حمله سایبری یک گروه اسرائیلی به پمپ بنزین‌های ایران/ وزیر نفت: همه جایگاه‌های سوخت کشور تا ساعت ۱۴ امروز وارد مدار می‌شو‌د



پمپ بنزین،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی
از صبح امروز برخی جایگاه‌های سوخت در برخی نقاط کشور برای عرضه بنزین و گازوئیل با اختلال مواجه شده‌‌اند‌.

اسدالله قلی‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اختلال ایجاد شده در سامانه هوشمند سوخت در برخی از پمپ بنزین‌ها، اظهار کرد: در حال پیگیری و حل این مشکل هستیم؛ این موضوع در همه جایگاه‌ها وجود ندارد و تنها برخی جایگاه‌ها با این مساله مواجه شده‌اند.

 

به گفته وی، افرادی که نیاز ضروری به بنزین ندارند، طی چند ساعت آینده از مراجعه به جایگاه‌های سوخت خودداری کنند.

 

وزیر نفت هم در این باره اعلام کرده که جایگاه‌هایی که دچار اختلال شده به تدریج بصورت دستی در حال بازگشت به مدار است و در راه اندازی مجدد جایگاه‌ها، بدون کارت سوخت سوخت‌رسانی به خودروها انجام می‌شود.

 

به گفته جواد اوجی، هیچ تغییری در قیمت سوخت در دستور کار نیست و مردم به شایعات بی اساس در این خصوص توجه نکنند.

 

مشاهدات میدانی نشان می‌دهد که در برخی از جایگاه‌های سوخت که با مشکل مواجه شده، سوخت‌رسانی به صورت آزاد در بخشی از جایگاه‌ها در حال انجام است؛ اطلاعات تکمیلی در این باره متعاقبا منتشر می‌شود.

 

حمله سایبری اسرائیل؟

عصرایران نوشت: خبرگزاری آناتولی ترکیه هم به نقل از رسانه های اسرائیلی نوشت گروه هکری اسرائیلی به سیستم نرم افزاری پمپ بنزین ایران حمله کرده است.

 

روزنامه اسرائیلی جورزالم پست هم نوشت گروه هکری "گنجشک درنده" مسوولیت این حمله سایبری را برعهده گرفته است.

 

رادیو ارتش اسرائیل: به سیستم سوخت رسانی ایران حمله هکری شده است

الجزیره به نقل از رادیو ارتش اسرائیل اعلام کرد: یک گروه هکر اسرائیلی از حمله سایبری به سیستم سوخت رسانی در ایران خبر داد.

 

ازسرگیری فعالیت پمپ بنزین ها به صورت دستی/ رفع اختلال پمپ‌بنزین‌‌ها تا پایان امروز 

سالاری معاون وزیر نفت در مصاحبه با صداوسیما گفت : 60 درصد پمپ بنزین ها درگیر هستند.

 

وی افزود: پمپ بنزین ها به تدریج به صورت دستی و آفلاین کار خود را ادامه می دهند.

 

معاون وزیر نفت گفت: تیم‌های تخصصی در سراسر کشور درحال کار هستند و حداقل زمانی ۶ تا ۷ ساعته نیاز هست تا شرایط سوخت‌گیری به حالت عادی بازگردد.

 

اطلاعیه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی درباره اختلال در جایگاه‌های سوخت

شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرد که کارگروه‌های تخصصی برای رفع اختلال در کوتاه‌ترین زمان ممکن تشکیل شده است و تا زمان رفع مشکل و اتصال دوباره سامانه سوخت، توزیع فرآورده‌های نفتی به‌صورت آفلاین انجام خواهد شد.

 

گنجشک های درنده: توانایی از کار انداختن تمام جایگاه های سوخت ایران را داریم/ نخواستیم همه جایگاه‌ها را از کار بیندازیم!

اولین بیانیه گروه هکری گنجشک درنده از حمله سایبری به جایگاه‌های سوخت منتشر شد.

 

گروه هکری "گنجشک درنده" در کانال تلگرام خود مدعی شد، مانند عملیات قبلی ما، این حمله سایبری به شیوه‌ای کنترل شده انجام شد و در عین حال اقداماتی برای محدودکردن آسیب احتمالی به خدمات اضطراری انجام شد.

 

ما قبل از شروع عملیات هشدارهایی را به خدمات اورژانس در سراسر کشور دادیم، با وجود اینکه توانایی مختل کردن کامل پمپ‌بنزین‌ها وجود داشت، تعدادی از جایگاه‌ها در سراسر کشور به همان دلیل سالم مانده‌اند.

 

گروه هکری اسرائیلی "گنجشک درنده": این حمله سایبری به شیوه‌ای کنترل شده انجام شد تا آسیب احتمالی به خدمات اضطراری انجام نشود.

 

با وجود اینکه توانایی مختل کردن کامل پمپ‌بنزین‌ها وجود داشت، تعدادی از جایگاه‌ها در سراسر کشور سالم مانده‌اند.

 

واکنش سازمان پدافند غیرعامل به هک سیستم جایگاه‌های سوخت: ادعای دشمن را تایید نمی‌کنیم

سازمان پدافند غیرعامل کشور در خصوص بروز اختلال در سامانه سوخت اطلاعیه‌ای صادر کرده است.

 

متن این اطلاعیه بدین شرح است:

از لحظات اولیه بروز اختلال در سامانه هوشمند توزیع سوخت، تیم های واکنش اضطراری وزارت نفت با همکاری مجموعه پدافند غیرعامل وارد عمل شده و تصمیم های لازم جهت رفع اختلال و استمرار خدمات زیرساخت سوخت صورت گرفت.

 

با توجه به رعایت الزامات و ضوابط پدافند غیرعامل، در تمامی سکوهای سوخت رسانی امکان سوخت رسانی به صورت دستی و خارج از شبکه وجود دارد و مشکل سوخت رسانی در برخی سکوها تا پایان امروز برطرف می شود و اختلال سامانه هوشمند سوخت نیز ظرف روزهای آینده برطرف می‌گردد.

 

در خصوص دلایل بروز اختلال، سازمان پدافند غیرعامل کشور تمام گزینه های محتمل از جمله نفوذ و هک را در نظر و تحت بررسی دارد اما در شرایط فعلی نمی‌توان ادعاهای مطرح شده دشمن را تایید کرد.

 

نتایج نهایی بررسی‌ها در روزهای آتی به اطلاع خواهد رسید.

 

جلیل سالاری معاون وزیر نفت نیز ساعتی قبل در گفت‌وگویی گفت: امروز چالشی را در مسیر کارت خوان‌های برخی از جایگاه عرضه سوخت در سراسر کشور داشتیم که طبق پیگیری‌های ما 60 درصد جایگاه را شامل می‌شد.

 

وی ادامه داد: ما از تجربه گذشته استفاده کردیم و برای اینکه اخلال ایجاد نشود فرایند ارتباط را با جایگاه‌هایی که دچار مشکل شده بودند قطع کردیم.

 

سالاری تصریح کرد: با تشکیل تیم‌های فنی که هم اکنون به جایگاه‌ها مراجعه می‌کنند تا سوخت رسانی را به صورت دستی فعال کنند سعی داریم تا ساعات آینده همه مجاری عرضه را فعال کنیم.

 

به گفته این مقام مسئول سیستم سوخت رسانی به صورت آفلاین است و هیچ گونه مشکلی در سهمیه سوخت کارت‌ها ایجاد نمی‌شود و به محض برطرف شدن مشکل دوباره سهمیه‌ها برقرار خواهد شد.

 

وی از مردم در خواست کرد تا کمتر به جایگاه‌ها مراجعه کنند تا مشکل برطرف شود.

 

سالاری خاطرنشان کرد: هم اکنون روی مشکل تمرکز داریم و سعی داریم جایگاه‌هایی که بیشترین متقاضی را دارند فعال کنیم تا عرضه سوخت متوقف نشود.

 

لازم به ذکر است بر اساس تبصره 4 ماده واحده قانون تشکیل پدافند غیرعامل مسؤولیت اجرای پدافند غیرعامل در سطح ملی با رؤسای دستگاه های ذی­ربط و در سطح استان­ها با استانداران است. سازمان پدافند غیرعامل کشور «نظارت عالی، هدایت و راهبری سیاست­ ها، برنامه­ ها و مصوبات کارگروه دائمی پدافند غیرعامل» را در دستگاه های موضوع این قانون بر عهده دارد.

 

وزیر نفت: همه جایگاه‌های سوخت کشور تا ساعت ۱۴ امروز وارد مدار می‌شو‌د

جواد اوجی وریر نفت با اشاره به بروز اختلال در جایگاه‌های سوخت‌رسانی کشور عنوان کرد: از همان ساعات اولیه اطلاع از حمله به سامانه سوخت ایران، ستاد بحران را بلافاصله تشکیل و با توجه به تجربه مشابه آبان ۱۴۰۰، اقدامات فوری را در دستور کار قرار دادیم.

 

وی اظهار داشت: ابتدا تلاش می‌کنیم تا ساعت ۱۴ امرو‌ز همه جایگاه‌های سوخت کشور که غیرفعال شده‌اند به صورت آفلاین و دستی وارد مدار شوند؛ ۶۰ درصد از جایگاه‌ها غیرفعال شده بودند که هم‌اکنون ۳۰ درصد از آن‌ها به صورت دستی فعال شده‌اند و بنزین با نرخ آزاد در اختیار مردم قرار می‌گیرد تا در گام اول مشکل دسترسی به بنزین حل شود.

 

اوجی توضیح داد: به موازات در حال پیگیری رفع مشکل و فعالسازی آنلاین جایگاه‌ها هستیم و از بعد از ظهر امروز این عملیات نیز آغاز می‌شود.

 

وزیر نفت تأکید کرد: مردم توجه داشته باشند که به هیچ وجه موضوع افزایش قیمت بنزین مطرح نیست و مردم به شایعات توجه نکنند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------