آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

هشدار مدیر گروه پولی و مالی مرکز پژوهش‌های مجلس/ جهش نرخ ارز در راه است؟

مدیر گروه پولی و مالی مرکز پژوهش‌های مجلس ارز ۲۸۵۰۰ تومانی و ایجاد سقف نرخ در مرکز مبادله را دو پاشنه آشیل بانک مرکزی دانست…

رئیس اتاق ایران: کالاهای ایرانی را به اسم کشورهای دیگر به هند صادر می کنند!



رئیس اتاق ایران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی
رئیس اتاق ایران با برشمردن تعرفه‌های بالای گمرکی و مسائل نقل‌وانتقالات مالی به عنوان دو مانع اصلی برای توسعه روابط تجاری ایران و هند، بر تسریع امضای توافق‌نامه تجارت ترجیحی میان دو کشور به ویژه در حوزه کشاورزی تأکید کرد.

به گزارش اتاق ایران آنلاین، رئیس اتاق ایران با برشمردن تعرفه‌های بالای گمرکی و مسائل نقل‌وانتقالات مالی به عنوان دو مانع اصلی برای توسعه روابط تجاری ایران و هند، بر تسریع امضای توافق‌نامه تجارت ترجیحی میان دو کشور به ویژه در حوزه کشاورزی تأکید کرد.

 

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، گفت: برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری ایران و هند، باید دو مانع تعرفه‌های بالای گمرکی و مسائل نقل و انتقالات مالی در مسیر تجارت دو کشور، زودتر حل و فصل شود.

 

حسین سلاح ورزی، در نشست با رودرا گاوراو شرست، سفیر هند در تهران، افزود: تعرفه واردات طیف عمده‌ای از محصولات خارجی به هند برای بسیاری از کشورها صفر است و این باعث می‌شود کالاهای ایرانی توسط کشورهای ثالث خریداری شده و به اسم این کشورها به هند صادر شود.

 

او ادامه داد: یکی از اقدامات مؤثر در رفع این مشکل امضای توافقنامه تجارت ترجیحی میان ایران و هند است که با گذشت 6 سال مذاکره هنوز به نتیجه نرسیده است. این توافقنامه، دست‌کم در مورد محصولات کشاورزی باید سریع‌تر به نتیجه برسد.

 

سلاح ورزی تصریح کرد: مشکلات نقل و انتقالات پول و هزینه‌ها و ریسک‌های آن، مشکل دیگری در مسیر تجارت دو کشور است که باید به دنبال رفع آن از طریق راه‌حل‌هایی نظیر تأسیس شعبی از بانک‌های هند در منطقه چابهار و یا تعریف سازوکاری برای تبادل مالی بر مبنای ارزهای محلی ایران و هند باشیم.

 

او با بیان اینکه اقتصاد ایران و هند مکمل یکدیگر هستند و دو کشور در حوزه‌های دارو و تجهیزات پزشکی، محصولات دانش‌بنیان و محصولات کشاورزی ظرفیت‌های زیادی برای همکاری دارند، افزود: سعی می‌کنیم در ارتباط فعال‌تر با اتاق بازرگانی هند، از طریق مبادله هیات‌های تجاری، برگزاری نمایشگاه و تبادل اطلاعات مورد نیاز شرکت‌ها و معرفی ظرفیت‌های تجاری، به تجارت بخش‌های خصوصی دو کشور تحرک بیشتری بدهیم.

 

ایران و هند بر تنوع‌بخشی تجارت در حوزه محصولات غیرتحریمی متمرکز شوند

رودرا گاوراو شرست، سفیر هند در تهران نیز در این دیدار با بیان اینکه تحریم‌های ایران با وجود محدودیت اما فرصت تنوع‌بخشی به تجارت دو کشور را فراهم کرده است، گفت: علاوه بر تجارت و سرمایه‌گذاری‌های دو جانبه، هند علاقه‌مند به استفاده از ظرفیت ترانزیت تجاری ایران با توجه به موقعیت جغرافیایی آن است.

 

او با تأکید بر تلاش برای تسریع در عملیاتی شدن توافقنامه تجارت ترجیحی دو کشور ادامه داد: مشکلات نقل و انتقالات مالی نیز با فعال شدن دوباره سیستم پرداخت ریال -روپیه که پیش از تحریم‌ها برقرار بود قابل حل هستند.

 

گاوراو شرست اظهار کرد: باید تلاش کنیم در حوزه‌هایی که مشمول تحریم نیستند از جمله حوزه‌های کشاورزی، دارو و غذا تجارت خود را افزایش دهیم تا پول به اندازه کافی به این سیستم تزریق شود و ایران علاوه بر صادرات محصولات خود، با اتکا به آن اقلام مورد نیاز خود را از هند وارد کند.

 

او تأکید کرد: علاوه بر این‌ها باید بر افزایش سرمایه‌گذاری‌های مشترک نیز متمرکز شویم که این امر در نهایت به افزایش حجم مبادلات تجاری منجر خواهد شد. شرکت‌های هندی علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در حوزه‌های انرژی و محصولات کشاورزی در چابهار هستند.

 

سفیر هند همچنین برای افزایش میزان سرمایه‌گذاری این کشور در ایران از اتاق بازرگانی خواست تا به شرکت‌های هندی برای یافتن همتایان مناسب خود در ایران کمک کند.

 

او تأکید کرد: من باور دارم پایین بودن سطح تعاملات تجاری دو کشور بیش از مسئله تحریم، ناشی از فقدان اطلاعات شرکت‌های دو طرف از ظرفیت‌های موجود و نبود ارتباط بین آن‌هاست. اتاق ایران و سفارت هند در همکاری با هم می‌توانند به شناخت بیشتر بخش‌های خصوصی دو کشور از ظرفیت‌های یکدیگر کمک کنند.

 

سفیر هند همچنین بر تسهیل صدور روادید تجار ایرانی با معرفی‌نامه اتاق ایران در راستای افزایش رفت‌وآمدهای تجاری دو کشور تأکید کرد. 

 

سریع‌ترین راه افزایش مبادلات تجاری ایران و هند، تهاتر محصولات کشاورزی است

ابراهیم جمیلی، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و هند نیز در این نشست، تأکید کرد: سریع‌ترین اقدام برای افزایش تعاملات تجاری دو کشور تهاتر محصولات کشاورزی است. کیفیت خشکبار، بادام، سیب، کیوی و زعفران ما قابل مقایسه با نمونه مشابه این محصولات در هیچ یک از کشورهای دیگر نیست. ما هم کمبود برنج و چای بازار ایران را می‌توانیم در ازای صادرات این محصولات از بازار هند جبران کنیم.

 

او با طرح پیشنهاد همکاری‌های سه‌جانبه، گفت: می‌توان همکاری‌های سه‌جانبه‌ای میان ایران، هند و کشور ثالث تعریف کرده و اقدامات سودآوری برای هر سه کشور رقم زد.

 

جمیلی افزود: ما دوباره تأسیس شهرک مشترک ایران و هند را در دستور کار دبیرخانه مکران قرار دادیم و امیدواریم سفارت به عملیاتی شدن این امر کمک کند.

 

او با اعلام آمادگی برای اختصاص فضای نمایشگاهی رایگان به شرکت‌های هندی برای حضور در نمایشگاه‌های ایران، گفت: انتظار داریم هند نیز چنین امکانی را برای شرکت‌های ایرانی در نظر بگیرد تا رفت‌وآمدها و مبادلات تجاری دو کشور بیشتر افزایش یابد.

 

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و هند، همکاری بین استان‌های ایران و ایالت‌های هند را نیز از دیگر راه‌کارهای افزایش حجم مبادلات دو کشور برشمرد.

 

در پایان، رئیس اتاق ایران با بیان اینکه بسته اطلاعاتی درباره ظرفیت اقتصادی هر کدام از استان‌های ایران در اختیار سفارت هند قرار خواهد گرفت، افزود: در مورد همکاری‌های سه‌جانبه ایران و هند با یک کشور ثالث، برنامه اجرایی خود را ارائه خواهیم کرد.

 


تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------