کارشناسی خودرو چیست؟ مزایا و معایب مراجعه به کارشناس خودرو



مرکز کارشناسی خودرو, کارشناسی خودرو چیست, مزیت های مشاوره با کارشناسان خودرو

کارشناس خودرو تمام قطعات خودروی دست دوم را مورد بررسی قرار می دهد

 

کارشناسی خودرو، کارشناسی تخصصی رنگ و بدنه خودرو 

کارشناسی خودرو فرآیندی تخصصی است که توسط افراد کارشناس و مجرب انجام می شود. کارشناس در راستای کارشناسی خودرو تمام قطعات سازنده ی خودروی دست دوم را مورد وارسی قرار می دهد و اطلاعات جامعی را در خصوص میزان سلامت، کارکرد و بازدهی قطعات ارائه می دهد. شما می توانید به وسیله ی کارشناسی خودرو در هنگام خرید یک انتخاب مطمئن داشته باشید. 

کارشناسی خودرو چیست؟

در بازار خرید خودرو، خرید و فروش اتومبیل دست دوم به صورت گسترده رواج پیدا کرده است. طبق معاملات خودرویی، حدود 72 درصد از خودرو های دست دوم، دارای ایراد در قسمت فنی و بدنه هستند. مسلما فروشنده، قبل از اقدام برای فروش اتومبیل، وضعیت ظاهری خودرو را طبق دلخواه افراد ترسیم می کند. 

 

بدین جهت، ممکن است در هنگام خرید، اتومبیل هیچ گونه نقصی در وضعیت ظاهری نداشته باشد و پس از مدتی هزینه های گزافی را بر مالک جدید تحمیل کند. 

در مواردی افراد کلاه بردار، خودروی چپ شده و تصادفی را در قالب یک خودروی سالم به فروش می رسانند و در میزان کارکرد آن، تداخل ایجاد می کنند.

 

شناسایی اطلاعات دقیق خودرو توسط یک فرد معمولی امکان پذیر نمی باشد. بدین جهت، در راستای شناسایی قطعات تعویضی و نقاط ترمیمی خودرو، حضور یک کارشناس ضرورت دارد. 

کارشناس خودرو یک فرد با تجربه و متخصص در زمینه ی سلامت خودرو است که اتومبیل را از جنبه های بخش فنی، سیستم جلو بندی، تجهیزات جانبی، موتور و بدنه مورد بررسی قرار می دهد. 

 

علاوه بر این،  کارشناسی خودرو امری تخصصی است که نیازمند مهارت و دانش کافی در خصوص ایرادات اتومبیل دارد و توسط کارشناس صورت می گیرد. به عبارتی دیگر، کارشناسی خودرو نوعی چکاپ کامل از وضعیت بدنه ی خودرو است که حاکی از صدمات وارده به قطعاتی نظیر شاسی، گلگیر، سپر و رنگ بدنه دارد. 

در شرایطی که کارشناسی خودرو توسط یک فرد کار آزموده انجام شود، ارزش واقعی خودروی دست دوم نمایان می شود. 

 

 کارشناسی خودرو, عکس از کارشناسی خودرو, دوره کارشناسی خودرو

کارشناسی خودرو امری تخصصی است و توسط کارشناس صورت می گیرد

 

مزیت های مشاوره با کارشناسان خودرو در راستای خرید اتومبیل

به طور کلی اطلاع از مشخصات فنی خودرو دید جامع تری از یک اتومبیل را ارائه می دهد و به ما این امکان را می دهد که با آگاهی از تجهیزات و امکانات خودرو، در میان گزینه های متعدد انتخاب مناسبی داشته باشیم. 

 

در بازار خودرو، ارزش خودروی بدون رنگ نسبت به یک خودروی رنگ شده بسیار بیشتر است. در اکثر موارد، رنگ مجدد خودرو حاکی از آسیب شدید به بدنه دارد. بدنه ی معیوب، از ایمنی و استحکام اولیه برخوردار نمی باشد، حتی در صورت تعمیر نیز، ایمنی نخست را پیدا نخواهد کرد.

 

بدین جهت، مراجعه فرد با مراجعه به کارشناس خودرو، اطلاعاتی را در خصوص ایرادات و عیوب خودرو کسب می کند. 

• جلوگیری از ضرر های مالی 

• دسترسی آسان به کارشناس خودرو

• معامله ای مطمئن و به دور از خطا

• آگاهی خریدار از قیمت و ارزش واقعی خودرو

• آگاهی از میزان و سابقه ی تصادف، تعویض قطعات و رنگ شدگی

 

معایب عدم مراجعه به یک کارشناس مجرب در خصوص خرید خودروی دست دوم

بی شک خرید  خودروی دست دوم، صرفه جویی در صرف هزینه های نقدی است. عده ای گمان می کنند از اطلاعات کافی در خصوص یک خودروی سالم برخوردار هستند. بدین جهت از صرف هزینه های اندک به یک کارشناس خودرو ممانعت می کنند.

 

جالب است بدانید که خودرو هایی که با قطعات جزئی معیوب هستند، با صرف هزینه های بسیار ناچیز درست می شوند. اما قطعاتی نظیر سیستم گیربکس معیوب، نیاز به تعویض و سرمایه ی پولی دارد. مالک خودرو در این گونه شرایط ملزم به پرداخت مبالغ گزافی در خصوص تعمیر و ترمیم اتومبیل می گردد. 

در مواردی میزان مبلغی که فرد در خصوص تعمیر خودروی دست دوم پرداخته است، بسیار بیشتر از خرید نمونه ی دست اول همان مدل خودرو بوده است. 

 

مراحل کارشناسی خودرو, تفاوت کارشناسی خودرو و معاینه ی فنی, کارشناسی خودرو

مراجعه به کارشناس خودرو از ضررهای مالی بسیاری جلوگیری می کند

 

مراحل کارشناسی خودرو

بررسی فنی کامل خودرو

در قسمت معاینه ی فنی خودرو اطلاعات جامع اعم از مشخصات کارکرد موتور، باطری، دینام، کمپرس موتور، تست گیربکس، روغن سوزی و روغن ریزی، واشر سر سیلندر، هیدرولیک، سیستم تعلیق و سیستم ترمز را مورد بررسی قرار می دهند.

 

بازبینی اصالت شاسی، موتور، رنگ و بدنه

کارشناس به وسیله ی بهره گیری از تجهیزات پیشرفته، تشخیص به تعویض و رنگ شدگی قطعات بدنه به صورت استوک و فابریک، ستون و سایر قطعات بدنه ی خودرو می دهد. 

 

بررسی میزان کارکرد اتومبیل

از جمله دست کاری های رایجی که امروزه در خودرو های دست دوم به وفور مشاهده می شود، کم کردن کیلومتر خودرو است. میزان کارکرد خودرو بر روی صفحه نمایش دستگاه کیلومتر شمار نشان داده می شود. کارشناس مجرب به وسیله ی تجارب خود، می تواند میزان کارکرد کیلومتر واقعی خودرو را مورد بررسی قرار دهد. 

 

تست دیاگ

اکثر خودرو های امروزی از قابلیت پیشرفته ای با عنوان کامپیوتر ECU برخوردار هستند. این کامپیوتر اطلاعاتی نظیر عملکرد سنسور، میزان مصرف سوخت، مشکلات موجود در سیستم برقی، مسافت پیموده ی خودرو، پارامتر های موتور و گیربکس، عملکرد ایربگ را ثبت می کند. 

کارشناس به وسیله ی دستگاه تست دیاگ اطلاعات جامعی را در خصوص کارکرد قطعات مذکور به دست می آورد. 

 

عکس از کارشناسی خودرو, دوره کارشناسی خودرو, آموزش کارشناسی خودرو

کارشناس خودرو با تست دیاگ می تواند اطلاعات دقیقی راجب خودرو به دست آورد

 

تست رانندگی

کارشناس به منظور بررسی کارکرد سیستم ترمز، سیستم تعلیق، سیستم ایمنی خودرو، جلو بندی، گیربکس و دنده خواستار رانندگی با خودروی دست دوم می شود. 

 

ارائه ی برگه ی ضمانت کارشناسی خودرو

مرحله ی آخر، به تدوین برگه ی ضمانت اختصاص دارد. این برگه اطلاعات وضعیت سلامت بدنه، فنی و رنگ خودرو را شامل می شود. 

 

مشاوره ی عقد قرار داد

کارشناسان خودرو، با ارائه ی قطعات معیوب و میزان بازدهی قطعات سالم اتومبیل، متقاضی را در موارد حقوقی راهنمایی می کند و طبق نظر وکیل، قولنامه ای رسمی را تنظیم می کنند.

 

نحوه ی عملکرد کارشناسان خودرو

کارشناسان خودرو به وسیله ی دستگاه ضخامت سنج دیجیتال، رنگ فابریک درب، سقف، ستون و شاسی وضعیت بدنه ی اتومبیل را تست می کنند. آن ها همچنین، وضعیت فنی خودرو را به وسیله ی دستگاه دیاگ، مشخص می کنند. 

همان طور که بیان کردیم، برخی افراد کلاه بردار کارکرد کیلومتر شمار خودرو را دست کاری می کنند. کد خطای دستکاری کارکرد کیلومتر شمار بر روی دستگاه دیاگ نمایان می شود. 

 

به موجب ضریب خطایی که دستگاه های فنی دارند، احتمال خطا در نمایش ضریب کارکرد وجود دارد. کارشناس به وسیله ی تجارب شخصی و آزمایشات پارامتری، متوجه دست کاری کارکرد خودرو می شود. بدین جهت، حضور کارشناس با تجربه در خصوص کارشناسی خودرو ضرورت پیدا می کند. 

 

ضمانت کارشناسی خودرو

ضمانت کارشناسی خودرو، مشمول برگه ای معتبر است که تمام گزارشات مکانیکی و قطعات جانبی خودرو اعم از سلامت فنی، بدنه و رنگ اتومبیل در آن درج می شود. 

کارشناس به منظور دسترسی، پایداری و کاهش احتمال تقلب در برگه ی ضمانت کارشناسی، گزارش مذکور را در داخل وب سایت مربوطه ثبت می کند. 

 

مرکز کارشناسی خودرو, کارشناسی خودرو چیست, مزیت های مشاوره با کارشناسان خودرو

پس از کارشناسی خودرو تمام اطلاعات مربوط به خودرو ثبت می شود

 

تفاوت کارشناسی خودرو و معاینه ی فنی

بهتر است بدانید که میان معاینه ی فنی و کارشناسی خودرو تفاوت چشمگیری وجود دارد. در واقع در معاینه ی فنی، وضعیت کامل خودرو بررسی می شود. اما میزان ارزش واقعی خودرو معین نمی گردد. علاوه بر این، در طی معاینه ی فنی، میزان کارکرد، قطعات اصیل بدنه و رنگ دیجیتال بدنه تست نمی شود. 

این در حالی است که در کارشناسی خودرو، علاوه بر نظارت کامل و جامع بر وضعیت ظاهری و قطعات سازنده ی اتومبیل، ارزش واقعی خودرو مشخص می شود. 

 

گرداوری: بخش خودرو بیتوته

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین مطالب مجله خودرو(دنیای خودرو، بازار خودرو، اصول تعمیر و نگه داری خودرو و ...)

    سایر مطالب مجله خودرو

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------