آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

هشدار مدیر گروه پولی و مالی مرکز پژوهش‌های مجلس/ جهش نرخ ارز در راه است؟

مدیر گروه پولی و مالی مرکز پژوهش‌های مجلس ارز ۲۸۵۰۰ تومانی و ایجاد سقف نرخ در مرکز مبادله را دو پاشنه آشیل بانک مرکزی دانست…

مسکن در تله رکود تورمی/ وضعیت نگران‌کننده بازار اجاره



آخرین وضعیت بازار مسکن،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

روزنامه جهان صنعت نوشت: بانک مرکزی گزارش تحولات بازار مسکن شهر تهران در مهرماه سال جاری را که برگرفته از آمارهای خام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور است منتشر کرد.

 

گزارش تحولات بازار معاملات مسکن شهر تهران در مهرماه سال ۱۴۰۲ که برگرفته از آمارهای خام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور است، توسط اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی تهیه و منتشر شده است. براساس این گزارش در مهرماه سال ۱۴۰۲ تعداد آپارتمان‌های مسکونی معامله‌شده در شهر تهران به ۳۱۳۳ واحد مسکونی رسید که نسبت به شهریور ماه ۲۰ درصد افزایش و نسبت به مهر ماه سال ۱۴۰۱ حدود ۲/۴۲ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

 

تحولات قیمت در بازار معاملات مسکن شهر تهران حاکی از روند حرکتی متفاوت طی فصول اول و دوم سال جاری بوده است. در همین ارتباط در سه ماهه اول این سال متاثر از تحولات قیمتی بازار سایر دارایی‌ها به ویژه نرخ ارز در بازار غیررسمی، سکه طلای طرح جدید و خودرو، متوسط قیمت یک مترمربع واحد مسکونی معامله‌شده شهر تهران با رشد مثبت ماهانه مواجه شد.

 

در مجموع درخصوص تحولات بازار معاملات مسکن شهر تهران در فصل بهار سال ۱۴۰۲ می‌توان عنوان کرد تداوم رشد متوسط قیمت یک مترمربع بنای واحد مسکونی معامله ‌شده و در عین حال کاهش قابل توجه حجم معاملات از ویژگی‌های بازار معاملات مسکن شهر تهران در این فصل بوده است.

 

از تیرماه سال جاری با برقراری ثبات نسبی در بازار ارز و اقدامات انجام‌شده درخصوص افزایش عرضه مسکن، از فشارهای تورمی بازار مسکن کاسته شد که این موضوع نشان از بازگشت آرامش نسبی به این بازار است. مجموع این عوامل موجب شد تا شاهد رشد منفی ماهانه متوسط قیمت یک مترمربع واحد مسکونی معامله‌شده در شهر تهران در ۳ ماهه فصل تابستان باشیم؛ به گونه‌ای که رشد مزبور در ماه‌های تیر، مرداد و شهریور به ترتیب معادل ۲/۲-، ۰/۱- و ۶/۰- درصد بوده است.

 

لازم به توضیح است که مطابق با آخرین آمار موجود، در مهرماه سال ۱۴۰۲ متوسط قیمت یک مترمربع واحد مسکونی معامله‌شده در شهر تهران بعد از تجربه رشد منفی در سه ماهه متوالی مجددا با رشد مثبت هرچند اندک مواجه شده است. در عین حال حجم معاملات بازار مسکن در این ماه نسبت به شهریورماه به میزان ۲۰ درصد افزایش یافته است.

 

تحولات اجاره‌بهای مسکن بررسی شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و کل مناطق شهری در مهر ماه سال ۱۴۰۲ نشان‌دهنده رشد یکسان و معادل ۲/‏۴ درصدی شاخص مزبور نسبت به ماه قبل است. رشد نقطه‌به‌نقطه شاخص مزبور در مهر‌ماه سال ۱۴۰۲ در شهر تهران و کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب معادل ۷/‏۵۴ و ۸/‏۶۰ درصد است. در مهرماه متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله‌شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۵/۷۶۰میلیون ریال بود که حاکی از افزایش یک درصدی نسبت به ماه قبل است.

 

در میان مناطق ۲۲گانه شهرداری تهران، بیشترین متوسط قیمت یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله‌شده معادل ۶/۱۴۸۹ میلیون ریال به منطقه یک و کمترین آن با ۸/۳۲۲ میلیون ریال به منطقه ۱۸ تعلق داشته است.

 

بررسی شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و کل مناطق شهری در مهرماه امسال نشان‌دهنده رشد یکسان و معادل ۲/۴ درصدی شاخص مزبور نسبت به ماه قبل است. رشد نقطه‌به‌نقطه شاخص مزبور در مهر‌ماه سال جاری در شهر تهران و کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب معادل ۷/۵۴ و ۸/۶۰ درصد هستند.

 

شرایط کنونی مصداق بارز رکود تورمی است

فرشید پورحاجت دبیر انجمن انبوه‌سازان مسکن کشور در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» عنوان کرد: شرایط موجود حاکی از وجود رکود در بازار مسکن کشور است. آمارهای منتشرشده درخصوص تعداد معاملات موید آن است که تعداد و میزان معاملاتی که در حوزه مسکن کشور رقم خورده نسبت به ادوار گذشته عدد خیلی پایین‌تری است. او اضافه کرد: از سوی دیگر در شرایطی قرار گرفته‌ایم که به واسطه اینکه مسکن کالایی تولیدی تلقی می‌شود و هزینه‌های تولید به صورت مرحله‌ای در تولید مسکن اثرگذار است، تورم را نیز در حوزه تولید مسکن شاهد هستیم. این مصداق بارز رکود تورمی است؛ اتفاقی که در حوزه مسکن و ساختمان کشور رخ داده است. به نظر می‌رسد این موضوع تا پایان سال جاری هم تداوم داشته باشد، مگر اینکه اتفاق دیگری رخ بدهد.

 

ثبات نسبی مسکن در تلاطم کنونی اقتصاد

دبیر انجمن انبوه‌سازان مسکن کشور گفت: رکود تورمی‌ای که امروزه در بازار مسکن رخ داده، باعث ایجاد شرایطی برای خرید مسکن شده است.

 

توجه داشته باشید که کمبودی به میزان تقریبا شش میلیون واحد مسکونی در کشور وجود دارد. همچنین باید توجه داشت که عرضه و تقاضا دو بازیگر اصلی در تمامی سطوح اقتصادی هستند.

 

پورحاجت افزود: در شرایطی که امروز بر بازار حاکم است، به‌رغم اینکه هم دچار رکود و هم دچار تورم هستیم، به نظر می‌رسد که ثباتی نسبی نیز در بازار حکمفرماست. بنابراین به نظر می‌رسد شرایطی مساعد برای کسانی که به دنبال خرید مسکن هستند در بازار رقم خورده است.

 

او ادامه داد: آمارهایی نیز که به تازگی توسط بانک مرکزی منتشر شده است، موید این موضوع است که مسکن نسبت به سایر بازارهای اقتصادی کشور، بازاری پردرآمدتر و باثبات‌‎تری برای سرمایه‌گذاری است. این موضوع حاکی از آن است که امروزه بازار مسکن نسبت به سایر بازارها در تلاطم اقتصادی موجود در کشور، شرایط بهتری را داشته است.

 

وضعیت نگران‌کننده بازار اجاره

بررسی داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد در بازه زمانی تیر تا مهر، تورم کلی اقتصاد حدود ۷ درصد بوده که از این میزان افزایش هزینه اجاره خانه سهم بیش از ۷/۳ واحد درصدی داشته است. به بیان دیگر، حدود ۵۳ درصد از تورم ۷ درصدی سه ماهه منتهی به مهر امسال ناشی از افزایش اجاره خانه بوده است.

 

در این شرایط و با توجه به اینکه فصل اجاره به پایان رسیده این احتمال وجود دارد که شیب کاهشی تورم دوباره افزایش پیدا کند.

 

پورحاجت در این باره اظهار کرد: امروزه مردم شرایط مساعدی برای خرید مسکن ندارند. طرف‌های عرضه و تقاضا در بازار اجاره نیز همانند بازار معاملات مسکن نقش مهمی ایفا می‌کنند.

 

امسال مستاجران تابستان سختی را گذراندند. شرایطی که در بازار اجاره کشور در تابستان گذشته رخ داد، تورم سنگینی را به‌رغم تعیین سقف ۲۵ درصدی برای افزایش اجاره‌بها به متقاضیان تحمیل کرد.

 

دبیر انجمن انبوه‌سازان مسکن کشور در ادامه گفت: ما دیدیم که با سیاست‌های دستوری بازار کار خودش را انجام داد و هر کسی نسبت به شرایط خود نرخ‌های جدید را اعلام کرد. این موضوع که بیش از نیمی از تورم کلی اقتصاد مربوط به اجاره خانه است، نگران‌کننده تلقی می‌شود.

 


تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------