نحوه خرید خودروهای وارداتی



نحوه خرید خودروهای وارداتی

 

مدتی از آزاد شدن واردات خودرو می‌گذرد و شرکت‌های واردکننده و محصولات وارداتی مشخص شده‌اند. ابتدا قرار بود اشخاص نیز بتوانند برای خود خودرو وارد کنند؛ اما مدتی بعد این قانون لغو شد و تنها شرکت‌های تایید شده می‌توانند خودرو وارد کنند.

روند واردات خودرو تاکنون به کندی جلو رفته است، اما وزارت صمت وعده داده که به زودی خودروهای وارداتی زیادی در خیابان‌ها دیده خواهند شد.

 

با نگاهی به اخبار خودرو متوجه می شوید، برای عرضه این خودروها، سامانه‌ای طراحی شده که نسبتا مشابه روند ثبت نام خودرو در سامانه یکپارچه تخصیص خودروهای داخلی است. این سامانه به آدرس saleauto.ir، سامانه خرید خودرو وارداتی نام دارد و ویژه این خودروهاست. اولین مرحله فروش و عرضه خودروهای وارداتی، در اسفند 1401 انجام شد. برای ثبت نام در سامانه، افراد باید حساب وکالتی داشته باشند و 500 میلیون تومان در آن بلوکه کرده باشند. سایر شرایط خرید نیز همانند خرید از سامانه یکپارچه خودروهای داخلی است. شرایطی همچون داشتن گواهینامه، نداشتن پلاک فعال و ... .

 

پس از ثبت‌نام خودرو وارداتی ، باید منتظر نهایی شدن لیست نوبت‌دهی متقاضیان خرید خودرو ماند. حدود 119 هزار نفر در مرحله اول در اسفندماه ثبت نام کردند. اما در مجموع برای حدود 34 هزار نفر اولویت‌ها مشخص و به آنان اعلام شده است. حدود 15 درصد متقاضیان در بحث وکالتی کردن شماره حساب‌هایشان دچار اشتباه شدند. در این مرحله، خودروهای چانگان سی اس 35 پلاس برای متقاضیان در نظر گرفته شده بود. نهایتا چند ماه بعد این خودروها به دست متقاضیان رسید. چانگان سی اس 35 پلاس، در دو تیپ 2 و 3 عرضه شده و اولین خودروی وارداتی است که تحویل داده شد.

 

نحوه خرید خودروهای خارجی

 

دومین مرحله فروش خودروهای وارداتی، اوایل پاییز 1402 انجام شد. در این مرحله، سایر ثبت‌نام کنندگان مرحله اول که خودرو دریافت نکردند، تعیین تکلیف می‌شوند. درواقع روند مرحله دوم تا جایی ادامه پیدا می‌کند که تمام متقاضیان مرحله اول فروش در اسفند گذشته تعیین تکلیف شوند و ثبت نام کاملی داشته باشند. در مرحله دوم فروش خودروهای وارداتی، متقاضیان جدید نمی‌توانند ثبت نام کنند. بنابراین می‌توان گفت که این مرحله، مرحله تکمیلی متقاضیان قبلی است و متقاضی جدیدی وجود ندارد. کسانی که در اسفند 1401 در لیست انتظار قرار گرفتند، امکان انتخاب و خریداری خودروهای جدید وارداتی را دارند.

 

این مرحله از 23 تا 25 مهرماه انجام شده و مدت زمان تحویل خودروها 3 ماه اعلام شده است. خودروهای جدیدی در این مرحله معرفی شدند که عبارتند از دو نسخه تویوتا کرولا، کیا سلتوس، کیا سونت، جتا VS7 و VS5، هیوندای النترا، هیوندای کرتا، سوزوکی سیاز، زوتی DL5، بستیون تی 77 و ... . لیست خودروهای وارداتی در تاریخ دوم آبان نیز به روز رسانی شد و مدل‌هایی مانند شاین مکس ایران خودرو، هونگچی بهمن موتور و هیوندای توسان و اکسنت روی سامانه قرار گرفتند.

 

سامانه تخصیص خودروهای وارداتی از دوم آبان ماه به مدت حدوداً چهار روز با عرضه 9 مدل خودرو بازگشایی شد. این عرضه صرفا برای مشتریانی بود که در مرحله اول ثبت‌نام خودروهای وارداتی در اسفند ماه سال گذشته ثبت‌نام کرده و اولویت‌بندی شده‌ بودند؛ حال در این مرحله می‌توانستند برای ثبت درخواست سه خودروی مورد نظر خود از میان ٩ مدل خودرو عرضه شده اقدام کنند. پس از اتمام مهلت ثبت درخواست سه اولویت مورد نظر مشتریان، درخواست‌ها بررسی و نتایج آن مشخص شد.

 

در این میان، مدیر سامانه یکپارچه خودروها، درباره روند تخصیص اظهار کرد باید توجه کرد که نوبت‌دهی که در مرحله اول مشتریان صورت گرفته ملاک و دارای اهمیت است؛ به طور مثال دو مشتری که یک نوع خودرو را در اولویت اول خود (در انتخاب 3 خودرو از 9 خودرو) قرار داده‌اند، تخصیص به مشتری با نوبت تحویل زودتر صورت خواهد گرفت. بنابراین ابتدا همه اولویت‌های اول بررسی و فرآیند تخصیص صورت می‌گیرد. در صورت باقی ماندن ظرفیت، انتخاب دوم بررسی و در صورتی که خودرویی باقی مانده باشد، انتخاب سوم بررسی و فرآیند تخصیص صورت می‌گیرد؛ در غیر اینصورت، پیام عدم تخصیص در حساب کاربری مشتری درج شده است.

 

این سامانه از تاریخ 16 آبان نیز مجددا فعال شد. در این مرحله نیز تنها جاماندگان اسفند 1401 توانستند خرید خود را تکمیل کنند. در این مرحله خودروهای جدیدی مانند فیات 500 پارسیان موتور عرضه شد.

 

هفتمین فراخوان سامانه نیز در روزهای آخر پاییز و تا آخر اول دی ادامه داشت و همچنان برای تعیین تکلیف متقاضیان دور اول فروش وارداتی‌ها بود. بنابراین مرحله دوم تخصیص خودروهای وارداتی همچنان ادامه داشته تا تمام متقاضیان بتوانند خودرو خود را دریافت کنند.

 

نحوه خرید ماشین های  وارداتی

 

پس از آن که تخصیص‌ها انجام شد، مرحله تازه‌ای نیز برای متقاضیان جدید خودروهای وارداتی آغاز می‌شود. تاکنون خودروهایی مانند چانگان سی اس 35 پلاس، جتا (ماموت خودرو)، زوتی DL5، کیا سلتوسريا، تویوتا کرولا و ... تحویل خریداران شده است و سایر شرکت‌ها نیز به زودی به تعهدات خود عمل می‌کنند.

منبع: https://bama.ir/

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------

      X  آموزش و مشاوره,آموزش علمی و کنکور

      Makan Inc.| All Rights Reserved - © 2013 - 2024