آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

گزارش‌ها از افزایش بهای نفت در پی اخبار حمله به اهدافی در ایران

همزمان با انتشار گزارش‌ها از انفجار در اصفهان، شبکه خبری سی‌ان‌ان گزارش داده است که قیمت نفت ۴ درصد افزایش پیدا کرده است. به…

طرح دولت پس از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، ارائه کارت اعتباری به مردم است/ اجرای آزمایشی طرح خرید نان با کارت یارانه تا دوماه آینده



کارت اعتباری،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی
نماینده مردم تبریز در مجلس درباره جزئیات کالابرگ دیجیتال، بیان کرد: «کالابرگ الکترونیکی همان کوپن امروزی و پیشرفته است با این هدف که مشخص کند هر فرد برای اقلامی مثل روغن چه قدر سهمیه اختصاص داده شده است. زیرساختی که بانک مرکزی درست کرده، همان کارت اعتباری است. بدین صورت که برای افراد یارانه‌بگیر اعتباری در کارت‌شان تخصیص داده می‌شود و با این کارت در فروشگاه‌هایی که کارت‌خوان تعریف شده توسط کدی که بانک مرکزی داده، خرید می‌کنند. این کارت، کارت جدیدی نیست و با همین کارت‌هایی که موجود است کالاهایی که مشمول ارز ترجیحی است، را می‌توان خرید ‌کرد.»

حجت‌الاسلام سید محمدرضا میرتاج‌الدینی در گفت‌وگو‌ با انتخاب در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا با حذف ارز ترجیحی امکان بازگشت کوپن وجود دارد یا خیر، اظهار داشت: «احتمال بازگشت کوپن وجود ندارد. منظور از کالابرگ دیجیتال چیزی همانند کوپن است. طرح دولت کارت اعتباری است اما نظر برخی از نمایندگان کالابرگ بود. همچنین زیرساختی هم که بانک مرکزی فراهم کرده است و در کمیته هدفمندی توضیح داد، با کارت اعتباری سازگارتر است تا با کالابرگ.»

 

وی درباره جزئیات کالابرگ دیجیتال، بیان کرد: «کالابرگ الکترونیکی همان کوپن امروزی و پیشرفته است برای اینکه مشخص کند هر فرد برای اقلامی مثل روغن چه قدر سهمیه اختصاص داده شده است. زیرساختی که بانک مرکزی درست کرده، همان کارت اعتباری است. بدین صورت که برای افراد یارانه‌بگیر اعتباری در کارت‌شان تخصیص داده می‌شود و با این کارت در فروشگاه‌هایی که کارت‌خوان تعریف شده توسط کدی که بانک مرکزی داده، خرید می‌کنند. این کارت، کارت جدیدی نیست و با همین کارت‌هایی که موجود است کالاهایی که مشمول ارز ترجیحی است، را می‌توان خرید ‌کرد. از این طریق روی یک کالای خاص هم تمرکز نمی‌شود که فشار وارد شود. لازم به ذکر است که این اقلام را با قیمت‌های دولتی خرید می‌کنند.»

 

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پاسخ به اینکه آیا نرخ یارانه افزایش پیدا می‌کند، مطرح کرد: «این اعتبار در واقع به همان کارت یارانه‌ای مردم اضافه می‌شود. به یارانه قبلی فعلا چیزی اضافه نشده و همان مبلغ قبلی است. اما یارانه جدید در قالب کارت اعتباری داده می‌شود.»

 

میر‌تاج‌الدینی همچنین درباره آثار تورمی حذف ارز ترجیحی نهاده‌های دامی، اظهار کرد: «گزارشی که کارشناسان می‌دادند، تاثیر تورمی حذف ارز ترجیحی، در کل را تک رقمی اعلام می‌کردند. بنابراین دولت باید چند مورد را رعایت کند؛ اول اینکه وفور کالاها را حفظ کند، دوم اینکه قیمت‌ها را مدیریت کند که منطقی و با توجه به یک آنالیز حساب شده تغییر پیدا کند و از طرفی دیگر هم اعتباری که برای یارانه‌بگیران در نظر گرفته‌اند را تحت پوشش قرار دهد تا قدرت خرید آن‌ها حفظ شود.»

 

نماینده مردم تبریز، خاطر نشان کرد: «حدود 170 هزار میلیارد تومان یارانه در نظر گرفته‌ایم که حدود 70 هزار آن برای دارو، تجهیزات مصرفی پزشکی و بیمه سلامت است. بخش دیگر هم برای یارانه کالاهای اساسی تهیه دیده‌ایم.»

 

***

 

اجرای آزمایشی طرح خرید نان با کارت یارانه تا دوماه آینده

 استاندار زنجان گفت: تا دو ماه آینده طرح ارائه نان با کارت یارانه در زنجان و چند استان دیگر به صورت پایلوت در کشور اجرا می‌شود.

 

به گزارش فارس، محسن افشارچی، استاندار زنجان عصر امروز در جلسه بازرسی و کنترل بازار زنجان با اشاره به راه‌اندازی سامانه «سرند»، اظهار کرد: نرم‌افزار سرند، نحوه نظارت بازرسان و روند حرکتی قیمت‌ها را نشان می‌دهد ضمن اینکه لحظه‌ به‌ لحظه می‌توان از تغییر قیمت و گران‌فروشی در حوزه‌های مختلف آگاه شد.

 

وی با اشاره به اینکه سبد کالاهای موجود در نرم‌افزار باید سبدی باشد که برای محاسبه تورم در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در نظر گرفته می‌شود، اضافه کرد: علاوه بر ظرفیت بازرسان باید از اصناف مورد اعتماد نیز بتوانیم برای نظارت بر بازار استفاده کنیم.

 

استاندار زنجان با بیان اینکه به بازرسانی که با سامانه سرند کار می‌کنند باید یارانه‌ای اختصاص داده شود، گفت: با توجه به نیروی کم در حوزه بازرسی، باید انرژی را در آنجایی صرف کرد که تخلف در آن زیاد است. بازرسی از خدمات، مغفول مانده است در حالی که به هر خدمتی که در سطح استان ارائه می‌شود، باید رسیدگی شود.

 

افشارچی بر لزوم حمایت قضایی از بازرسان فعال در این حوزه نیز تأکید کرد و گفت: ارائه امکانات تشویقی به بازرسان بازار اهمیت زیادی دارد و در حوزه پشتیبانی مالی، استخدام و تبدیل وضعیت‌ها هم باید امتیازات لازم به این افراد داده شود.

 

وی در ادامه به موضوع نان اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه تخلفات مشخصی در این حوزه رخ می‌دهد باید با اقدامات موثر بتوانیم کیفیت و قیمت نان را در استان کنترل کنیم.

 

استاندار زنجان به بحث کنترل بازار هم تأکید کرد و افزود: در کنار کنترل بازار، مساله نظارت بر بازار هم بسیار مهم است به طوری که نظارت از برخی زیاده‌خواهی‌ها پیشگیری کرده و به لحاظ روانی برای مردم ایجاد آرامش می‌کند.

 

افشارچی با اشاره به اینکه تا دو ماه آینده طرح ارائه نان با کارت یارانه در زنجان و چند استان دیگر به صورت پایلوت در کشور اجرا می‌شود، گفت: در این طرح مردم با قیمت پایین نان خود را از نانوایی‌ها تهیه کرده و کارت می‌کشند و در ادامه، یارانه نان بر حسب میزان فروش به نانوایان پرداخت می‌شود.

 

وی ادامه داد: در این طرح نانوایی‌ها، دیگر آرد یارانه‌ای دریافت نمی‌کنند بلکه بر مبنای فروش نان، یارانه به آن‌ها تعلق می‌گیرد.

 

استاندار زنجان با بیان اینکه تورم یکی از معضلات حال حاضر کشور است، گفت: این مسئله دلایل متفاوت و متعددی دارد که یکی از آن‌ها وجود حجم نقدینگی زیاد است که دولت از راه‌های مختلف در حال کنترل این نقدینگی است.

 

افشارچی به بحث کنترل تورم نیز اشاره کرد و افزود: تسویه وجوه بدهی دولت قبلی و نیز چاپ نکردن پول در ماه‌های گذشته، شیب تورم یک مقدار در کشور کاهشی شده است.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------