بازار بی بر و روی نوبرانه‌ها در اصفهان | گرانی بی پروا می‌تازد



قیمت میوه در اصفهان،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی
بازار میوه در آستانه تابستان رنگ و لعاب دیگری به خود گرفته است و خبر از گرانی می دهد تا جایی که سبد خانوارها از نوبرانه هایی مانند چغاله بادام و گوجه سبز خالی است.

به گزارش تحلیل بازار، به تدریج که به روزهای گرم سال نزدیک می شویم، هر روز نوبرانه‌ای در بازار میوه رخ می نمایند، میوه‌های بهارانه‌ای که دهان هر رهگذری را آب می‌اندازد اما فقط از دور می توان به نظاره آنها نشست.

 

براساس مشاهدات میدانی از برخی از خرده‌فروشی‌های سطح شهر اصفهان قیمت هر کیلو توت فرهنگی معادل ۷۰ تا ۸۰ هزار تومان است و این قیمت شامل میوه فروشی های لوکس جنوب شهر اصفهان نمی‌شود.

 

در همین راستا قیمت یک کیلو گوجه سبز برابر ۱۲۰ هزار تومان، موز۳۲ هزار تومان است و چغاله بادام هم در بسته های کوچک ۵۰ هزار تومانی فروخته می شود.

 

حالا اگر بخواهیم هزینه‌ یک سبد میوه فصل برای خانواده‌های کارگری را در نظر بگیریم و فرض کنیم که یک کارگر اصفهانی بخواهد میوه‌های شاهانه و نوبرانه را تنها دو یا سه بار در ماه تهیه کند باید حداقل ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان کنار بگذارد یا کلا سبد خانوارش را از این نوبرانه‌ها حذف کند.

 

قید خرید را می‌زنیم

بر این منوال میوه های بهاره، این روزها آن قدر لاکچری شده اند که بسیاری از خانواده ها قید خرید آنها را می زنند.

 

گرانی میوه های نوبرانه باعث شده که طبقه فرهنگی جامعه تنها یک بار بتواند این نوبرانه ها را بخرد و مابقی روزها سبد خانواده اش از این نوع میوه ها خالی می ماند

 

دور ماندن برخی میوه ها از دست بسیاری از طبقات جامعه نتیجه‌ای است که گرانی بازار میوه با خود به همراه دارد؛ تحولاتی که این روزها در هر سوپر میوه‌ای می توانی بیابی.

 

به گفته محمد شمس که اکنون کارمند آموزش و پرورش است، گرانی میوه های نوبرانه باعث شده که طبقه فرهنگی جامعه تنها یک بار بتواند این نوبرانه ها را بخرد و مابقی روزها سبد خانواده اش از این نوع میوه ها خالی می ماند.

 

حیدری نیز کارمند یک شرکت بازرگانی است و حقوق حداقلی می گیرد، او از جدا کردن میوه ها گله دارد.

 

به گفته او وقتی وارد میوه فروشی ها می شوی اگر بخواهی میوه خوب بخری باید دو برابر پول بدهی و اگر بودجه ات نرسد باید به همان میوه های درهم که بیشترشان پلاسیده و خراب است اکتفا کنی.

 

نبود نظارت بر بازار میوه

نبود نظارت ها و بعضا نوبرانه هایی که با محدودیت و گرانی وارد بازار می شوند باعث شده که میوه فروشان هم از این بازار خراب استقبال کرده و قیمت ها را هر طور که می خواهند اعلام کنند.

 

رضایی از دیگر شهروندانی است که از این موضوع گله دارد. او کارگر کارواش است و به قول خودش حقوق چندانی ندارد به بازار می گوید: وقتی به میوه فروشی ها مراجعه می کنی، میوه هایی که جلو پیشخوان چیده شده همه قیمت دار هستند و مسئولان نظارت هم فکر می کنند میوه فروشان با قیمت درست میوه‌ها و سبزیجات را به مردم ارائه می کنند.

 

وی می افزاید: البته این طور نیست اگر بخواهی میوه با کیفیت بخری هر قیمتی که میوه فروش بگوید را باید تقبل کنی؛ بماند که این همه ماجرا نیست چرا که قیمت میوه‌های ارزان‌تر فصل مانند هنداونه هم گران شده است.

 

نوبرانه های سرمازده اما گران

گرچه به نسبت اوایل فصل قیمت میوه های نوبرانه کمی کاهش پیدا کرده اما همچنان این میوه ها در صدر گرانی ها قرار دارند،میوه هایی که بسیاری از آنها سرمازده است و یا کیفیت خوب و تازگی ندارد.

 

دراین ارتباط رئیس اتحادیه صنف میوه و سبزی‌فروشان اصفهان به بازار گفت: متاسفانه امسال نوبرانه ها به علت سرمازدگی دچار قیمت های بالا شدند.

 

میوه فروش ها به علت کمیاب بودن و گرانی ها از این موضوع سو استفاده کنند اما مردم و شهروندان باید در این زمینه اطلاع رسانی کنند و نسبت به گرانی ها عکس العمل نشان دهند

 

نوروزعلی اسماعیلی ادامه می دهد: این موضوع باعث شده که میوه فروش ها به علت کمیاب بودن و گرانی ها از این موضوع سو استفاده کنند اما مردم و شهروندان باید در این زمینه اطلاع رسانی کنند و نسبت به گرانی ها عکس العمل نشان دهند.

 

وی می افزاید: به هر حال در اوایل هر فصل میوه های نوبرانه گران تر هستند اما امسال این موضوع با توجه به شرایط آب و هوایی مشکلات بیشتری را ایجاد کرده و از سبد غذایی بسیاری از خانواده ها حذف شده است.

 

اسماعیلی درباره قیمت های نجومی این میوه ها نیز به بازار می گوید: در این باره راهکاری وجود ندارد به این خاطر که وضعیت خوبی در قبال گوجه سبز که اکنون گران ترین میوه محسوب می شود نیست.

 

وی ادامه می دهد: متاسفانه سرمای شدیدی که یکباره اتفاق افتاد، نرخ ها افزایش پیدا کرد.

 

سرنوشت میوه‌های سردرختی، بهتر از نوبرانه‌ها نیست

رئیس اتحادیه میوه و تره بار اصفهان در پاسخ به این سوال که هنوز میوه های سردرختی مثل گیلاس و آلبالو به بازار نیامده و آیا این میوه ها نیز مثل گوجه سبز بیش از حد گران خواهند بود به خبرنگار بازار گفت: سعی کرده ایم که با تعادل در بازار این اتفاق نیافتد اما با توجه به شرایط آب و هوایی معلوم نیست این میوه ها نیز شرایط مساعدی داشته باشند و ممکن است آنها نیز در فصل نوبر و ابتدای ورود به بازار کمی گران تر به فروش برسند.

 

نوروزی ادامه می دهد: البته انتظار داریم که قیمت میوه های دیگر از جمله هندوانه و گرمک با گرمتر شدن هوا کمی کاهش یابد، همانطور که اکنون با کاهش قیمت مواجه شده اند.

 

وی با اشاره به اینکه هزینه‌های جانبی مانند افزایش قیمت حمل بار و کرایه باعث افزایش قیمت میوه هایی شده که از شهرهای دیگر وارد می شود، تاکید می کند: فعالان میدان تره بار هم از خارج استان بار می‌آورند و در این قضیه نقشی ندارند.

 

دو دسته میوه بر پیشانی خود مهر گرانی را دارند، یکی روزهای آخر حضورش در بازار را می گذراند و رو به نایابی است و دیگری هنوز به طور کامل نیامده که بخواهد جای زمستانی ها را پر کند و همین موضوع باعث شدت گرفتن روند افزایش قیمت میوه شده است

 

«رفته‌ها گران»، «آمده‌ها» گران‌تر

بماند که این اوضاع به همین جا ختم نمی شود میوه هایی که در حال رفتن هستند و فصلشان در حال پایان یافتن هست نیز کم کم رنگ گرانی به خود گرفته اند و میوه هایی هم که تازه پا به مغازه ها می گذارند به خاطر تازه رسیدنشان گران هستند.

 

این دو دسته به هر حال بر پیشانی خود مهر گرانی را دارند، یکی روزهای آخر حضورش در بازار را می گذراند و رو به نایابی است و دیگری هنوز به طور کامل نیامده که بخواهد جای زمستانی ها را پر کند و همین موضوع باعث شدت گرفتن روند افزایش قیمت میوه شده است.

 

در این میان برخی از مردم هم می گویند به علت قیمت‌های زیاد میوه ترجیح می دهیم که میوه نخوریم مثلا چغاله تازه به دوران رسیده این فصل در جعبه های فانتزی و کاغذی وقتی به قیمت بالای ۱۵۰ هزار تومان می رسد که می توان با همان قیمت چند نوع میوه دیگر که نام نوبرانه بر خود ندارند را گرفت .

 

میوه‌هایی به نام ارگانیک به کام گرانی

در این میان برخی از میوه ها هم به این سبب که بر پیشانی خود نام ارگانیک را دارند، بالطبع قیمتشان هم بالا می رود و قدرت خرید را از خیلی ها می گیرد. این میوه های کمیاب سالم که بنا بر اظهارنظرها کود شیمیایی را لمس نکرده اند، آنقدر قیمت دارند که در مغازه های پایین و مرکز شهر جایی باز نکرده اند اما از سوی دیگر برخی کارشناسان معتقدند اصلا میوه ارگانیک به معنای واقعی در بازار وجود ندارد چراکه فقط زمین کاشت میوه ارگانیک نیازمند چندین ماه آماده سازی شرایط است.

 

نوروزی رئیس اتحادیه میوه و تره بار اصفهان در این ارتباط نیز کلید حل این مشکلات را بازارهای روز میوه و تره بار می داند و می گوید: مردم باید از میادین میوه و تره بار یا بازارهای روز خریداری کنند تا قیمت کمتری بپردازند.

 

وساطت دلالان برای گرانی میوه

پای یک واسطه هم در گرانی میوه در میان است؛ واسطه هایی که بازار میوه را خانه تکانی می کنند تا در محیطی غبار آلود دست دلالان به چرخه تولید باز شود و قیمت ها همچنان از پله صعود کاذب بالا برود .

 

در این ارتباط نیز رئیس اتحادیه عمده فروشان میوه و سبزی اصفهان به مردم توصیه می کند که برای اینکه مردم دست دلالان را کوتاه کنند باید به میادین مراجعه کرده و از آن مکان ها احتیاجاتشان را مرتفع کنند، چرا که خرده فروشان باعث گرانی میوه ها به خصوص نوبرانه ها می شوند.

 

مردم برای تهیه کالاهایشان بهتر از از بازارهای روز بازدید داشته باشند تا بتوانند اقلام را با قیمت های عادلانه تری تهیه کنند و از خرده فروش ها کمتر خرید کنند به علت اینکه به هر حال قیمت خرده فروش ها به نسبت بازارهای روز گران تر است

 

دست دلالان کوتاه می شود؟

اما در همین ارتباط معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان نیز در گفت و گو با بازار با تاکید بر اینکه تلاش ما این است که دست دلالان را از بازار میوه و اقلام اساسی مردم کوتاه کنیم در پاسخ به این سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه چند نرخی بودن بازار میوه سبب شده که مردم گلایه مند باشند به بازار گفت: سعی کرده ایم که در راستای حذف واسطه ها و دلالان گام برداریم و امیدواریم که در این رابطه بتوانیم رضایت مردم را جلب کنیم .

 

امیر رضا نقش ادامه می دهد: تیم های تخصصی در این زمینه فعال شده اند تا هم بر بازار ماه رمضان نظارت داشته باشند و هم بر بازار میوه و گران فروشان نظارت کنند.

 

وی می افزاید: اینکه هر کالایی چند نرخی باشد موجب مشکلات بسیاری می شود و به همین خاطر باید یک نرخ درست برای اقلام باشد البته این موضوع را هم باید مدنظر قرار دهیم که مردم برای تهیه کالاهایشان بهتر از از بازارهای روز بازدید داشته باشند تا بتوانند اقلام را با قیمت های عادلانه تری تهیه کنند و از خرده فروش ها کمتر خرید کنند به علت اینکه به هر حال قیمت خرده فروش ها به نسبت بازارهای روز گران تر است.

 

بسیاری از مردم اعتقاد دارند که باید در خصوص قیمت میوه مسئولان نظارت بیشتری را اعمال کنند. چرا که حتی اگر میوه را با صندوق آن هم از بازارهای روز خریداری کنند، بسیار با صرفه تر است، اما متاسفانه فقط میوه هایی که در قسمت بالا و روی صندوق انباشته شده سالم بوده و مابقی خراب و فاسد است و این به صرفه مشتریان نخواهد بود.

 

این در حالی است که میوه هایی که جدا یا به قول معروف سوا می شوند، تا دو برابر قیمت را به خود اختصاص می دهند و این موضوع همواره به ضرر قشر متوسط جامعه است که نمی تواند با هزینه ها و دخل و خرجی که دارد، میوه هایی متناسب با فصل یا به اصطلاح نوبرانه را خریداری کند و این در حالی است که طی دو سال اخیر تورم و گرانی ها دست به دست هم داده اند تا بسیاری از اقلامی که خانواده ها نیاز کمتری به آن دارند از سفره و سبد آنها حذف شود.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------