تجمع مرغداران چهارمحال و بختیاری برای وضعیت بازار مرغ/ احضار مدیرعامل شرکت دخانیات ایران به مجلس بابت اخراج جمعی از کارگران



تجمعات کارگری ایران در 27 فروردین 1401،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی
جمعی از مرغداران استان مقابل استانداری تجمع کردند و رسیدگی مسئولان به مشکلاتشان را خواستار شدند.

به گزارش صدا و سیما، مرغداران استان به کمبود نهاده‌های دامی، پایین بودن قیمت مرغ، ممنوعیت خروج مرغ از استان و عدم خرید تضمینی مرغ توسط شرکت پیشتیبانی امور دام اعتراض دارند.

 

***

 

احضار مدیرعامل شرکت دخانیات ایران به مجلس بابت اخراج جمعی از کارگران

قرارداد تعدادی از نیروهای شرکت دخانیات ایران برای سال جدید تمدید نشده است و این نیروها بعد از تعطیلات عید اجازه‌ی ورود به شرکت را پیدا نکردند.

 

تجمعات کارگری ایران در 27 فروردین 1401،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

به گزارش ایلنا، منابع آگاه خبری از اخراج جمعی از نیروهای قراردادی تمام وقت باسابقه که دارای قرارداد معین کار بودند از شرکت دخانیات ایران خبر دادند. 

 

به گفته‌ی این منبع آگاه، قرارداد تعدادی از نیروهای بعضا با سابقه شرکت دخانیات ایران برای سال جدید تمدید نشده است و این نیروها بعد از تعطیلات عید اجازه‌ی ورود به شرکت پیدا نکردند. 

 

در همین رابطه، ولی اسماعیلی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در نامه‌ای از محمد شیخان، مدیرعامل شرکت دخانیات ایران، خواست تا برای توضیح پاره‌ای از مشکلات این شرکت، خاصه مشکلات کارگری، دوشنبه/ ۲۹ فرودین در مجلس حاضر شود. 

 

پیشتر نیز سیدناصر موسوی لارگانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، از جذب ۳۰۰ نفر از توصیه‌شدگان در این شرکت و اخراج ده‌ها نفر از نیروهای با سابقه دخانیات خبر داده بود. 

 

گفتنی است؛ تاکنون تلاش‌ها برای بازگشت این نیروها به کار به نتیجه نرسیده است.

 

***

 

درخواست کارگران شرکتی آب و فاضلاب بهبهان برای پرداخت معوقات مزدی

تعدادی از کارگران شرکتی آب و فاضلاب بهبهان به ادامه‌ی معوقات خود اعتراض کردند.

 

به گزارش ایلنا، صبح امروز (۲۷ فروردین ماه) تعدادی از کارگران شرکتی اداره آب و فاضلاب شهر بهبهان در اعتراض به بدعهدی مسئولان در پرداخت مطالبات معوقه، در محدوده محل کار خود تجمع کردند.

 

این کارگران گفتند: با وجود اینکه قبلا اداره آبفای بهبهان برای پرداخت مطالبات معوقه کارگران وعده داده بود اما هنوز عملیاتی نشده و ما کارگران دوماه مزد معوقه (بهمن واسفند سال ۱۴۰۰) طلبکاریم. در عین حال عیدی سال گذشته ما هم پرداخت نشده است.

 

یکی از کارگران آبفای بهبهان گفت: مشکلات کارگران آبفای بهبهان با ۱۰تا ۱۵ سال سابقه کار زمانی آغاز شد که با شرکت آبفار ادغام شدیم. در حال حاضر کارگران از شرایط کار خود رضایت ندارند و تقریبا هر چند ماه یکبار حقوق خود را با تاخیر دریافت می‌کنند. در عین حال میزان دریافتی کارگران پیمانکاری نسبت به سایر کارگران قراردادی به ویژه رسمی‌ها به صورت حداقلی پرداخت می‌شود.

 

او با بیان اینکه از کارفرما می‌خواهیم مطالباتمان را بپردازد، درپایان گفت: کارگران آبفای بهبهان در یکی دو سال گذشته برای تحقق خواسته‌هایشان چندین بار به دفتر مسئولان مربوطه مراجعه کرده‌اند که در هر نوبت با بی‌توجهی مسئولان روبرو شدند.

 

***

 

درخواست کارگران آبفای اهواز برای اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل

کارگران پیمانکاری آبفای اهواز در انتظاردریافت معوقات مزدی و اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل هستند.

 

تجمعات کارگری ایران در 27 فروردین 1401،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

 منابع کارگری در آبفای اهواز گفتند: کارگران شاغل در آبفای اهواز علارغم دریافت نکردن چندین ماه حقوق، خواستار اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل خود هستند. این کارگران در اعتراض به بی‌توجهی مسئولان آبفای اهواز به پرداخت مطالباتشان، روز چهارشنبه ۲۴ فروردین ماه، مقابل ساختمان استانداری خوزستان دست به اعتراض صنفی زدند.

 

او گفت: ما در انتظار اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل هستیم؛ قول داده بودند به زودی با اجرای این طرح حقوق و دستمزد ما افزایش می‌یابد اما هنوز هیچ خبری از تدوین طرح و ابلاغ آن نیست؛ ما کارگران آبفای اهواز، همگی باسابقه و متخصص هستیم و انتظار داریم حقوق ماهانه‌مان با احتساب این سابقه و تخصص، تعیین و پرداخت شود.

 

این کارگر به نیابت از همکاران خود گفت: عدم اجرای طرح طبقه‌بندی در این منطقه در حالیست که به کلیه وزرا و مسئولان، تاکید ویژه‌ای بر رسیدگی به معیشت کارگران شده است اما مشخص نیست چرا وعده‌های داده شده در این خصوص به کارگران آب و فاضلاب اهواز که در بخش‌های مختلف  فعالیت دارند همچنان محقق نشده و بر زمین مانده است!

 

به گفته وی؛ هر یک از کارگران تا سه ماه حقوق و چهار ماه حق بیمه طلبکارند، در عین حال عیدی ما کارگران هم هنوز پرداخت نشده است. همچنین ۳۰ ماه و برخی تا ۴۸ ماه حق سنوات دریافت نکرده‌اند.

 

او گفت: مسئولین آب و فاضلاب پاسخگوی خواسته‌های کارگران نیستند بنابراین پایان هفته گذشته تصمیم گرفتیم با تجمع مقابل ساختمان استانداری، صدای خود را به گوش مسئولان استانداری برسانیم.

 

***

 

خواستار بازرسی از شرایط کارگران شهرداری ایرانشهر هستیم/ وزارت کار ورود کند

کارگران شهرداری ایرانشهر، با ۵ ماه حقوق معوقه و عدم دریافت ۱۳ سال عیدی شرایط معیشتی نامناسبی دارند. کارگران این شهرداری خواستار رسیدگی بازرسان وزارت کار به وضعیت پرداخت مطالبات عقب افتاده خود شدند.

 

 تعدادی از کارگران شهرداری ایرانشهر در تماس با ایلنا، ضمن بیان مشکلاتی که در نتیجه‌ عدم دریافت ۵ ماه حقوق بر آن‌ها تحمیل شده است، خواستار رسیدگی بازرسان اداره کار به وضعیت مطالبات معوقه خود شدند.

 

یکی از کارگران با انتقاد از بی‌توجهی مسئولان استانی در واکنش به اخباری که در شش ماه گذشته در مورد شرایط سخت زندگی کارگران شهرداری ایرانشهر در نتیجه عدم دریافت چندین ماه حقوق منتشر شده است، گفت: از بازرسی وزارت کار می‌خواهیم با ورود به شهرداری ایرانشهر به روند پرداخت حقوق کارگران شاغل در آن رسیدگی کند.

 

وی ادامه داد: ۵ماه حقوق (با احتساب فروردین ماه سال جاری) و ۱۳ سال عیدی از شهرداری طلبکاریم که فقط شهرداری قبل از سال نو حدود یک میلیون تومان به حساب حدود ۶۵۰ کارگر به صورت علی‌الحساب پرداخت شده و هیچ خبری از پرداخت ۴ ماه حقوق سال گذشته و عیدی و پاداش، علیرغم اینکه کمتر از سه روز تا پایان فروردین ماه سال ۱۴۰۱ داریم؛ نیست.

 

او گفت: شرایط زندگی کارگران شهرداری ایرانشهر به دلیل‌ عدم پرداخت حقوق، عیدی و بیمه خوب نیست و از این بابت جا دارد وزارت کار؛ بازرسان خود را روانه شهرداری ایرانشهر کند.

 

این کارگر با بیان اینکه باید مشخص شود تا چه زمانی معوقات مزدی کارگران پرداخت می‌شود، گفت: ۱۳ سال است، شهرداری ایرانشهر به ما کارگران عیدی نمی‌دهد و آغاز سال جاری را همانند سالهای گذشته بدون عیدی و حقوق سپری کردیم. در حال حاضر هم که ماه مبارک رمضان است، سفره‌هایمان خالی‌تر از همیشه است.

 

طبق اظهارات یکی دیگر از کارگران؛ همه کارگران این مجموعه در فصل گرما و سرما برای رفاه مردم و زیباسازی فضای شهر بدون هیچگونه تعطیلی و ایجاد وقفه در کارمان هر روز از صبح تا عصر تلاش می‌کنند بدون اینکه زحمتشان به چشم بیاید و همیشه دغدغه قرارداد، حقوق، عیدی و امنیت شغلی دارند. حال سوال این است که چرا قانون برای ما کارگران شهرداری ایرانشهر رعایت نمی‌شود؟ تکلیف ما کارگران چه زمانی مشخص خواهد شد؟

 

***

 

درخواست کارگران شهرداری منجیل برای «تبدیل وضعیت»/ نارضایتی از شرایط کار با پیمانکار

کارگران خدماتی شهرداری منجیل خواستار حذف شرکت پیمانکاری و عقد قرارداد مستقیم با شهرداری شدند.

تجمعات کارگری ایران در 27 فروردین 1401،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

 

حدود ۳۲ کارگر خدماتی قرارداد پیمانی شهرداری منجیل در استان گیلان خواستار حذف شرکت پیمانکار و عقد قرارداد مستقیم با شهرداری شدند.

 

این کارگران می‌گویند: نزدیک به ۳۲ نفر هستیم که برابر مقرارت قانون کار در مجموعه شهرداری منجیل مشغول کار هستیم.

 

آن‌ها مدعی‌اند که در نتیجه حضور پیمانکار مطالباتشان به صورت حداقلی پرداخت می‌شود و این موضوع آن‌ها را در شرایط بد مالی قرار داده است.

 

به گفته کارگران، فاصله حقوق یک کارگر قرارداد مستقیم با شرکتی حدود دو تا سه میلیون تومان است بنابراین سالهاست ما کارگران خدماتی شهرداری منجیل تحت مسئولیت یک شرکت واسطه‌ای مشغول کار بوده‌ایم، شرکتی که به بهانه تامین نیرو عملا هیچ نقشی در ارائه خدمات ندارد و فقط هر ماه بخش از حقوق ما را برداشت می‌کند.

 

این کارگر پیمانکاری شهرداری منجیل با بیان اینکه بارها مسئله تبدیل وضعیت استخدامی خود را از شهرداری و شورای اسلامی شهر منجیل مطالبه کرده‌ایم، افزود: با وجود آنکه مدیریت شهرداری منجیل با سرپرستی اداره می‌شود اما ما کارگران خواستار رفع تبعیض با عقد قرارداد مستقیم با شهرداری هستیم که یک خواسته قانونی است.

 

او افزود: در چند سال گذشته حقوق کارگران پیمانی معمولا با سه تا شش ماه تاخیر پرداخت می‌شد اما حقوق کارکنان و کارگران قرارداد مستقیم شهرداری تقریبا به‌روز بوده است. آخرین حقوقی که چند روز پیش ما دریافت کرده‌ایم حقوق بهمن ۱۴۰۰ بود و خبری از پرداخت مابقی مطالباتمان نیست.

 

به گفته وی؛ علاوه بر پرداخت دستمزدهای پایین، مسئله فقدان امنیت شغلی نیز ازجمله نگرانی‌های کارگران پیمانکاری شهرداری منجیل است. به عنوان نمونه قراردادهای کوتاه‌مدت موجب شده امنیت شغلی کارگران از دست برود. این درحالی‌ست که در طول این سال‌ها بارها کارگران شاهد بوده‌اند بعد از خاتمه قرارداد، از میان همکارانشان شماری به عنوان نیروی مازاد معرفی و در نتیجه بیکار شده‌اند.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------