آخرین اخبار اقتصادی

اقتصاد ایران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ با بحران هایش چه خواهد کرد؟/ فقر امسال تشدید خواهد شد

یک اقتصاددان با بیان اینکه اقتصاد ایران در شرف سائوپائولویی شدن است، گفت: این سائوپائولویی شدن اقتصاد اتفاق افتاده و اکنون…

صادرات «۷ میلیون دلار» آب بسته‌بندی ایران به روسیه



صادرات آب ایران به روسیه،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی
دبیر انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان آب‌های معدنی و آشامیدنی گفت: سال گذشته حدود ۱۰ میلیون دلار صادرات داشتیم که حدود ۶ تا ۷ میلیون دلار از این میزان برای اولین بار در تاریخ آب بسته‌بندی به بازار روسیه ارسال شد.

پیمان فروهر در گفت‌وگو با ایلنا، درباره اوضاع تولید و تقاضای آب‌های بسته‌بندی اظهار داشت: محصولات ما خیلی وابسته به اقتصاد و معیشت خانوار است، بنابراین طبیعتا زمانی که اقتصاد خانوار دچار تنگی و تورم می‌شود صنعت ما هم تاثیرپذیر می‌شود، زیرا در ۹۰ درصد جغرافیای ایران مردم در منازل آب شرب در اختیار دارند بنابراین وقتی اقتصاد خانوار دچار تزلزل می‌شود محصولات ما هم آسیب می‌بیند و بلافاصله از سبد خانوار حذف می‌شود.

 

وی افزود: البته اکنون بخش زیادی از صنعت غذایی کشور دچار التهاب است زیرا فشار اقتصادی بالا است و خیلی از محصولات اولویت خود را از دست می‌دهند اما از سوی دیگر رونق فصلی صنعت ما مصادف با همین تابستان است یعنی این صنعت در همه دنیا به غیر از نواحی استوایی حدود ۸ ماه سال رکود و بقیه ماه‌ها وارد دوره رونق می‌شود.

 

دبیر انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان آب‌های معدنی و آشامیدنی گفت: در دوران کرونا محصولات یک‌نفره (نیم لیتری، ۳۰۰ و ۲۰۰ سی‌سی) دچار کاهش تقاضا شد زیرا تمام مراکز متقاضی تعطیل شدند اما بعد از کرونا و عادی شدن شرایط؛ اوضاع بهتر شد اما نسبت به سال‌های گذشته تفاوتی نداشتیم و رشدی تجربه نکرده‌ایم، بنابراین فروش دچار توقف و درجا زدن است.

 

وی بیان داشت: اگر بازار داخل رونق پیدا کند، وضع اقتصاد بهتر شود و فرهنگ استفاده از آب بسته‌بندی توسعه یاید؛ صنعت آب بسته‌بندی به شدت جای رشد دارد حتی شاید نیازی به صادرات نباشد.

 

فروهر میزان فروش محصولات را ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون لیتر اعلام و تصریح کرد: میزان کم صادرات در ایران به دلیل قیمت تمام شده در مقایسه با رقبای منطقه‌ای است، در ایران هزینه‌های تامین مالی بسیار سنگین است و با کشورهای همسایه به خصوص ترکیه قابل مقایسه نیست، دوم اینکه اهداف ما بیشتر بازارهای حوزه خلیج‌فارس بوده و ذائقه‌هایشان بشدت به دلیل توریست‌پذیری از کشورهای غربی تغییر کرده و بخش بزرگی از واردات این کشورها به محصولات غربی اختصاص داده شده است. علاوه بر آن کشورهای اتحادیه عرب هم ترجیح‌شان واردات از کشورهای عرب منطقه است، همچنین کشورهای عراق و افغانستان خودکفا شده‌اند و کارخانجات متعدد بسته‌بندی راه‌اندازی کرده‌اند، ضمن اینکه روابط دیپلماتیک، امنیت تاجر، کرایه حمل نیز بشدت اثر دارد، بنابراین همه مولفه‌ها در جهت تضعیف صادرات بوده است.

 

وی اظهار داشت: اکنون سرانه مصرف آب بسته‌بندی در ایران حدود ۲۵ لیتر، ترکیه ۱۵۰ لیتر و در کشورهای همسایه بالای ۱۰۰ لیتر است، ما هم می‌توانیم به این ارقام برسیم اما شرط اساسی اقتصاد خانوار است.

 

دبیر انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان آب‌های معدنی و آشامیدنی با اشاره به رقم صادرات گفت: سال گذشته حدود ۱۰ میلیون دلار صادرات داشتیم که حدود ۶ تا ۷ میلیون دلار از این میزان برای اولین بار در تاریخ آب بسته‌بندی به بازار روسیه ارسال شد که به دلیل نیاز این کشور به جهت درگیری‌ها بوده است.

 

وی درباره تامین مواد اولیه نیز یادآور شد: مواد اولیه این صنعت در داخل کشور تولید می‌شود و مشکلی از این بابت نیست و تقریبا خودکفاییم، فقط قیمت بالا است که این هم تابع همه شرایط کشور است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------