مشکل امروز ذوب‌آهن تأمین سنگ‌آهن است



اخبار,اخبار اقتصادی,مدیرعامل شرکت ذوب‌آهن اصفهان
مدیرعامل شرکت ذوب‌آهن اصفهان گفت: واردات ریل اصلاً توجیهی ندارد و دلیل وارد کردن این محصول را باید از واردکنندگان پرسید. ما ریل را به قیمت ارزان‌تر تولید می‌کنیم و واقعاً به این حجم از واردات انتقاد داریم.

به گزارش تسنیم، منصور یزدی‌زاده ظهر امروز در نشست خبری اظهار داشت: به فرموده مقام معظم رهبری فعالان عرصه صنعت سربازان اقتصاد کشور هستند تا مانند همیشه از گردنه‌های خطرناک عبور کنیم.

 

وی افزود: متأسفانه برخی در شبکه‌های اجتماعی به جای اینکه به‌دنبال منافع مردم و کشور باشند، بر اساس منافع خود عمل می‌کنند، در حالی که ما حساب رسانه‌هایی که واقعیات را انعکاس می‌دهند را از آنها جدا می‌کنیم.

 

مدیرعامل شرکت ذوب‌آهن اصفهان ادامه داد: ذوب‌آهن مجموعه‌ای بزرگ با بیش از 50 سال سابقه است و خوشبختانه برخلاف برخی خبرسازی‌ها هنوز از نفس نیفتاده و به‌دنبال کسب موفقیت‌های بیشتر است.

 

تحقق شعار سال رونق تولید الزاماتی نیاز دارد

وی با بیان اینکه سال رونق تولید الزامات و مبانی خاصی لازم دارد، گفت: با نام‌گذاری امسال به نام رونق تولید قطعا سطح توقعات ما از وزارت صمت، بانک مرکزی و گمرک متفاوت شده است و عملکرد آنها باید در جهت تحقق رونق تولید باشد، چون افزایش تولید تنها راه بهبود شرایط کارخانه و سطح معیشت کارکنان آن است.

 

یزدی‌زاده بیان کرد: برخی نمایندگان سوال می‌کنند که فولادمبارکه سال گذشته 12 هزار میلیارد تومان سود داشته اما چرا سود ذوب‌آهن کمتر از این میزان بوده است، در حالی که بزرگ‌ترین دلیل تفاوت در سود شرکت‌ها تفاوت فرآیند تولید است. ذوب‌آهن تنها شرکت کشور است که با روش کوره بلند کار می‌کند که اتکا به گاز طبیعی در آن تقریبا صفر است و ما نسبت به فولادمبارکه به نسبت یک به 10 یارانه گاز دریافت می‌کنیم. همچنین گازی که به ما می‌دهند با تعرفه صنعتی است در حالی که باید با تعرفه نیروگاهی باشد.

 

وی تصریح کرد: ذوب‌آهن برخلاف سایر واحدهای صنعتی امکان توقف تولید ندارد و باید به صورت شبانه‌روزی کار کند، چون خاموش شدن کوره بلند مساوی با مرگ کارخانه است. اینها تفاوت‌های ذوب‌‌آهن با سایر واحدهای صنعتی است که متاسفانه زیاد مطرح نمی‌شود‌.

 

مدیرعامل شرکت ذوب‌آهن اصفهان درباره میزان تولید این شرکت خاطرنشان کرد: سال گذشته سال بسیار سختی بود، اما به رکورد تولید یک میلیون و 410 هزار تن چدن رسیدیم و هدف‌گذاری امسال، تولید 3 میلیون و 50 هزار تن است که تا الان به تولید 2 میلیون و 700 هزار تن رسیده‌ایم. شرط رسیدن به هدف‌گذاری امسال این است که کوره یک که در دست تعمیر است در 6 ماه دوم سال به مدار تولید برگردد که در مرحله ساخت بلوک‌ها هستیم و امیدوارم به 3 ماه آخر سال برسد. البته مشکل ذوب‌آهن کوره بلند نیست و تامین سنگ آهن است. به همین دلیل از برنامه تولید فولاد عقب هستیم که امیدواریم در شهریور یا 6 ماه دوم سال این عقب‌ماندگی را جبران کنیم.

 

وی اظهار داشت: به دلیل افزایش نرخ ارز، صادرات سنگ‌آهن به صرفه‌تر شده و از وزارت صمت انتظار داریم صادرات سنگ‌آهن و مواد خام با برنامه‌ریزی این وزارتخانه کنترل شود. البته باید پای حرف فعالان حوزه معدن هم نشست، اما یک مرجع باید برای هماهنگی این موارد وجود داشته باشد.

 

یزدی‌زاده تولید ریل ملی را از دستاوردهای ذوب‌آهن در یک سال گذشته دانست و افزود: هنوز پرونده بازی در حوزه محیط زیست داریم و در این مورد دست‌هایمان برابر قانون بالا است، اما یکی از دستاوردهای ما در حوزه کاهش آلایندگی تولید درهای هفت متری انعطلاف‌پذیر برای باتری شماره 3 است که سال گذشته طراحی و ساخته شد‌. همچنین مصرف آب را با انجام پروژه‌های ریز و درشت از 17 میلیون مترمکعب در سال 96 به 14 میلیون مترمکعب در سال 97 کاهش دادیم. با قرارداد هزار میلیارد تومانی خرید پساب از زرین‌شهر، نجف‌آباد، فولادشهر، فلاورجان و ... تا 2 سال آینده مصرف آب خام در کارخانه در حد شرب و مصارف بهداشتی کارکنان خلاصه می‌شود.

 

وی ادامه داد: این پروژه توسط شرکت مپنا و به صورت BOT انجام خواهد شد و امیدواریم ظرف 4 سال آینده به کمترین میزان برداشت آب از رودخانه زاینده‌رود برسیم.

 

مدیرعامل شرکت ذوب‌آهن اصفهان صادرات 50 درصد تولیدات این شرکت را هدف سال جاری دانست و گفت: آسیای دور، شمال آفریقا، کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، عراق و افغانستان از جمله کشورهای هدف صادرات محصولات ذوب‌آهن است‌.

 

وی در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه با وجود تولید ریل در ذوب‌آهن واردات این محصول چه توجیهی دارد و چه رایزنی‌هایی برای جلوگیری از واردات آن با مسئولان انجام شده است، تصریح کرد: واردات ریل اصلاً توجیهی ندارد و این سوال را باید از واردکنندگان پرسید. ما ریل را به قیمت ارزان‌تر تولید می‌کنیم و واقعاً به این حجم از واردات انتقاد داریم. به وزارت راه و شهرسازی و متروهای سراسر کشور نامه زدیم و برای تامین ریل اعلام آمادگی کرده‌ایم، اما در هر حال باید خودمان را جای طرف مقابل هم بگذاریم و شاید این نگرانی را دارند که اگر ذوب‌آهن به مشکل برخورد بدون ریل بمانند. در کل امیدواریم شرایط واردات به گونه‌ای باشد که این محصول دیگر وارد نشود.

 

یزدی‌زاده در پاسخ به سوالی درباره بدهی‌های این شرکت گفت: سال گذشته جزو شرکت‌های بودیم که بانک‌ها دیگر به آن وام نمی‌دادند و 160 چک برگشتی داشتیم و بدهی‌های بانکی به شکلی بود که امکان بازپرداخت آنها را نداشتیم. همچنین از نظر مواد اولیه در شرایط اسفناکی بودیم و میزان آب ورودی به کارخانه تقریباً صفر شده بود، اما در حال حاضر چک برگشتی نداریم و دیگر جزو شرکت‌هایی که به آنها وام تعلق نمی‌گیرد نیستیم و هزار میلیارد تومان از بدهی بانک‌ها را با کمک تامین اجتماعی تسویه کرده‌ایم و در حال حاضر به‌جای بدهی به بانک‌ها، تامین اجتماعی طلبکار ما است.

 

وی با اشاره به افزایش بودجه پژوهشی این شرکت از 2 میلیارد تومان به 10 میلیارد تومان اضافه کرد: شرکت ذوب‌آهن در سال‌های گذشته نتوانسته تملک معدن داشته باشد و به همین دلیل قیمت تمام شده محصولات ما از سایر واحدهای صنعتی که معدن در اختیار دارند، بیشتر می‌شود.

 

مدیرعامل شرکت ذوب‌آهن اصفهان درباره آلاینده بودن این کارخانه گفت: هم‌اکنون 16 هزار و 500 هکتار فضای سبز داریم که سالانه 15 میلیارد تومان برای ما هزینه نگهداری دارد. برخی تا کمی دود می‌بینند می‌گویند ذوب‌آهن آلاینده است در صورتی که هر صنعتی ممکن است کمی آلایندگی داشته باشد.

 

وی در پاسخ به سوالی درباره علت تغییر مدیرعامل باشگاه ذوب‌آهن و انتظار او از مدیرعامل جدید این باشگاه تصریح کرد: تغییر در هر مجموعه‌ای وجود دارد و من هم ممکن است فردا در شرکت ذوب‌آهن نباشم. تغییر مدیریتی مانند مرگ است و باید تسلیم آن شد. تمرکز باشگاه ذوب‌آهن نباید منحصر به یک تیم فوتبال باشد و دخل و خرج باشگاه باید با هم متناسب باشد. سعید آذری برای باشگاه بسیار زحمت کشید اما این تغییر برای بهبود وضعیت باشگاه اتفاق افتاد.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------