رئیس کل بانک مرکزی: شرایط اقتصادی کشور نرمال نیست



اخبار,اخبار اقتصادی,عبدالناصر همتی
عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی، با اشاره به مشکلات اقتصادی موجود، گفت: در حال حاضر برای بانک مرکزی اصل کنترل تورم است، چرا که تورم سبب گسترش فقر در جامعه می‌شود.

به گزارش فارس، عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی، در جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید که در سالن جلسات استانداری خراسان رضوی برگزار شد، با اشاره به شرایط کشور و تحریم‌های پی‌در پی آمریکا، اظهار کرد: دشمن تمام تلاش خود را می‌کند که به مردم و اقتصاد کشور لطمه وارد کند.

 

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: تولیدکنندگان و صادرکنندگان ما باید شرایط موجود را مدنظر قرار دهند و انتظاراتشان با توجه به شرایط باشد.

 

وی تاکید کرد: دولت از بخش خصوصی جدا نیست و تمام تلاش خود را می‌کند تا ارز مورد نیاز واردکنندگان و صادرکنندگان را در اختیار آن‌ها قرار دهد.

 

همتی بیان کرد: دوست داریم به صادرکنندگان در جهت بازگرداندن ارزشان به کشور کمک کنیم، اما واقعیت این است که محدودیت‌هایی وجود دارد.

 

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه در تمام دنیا وظیفه بانک مرکزی ثبات اقتصادی است، متذکر شد: وظیفه بانک مرکزی کنترل تورم و ثبات اقتصادی در کشور است، تورم خیلی مهم است، زیرا چنانچه تورم کنترل نشود عملا فقر گسترش می‌یابد.

 

شرایط اقتصادی کشور نرمال نیست

وی با تاکید بر لزوم توجه به تولید و اشتغال، افزود: در ایران سیاست‌های ارزی در اختیار بانک مرکزی است، ما با سیاست‌های ارزی و پولی می‌توانیم تورم را کنترل کنیم.

 

همتی با اشاره به تحریم‌های شدید آمریکا در سال‌های اخیر، اظهار کرد: در این سال‌ها با تحریم‌های شدید اقتصادی از سوی آمریکا و متحدانش مواجه بودیم که تمام تلاش خود را کردند تا منابع درآمدی ما را محدود کنند و از همه مهم‌تر اینکه نقل و انتقالات ارزی ما را تحت کنترل قرار دهند.

 

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: آمریکا در حال حاضر بی‌سابقه‌ترین تحریم‌ها را علیه ایران به‌کار بسته است، شرایط اقتصادی ما تحت تأثیر تحریم‌ها، شرایط نرمالی نیست و باید سعی کنیم در این شرایط تورم را کنترل کنیم.

 

وی متذکر شد: در این شرایط بانک مرکزی هم باید نرخ ارز و هم نقدینگی را کنترل کند تا تورم ایجاد نشود، مجموعه‌ای از محدودیت‌ها ایجاد شده است که کار بانک مرکزی را سخت کرده است.

 

همتی اضافه کرد: با تمام سختی‌ها و مشکلات موفق بودیم، چرا که آمریکا و متحدانش می‌خواستند جمهوری اسلامی ایران به 22 بهمن نرسد و حتی به‌دنبال نابودی پول ملی بودند، در حال حاضر هم تلاش خود را می‌کنند تا نرخ ارز را بالای 14 هزار تومان برسانند.

 

رئیس کل بانک مرکزی یادآور شد: در شرایطی برخی به‌دنبال ارز 40 هزار تومانی بودند، اما بانک مرکزی آن را کنترل کرد و نرخ ارز را روی 12 هزار تومان ثابت نگاه داشتیم.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------