آخرین اخبار اقتصادی

وضعیت اقتصاد در ایران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

قدرت خرید مردم در قیاس با زمان جنگ ۲۳۷ واحد عقب است

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: تصور غلط در ایران این است که دستمزد عامل اصلی تورم است. بدون اینکه بدانیم فقط نقشی…

احداث 1000 خانه 25 متری در تهران!



اخبار,اخبار اقتصادی,خانه های 25 متری در تهران

در اواخر سال گذشته، ساخت آپارتمان‌های 25 تا 40 متری طرح شهرداری تهران بود. طرحی که بالاخره طبق یک تفاهم‌نامه به تأیید شهرداری تهران و وزارت کشور رسید تا پایتخت در روزهای آخر دی‌ماه شاهد احداث هزار خانه 25متری باشد؛ خانه‌هایی در محدوده بیمارستان امام خمینی(ره) تحت‌ عنوان همراه‌سرا. به گفته شهردار منطقه 6 در سال‌جاری چهار فضا برای راه‌اندازی همراه‌سرای بیماران بستری در بیمارستان‌های محدوده مرکزی تهران مشخص شدند که توسط خیرین آماده‌سازی می‌شوند. تورج فرهادی از مذاکره با ارتش هم گفت؛ مذاکراتی برای اینکه در قسمتی از پادگان باقرخان هزار سوییت 25متری به‌عنوان همراه‌سرا. هرچند قرار است ملک 1800متری و هزار متری بنیاد مستضعفان با همکاری خیرین به همراه‌سرا تبدیل شوند. «اطراف بیمارستان فاطمه‌الزهرا و محب کوثر و خیلی بیمارستان‌های دولتی نظیر شریعتی را خالی می‌کنیم و همراه‌سرا ایجاد خواهیم کرد.»

 

قفس‌های طلایی؟!

ماجرای ساخت خانه‌های کوچک‌ متراژ ریشه در سیاست‌های دهه 70 دارد. در سال‌های پس از انقلاب و حال و هوای جنگ بود که سیاست فرزندآوری بیشتر در دستور کار قرار گرفت و نشانه‌های جمعیتی این سیاست در دهه 70 نمود پیدا کرد. در آن سال‌ها مسئولان مسکن شهرسازی طرحی را با عنوان «مسکن پاک» به نمایش گذاشتند که ریشه در پس‌انداز، انبوه‌سازی و کوچک‌سازی مسکن داشت.

 

این طرح در آن سال‌ها به مرحله اجرا نرسید، اما طی این سال‌ها بار دیگر شاهد ارایه طرح‌هایی در رابطه با ساخت انبوه مسکن‌های کوچک هستیم که از شهریور سال گذشته نمود جدیدتری پیدا کرد. در آخرین ماه تابستان سال گذشته، شهردار تهران براساس پیشنهادی که سازندگان مسکن برای ساخت واحد‌های مسکونی کوچک متراژ (۳۰ متری) به مدیران شهری ارایه داده بودند، طرحی را تقدیم هیأت دولت کرد مبنی بر اینکه شهرداری‌های کلانشهر‌ها اقدام به ساخت واحد‌های کوچک برای تأمین مسکن کم‌درآمد‌ها کنند.

 

پس از ارایه پیشنهاد شهردار تهران، تدوین آیین‌نامه‌ای هم در وزارت کشور با همکاری شهرداری تهران در دستور کار قرار گرفت تا این پیشنهاد به صورت جدی مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد که این موضوع نشان از استقبال دولت برای ساخت واحد‌های کوچک‌ متراژ در کلانشهر‌ها داشت.

 

پیروز حناچی، در حالی پرچمدار اجرای این طرح شده که در دوره‌ای که معاون وزیر راه‌وشهرسازی بود، از خانه‌های کوچک‌متراژ به‌عنوان قفس طلایی یاد ‌کرد. همچنین چهاردهم بهمن سال گذشته، محمد اسلامی، وزیر راه‌وشهرسازی در برنامه تهران ۲۰ اعلام کرد ساخت خانه‌های ۲۵ متری در دستور کار نیست. حال اگر این قفس‌های طلایی به دلیل هزینه‌های سرسام‌آور این روزها، مورد استقبال هم قرار بگیرد، با توجه به میانگین قیمت ۱۹میلیون تومانی در تهران ۴۷۵میلیون تومان قیمت خواهد داشت. حتی اگر این خانه‌ها در منطقه ۱۸، ارزان‌ترین منطقه تهران که هر مترمربع مسکن هشت‌میلیون و ۸۰۸هزار تومان قیمت دارد ساخته شود، نرخ آن از ۲۲۰میلیون تومان هم عبور می‌کند که وسع خانوار کارگری به آن نمی‌رسد، مگر آنکه گروه هدف بتوانند این خانه‌ها را اجاره کنند و با در نظرگرفتن اسباب و اثاث خانه و بعد خانوار شاید بتوانند به ‌صورت ایستاده در آن بخوابند!

 

روزنامه شهروند

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------