«بیت‌کوین» ۱۳ ساله شد



بیت کوین،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی
درست زمانی که جهان با یک بیماری همه‌گیر و ترس از تورم دست و پنجه نرم می‌کند، «بیت‌کوین» سیزدهمین سالگرد تولد وایت پیپر خود را جشن گرفت.

۱۳سال پیش و در تاریخ ۳۱ اکتبر سال ۲۰۰۸ میلادی بود که ساتوشی ناکاموتو، خالق افسانه‌ای بیت‌کوین، وایت پیپر این ارز دیجیتال را از طریق سرویس ایمیل رمزنگاری‌شده Metzdow منتشر کرد. سرویس ایمیل Metzdow توسط گروهی از سایفرپانک‌ها اداره می‌شد و مملو از ایده‌هایی برای ایجاد نوعی ارز دیجیتال بود که حتی به برخی از آنها در وایت پیپر بیت‌کوین اشاره شده است. وایت پیپر بیت‌کوین با عنوان «بیت‌کوین: یک سیستم پول نقد الکترونیکی همتا به همتا» منتشر شد که در آن، ناکاموتو توضیح می‌دهد که ارز دیجیتال او کاملا به صورت همتا به همتا (P2P) عمل می‌کند و برای انجام تراکنش به تایید شخص ثالث نیازی ندارد. بیت‌کوین از طریق یک شبکه همتا به همتا، مشکل دو بار خرج کردن را حل کرد. این ارز دیجیتال همچنین به اعضای شبکه خود اجازه می‌داد تا ناشناس بمانند و امنیت خود را از طریق الگوریتم اجماع اثبات کار (PoW) تأمین می‌کرد. در آن زمان، وایت پیپر بیت‌کوین آن‌طور که انتظار می‌رفت، مورد استقبال قرار نگرفت و تنها تعداد انگشت‌شماری از مردم ایمیل ناکاموتو را دیدند و نظرات و نگرانی‌های خود در مورد آن را به اشتراک گذاشتند.

 

لئو ماچت بنیانگذار و مدیرعامل Decentralized Pictures (یک سازمان غیرانتفاعی که از فیلمسازان مستقل حمایت می‌کند) معتقد است که وایت پیپر بیت‌کوین «پیدایش عصر جدیدی در حاکمیت پولی است» و می‌گوید: «ساتوشی روی شانه‌های غول ایستاد و مشکلاتی را حل کرد که افرادِ قبل از آن، نتوانسته بودند.» ماچت همچنین معتقد است که وایت پیپر بیت‌کوین «واقعا آغاز عصر جدیدی برای سیستم‌های پولی جهان است» چون «این ایده را مطرح کرد که غیرمتمرکزسازی ارزش بیشتری نسبت به متمرکزسازی دارد.» در واقع، ایده بیت‌کوین تلاش کرد تا مشکلات متعددی از جمله جعل، ریسک طرف معامله و غیره، را حل کند. پس از به اشتراک گذاشته شدن وایت پیپر بیت‌کوین، به تدریج بحث و گفت‌وگوها پیرامون این سند شروع به افزایش کرد و شبکه بیت‌کوین در اوایل سال ۲۰۰۹ راه‌اندازی شد. در آن زمان، هال فینی‌، یک برنامه‌نویس رایانه که به عنوان یکی از اولین حامیان بیت‌کوین شناخته می‌شود، به توسعه این شبکه کمک می‌کرد. فینی به دلیل مشارکت در اولین تراکنش بیت‌کوین و اولین شخصی که پس از ناکاموتو یک کپی از شبکه را از طریق یک نود اجرا کرد، در دنیای کریپتو یک فرد شناخته‌شده است. پس از راه‌اندازی شبکه، فینی در توییتی نوشت که در حال اجرای بیت‌کوین است. این سایفرپانک – که در سال ۲۰۱۴ به دلیل ابتلا به یک بیماری سلول‌های عصبی به نام ALS به طرز غم‌انگیزی درگذشت و بدنش توسط بنیاد افزایش طول عمر الکور (Alcor Life Extension Foundation) منجمد شد – با توضیح همکاری خود با ساتوشی در یک پست، اعلام کرد که بلاک ۷۰ و خرده‌ای بیت‌کوین را استخراج کرده است. این‌که پس از مکاتباتی، ساتوشی ۱۰ BTC را برای او فرستاده تا آزمایش کند که آیا شبکه به درستی کار می‌کند یا خیر. در آن زمان، هیچ تقاضایی برای این فضای بلاکچینی وجود نداشت، بنابراین تراکنش با موفقیت و با کارمزد صفر BTC انجام شد. در آن زمان، ۱۰ بیت‌کوین ارزشی نداشت، اما این تراکنش به رفع برخی اشکالات در روزهای اولیه بیت‌کوین کمک کرد. اولین تراکنش بیت‌کوین نشان داد که شبکه به درستی کار می‌کند و در حالی که هنوز کارهای زیادی برای رسیدن به جایگاه امروز وجود داشت، نشان داد که این ارز دیجیتال در مسیر درستی قدم برمی‌دارد.

 

یک سال بعد، در سال ۲۰۱۰، اولین تراکنش تجاری بیت‌کوین انجام شد. در تاریخ ۱۸ می سال ۲۰۱۰، لازلو هانیچ‌، توسعه‌دهنده و یکی از اولین پذیرندگان بیت‌کوین، پستی را در انجمن Bitcointalk ایجاد کرد و در آن نوشت که حاضر است برای دو پیتزای بزرگ، ۱۰ هزار واحد بیت‌کوین بپردازد! این پست با شک و تردید بسیاری مواجه شد؛ چون در آن زمان ۱۰ هزار واحد بیت‌کوین ارزش دو پیتزا را نداشت! چند روز بعد و در تاریخ ۲۲ می، هانیچ اعلام کرد که با موفقیت ۱۰ هزار واحد BTC را با دو پیتزا مبادله کرده است.

 

در آن زمان، با وجود ارزش کم بیت‌کوین و اندازه کوچک جامعه آن، یکی از کاربران خاطرنشان کرد که این ارز دیجیتال به نقطه عطف بزرگی دست یافته است. از آن زمان تاکنون، هر ساله روز ۲۲ می در میان اعضای جامعه کریپتو به عنوان «روز پیتزای بیت‌کوین» جشن گرفته می‌شود.

 

اولین تراکنش تجاری بیت‌کوین و استفاده از این ارز دیجیتال به عنوان یک ابزار مبادله در دنیای واقعی، منجر به ایجاد اکوسیستمی شد که اکنون بیش از دو تریلیون دلار ارزش دارد و ثابت کرد که بیت‌کوین می‌تواند کاربردهای زیادی داشته باشد.

 

با گذشت زمان، قیمت بیت‌کوین هم به دلیل پذیرش گسترده و هم به‌خاطر سرمایه‌گذارانی که به دنبال سودبردن از نوسانات باورنکردنی آن بودند، به طرز شگفت‌انگیزی افزایش‌ یافت. در این میان، کسب‌وکارهای جدیدی نیز ایجاد و در نهایت، منجر به تبدیل این ارز دیجیتال به یک دارایی بزرگ شدند.

 

میها گرچار ، رییس توسعه تجارت جهانی در صرافی کراکن، می‌گوید: «هیچ‌کس نمی‌توانست موج باورنکردنی از تغییرات را که با انتشار یک پی‌دی‌اف ۹ صفحه‌ای ایجاد می‌شود، پیش‌بینی کند.» به گفته گرچار، وایت‌پیپر بیت‌کوین چشم‌انداز ارز دیجیتالی را ارائه می‌دهد که می‌تواند به عنوان یک ابزار ذخیره ارزش و مبادله، مستقل از یک نهاد کنترل‌کننده متمرکز استفاده شود. گرچار معتقد است که این پیشرفت چنان با اهمیت و با عظمت است که حتی با گذشت ۱۳ سال هم، هنوز پتانسیل‌های آن به طور کامل شناخته نشده است. ارزش بیت‌کوین در طول تاریخ نوسانات بسیاری داشته است. این ارز دیجیتال در طول تاریخ خود سقوط‌های قابل‌توجهی را پشت سر گذاشته و بیش از ۴۰۰ بار توسط رسانه‌ها و تحلیلگران مشهور «مرده و شکست‌خورده» اعلام شده است! داده‌های بازار نشان می‌دهند که ارزش بازار بیت‌کوین اکنون بیش از ۱۶/۱ تریلیون دلار است. افراد بسیاری اکنون آرزو می‌کنند که کاش در سال‌های ۲۰۱۰ یا ۲۰۱۱ در مورد بیت‌کوین می‌شنیدند و می‌‌دانستند تا بر روی آن سرمایه‌گذاری می‌کردند. بیشتر این افراد در آن زمان انتظار این را نداشتند که بیت‌کوین تا به این اندازه رشد کند. اکنون دیگر سرمایه‌گذاران خرد و بزرگ سازمانی می‌دانند که می‌توان از بیت‌کوین برای تنوع بخشیدن به پرتفوی خود و محافظت از ارزش دارایی‌ها در برابر تورم استفاده کرد.

 

در اوایل سال جاری میلادی، السالوادور برای اولین‌بار در جهان بیت‌کوین را به عنوان یک ارز قانونی به رسمیت شناخت و قانون بیت‌کوین در این کشور به طور رسمی از تاریخ هفت سپتامبر اجرایی شد. در اوایل ماه اکتبر نیز، اولین صندوق قابل معامله در بورس (ETF) بیت‌کوین تاییدیه کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) ایالات متحده را دریافت کرد.

این صندوق که متعلق به شرکت پروشیرز بود، اولین روز معاملاتی خود را با حجم معاملات تقریبا یک میلیارد دلاری و خرید و فروش ۳۱۳/۲۴ میلیون سهم به پایان رساند و در جایگاه دوم ETFها قرار گرفت.

 

ران لوی‌، مدیرعامل و بنیانگذار شرکت مشاوره بلاکچین The Crypto Company می‌گوید: «وایت پیپر بیت‌کوین زمینه‌ را برای ایجاد یک صنعت غیرمتمرکز فراتر از آن‌چه که تصور می‌شد، فراهم کرده است.»

 

به این ترتیب، بسیاری از کارشناسان با این موضوع موافقند که وایت‌پیپر بیت‌کوین ایده یک شبکه غیرمتمرکز را قابل اجرا کرده و ثابت کرده است که حتی یک سند کوتاه ۹ صفحه‌ای می‌تواند جهان را به گونه‌ای تغییر دهد که درک آن حتی در این برهه از زمان هم دشوار است.

 

هنوز مشخص نیست که آیا در آینده کشورهای بیشتری بیت‌کوین را به عنوان ارز قانونی خواهند پذیرفت یا خیر یا این‌که محبوبیت ETFهای بیت‌کوین در آینده به چه صورت خواهد بود، اما آن‌چه واضح است، بیت‌کوین آمده تا بماند و می‌‌تواند هم به عنوان ابزار ذخیره ارزش و هم به عنوان وسیله‌ای برای مبادله عمل کند. این در حالی است که تنها ۱۳ سال از معرفی آن می‌گذرد. تصور کنید که در ۱۳ سال آینده چه اتفاقاتی خواهد افتاد!

 

روزنامه جهان صنعت

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------