کلافگی مردم استان‌های جنوبی در صف‌های طولانی گاز مایع؛ قیمت سیلندر گاز ۱۰ برابر شد!



گرانی کپسول گاز،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی
شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی قیمت هر سیلندر گاز مایع یارانه‌ای را بسته به وزن آن از ۶۱ هزار تومان تا ۱۳۶ هزار تومان تعیین کرده است، با این همه گاز غیر یارانه‌ای با چندبرابر این قیمت در بازار آزاد عرضه می‌شود.

به گزارش آفتاب نیوز، شرکت پالایش گاز سرخون و قشم با ظرفیت ۱۶ میلیون متر مکعب در روز، در ۲۵ کیلومتری بندرعباس قرار دارد. گاز طبیعی مورد نیاز تاسیسات این پالایشگاه از ۱۸ حلقه چاه در منطقه سرخون بندرعباس و گورزین قشم تامین می‌شود.

 

پالایشگاه گاز سرخون و قشم، از سال ۵۷ آغاز به کار کرد و اکنون ۵ درصد از گاز کشور را تولید می‌کند. با این همه بخش عمده‌ای از مردم هرمزگان مصداق ضرب المثل " کوزه گر از کوزه شکسته آب می‌خورد" بوده و از نعمت گاز کشی شهری محروم هستند.

 

به نظر می‌رسد پس از آنکه دولت در تبصره ۱۴ لایحه بودجه موردی را گنجاند که بر اساس آن قیمت گاز مایع باید بر اساس فوب خلیج فارس تعیین گردد، حجم نابسمانی در حوزه توزیع گاز مایع افزایش یافته است، در روز‌های اخیر صف‌های طولانی متقاضیان دریافت سیلندر‌های گاز مایع صف‌های در شهر‌های مختلف استان هرمزگان، خوزستان، بوشهر، کرمان، فارس و ... تشکیل شده است.

 

شرکت پخش فرآورده‌های نفتی استان هرمزگان اعلام کرد که خانوار‌های این استان برای برخوردار شدن از گاز مایع یارانه‌ای باید در سامانه‌ای به نام سدف ثبت نام کنند، به گزارش منابع محلی، فرایند ثبت نام در این سامانه و مشخص نبودن سرپرست خانوار در برخی موارد، مشکلات مختلفی ایجاد کرده است. بخشی از خانواده‌ها که فاقد کد پستی هستند نتوانسته اند در این سامانه ثبت نام کنند، به ویژه کپرنشینان در شهر‌های مانند بندر لنگه و جاسک با این چالش مواجه شده اند.

 

همچنین برخی اهالی استان در تماس با ما اعلام کردند که این سامانه با قطعی‌های مکرر مواجه است و بعضاً کد نیز پیامک نمی‌شود. یکی از آن‌ها گفت: بنده رستوران دارم و این مقدار سهمیه کفاف کار ما را نمی‌دهد و ناچار هستم به چندین برابر قیمت گاز را از بازار آزاد تهیه نماییم. برخی افرادی که فرایند ثبت نام را نیز تکمیل کرده اند به دلیل عدم اعلام به مرکز پخش ناچار هستند که گاز را از بازار آزاد تهیه نماییند.

 

مدیر شرکت پخش استان هرمزگان اعلام کرد که ۳۶۰ هزار خانوار در این سامانه ثبت نام کرده اند. خانواده‌های که در این سامانه ثبت نام کنند از سهمیه ۴ سیلندر گاز در ماه برخوردار می‌شوند. طرح الکترونیکی شدن پخش گاز مایع چند ماهی است که در این استان اجرایی شده است.

 

پیش از این سرپرست شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه اهواز نیز از ساماندهی توزیع گاز مایع در خوزستان برای جلوگیری از قاچاق خبر داد.

 

در حالی که نرخ هر کپسول گاز مایع به صورت یارانه‌ای ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان است، همین کپسول در بازار آزاد با نرخ ۳۵۵ هزار تومان با کپسول خالی تعویض می‌شود.

 

براساس گزارش های رسیده به آفتاب نیوز، این مشکل در استان های هرمزگان، خوزستان، بوشهر و کرمان وجود دارد. شهروندان برای دریافت کپسول در بازار آزاد(بخوانید بازار سیاه) باید بیش از ۳۰۰ هزار تومان پرداخت کنند!

 

شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی قیمت هر سیلندر گاز مایع یارانه‌ای را بسته به وزن آن از ۶۱ هزار تومان تا ۱۳۶ هزار تومان تعیین کرده است، با این همه گاز غیر یارانه‌ای با چندبرابر این قیمت در بازار آزاد عرضه می‌شود.

 

این تفاوت  قیمت بازار سیاه گسترده‌ای ایجاد کرده که ادامه آن بدون نشتی در شبکه توزیع ممکن به نظر نمی‌رسد، مالک شریعتی نیاسری سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس اخیرا اظهار کرد، تولید گاز مایع در کشور  بیش از ۶۰۰۰ تن است  و طبق اعلام شرکت ملی پخش، نیاز خانوار‌های فاقد گازکشی با روزانه ۲۵۰۰ تن تامین می‌شود، اما به گفته مسئولین وزارت نفت روزانه ۴۰۰۰ تن گاز مایع گم می‌شود!

 

یک دستگاه نظارتی در پاکستان اعلام کرد که ۹۰ دستگاه دولتی و ۲۹ مقام مسئول پاکستانی در قاچاق سوخت از ایران دست دارند، بخش مهمی از سوخت قاچاق شده به پاکستان گاز مایع است.

 

چندی قبل، پایگاه‌های خبری حوزه نفت و انرژی در ایران اعلام کردند که یک شرکت ایرانی که سال‌ها به صورت انحصاری در حوزه حمل گاز فعال بوده، به کشنده‌های شرکت رقیب اجازه نمی‌دهد که عملیات بارگیری از مخازن را انجام دهند، این مسئله باعث ایجاد صف‌های طولانی کامیون‌های حمل گاز در برابر مخازن شده بود و تا مدت‌ها ادامه یافت.

 

برخی کارشناسان معتقدند که قاچاق این حجم از گاز مایع و تشکیل بازار سیاه بدون مشارکت برخی شرکت‌های پیمانکار و احیاناض برخی مقامات و مدیران میانی ممکن نیست، ادعای که مسئولین مربوطه تا کنون به آن پاسخ نداده اند.

 

گفتنی است آفتاب نیوز برای پیگیری این موضوع با دو تن از نمایندگان استان تماس گرفت که حاضر به پاسخگویی در این زمینه نشدند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------