قیمت جهانی نفت امروز (۱۴۰۰/۱۲/۱۰) - شرکت نفتی اکسون از همکاری با روسیه کنار کشید



قیمت نفت،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی
قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۳ دلار و ۶ سنت معادل ۳.۱۲ درصد افزایش به ۱۰۰ دلار و ۹۹ سنت رسید.

به گزارش تسنیم به نقل از رویترز، در حالی که بازار تحت تاثیر اقدام هماهنگ بین المللی برای تزریق نفت از محل ذخایر کشورهای مصرف کننده و همچنین احتمال اختلال در عرضه نفت روسیه قرار دارد، قیمت نفت روز سه شنبه شاهد افزایش بود.

 

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با 3 دلار و 6 سنت معادل 3.12 درصد افزایش به 100 دلار و 99 سنت رسید. قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا برای تحویل در ماه آوریل هم با 69 سنت معادل 0.72 درصد رشد به 96 دلار و 41 سنت رسید.

 

نگرانی ها در مورد محدود شدن عرضه نفت در حالی است که شرکت های بزرگ انرژی از جمله بی پی و شل برنامه هایی را برای توقف فعالیت های خود در روسیه و خروج از بازار انرژی این کشور اعلام کرده اند.

 

به دنبال تحریم های غرب علیه مسکو خریداران نفت روسیه نیز با مشکلاتی در پرداخت ها و دسترسی به نفتکش ها مواجه شده اند. در حالی که آمریکا و متحدانش در حال بررسی آزادسازی نفت از محل ذخایر استراتژیک خود هستند تا حدودی از تب و تاب موجود در بازار نفت کاسته شده است.

 

بر اساس گزارش های رسانه ای، نفت آزادشده از محل ذخایر کشورهای مصرف کننده ممکن است بین 60 تا 70 میلیون بشکه باشد. تحلیلگران بانک کامنولث استرالیا در یادداشتی نوشتند: «این اقدام احتمالا تا حدودی جلوی رشد قیمت نفت را خواهد گرفت.» آژانس بین المللی انرژی قرار است روز سه شنبه نشست ویژه ای برای بررسی نقش کشورهای عضو این سازمان برای تثبیت بازار نفت برگزار نماید.

 

روسیه روزانه 4 تا 5 میلیون بشکه نفت صادر می کند که 2 تا 3 میلیون بشکه آن شامل فرآورده های پالایشگاهی است.

 

سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش موسوم به اوپک پلاس که روسیه هم عضوی از آن است قرار است روز چهارشنبه تشکیل جلسه دهند و انتظار می رود روند افزایش تدریجی تولید نفت خود را همچنان ادامه دهند.

 

***

 

شرکت نفتی اکسون از همکاری با روسیه کنار کشید

مدیر اجرایی و رئیس هیات مدیره شرکت نفتی آمریکایی اکسون موبیل پس از بریتیش پترولیوم و شل امروز دوشنبه اعلام کرد که در پی بحران اوکراین قصد دارد پروژه های خود را در روسیه متوقف کند.

 

به گزارش ایرنا به نقل از بلومبرگ، اکسون صاحب ۳۰ درصد سهام یک شرکت بزرگ روسی فعال در حوزه استخراج و پالایش نفت خام در شرق روسیه است.

 

 دارن وودز، مدیر اجرایی این شرکت، اعلام کرد در اعتراض به حمله روسیه به اوکراین، فعالیت های خود را در خاک روسیه متوقف می کند.

 

شرکت نفتی اکسون در حال کار بر منابع نفتی عظیم جزایر ساخالین روسیه بود.

 

کارشناسان نفتی معتقدند با توجه به سابقه طولانی حضور اکسون در روسیه، این شرکت تا کنون تمایل چندانی به خروج از روسیه نشان نمی داد.

 

بنا به گزارش بلومبرگ، پیش از این شرکت نفتی شل در اعتراض به آنچه "تجاوز نظامی بی معنی" روسیه خواند، پایان فعالیت هایش در روسیه را اعلام کرده بود.

 

شرکت انگلیسی بریتیش پترولیوم هم اعلام کرد این درگیری ها موجب شده "بازنگری اساسی" در روابط خود با شریک روسی اش، روس نفت (Rosneft) صورت دهد. شرکت های نفتی توتال فرانسه و شورون هم خروج خود از پروژه های نفتی روسیه را اعلام کرده بودند.

 

***

 

کانادا واردات نفت از روسیه را ممنوع کرد

نخست وزیر کانادا با هدف مجازات مسکو به دلیل آغاز حمله نظامی به اوکراین، ممنوعیت واردات نفت روسیه را اعلام کرد.

 

به گزارش تسنیم به نقل از راشاتودی، جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا، با هدف مجازات مسکو به دلیل آغاز حمله نظامی به اوکراین، ممنوعیت واردات نفت روسیه را اعلام کرد.

 

این در حالی است که به گفته جاناتان ویلکینسون، وزیر منابع طبیعی کانادا، این کشور از سال 2019 تاکنون حتی یک بشکه نفت خام از روسیه خریداری نکرده است.

 

این ممنوعیت بخشی از دور جدیدی از مجازات‌هایی است که کانادا روز دوشنبه برای دفاع از اوکراین و تحت فشار قرار دادن ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به منظور پایان دادن به درگیری‌ها اعلام کرد.

 

بر اساس این گزارش، اتاوا سیستم های مدرن تسلیحات ضد تانک و مهمات را برای کمک به کی یف برای دفع حملات روسیه ارسال خواهد کرد و موسسات مالی کانادا اکنون از معامله با بانک مرکزی روسیه یا خرید اوراق قرضه دولتی روسیه منع شده اند.

 

ترودو با اشاره به اهمیت ممنوعیت واردات نفت روسیه، گفت که صنعت نفت "بسیار به نفع رئیس جمهور پوتین و الیگارش‌هایش بوده است" و بیش از یک سوم درآمد دولت فدرال روسیه را تشکیل می دهد.

 

وی افزود: اگرچه کانادا در سال‌های اخیر مقادیر بسیار کمی وارد کرده است، این اقدام پیام محکمی را به همراه دارد.

 

در واقع، کانادا بیشتر از آنچه که مصرف می‌کند، نفت خام تولید می‌کند و این کشور را به یک صادرکننده خالص نفت تبدیل می‌کند.

 

بیشتر تجارت نفت این کشور، از جمله واردات و صادرات، با ایالات متحده است. روسیه در میان سایر کشورهایی که نفت به کانادا می فروشد، بازیگر مهمی نیست، زیرا سال 2022 احتمالا سومین سال متوالی صفر شدن تجارت نفت خام بین این کشورها خواهد بود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------