عضو اتاق بازرگانی ایران: دولت ارزها را به بانک مرکزی می دهد و بابت هر دلار ۲۷ هزار تومان دریافت می کند



مسعود دانشمند،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی
تحلیلگر مسائل بانکی و اقتصادی کشور گفت: دولت ما بزرگ ترین دارنده ارز است یعنی ارز حاصل از صادرات نفت و گاز و معادن عمده و بخشی از فولاد و صنایع پتروشیمی است. این ارز حاصل از صادراتی که دست دولت است. چون بانک مرکزی در دولت است پس قیمت ارز را تعیین می کند. دولت ارزها را به بانک مرکزی می دهد و بابت هر دلار ۲۷ هزار تومان دریافت می کند. بانک مرکزی هیچ نقشی در تعیین قیمت ارز ندارد و این دولت است که تعیین می کند.

به گزارش مدارا، "مسعود دانشمند" عضو اتاق بازرگانی ایران درباره چالش های رییس بانک مرکزی گفت: اولین اقدامی که باید انجام شود این است که مشخص شود صالح آبادی بعنوان رئیس بانک مرکزی یا رئیس صندوق دولت تعیین شده است. اگر مدیر بازار پولی کشور هستند باید استقلال عمل در جهت منافع ملی یا در جهت استقلال نظام پولی کشور داشته باشند. اگر رئیس صندوق دولت هستند همان کاری که همه کردند ایشان انجام می دهد و در انتها کارنامه مشابه با دیگران خواهد داشت.

 

وی ادامه داد: ایشان باید استراتژی خود را تعریف کند که می خواهند در این فضا چه نقشی داشته باشند. آیا می خواهند مدیر بازار پولی و رئیس کل بانک مرکزی باشند یا رئیس صندوق دولت باشند؟ تا الان رئیس کل بانک مرکزی همیشه رئیس صندوق دولت بوده است. بنابراین، در کنار دولت بوده و هر زمان دولت خواسته پول چاپ کرده و این ماجرایی که الان شاهد هستیم نتیجه آن است.

 

عضو اتاق بازرگانی ایران درباره مستقل بودن بانک مرکزی گفت: اگر بانک مرکزی می خواهد مستقل باشد پیش شرط هایی دارد. قانون بانک مرکزی باید در مجلس مصوب شود و نحوه انتخاب رئیس کل بانک مرکزی هم باید مشخص شود. رئیس کل بانک مرکزی در قانون بانک مرکزی این گونه است؛ دولت باید کسی را به مجلس معرفی کند و مجلس به آن رای اعتماد بدهد و ابلاغ را دولت صادر کند. رئیس کل بانک مرکزی باید به مجلس پاسخگو باشد ولی متاسفانه اینگونه نیست. رئیس کل بانک مرکزی را وزیر دارایی تعیین می کند و به رئیس جمهور معرفی می کند و از سوی رئیس جمهور ابلاغ می خورد و به رئیس جمهور هم پاسخگو است و هیچ کاری به مجلس ندارد. 

 

دانشمند در خصوص کنترل بازار ارز اظهار کرد: دولت ما بزرگ ترین دارنده ارز است یعنی ارز حاصل از صادرات نفت و گاز و معادن عمده و بخشی از فولاد و صنایع پتروشیمی است. این ارز حاصل از صادراتی که دست دولت است. چون بانک مرکزی در دولت است پس قیمت ارز را تعیین می کند. دولت ارزها را به بانک مرکزی می دهد و بابت هر دلار ۲۷ هزار تومان دریافت می کند. بانک مرکزی هیچ نقشی در تعیین قیمت ارز ندارد و این دولت است که تعیین می کند. تا زمانی که این وضعیت وجود دارد قیمت ارز در بازار از تعیین نرخ ارز در صرافی ها نشات می گیرد. 

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------