قسمتی و با محوریت طنز رفته است. فیلمبرداری این مجموعه تلویزیونی از دی‌ماه در تهران آغاز شده و قرار است تا 11 فروردین‌ماه سال جدید هم ادامه داشته باشد. علی صبوری که او را در خندوانه به‌عنوان خنداننده‌شو دیدیم، در این سریال یک نقش کلیدی دارد و باید دید چقدر می‌تواند در ایفای این نقش موثر باشد.

 

در گفت‌وگویی که با علی غفاری داشتیم، درمورد این سریال می‌گوید: «فکر می‌کنم روایت قصه مهم‌ترین بخش کار است. به همین دلیل سعی می‌کنم قصه را درست روایت کنم تا قصه هم شنیدنی باشد و هم دیدنی. قصه‌ای که مخاطب پای کار بنشیند و پیگیر کار باشد. این اتفاق هم در سریال خداداد رخ می‌دهد. البته برخلاف آن‌که در خبر‌ها منتشر شد، خداداد یک سریال طنز نیست، بلکه یک کار شیرین و مفرح برای مخاطبان است تا ایام نوروز سرگرم شوند. نگاه ما در سریال واقع‌بینانه است و ایام نوروز ۱۴۰۱ را در قصه خواهید دید و این‌که چه اتفاقاتی برای خداداد پیش می‌آید. من سعی کرده‌ام برای خانواده‌ها یک قصه نجیب و شریف در ایام نوروز تعریف کنم. درواقع نجابت و شرافت جزء شاخصه‌های اصلی سریال خداداد است و در این سریال به مباحثی همچون امانتداری هم می‌پردازیم. درواقع پرداختن به خانواده و سنت‌های ایرانی جزء شاکله‌های اصلی داستان است و با توجه به ایام نوروز می‌خواهیم یک قصه بانشاط را برای مردم به تصویر بکشیم.»

 

او موضوع خانواده را یکی از موضوعات مهم و گمشده در سریال‌های تلویزیونی می‌داند و می‌گوید: «یکی از مباحث اصلی که در سکانس‌های مختلف سریال خداداد به آن پرداخته‌ایم، موضوع معیشت است که بینندگان در قالب این سریال شاهد خواهند بود. همچنین نشان می‌دهیم شخصیت‌های قصه با وجود مسائل معیشتی همچنان شریف زندگی می‌کنند. ما در سریال خداداد به موضوعات روز پرداخته‌ایم و گاهی با زبان شیرین و گاهی در قالب طنز تلخ به تصویر کشیده‌ایم. درمجموع داستان سریال خارج از جامعه کنونی امروز نیست. سعی کرده‌ایم قصه برای مردم باورپذیر بوده و دور از فانتزی باشد و به نوعی خانواده‌ها خودشان را در سریال ببینند. نکته قابل‌تامل این است که قهرمان قصه شما خداداد یک مرد میانسال است. درحالی‌که معمولا در قصه‌های امروز این موضوع صدق پیدا نمی‌کند و قهرمانان، افراد میانسال نیستند. به نظرم مدت‌هاست ما در تلویزیون و سینما از خانواده غافل شده‌ایم. قهرمان قصه، پدر یک خانواده است. خداداد سعی می‌کند کانون گرم خانواده را حفظ کند. او صاحب دو دختر و دو نوه است و گرفتاری‌های خود را هم در زندگی دارد. خداداد در ایام نوروز درگیر مشکلاتی می‌شود و سعی می‌کند گره زندگی‌اش را باز کند.»

 

غفاری زمان پخش سریال‌ها در نوروز را زمان طلایی می‌داند، اما معتقد است باید رقابت سالمی وجود داشته باشد و می‌گوید: «ما جمع می‌شویم تا یک کار تماشاگرپسند بسازیم. قرار نیست با هم رقابت ناسالم داشته باشیم. از نظر من دو زمان طلایی برای پخش سریال‌ها در تلویزیون وجود دارد. یکی نوروز و دیگری ماه‌رمضان. این دو ایام به‌دلیل شرایط خاص جزء زمان‌های طلایی محسوب می‌شوند. بینندگان زیادی هم پای آثار می‌نشینند. ما هم تلاش می‌کنیم یک سریال نجیب را بسازیم و یک قصه شنیدنی و دیدنی را تعریف کنیم. امیدواریم مردم از تماشای سریال لذت ببرند تا خستگی گروه هم از بین برود.»

 

فصل سوم زیرخاکی و داستان اسارت

فصل اول «زیرخاکی» ماه رمضان سال ۹۹ روی آنتن شبکه یک سیما رفت و طبق آمار رسمی سازمان صداوسیما توانست عنوان پربیننده‌ترین سریال رمضانی را از آن خود کند. این سریال داستان بلندپروازی‌های مردی جاه‌طلب و سر به‌هوا به نام فریبرز (فری خاکی) است که می‌خواهد با پیدا کردن گنج، یک‌شبه ره صدساله را برود. در فصل اول فریبرز به‌واسطه برادرش که یکی از افسران انقلابی نیروی هوایی است، درگیر ماجراهایی می‌شود که به موازات تلاشش برای یافتن گنج، او را ناخواسته وارد مبارزات انقلابی می‌کند. این ماجراها پس از پیروزی انقلاب نیز ادامه پیدا می‌کند تا اینکه شرایطی رقم می‌خورد که او را ناگزیر به خروج از کشور می‌کند. این تصمیم او با آغاز جنگ تحمیلی همزمان می‌شود و فصل دوم در ادامه قصه فصل اول و در سال ۱۳۵۹ رقم خورد و به جنگ تحمیلی پیوند داده شد.

 

جلیل سامان کارگردان زیرخاکی است. او چندین‌بار از ساخت سریال پشیمان شد، چون به گفته خودش سختی‌های ساخت این فیلمنامه بسیار زیاد بود و در گفت‌وگویی با یکی از سایت‌های سینمایی درمورد این سختی‌ها می‌گوید: «اگر بخواهم راستش را بگویم، فصل اول سریال دچار ممیزی‌های زیادی شد و حتی فیلمنامه آن کامل رد شد. در تلویزیون ساختاری وجود دارد که مدیران گروه یا شبکه‌ها تصمیم نهایی را می‌گیرند. اما مساله از آنجا پیدا می‌شود که بخش دیگری در سازمان می‌خواهد نظارتی جدی‌تر روی همان طرح تصویب ‌شده داشته باشد. وقتی این شورای‌عالی فیلمنامه سریال «زیرخاکی» را خواند، آن را بی‌برو برگرد رد کرد. حدود ۱۷ صفحه ایراد از فیلمنامه گرفتند. به نظرم مشکل‌شان این بود که فیلمنامه را با کت و شلوار خوانده بودند، درحالی‌که به نظر من «زیرخاکی» فیلمنامه‌ای است که باید کت و شلوارتان را دربیاورید و بعد بخوانید. وقتی با نگاه رسمی آن را می‌خوانید، دائم در پی تعبیر دیالوگ‌ها و مضامین به چیزهایی دیگر هستید! اعضای شورا هم دائم دنبال کلمات و موقعیت‌ها بودند تا ببینند منظور سازنده از بیان آنها چیست؟ همین نگاه که همه‌چیز را می‌خواهند سیاسی ببینند در اینجا هم مصداق پیدا کرد. این نگاه دست از سر سازندگان برنمی‌دارد. مثلا در یکی از قسمت‌ها مستشار از فریبرز می‌پرسد چرا شهر شلوغ است؟ او اظهار بی‌اطلاعی می‌کند و می‌گوید شاید مردم درحال خرید هستند. اما ممیزهای تلویزیون همین موضوع را به ماجرای اتفاقات و شلوغی‌های سال قبل ربط می‌دادند و سریالی را که مربوط به زمان قبل از انقلاب است با این ممیزی‌های عجیب و غریب بررسی می‌کردند. این سکانس را حتی در زمان پخش هم می‌خواستند تعدیل و ممیزی کنند!»

 

حالا برای تعطیلات نوروز دوباره قرار است با داستان سوم جلیل سامان در زیرخاکی همراه باشیم. براساس اطلاعاتی که به دست آوردیم، گروه سازنده با چند نفر از اسرای جنگ ایران و عراق برای نوشتن فصل سوم گفت‌وگو کرده‌اند و فیلمنامه براساس همان گفت‌وگوها نوشته شده است، چالش‌هایی که در زمان اسارت وجود داشت، نوع نگاهی که جلیل سامان به طنز در سریال زیرخاکی دارد، باعث شده این چالش‌های اسارت به‌خوبی در سریال و با محوریت خاطرات و مصاحبه‌هایی که گرفته شده است، دربیاید. تاکنون 70درصد از فیلمبرداری این پروژه با توجه به سختی‌های سویه جدید کرونا ضبط شده و در این یک ماه باقی‌مانده تا عید نوروز قرار است بقیه کار فیلمبرداری شود. البته همزمان تدوین هم درحال انجام است تا پروژه فصل 3 زیرخاکی به عید نوروز برسد.

 

«دردسرهای شیرین»؛ عیدی شبکه پنج

فکر کنید که تازه ازدواج کرده‌اید و پشت‌سر هم دردسرهای مختلف و چالش در زندگی‌تان پدیدار می‌شود، از چالش و دردسری به چالش و دردسر دیگر. همه اینها سوژه سریال جدید سهیل موفق است. سریال دردسرهای شیرین که قرار است در نوروز 1401 از شبکه پنج سیما پخش شود.

 

مسعود عسگری، مدیر تولید سریال «دردسرهای شیرین» است، سراغش رفتیم تا درمورد ساخت این سریال و اتفاقاتی که در مسیر ساخت افتاده است، برایمان بگوید. او از تصویربرداری 50درصدی این سریال خبر داد و در ادامه گفت: «تاکنون پوریا پورسرخ، مریم مومن، یوسف مرادیان، رضا توکلی، رسول توکلی، سمیرا حسینی، پاشا جمالی و افسانه بایگان مقابل دوربین رفته‌اند و بازیگران دیگری هم به ما اضافه خواهند شد. پیش‌بینی می‌کنم قبل از عید کار را تمام کنیم. با همکاری گروه کارگردانی و برنامه‌ریزی، تلاش کردیم سریال «دردسرهای شیرین» به‌موقع روی آنتن برسد و شتاب‌زده عمل نکنیم. همزمان با تصویربرداری کار تدوین، جلوه‌های بصری، صداگذاری و موسیقی هم انجام‌ می‌شود.»

 

عسگری همچنین موضوع رقابت در سریال‌های نوروزی را درست می‌داند و می‌گوید: «همه همکاران من در شبکه‌های مختلف تلاش می‌کنند. همه دوست هستیم و سال‌ها با هم در سریال‌های مختلف کار کرده‌ایم. رقابت همیشه وجود داشته و چیز بدی نیست و انگیزه هم می‌دهد اما همه ما به این فکر کردیم که این رقابت، سالم و انسانی و در چهارچوب احترام به یکدیگر باشد. چون همه ما شرایط تولید را به‌خوبی می‌شناسیم و می‌دانیم چه سختی‌هایی در این مسیر وجود دارد؛ بنابراین برای همه آرزوی موفقیت می‌کنم و دلم می‌خواهد همه سریال‌ها دیده شود. رسالت همه ما این است که کار خوب ارائه دهیم و مخاطب را حفظ کنیم. به‌ویژه در این شرایط کرونایی با وجود مشکلات اقتصادی و با توجه به اینکه در ایام عید روزهای سوگواری نداریم، تلاش کردیم مجموعه‌های سرگرم‌کننده‌ای برای مردم تولید کنیم.»

 

او همچنین درمورد لوکیشن‌های این سریال می‌گوید: «در این سریال لوکیشن‌های زیادی داریم. یک لوکیشن در نیاوران، که خانه شیرین و علی محسوب می‌شود، شرکت‌شان که مسئولان محترم بانک ملی خیلی همکاری کردند و ساختمان نوساز در مجموعه بانک ملی را در اختیارمان گذاشتند. رستوران، کافه و بیمارستان هم بود. ویژگی عمده لوکیشن‌ها این است که بکر و دست‌نخورده هستند و حتی بعضی‌ خالی بودند و خودمان از نظر آکسسوار تجهیز کردیم. از آکسسواری استفاده کردیم که تاکنون در مجموعه‌های تلویزیونی استفاده نشده است.»

 

خندوانه و ضبط برنامه‌های نوروز از هفته آینده

برنامه خندوانه یکی از برنامه‌هایی است که همواره مخاطب خود را داشته است و در این چندماهی که در سال 1400 برنامه پخش شد، توانست مردم را سرگرم کند. خنداننده‌شو جدید هم یکی از ویژه‌برنامه‌های جدید خندوانه بود و با موضوعات روزی که برای استنداپ‌کمدین‌ها انتخاب می‌شد تا استنداپ‌شان را اجرا کنند، توانست باز هم مردم را پای تلویزیون نگه دارد. البته در گزارشی هم که چندوقت پیش درمورد خندوانه منتشر کردیم درمورد این دوره خنداننده‌شو، مفصل صحبت کردیم که وجود چنین برنامه‌هایی می‌تواند مخاطب را برای تلویزیون نگه دارد.

 

خندوانه برای نوروز هم برنامه ویژه دارد و قرار است با برنامه‌های سرگرم‌کننده، به استقبال نوروز برود. البته برنامه‌ خنداننده‌شو که الان چندوقتی است شروع شده، دیگر به نوروز نمی‌رسد اما سازندگان این برنامه قصد دارند برای نوروز با میهمانان ویژه و برنامه‌های سرگرم‌کننده‌تر به استقبال بهار بروند. قرار است از هفته آینده ضبط برنامه‌های نوروزی خندوانه شروع شود.

 

آقای مجری با عروسک‌هایش به نماوا می‌رود

فقط بچه‌های دهه 60 و 70 عاشق شخصیت کلاه‌قرمزی و پسرخاله نیستند. از سال 1388 بود که سروکله این کاراکترهای عروسکی حوالی نوروز دوباره پیدایشان شد و میهمان خانه‌های مردم شدند. این حضور نوروزی با اضافه شدن چند عروسک دیگر ادامه داشت تا اینکه در سال 1397 جزء غایبان نوروزی شدند و دوستداران آنها برنامه‌های سال‌های قبل را می‌دیدند. هرکدام از عروسک‌های مجموعه کلاه‌قرمزی، ویژگی خاص خودشان را داشتند و مردم را برای ساعتی سرگرم می‌کردند.

 

حالا برای نوروز 1401 قرار است اتفاق جدیدی بیفتد و ایرج طهماسب، کارگردان آثار خاطره‌انگیز سینما و‌ تلویزیون ایران پس از چهارسال از آخرین ساخته خود در تلویزیون، این‌بار با مجموعه نمایشی تازه‌ای به شبکه نمایش خانگى بازمی‌‌گردد. جدیدترین کار ایرج طهماسب درحال گذراندن آخرین مرحله پیش‌تولید خود است و طی روزهای آینده کلید خواهد خورد.

 

این مجموعه نمایشى با عروسک‌های جدید، به کارگردانى و اجرای ایرج طهماسب و تهیه‌کنندگى حسن خدادادى برای پخش در بهار ۱۴۰۱ ساخته مى‌شود. پلتفرم نماوا به‌صورت اختصاصى پخش‌کننده این مجموعه است و به‌زودى اطلاعات بیشتر از این مجموعه اطلاع‌رسانی خواهد شد.

 

به‌نظر می‌رسد نماوا برای نوروز امسال تدارک ویژه‌ای دیده است. فیلم تئاتر مری پاپینز؛ به کارگردانی احمد سلیمانی ازجمله برنامه‌های دیگری است که به‌صورت ویژه برای نوروز از این پلتفرم پخش می‌شود.

 

البته نماوا برنامه‌های دیگری را که درحال حاضر دارد به ‌صورت روتین ادامه می‌دهد. سریال خاتون؛ به کارگردانی تینا پاکروان و تهیه‌کنندگی علی اسدزاده، سریال خسوف؛ به کارگردانی مازیار میری و تهیه‌کنندگی همایون اسعدیان، فیلم قهرمان؛ به کارگردانی اصغر فرهادی، فیلم پوست؛ به کارگردانی بهمن ارک و بهرام ارک، فیلم یلدا؛ به کارگردانی مسعود بخشی و تهیه‌کنندگی علی مصفا.

 

عصر جدید با داوران جدید

«چرخ را نباید دوباره اختراع کرد»؛ این پاسخ احسان علیخانی به سوالاتی بود که درخصوص ایده تکراری «عصر جدید» مطرح کرده بودند. علیخانی پذیرفته بود که ایده تکراری است، اما سعی می‌کرد در بخش‌هایی که در اختیارش بوده، تغییراتی ایجاد کند. تغییراتی که گاه آگاهانه و گاه ناآگاهانه از نمونه‌های خارجی فاصله می‌گرفت و شکل بومی به خودش می‌گرفت.

 

فارغ از تکراری بودن ایده، نکته مهم‌تر این بود که گذشت زمان نشان داد ساخت این برنامه یک ضرورت برای جامعه امروز ایرانی است. ضرورتی که البته جوان‌هایی که از پایتخت فاصله داشتند و استعدادی هم در خود می‌دیدند، بیشتر حس می‌کردند. شمار بالای بینندگان و شرکت‌کنندگان در نظرسنجی ثابت می‌کند که «عصر جدید» عملکرد نسبتا موفقی داشته و در ایجاد سرگرمی که ظاهرا هدف اولش بوده، نمره قابل‌قبولی از بینندگان تلویزیون گرفته است. همان‌طور که در شهریورماه امسال اشاره کردیم، پیش‌تولید سری سوم عصر جدید از تابستان شروع شده و با داورهای احتمالی صحبت‌هایی شده است؛ اما به‌دلیل اینکه در آن زمان هنوز واکسیناسیون عمومی کامل نشده بود و برای همین امکان سفرهای تلنت‌ها و ‌گروه‌های بزرگ شرکت‌کننده به تهران بدون نگرانی ابتلا به کرونا و امکان ‌گردهم‌آوری دست‌کم ۶۰۰،۷۰۰ تماشاگر وجود نداشت، کار به تعویق افتاد. همان زمان اعلام شد احتمالا تا بهمن‌ماه که واکسیناسیون تکمیل می‌شود، ‌پروژه شروع نخواهد شد. 

 

چندروزی است که تبلیغات سری جدید عصر جدید در شبکه سوم سیما آغاز شده است، البته احسان علیخانی در این مدت بیکار نماند و برنامه جوکر را  هم در شبکه نمایش خانگی ساخت و حالا هم که دوباره با عصر جدید به تلویزیون بازگشته است، طبق گزارش‌هایی که به‌دست آوردیم ضبط برنامه از هفته آینده شروع خواهد شد.  ژاله صامتی، کارن همایونفر، مجید اسماعیلی و امین حیایی در فصل سوم عصرجدید احسان علیخانی به‌عنوان داور حضور خواهند داشت. طبق اعلام روابط عمومی این برنامه، ژاله صامتی با نزدیک به سه دهه سابقه بازی در آثار مطرح و خاطره‌انگیز سینما و تلویزیون، کارن همایونفر با نزدیک به 30سال ساخت موسیقی برای فیلم‌های سینمایی و سریال‌های تلویزیونی و دریافت سه سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر، مجید اسماعیلی منتقد، تهیه‌کننده آثار مطرح سینمایی، استاد دانشگاه و کارگردان انیمیشن درکنار امین حیایی بازیگر برگزیده جشنواره اخیر فیلم فجر به ارزیابی هنرنمایی شرکت‌کنندگان عصر جدید خواهند پرداخت. صامتی که در «جوکر» هم با احسان علیخانی همکاری داشته است، بعد از دو فصل جایگزین رویا نونهالی می‌شود، همایونفر هم به‌جای آریا عظیمی‌نژاد روی صندلی داوری این برنامه می‌نشیند و امین حیایی برای سومین فصل پیاپی در تیم داوری حضور خواهد داشت. به‌نظر می‌رسد مجید اسماعیلی جایگزین سیدبشیر حسینی شده است. او چهره کمترشناخته‌شده‌ای در جمع داوری است، اما در سابقه‌اش تهیه‌کنندگی ۱۰ فیلم سینمایی مطرح همچون «دلشکسته» ساخته علی رویین‌تن، «چراغ‌های ناتمام» مصطفی سلطانی و «آفریقا» به کارگردانی هومن سیدی که هر سه تجربه اولین فیلم بلند سازندگانش محسوب می‌شود به چشم می‌خورد و برای تهیه دو فیلم «سینه سرخ» و «ماه‌جبین» موفق به دریافت جوایز متعدد جشنواره‌های جهانی شده و «شاهزاده ایرانی» دیگر فیلم این تهیه‌کننده در جشنواره فیلم فجر موفق به دریافت سیمرغ بلورین شده است.

 

این استاد دانشگاه که علاوه‌بر مهندسی برق، در رشته علوم‌سیاسی نیز دارای مدرک کارشناسی‌ارشد است، در جشنواره‌های فیلم حقیقت، چهل چراغ و مقاومت به‌عنوان داور حضور داشته و از بنیانگذاران ساخت انیمیشن در ایران محسوب می‌شود و علاوه‌بر طراحی و تهیه ۱۴ مجموعه انیمیشن، ۲ فیلم در این حوزه کارگردانی کرده که می‌توان به انیمیشن مطرح «فرمانروای آب» اشاره کرد.

 

بنابر اعلام مهدی بلوکات، قائم‌مقام شبکه سه، سری جدید برنامه عصر جدید از عید نیمه‌شعبان مصادف با ۲۷ اسفندماه سال‌جاری تا عید غدیر مصادف با 27 تیرماه سال ۱۴۰۱ روی آنتن شبکه سه خواهد رفت.

 

فیلیمو و احتمال آمدن یاغی

فیلیمو یکی دیگر از پلتفرم‌های شبکه نمایش خانگی است که تا به امروز برنامه‌هایش را برای پخش نوروزی اعلام نکرده است، با این‌حال به‌نظر می‌رسد برنامه جوکر، سریال نیسان آبی و سریال جیران پخش‌شان در نوروز ادامه داشته باشد. به احتمال زیاد با شروع نوروز پخش سریال یاغی ساخته محمد کارت هم آغاز می‌شود. محمد کارت، چندماهی است بعد از ساخت شنای پروانه به‌سراغ سوژه جدیدی برای ساخت سریال رفته است.  در گفت‌‌وگویی که با او در پشت صحنه این سریال داشتیم، زمان پایان فیلمبرداری را اسفندماه امسال عنوان کرد و از برآیند چیزی که از لوکیشن و بازیگران برمی‌آمد، فضا برآمده از همان جنوب شهر و موضوعاتی است که محمد کارت به آن علاقه‌مند است.  نویسندگی سریال یاغی را پدرام پورامیری، حسین دوماری و محمدکارت به‌طور مشترک و طی یک‌سال انجام داده‌اند. این تیم نویسنده آخرین‌بار در فیلم سینمایی «شنای پروانه» درکنار هم بودند و مطمئنا سریال یاغی باتوجه به سابقه فیلمسازی محمد کارت نویدبخش یک کار خوب است.

 

شبکه سه، سراغ کدام گزینه‌های طنز و جدی می‌رود؟

شبکه سه که یکی از شبکه‌های مهم برای پخش سریال در مناسبت‌هاست، هنوز برای سریال نوروزی به نتیجه نرسیده است و چند گزینه برای پخش در نوروز دارد.

 

  جناب‌عالی تلویزیون یا تلوبیون

«جناب‌عالی» ساخته عادل تبریزی یک سریال طنز 15قسمتی است که ضبط آن به پایان رسیده اما هنوز برای اینکه از شبکه سه پخش شود یا اینکه در شبکه نمایش خانگی بماند، تصمیمی گرفته نشده است.

 

عادل تبریزی در اولین سریالی که برای تلویزیون ساخته است، سعی کرده با زبان طنز و دلچسب به انتقاد از فضای اجتماعی جامعه بپردازد. این سریال فیلمبرداری‌اش از اوایل آبان‌ماه در تهران آغاز شد و در بهمن‌ماه به پایان رسید. طبق گفته‌های عوامل سازنده این سریال، تبریزی در «جناب‌عالی» با نگاهی طنز به نقد سیستم‌ اداری کشور و مانع‌تراشی‌های بر سر انجام کارها پرداخته است.

 

البته همان‌طور که گفتیم، هنوز مشخص نیست این سریال از تلوبیون پخش شود یا اینکه شبکه 3 با رایزنی‌هایی که با مصطفی رضوانی، تهیه‌کننده انجام می‌دهد بتواند این سریال را برای پخش در نوروز آماده کند.

 

گاندو3 درحال فیلمبرداری و احتمال پخش نوروزی

سریال «گاندو» یک مجموعه سریال امنیتی است و فیلمنامه آن براساس مستندات و وقایع تاریخی و کشف جاسوس‌های داخل و خارج از ایران ساخته شده است. در این سریال و در فصل اول آن به موضوع آقازاده‌ها اشاره‌هایی شد. از همان سری اول این مجموعه حرف و حدیث‌هایی درخصوص کاراکترها و اتفاقات این سریال مطرح شده بود. آرش قادری، نویسنده سریال درباره واقعیت اتفاقات درون سریال گفته است: «کار ما براساس یک پرونده واقعی بود، اما برای درام و قصه مجموعه نیاز به داستان داشتیم. در پرونده جیسون رضاییان همه اتفاقاتی که شاهد بودید موبه‌مو رقم خورده ‌است. ما چند پرونده واقعی داشتیم که باید آنها را با رابط و قصه به هم مرتبط می‌کردیم.»

 

بعد از پخش گاندو1 خیلی‌ها منتظر بودند جواد افشار سراغ ساخت گاندو2 برود و روایت جدیدی را از مسائل امنیتی و جاسوسی داشته باشد. همین علاقه‌مندی مردم باعث شد تیم گاندو سراغ چند موضوع جدید بروند و گاندو2 ساخته شود. آرش قادری، نویسنده فیلمنامه درمورد روند تولید گاندو2 گفته است: «بخش مهمی از دوران کار حرفه‌ای‌ام را در «گاندو» سپری کرده‌ام. حدود 8 ماه درگیر پژوهش و جمع‌آوری مطالب بودم و کتاب‌ها، مقالات و گزارش‌های بسیار‌ی خواندم و تلاش کردم آنچه می‌نویسم نظر شخصی‌ام نباشد و آن‌چیزی باشد که در قوه قضائیه به آن پرداخته و رأی آن مشخص شده باشد. حاصل این کار، ایجاد حس مطالبه‌گری در مردم در این زمینه بود و ما کوشیدیم این حس را تقویت کنیم که چرایی مسائل‌شان را از ساختار بپرسند.»

 

درمورد ساخت سریال گاندو3 هم حرف و سخن بسیار است و به گفته بازیگرانی که در این سریال بازی کرده‌اند، گاندو3 ساخته می‌شود، اما اطلاعاتی که ما به دست آوردیم این است که گروه ساخت این سریال چندماهی است که در سکوت خبری مشغول فیلمبرداری هستند. بااین‌حال هنوز مشخص نیست فصل سوم این سریال در نوروز پخش می‌شود یا زمان دیگری برای پخش آن درنظر گرفته‌اند.

 

  نجلا2

گروه تولید سریال مناسبتی «نجلا۲» از مردادماه همین سال، به کارگردانی خیرالله تقیانی‌پور و تهیه‌کنندگی سعید سعدی کار تولید سریال را در لوکیشنی واقع در جنوب تهران شروع کردند و تا نیمه مهرماه تولید در تهران ادامه پیدا کرد و پس از آن گروه برای ادامه کار عازم جنوب ایران و سپس کشور عراق شد.

 

ایوب آقاخانی برای فصل جدید در این پروژه حضور دارد. اما مهم‌ترین تغییر را باید حضور محیا دهقانی به جای سارا رسول‌زاده دانست که به‌دلیل حضور در پروژه‌ای دیگر نتوانسته با سازندگان فصل 2 این سریال همکاری کند.

 

محیا دهقانی درباره حضور در سریال «نجلا۲» که در آن جایگزین سارا رسول‌زاده، بازیگر اصلی سریال شده و ریسک پذیرش این کاراکتر، را قبول کرده، گفته است: «خانم رسول‌زاده گفته بودند نمی‌خواهند سریال کار کنند و در شبکه نمایش خانگی کار می‌کردند. حضور من قطعا در این شرایط ریسک بزرگی است اما پذیرفتم. به هرحال وقتی بازیگر تغییر کند، شرایط و موقعیت هم تغییر می‌کند. فکر می‌کنم از پس نقش برمی‌آیم و آن را پذیرفتم و تا امروز فکر می‌کنم کار بد نشده است. اما درنهایت این مخاطبان هستند که باید سریال را ببینند و نظر بدهند. تیرماه این کار کلید خورد، در شرایط سختی با کار قرارداد بستم؛ چراکه اصلا زمانی برای تمرین نداشتم، اما چالش جدیدی برایم بود.» داستان فصل دوم این سریال درباره اشغال خرمشهر است و عبِد در این فصل نقش محوری در داستان دارد. فصل 2 این سریال 30 قسمت است و همین می‌تواند نشانه این باشد که احتمالا گزینه پخش در نوروز نخواهد بود.

 

  بی‌همگان

بهرنگ توفیقی بعد از ساخت سریال «افرا»، حالا سراغ ساخت یک سریال جدید رفته است. «بی‌همگان» قصد دارد دختران و پسرانی را به نمایش بگذارد که تا با یکدیگر ازدواج می‌کنند، مسائلی سر راه‌شان قرار می‌گیرد؛ داستان از پیچیدگی‌هایی برخوردار است که بین شخصیت‌ها و روابط خانوادگی‌شان حاکم است.

 

این مجموعه تلویزیونی همچنین وارد مباحثی همچون عدالتخواهی و واکاوی اصلِ 44 قانون اساسی هم خواهد شد. فیلمنامه‌ای که به سبک زندگی ایرانی- اسلامی توجه ویژه‌ای کرده و نقش‌های متفاوت و بازی‌های خاصی را هم شاهد خواهیم بود.

 

گفتنی است، این ملودرامِ اجتماعی، از سکانس‌های شلوغِ پربازیگری برخوردار است، مهدی سلطانی، سمیرا حسن‌پور، محمد صادقی، مهدی ماهانی، مهسا باقری و کاظم هژیرآزاد جزء بازیگرانی‌اند که جلوی دوربین بهرنگ توفیقی رفته‌اند. احتمالا رفته‌رفته نام بازیگران دیگری هم به گوش خواهد رسید. سریالی که سعی دارد همسانی و همطراز بودن ازدواج بین دخترها و پسرها را بازگو کند. بهرنگ توفیقی همیشه سعی می‌کند در فیلم‌هایی که می‌سازد موضوع خانواده را مدنظر قرار دهد و در این کار هم همین اتفاق افتاده است.

 

البته سریال بی‌همگان همچنان تصویربرداری‌اش ادامه دارد و با وجود اینکه ممکن است به نوروز 1401 نرسد اما همچنان اسمش به‌عنوان یکی از گزینه‌های نوروز مطرح است.

 

 فرهیختگان

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------