آخرین اخبار اقتصادی

حقوق کارگران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

وزیر کار: از سال بعد مجلس حداقل حقوق کارگران را تعیین می‌کند

وزیر کار اعلام کرد که از سال بعد مجلس حداقل حقوق کارگران را تعیین می‌کند. به گزارش عصرایران، به این نتیجه رسیدیم که با ارسال…

بیانیه پایانی دوازدهمین نشست وزارتی اوپک و غیر اوپک/ نفت در آستانه ۵۰ دلاری شدن



اخبار,اخبار اقتصادی,اوپک
دوازدهمین نشست وزیران نفت و انرژی کشورهای تولیدکننده عضو و غیرعضو اوپک شامگاه پنجشنبه (۱۳ آذرماه) با صدور بیانیه‌ای به کار خود پایان داد.

به گزارش تسنیم، دوازدهمین نشست وزیران نفت و انرژی تولیدکنندگان عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) شامگاه پنجشنبه (13 آذرماه) از طریق ویدیوکنفرانس با حضور 23 کشور عضو با انتشار بیانیه‌ای به‌کار خود پایان داد.

 

ابتدای نشست به نیکولای شولگینوف، وزیر جدید انرژی روسیه خوشامد گفته شد همچنین بر حقوق ملت‌ها و دولت‌ها و حاکمیت دائمی بر ثروت و منابع طبیعی‌شان تاکید شد.

 

در ادامه به تعهد کشورهای تولیدکننده حاضر در توافقنامه همکاری (Declaration of Cooperation) بر منافع مشترک کشورهای تولیدکننده، عرضه کارآمد، مقرون به صرفه و مطمئن برای مصرف‌کنندگان و بازگشت منصفانه سرمایه‌گذاری و بازار پایدار تأکید شد؛ توافق دهمین نشست فوق‌العاده اوپک و غیر اوپک در 12 آوریل سال 2020 برای کاهش تدریجی تولید نفت خام و اجماع یازدهمین نشست اوپک و غیر اوپک در ششم ژوئن نیز مورد توجه قرار گرفت.

 

در این نشست از عملکرد مثبت اعضا در پایبندی به توافق کاهش تولید از زمان نشست وزیران اوپک و غیر اوپک در ماه ژوئن و از اقدام سازنده بسیاری از کشورها برای جبران تخلف‌های خود در ماه‌های گذشته بر اساس توافق نشست وزارتی در ماه ژوئن و ماه سپتامبر 2020 استقبال شد و با نگاهی به آینده، بر اهمیت تلاش همه شرکت‌کنندگان در توافقنامه همکاری (DOC) و تولیدکنندگان عمده نفت برای برقراری توازن و تثبیت بازار تاکید شد.

 

همچنین گفته شد که قرنطینه و محدویت‌های دوباره و اقدام‌های سختگیرانه‌تر برای مهار ویروس کرونا با تردیدهای بسیار در فصل زمستان، همچنان بر اقتصاد جهانی و بهبود تقاضای نفت تأثیر می‌گذارد.

 

بر مبنای توافقنامه همکاری اوپک و غیراوپک ‌(DOC)، با توجه به بنیان‌های کنونی بازار نفت و چشم‌انداز سال 2021، در این نشست بر پایبندی به توافق کاهش عرضه در 12 آوریل 2020 که در ماه‌های ژوئن و سپتامبر هم اصلاح شده بود، تاکید شد تا به تدریج و با توجه به شرایط بازار تسهیل کاهش (افزایش تولید) به روزانه دو میلیون بشکه برسد.

 

کشورهای شرکت‌کننده در توافقنامه همکاری نیز تصمیم گرفتند در ماه ژانویه 2021، به‌صورت داوطلبانه تولید را 500 هزار بشکه در روز تسهیل کنند و این رقم را از روزانه 7 میلیون و 700 هزار بشکه به 7 میلیون و 200 هزار بشکه در روز برسانند.

 

افزون بر این، کشورهای شرکت‎‌کننده در توافقنامه همکاری مشترک توافق کردند که از ماه ژانویه نشست وزیران اوپک و غیر اوپک را - برای ارزیابی شرایط بازار و تصمیم گیری درباره تعدیل بیشتر تولید در ماه بعد از آن - به صورت ماهانه برگزار کنند و تسهیل تولید ماهانه بیشتر از 500 هزار بشکه در روز نباشد.

 

در این نشست همچنین توافق شد که دوره جبران تخلف تعیین‌شده در یازدهمین نشست وزیران اوپک و غیراوپک و پس از آن در سپتامبر 2020 برای دوره ژانویه تا پایان مارس 2021 تمدید شود، تا این اطمینان حاصل شود که همه کشورهای شرکت‌کننده در توافقنامه همکاری تخطی در پایبندی را جبران می‌کنند.

 

کشورهای عضو و غیر اوپک، از عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی خواستند که به نقش خود به عنوان رئیس نشست اوپک و غیر اوپک ادامه دهد. همه کشورهای شرکت‌کننده از استقامت، تلاش و پشتکار فوق‌العاده وی در کمک به مقابله با آثار منفی همه‌گیری ویروس کرونا و ایجاد ثبات در بازار نفت از طریق اجرای موفقیت‌آمیز اهداف توافقنامه همکاری قدردانی کردند. عبدالعزیز بن سلمان نیز ادامه فعالیت به عنوان رئیس نشست را پذیرفت و متعهد شد که با قدرت برقراری ثبات پایدار بازار نفت مورد نظر تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان را پیگیری کند.

 

در دوازدهمین نشست وزیران نفت و انرژی کشورهای تولیدکننده عضو و غیرعضو اوپک همچنین از الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه، برای همکاری در ریاست این نشست قدردانی و از وی خواسته شد تا به نقش خود در اداره این نشست ادامه دهد و از وی به‌ دلیل تلاش‌های خستگی‌ناپذیر و حمایت قاطعانه‌اش از توافقنامه همکاری در دوران بسیار دشوار، قدردانی شد.

 

سرانجام به چهار سالگی امضای توافقنامه همکاری از 10 دسامبر 2016 اشاره و از کشورهای شرکت‌کننده برای تعهد مداوم خود به اصول بنیادی این توافقنامه قدردانی شد.

 

***

 

نفت در آستانه ۵۰ دلاری شدن

پس از آنکه تولیدکنندگان بزرگ نفت در خصوص تداوم محدودیت تولید جهت مقابله با افت تقاضای جهانی به توافق رسیدند قیمت نفت روز جمعه شاهد افزایش بود.

 

بر اساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با 98 سنت معادل 1.99 درصد رشد به 49 دلار و 68 سنت رسید. قیمت نفت خام آمریکا برای تحویل در ماه ژانویه نیز امروز با 79 سنت معادل 1.73 درصد افزایش به 46 دلار و 43 سنت رسید.

 

اوپک و روسیه روز پنجشنبه توافق کردند که تولید نفت خود را از ماه ژانویه به جای 2.2 میلیون بشکه قبلی، به میزان 500 هزار بشکه تولید خود را افزایش دهند، اما نتوانستند بر سر یک سیاست کلی تر برای ادامه سال آینده توافق کنند. اوپک پلاس قرار است ماهی یکبار تشکیل جلسه دهد و شرایط بازار نفت را مورد ارزیابی قرار دهد.

 

استفن اینز تحلیلگر موسسه آکسی تریدر در این باره گفت: «این نشست ها موجب القای یک حس شکنندگی در بازار خواهد شد.»

 

افزایش 500 هزار بشکه ای بدان معناست که اوپک و روسیه از ماه ژانویه تولید خود را به میزان 7.2 میلیون بشکه یعنی 7 درصد کل تقاضای جهانی کاهش خواهد داد، در حالی که در حال حاضر رقم این کاهش 7.7 میلیون بشکه است. انتظار می رفت گروه اوپک پلاس رقم کاهش تولید فعلی را حداقل تا ماه مارس تمدید کند.

 

عامل دیگری که به رشد قیمت نفت کمک کرده است، مثبت تر شدن لحن جمهوری خواهان در کنگره در خصوص بسته محرک مالی جدید و افزایش امیدواری ها به دستیابی به یک توافق در این زمینه بوده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------