آخرین اخبار اقتصادی

اقتصاد ایران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ با بحران هایش چه خواهد کرد؟/ فقر امسال تشدید خواهد شد

یک اقتصاددان با بیان اینکه اقتصاد ایران در شرف سائوپائولویی شدن است، گفت: این سائوپائولویی شدن اقتصاد اتفاق افتاده و اکنون…

رکود در بازار عمده‌فروشان بیداد می‌کند/ توان اقتصادی حقوق‌بگیران از دست رفت



تورم در ایران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

روزنامه توسعه ایرانی نوشت: خط فقر در حال پیشروی است و سفره‌ی مردم در حال پس رفتن. اقتصاد ایران حالا مدتهاست درگیر روند فرسایشی تورم شده است و این وضعیت همچنان اداه دارد . برخی از خط فقر 18 تا بیست میلیونی خبر می‌دهند و برخی از خط فقر 32 میلیون تومانی. آخرین بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد هزینه موادغذایی صبحانه، ناهار و شام یک خانوار سه نفره در ماه بدون احتساب مواردی نظیر ادویه‌جات و سایر ملزومات تهیه غذا مانند هزینه انرژی و ....، مبلغی معادل ۵ میلیون و صد و ده هزار تومان خواهد بود. این رقم شهریور سال ۱۴۰۰ رقمی معادل ۲میلیون و هشتصد و پنجاه ونه هزار تومان بوده است. ضمن اینکه تعیین مبلغ فوق با توجه به حداقل لازم موادغذایی اولیه، پایینترین نرخ‌ها و ارزان‌ترین برندها محاسبه شده است. افزایش هزینه مسکن در تهران نیز عامل دیگری است که رفاه خانوا را نشانه رفته است.

 

رئیس اتحادیه بنکداران موادغذایی تهران درباره تغییرات خرید کالاهای غذایی و مصرفی در گفتگو با «توسعه ایرانی» تصریح کرد: در بازار موادغذایی کالا به وفور وجود دارد اما متاسفانه بازار دچار رکود شده زیرا توان خرید مردم به سبب افزایش قیمت‌ها و تورم کاهش یافته است.

 

رضا کنگری افزود: واقعا در دو تا سه ماه گذشته میزان رکود در بازار موادغذایی به شدت افزایش یافته و این بازار در واقع قفل کرده است.

 

وی درباره چرایی افزایش شدید هزینه خورد و خوراک به‌ویژه در میان خانوارهای تهرانی در آذر 1401 در مقایسه با سال قبل توضیح داد: از سال 1400 قیمت مواد غذایی روند افزایشی طی کرد و در نیمه اردیبهشت ماه 1401 تقریبا تمام کالاها دچار افزایش قیمت بسیار سنگینی شدن؛ بخشی از این اتفاق به دلیل حذف ارز ترجیحی بود به طوری که قیمت روغن‌های خوراکی از ارز ترجیحی به نیمایی تبدیل و دچار جهش قیمت شد و افزایش قیمت سنگین ایجاد شد و پس از مدتی شاهد کاهش 10 تا 15 درصد قیمت برخی اقلام و کالاها بودیم که البته این مورد چشمگیر نبود.

 

توان اقتصادی حقوق‌بگیران از دست رفت

رئیس اتحادیه بنکداران موادغذایی تهران تاکید کرد: تورم باعث شد که کاهش توان خرید مردم شد زیرا حقوق‌ها ثابت ماند و اکثریت حقوق‌بگیران توان اقتصادی خود را از دست دادند و میزان افزایش دستمزدها و حقوق‌ها در سال 1401 نسبت به میزان تورم 40-50 درصدی بسیار ناچیز بود و توان خرید به صورت خودکار پایین آمد و قدرت اقتصادی مردم تحلیل رفت.

 

کنگری در پاسخ به این سوال که دولت با حذف ارز 4200 تومانی سعی کرد با اعطای یارانه نقدی قدرت خرید مردم را پوشش دهد؛ آیا رقم‌های 300 و 400 هزار تومانی یارانه نقدی قادر به پوشش دادن افزایش نرخ مواد غذایی در سبد معیشت شد؛ بیان کرد: افزایش قیمت ایجاد فقط و صرفا در مورد یک کالا مثلا روغن نبود که 400 هزار تومان افزایش قیمت روغن را پوشش دهد بلکه تمام کالاها با جهش قیمت مواجه شدند بنابراین بقیه کالاها از سال 1400 تا اردیبهشت 1401 با تورم پلکانی افزایش قیمت را تجربه کردند که این مساله باعث شد که توان خرید کاهش یابد و از آن زمان به بعد جهش قیمت را تجربه کردند و رکود بر این بازار حاکم شده و در 3-4 ماه گذشته درست است که 10 تا 15 درصد کاهش قیمت اتفاق افتاده اما این مساله سبب رونق نشده و رکود همچنان وجود دارد و اکنون نیز این روند سبب شده تا کاسبان جوابگوی هزینه‌های خود نیز نباشند.

 

درگیر رکود هستیم

کنگری گفت: رکود در ماه‌های اخیر سبب کاهش 20 تا 30 درصدی میزان خرید و فروش در این بازار به نسبت سال گذشته شده و این بازار راکدتر از سال قبل شده است البته تمام کالاها به وفور در بازار وجود دارد و شاهد هیچ‌گونه کمبودی نیستیم.  

 

وی در پاسخ به این سوال که حداکثر میزان خرید خانوارها از نظر وزنی کالاهایی مانند برنج چقدر است؛ توضیح داد: در بخش خریدهای عمده خانوارها تا سال‌های قبل مثلا حداقل 30 کیلو برنج خریداری می‌شد که متاسفانه اکنون این میزان به 5 و حداکثر 10 کیلو رسیده است که نشان‌دهنده کاهش چشمگیر میزان خرید عمده خانوار است. تا پیش از این خانوارها معمولا روزهای تعطیل برای خریدهای عمده مراجعه می‌کردند و برای نمونه یک یا 2 کارتن روغن و سایر اقلام را می‌خریدند اما اکنون این میزان خرید نصف و یک سوم شده است که نشان می‌دهد قدرت خرید کاهش یافته است.

 

کنگری گفت: اکنون میزان فروش همکاران ما در این بازار به سمت خرده فروشی حرکت کرده و مردم نمی‌توانند مایحتاج خانوار را به صورت عمده خریداری کنند.

 

وی درباره کاهش 20درصدی تورم در دولت سیزدهم تصریح کرد: حتی اگر تورم کاهش یافته باشد، نیز افزایش یافته و باید گفت تعدادی از کسبه کالاها را به قیمت گران خریداری کرده‌اند و با کاهش 15 تا 20 درصدی قیمت‌ها، اکنون دچار ضرر و زیان شده‌اند.

 

وی درباره وضعیت بازار بنکداران در ماه‌های آتی و اینکه امیدی بر پایان رکود این بازار وجود دارد یا خیر؛ بیان کرد: وضعیت این بازاری که بنده مشاهده می‌کنم به زودی تغییر نمی‌کند زیرا وضعیت بازار رابطه مستقیمی با جیب مردم دارد زیرا اگر پول در جیب مردم باشد بازار حتما رونق می‌یابد؛‌ متاسفانه اکثر خانوارها حقوق‌بگیر هستند و فعلا توان خریدی در این قشر مشاهده نمی‌شود زیرا پولی وجود ندارد.

 

رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران درباره حداقل و حداکثر قیمت اقلام مواد غذایی مهم و کاربردی در سبد معیشت خانوار توضیح داد: از اردیبهشت ماه به این سو قیمت برنج، روغن، چای حدود 10 تا 15 درصد کاهش یافته و به وفور در بازار وجود دارد برای نمونه حداکثر قیمت برنج هاشمی درجه یک در بازار کیلویی 100 تا 115 هزار تومان و ارزان‌ترین برنج یعنی ندا نیز 48 تا 50 هزار تومان و برنج پاکستانی نیز به نرخ کیلویی 45 تا 47 هزار تومان به فروش می‌رسد؛ ماه‌هاست که این قیمت‌ها ثابت مانده و همچنین قیمت روغن و برنج‌های هندی نیز نوسانی نداشته است.

 

مهرنوش حیدری

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------