آخرین اخبار اقتصادی

وضعیت اقتصاد در ایران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

قدرت خرید مردم در قیاس با زمان جنگ ۲۳۷ واحد عقب است

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: تصور غلط در ایران این است که دستمزد عامل اصلی تورم است. بدون اینکه بدانیم فقط نقشی…

افزایش سرسام‌آور قیمت لوازم خانگی



نمایندگی های فعال شرکت‌های خارجی در ایران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی
اکبر پازوکی رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی درباره چرایی فعالیت نمایندگی شرکت‌های خارجی با وجود ممنوعیت واردات لوازم خانگی، اظهار کرد: این نمایندگی‌ها در زمان واردات کالاهای خارجی، نمایندگی شرکت‌ها بودند، اما بعد از خروج شرکت‌های خارجی با شرکت‌های داخلی جایگزین ال جی و سامسونگ همکاری کردند. بنابراین در حال حاضر فقط برخی خدمات پس از فروش کالاهای قدیمی را ارائه می‌دهند و کالا نمی‌فروشند.

به گزارش ایسنا، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی درباره چرایی فعالیت نمایندگی شرکت‌های خارجی با وجود ممنوعیت واردات لوازم خانگی، اظهار کرد: این نمایندگی‌ها در زمان واردات کالاهای خارجی، نمایندگی شرکت‌ها بودند، اما بعد از خروج شرکت‌های خارجی با شرکت‌های داخلی جایگزین ال جی و سامسونگ همکاری کردند. بنابراین در حال حاضر فقط برخی خدمات پس از فروش کالاهای قدیمی را ارائه می‌دهند و کالا نمی‌فروشند.

 

اکبر پازوکی در پاسخ به اینکه آیا لوازم خانگی بعد از خبر ممنوعیت ورود کالای کره‌ای تصریح کرد: درباره قیمت انجمن تولیدکنندگان باید اعلام نظر کند، اما در سطح بازار شنیده‌ها حاکی از این است که شرکت‌ها می‌خواهند پنج درصد محصولات خود را گران کنند، اما هیچ سند و مدرکی در این رابطه وجود ندارد.

 

به گفته وی، تا زمانی که شرکت‌ها اعلام قیمت نکنند در سطح بازار قیمت تغییر نمی‌کند، چرا که در حال حاضر بازار اشباع است و به دلیل قیمت بالای کالا خریدار وجود ندارد. بنابراین فروشنده از سود خود می‌زند تا بتواند کالا را بفروشد. به بیانیه دقیق‌تر گرانی به ضرر صنوف است، چراکه مشتری خود را از دست می‌دهند.

 

راه تشخیص کالای قاچاق

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در ادامه با بیان اینکه خریداران برای اطمینان از قاچاق نبودن کالا می‌توانند گارانتی آن را در سامانه ۱۲۴ بررسی کنند، گفت: اگر کالای ال جی و سامسونگ به ترتیب با ضمانت گلدیران و سام عرضه شود، کالا اصل و در غیر اینصورت کالا با گارانتی متفرقه عرضه شده و قاچاق است. حتی اگر فروشندگان برای آن کالا بیمه ارائه کنند و برای نصب در منزل حضور پیدا کند.

 

چگونه هنوز ال جی با گارانتی اصل در بازار است؟

وی در پاسخ به این که چگونه بعد از سه سال ممنوعیت، کالای ال جی با ضمانت گلدیران فروخته می‌شود؟ تصریح کرد: ممکن است پیش از ممنوعیت افرادی که کالاهای این برند را خریداری کرده باشند، تاکنون نگه داشته باشد و با افزایش قیمت یا ارائه شدن مدل‌های جدید، کالای قدیمی خود را فروخته باشند. در حال حاضر به غیر از ضمانت شکل دیگری برای اطلاع‌رسانی درباره کالای قاچاق وجود ندارد.

 

پازوکی همچنین در پاسخ به سوالی درباره فروش کالاهایی که از سوی مرزنشینان به کشور وارد می‌شود، اظهار کرد: با این نوع کالاها برخورد نداشتم، اما به طور کلی کالایی که به صورت قانونی از مبادی ورودی وارد شود، در کشور نمایندگی داشته باشد، ضمانت آن‌ها در سازمان حمایت و سازمان صنعت، معدن و تجارت ثبت شده و کد رهگیری داشته باشد، قانونی است. در غیر اینصورت کالا قاچاق است. بنابراین اگر کالایی هم از طریق مرزنشینان به صورت قانونی وارد شود، باید از طریق بررسی گارانتی در سامانه ۱۲۴ قابل تشخیص باشد.

 

وی درباره نظارت اتحادیه بر بازار نیز گفت: در حال حاضر گرانفروشی نداریم بلکه گرانی داریم. ملاک گران‌فروشی، قیمت اعلامی شرکت‌های تولیدی است که در سازمان حمایت ثبت شده، اما در حال حاضر در سامانه ۱۲۴ لیست قیمت وجود ندارد.

 

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی با بیان اینکه مردم از طریق سامانه ۱۲۴ تشخیص می‌دهند کالا را گران خریدند یا نه، تصریح کرد: کمیسیون بازرسی و شکایات اتحادیه در سال‌های اخیر شکایت گرانفروشی نداشتند. نظارت بر کالای قاچاق نیز در سطح عرضه فقط برای مغازه‌های دارای جواز کسب به عهده اتحادیه است. بازرسان اتحادیه هر روز از ساعت ۹ صبح تا ساعت ۷ شب گشت‌زنی دارند و اگر مغازه‌ دارای جوازی کالای قاچاق داشته باشد، ابتدا تذکر می‌گیرد و بعد با آنها برخورد قانونی می‌شود.

 

فروش کالای قاچاق در فضای مجازی

همچنین به گفته وی، سازمان تعزیرات حکومتی، بازرسی اصناف، سازمان صنعت، معدن تجارت در این زمینه کمک می کنند و در مواردی گشت‌های مشترک برگزار می‌شود. اما در حال حاضر فروش کالای قاچاق با ضمانت و بیمه به‌طور گسترده در فضای مجازی در حال انجام است.

 

۹۹ درصد فروشندگان کالای قاچاق، جواز کسب ندارند

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی از طراحی لوگوی مخصوص برای مغازه‌های جوازدار خبر داد و گفت که مغازه داران باید این لوگو را پشت شیشه خود نصب کنند. با توجه به اینکه تخلف مغازه‌داران در پرونده صنفی آنها درج و طبق قانون با آنها برخورد می‌شود، ۹۹ درصد فروشندگان کالای قاچاق در بازار، مغازه داران بدون جواز کسب هستند. درحال حاضر بازرسان اتحادیه برای برخورد با کالای قاچاق دوبرابر شده‌اند. مغازه‌های بدون جواز کسب، ابتدا اخطار می‌گیرند و اگر رویه فروش کالا را تغییر ندهند و جواز نگیرند اداره اماکن با آنها برخورد خواهد کرد و پلمب می‌شوند.

 

چرا هنوز نمایندگی شرکت‌های خارجی در کشور فعال‌اند؟

وی همچنین درباره چرایی فعالیت نمایندگی شرکت‌های خارجی با وجود ممنوعیت واردات لوازم خانگی، اظهار کرد: این نمایندگی‌ها در زمان واردات کالاهای خارجی، نمایندگی شرکت‌ها بودند، اما بعد از خروج شرکت‌های خارجی با شرکت‌های داخلی جایگزین ال جی و سامسونگ همکاری کردند. بنابراین در حال حاضر فقط برخی خدمات پس از فروش کالاهای قدیمی را ارائه می‌دهند و کالا نمی‌فروشند. چراکه قبل از سال ۱۳۹۶، شرکت‌های خارجی مختلف، براساس ضمانت نامه‌ای که در وزارت صمت دارند، حتی تا ۱۰ سال ملزم هستند به مردم خدمات دهند. اگر این واحدها کالا میفروشند، ۹۹ درصد کالا قاچاق است، مگر اینکه ضمانت ‌نامه در سامانه ۱۲۴ درج شده باشد.

 

حجم قاچاق در ۵ سال گذشته تغییر نکرد

پازوکی در پاسخ به سوالی درباره تخمین حجم کالای قاچاق در بازار نیز گفت: اطلاعات دقیقی در این زمینه در اختیار توزیع‌کنندگان نیست، بلکه انجمن‌های تولید کننده و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز می‌تواند در این رابطه اظهار نظر کند. اما شنیده‌های ما حاکی از این است که با توجه به رشد تولید در چهار سال گذشته و مصرف لوازم خانگی داخلی در کشور، رقمی که ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز برای قاچاق لوازم خانگی در سال ۱۳۹۵ اعلام کرده تقریباً با سال ۱۴۰۰ برابر است‌، چراکه کالای ایرانی جایگزین شده و ذائقه مردم تاحدودی تغییر کرده است‌.

 

وی همچنین در پایان از تولیدکنندگان انتقاد کرد. چرا که به گفته او، تولید کنندگان پا در کفش توزیع‌کنندگان کرده و به جای عرضه کالا به توزیع کنندگان خرد، به صورت انحصاری به فروشگاه‌های خود یا به صورت قسطی می‌فروشند. لیست قیمت را هم در سامانه ۱۲۴ اعلام نکردند که همه اینها معضلی برای فروشندگان است.

 

پازوکی از مسئولان خواست که علاوه بر توجه به حل مشکل تولیدکنندگان و تامین مواد اولیه، به مشکلات تولید کنندگان نیز توجه کنند.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------