آیا داشتن کد بورسی برای سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها الزامی است؟



کد بورسی، نخستین گام برای شروع سرمایه‌گذاری در بورس و صندوق‌های سرمایه‌گذاری است که همزمان با افتتاح حساب در کارگزاری‌ها صادر می‌شود.

 

کد بورسی برای سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها,کد بورسی چیست,دریافت کد بورسی

الزامی بودن داشتن کد بورسی برای سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها

 

کد بورسی چیست ؟

کد بورسی، کد شناسایی هر شخص حقیقی یا حقوقی در بازار سرمایه است که توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی صادر می‌شود. نام دیگر کد بورسی، کد سهامداری است که از ترکیب سه حرف و یک عدد پنج رقمی تشکیل شده است. افراد به دلایل مختلفی به دریافت کد بورسی نیاز پیدا می‌کنند. از جمله دلایل دریافت ‌کد ‌بورسی می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

 

۱) دریافت کد بورسی برای شروع فعالیت در بازار سرمایه

همانطور که اشاره شد، اولین گام برای شروع فعالیت در بازار سرمایه و خرید و فروش انواع اوراق بهادار، دریافت کد ‌بورسی است. شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه به عنوان یکی از ارکان اصلی بازار سرمایه برای هر شخص متقاضی ‌کد بورسی منحصر به فرد صادر می‌کند.

 

۲) دریافت کد بورسی برای سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری

سرمایه‌گذاری در صندوق سرمایه‌گذاری، یکی از راهکارهای سرمایه‌گذاری غیر مستقیم در بازار سرمایه است. افرادی که قصد سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها را دارند نیز باید در سامانه سجام ثبت‌نام کنند و کد بورسی خود را دریافت کنند.

 

صندوق سرمایه‌گذاری چیست؟

صندوق سرمایه‌گذاری یک نهاد مالی است که مبالغ جمع شده از طرف سرمایه‌گذاران صندوق را با توجه به نوع و ماهیت صندوق، در اوراق بهادار مختلف مثل اوراق درآمد ثابت، گواهی سپرده کالایی طلا، سهام و… سرمایه‌گذاری می‌کند. پشت هر صندوق سرمایه‌گذاری، تیمی حرفه‌ای فعالیت می‌کند که به پشتوانه تحلیل‌ شرایط بازار در تلاش است که بهترین تصمیم را برای سرمایه‌گذاری اتخاذ کند.

 

انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری 

در حالت کلی صندوق‌های سرمایه‌گذاری از نظر شیوه سرمایه‌گذاری به دو دسته صندوق‌ صدور و ابطالی و صندوق قابل معامله تقسیم می‌شوند. همچنین از نظر ترکیب دارایی صندوق‌های سرمایه‌گذاری انواع مختلفی دارند که هر سرمایه‌گذار با توجه به میزان ریسک‌پذیری خود می‌تواند در یک یا انواع این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کند.

 

صندوق‌های درآمد ثابت

حداقل ۷۵ درصد از کل دارایی‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت، در اوراق بهادار با درآمد ثابت، گواهی سپرده بانکی و سپرده بانکی سرمایه‌گذاری می‌شود. مابقی دارایی‌های این صندوق‌ها، در سهام و حق تقدم سهام، قراردادهای اختیار معامله و گواهی سپرده کالایی سرمایه‌گذاری می‌شود.

 

صندوق‌های مختلط

حداقل ۴۰ درصد و حداکثر ۶۰ درصد از کل دارایی‌های صندوق های سرمایه گذاری مختلط در اوراق بهادار با درآمد ثابت، گواهی سپرده بانکی و سپرده بانکی سرمایه‌گذاری می‌شود. مابقی دارایی‌های این صندوق‌ها، در سهام و حق تقدم سهام، قراردادهای اختیار معامله و گواهی سپرده کالایی سرمایه‌گذاری می‌شود.

 

صندوق‌های سهامی

حداقل ۷۰ درصد از کل دارایی‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی، در سهام، حق تقدم سهام و قراردادهای اختیار معامله سرمایه‌گذاری می‌شود. مابقی دارایی‌های این صندوق ها، در سایر اوراق بهادار سرمایه‌گذاری می‌شود. 

 

صندوق‌های طلا

حداقل ۷۰ درصد از کل دارایی‌های صندوق های مبتنی بر طلا در گواهی سپرده کالایی سکه طلا و حداکثر ۲۰ درصد، در اوراق مشتقه مبتنی بر سکه طلا سرمایه‌گذاری می‌شود. مابقی دارایی‌های این صندوق ها در اوراق بهادار با درآمد ثابت، گواهی سپرده بانکی و سپرده بانکی سرمایه گذاری می‌شود.

 

چرا صندوق طلا برای سرمایه گذاری مناسب است؟

قیمت سکه طلا، بیشترین تاثیر را بر ارزش واحدهای صندوق های طلا دارد. بنابراین این صندوق‌ها مناسب کسانی است که ضمن پذیرش ریسک ناشی از تغییرات قیمت ارز و قیمت جهانی طلا، تمایل دارند بخشی از دارایی های خود را در طلا سرمایه گذاری کنند. از جمله مزایای سرمایه ‌گذاری در صندوق‌های طلا نسبت به خرید مستقیم سکه طلا می‌توان به عدم وجود ریسک‌های ناشی از نگهداری و خرید و فروش فیزیکی طلا شامل تقلبی بودن، کلاه‌برداری و سرقت اشاره کرد.

 

در صورتی که تمایل دارید اطلاعات بیشتری در خصوص بازار سرمایه کسب کنید، می‌توانید با مراجعه به سامانه آموزشی کارگزاری مفید به نشانی learning.emofid.com، ضمن دسترسی به ۱۰۰۰ مطلب آموزشی، در کلاس‌ها و دوره‌های رایگان آموزش بورس شرکت کنید.

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------

      X  آموزش و مشاوره,آموزش علمی و کنکور

      Makan Inc.| All Rights Reserved - © 2013 - 2024