سقف تراکنش رمزارزها در ایران نصف شد



سقف تراکنش رمزارزها در ایران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی
دبیر انجمن فین‌تک گفت: بانک مرکزی سقف تراکنش‌های پلتفرم‌های رمزارز را از ۵۰ میلیون تومان به ۲۵ میلیون تومان در روز کاهش داد.

به گزارش آی تی ایران، دبیر انجمن فین‌تک در توییتر خود خبراز کاهش سقف تراکنش پلتفرم‌های رمزارز را داده است. او با استفاده از هشتگ محدودساز و ایمانع نوشته است: «بانک مرکزی سقف تراکنش‌های پلتفرم‌های رمزارز را از ۵۰ میلیون تومان به ۲۵ میلیون تومان در روز کاهش داد.»

 

او همچنین در ادامه گفته است که سقف تراکنش ‌عادی در مقابل از ۵۰ میلیون تومان به ۱۰۰ میلیون تومان افزایش یافته است. در همین راستا نیز شرکت شاپرک در راستای رفع چالش اینماد صرافی‌های رمزارز در سوئیچ شاپرک به عنوان یک صنف شناسایی شدند و کد ترمینالی که به آنها اختصاص داده شده ۷۸۰۰۰ است.

 

اواخر آبان ماه شاپرک اعلام کرد که در شش هفته آتی از ابلاغیه خود یعنی ۲۴ آبان پایانه‌های اینترنتی فاقد نماد یا دارای هویت نامنطبق با مالک نماد متوقف می‌شوند. این ابلاغیه موجی از اعتراض را در بین فعالان فین‌تکی از جمله فعالان حوزه رمزارز به راه‌انداخت.

 

آنها اعلام کردند از آنجا که هنوز بانک مرکزی برای آنها قانون‌گذاری نکرده است، نمی‌تواند به خاطر نداشتن اینماد جلوی فعالیت آنها را بگیرد.

 

به نظر می‌رسد درهمین راستا بانک مرکزی و شاپرک تصمیم گرفتند تا زمان مقررات‌گذاری این حوزه تدابیری برای این بخش در نظر بگیرند.

 

در گام اول بانک مرکزی ۱۳ آذر با هدف اعمال کنترل‌های نظارتی بر فعالیت پذیرندگان حوزه بلاکچین تصمیم گرفت کد ۷۸۰۰۰ را به‌عنوان مهر تأیید موقت فعالیت صرافی‌های رمزارزی بپذیرد؛ بانک و مرکزی و شاپرک به پرداخت‌یارها پیشنهاد دادند، کد پذیرندگی صنف بلاکچین را در سامانه جامع پذیرندگان شاپرک به‌روزرسانی کرده و به کد ۷۸۰۰۰ تغییر دهند و مشمول قوانین اینماد شوند. بر اساس شنیده‌های راه‌پرداخت، پایانه‌های رمزارز جز با کد مذکور از سمت شاپرک مسدود شدند.

 

حالا هم در گام جدید سقف واریز صرافی‌های رمز از از هر تراکنش درگاه بانکی از ۵۰ میلیون تومان به ۲۵ میلیون تومان کاهش پیدا کرده است.

 

مهدی شریعتمدار، رئیس کمیسیون فین‌تک اعلام می‌کند که این تصمیم یک محدودیت جدید است که می‌تواند در آینده بدتر هم شود. او در این مورد گفت: «مدتی بود که بعد از نوسانات در بازار ارز این صحبت مطرح شد که سقف تراکنش برای صرافی‌ها رمزارز کمتر شود، اما این موضوع با صحبت‌ها و مشورت‌هایی که با انجمن شد به نتیجه‌ای نرسید. درنهایت از سه روز پیش شاپرک اعلام کرد محدودیت تراکنش‌ها در ترمینال‌های رمزارز به ۲۵ میلیون تومان برسد.» او تاکید می‌کند که این تصمیم بدون هیچ مشورت و صحبتی با فعالان این حوزه صورت گرفته است. شریعتمدار دلیل این اقدام بانک مرکزی را نگرانی این تنظیم‌گر پولی از تاثیر قیمت رمزارز روی ارز می‌داند.

 

در همین راستا هم روابط عمومی رمزینکس در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «پیروی ابلاغیه شاپرک و اعمال محدودیت برای تراکنش‌های درگاه پرداخت، از امروز ۲۳ آذر ۱۴۰۱، هر کارت در هر تراکنش بانکی تا سقف ۲۵ میلیون تومان امکان واریز خواهد داشت. همچنان کاربران (هر کد ملی) می‌توانند طی ۴ تراکنش ۲۵ میلیون تومانی، ۱۰۰ میلیون تومان در هر شبانه‌روز واریز انجام دهد.»

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------