کارشناس بازار مسکن: چرا از عقد قراردادهای اجاره ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده اخذ می‌شود؟



قیمت مسکن،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی
کارشناس بازار مسکن گفت: چرا از عقد قراردادهای اجاره ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده اخذ می‌شود؟ شاید برای مالکان این رقم قابل‌قبول باشد زیرا اجاره برای آنها درآمد محسوب می‌شود اما چرا باید این ۹ درصد از مستاجر کسب شود که 100درصد ماهیت هزینه‌ای دارد؟ چنین کاری غیرمنصفانه است.

روزنامه توسعه ایرانی نوشت: در حالی که فعالان بازار مسکن دائما از چالش‌های این حوزه گلایه دارند و مشاهده‌ها حاکی از رکود شدید در این بازار است، بانک مرکزی آمارهایی درباره قیمت و حجم معاملات منتشر کرده که برخی از خبرگزاری‌های دولتی آن را نویدبخش ارزیابی کرده‌اند.

 

تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی از تغییرات قیمت مسکن در شهر تهران نشان می‌دهد؛ متوسط قیمت یک متر مربع بنای واحد مسکونی معامله شده در تهران در آذر‌ماه 1402 به 740.9 میلیون ریال رسید که نسبت به ماه قبل 2.2 درصد کاهش نشان می‌دهد. به گزارش تسنیم، بانک مرکزی تاکید دارد: این رشد منفی در آذر ماه در تداوم روند نزولی این مولفه از تیرماه سال جاری بوده است که این امر حاکی از برقراری آرامش نسبی در بازار معاملات مسکن شهر تهران به دنبال برقراری ثبات در بازار ارز و سایر دارایی‌ها در طول ماه‌های اخیر و نیز بواسطه برنامه‌های در دست انجام دولت درخصوص ساخت و عرضه مسکن در سطح کشور است. اما آمار مهمتر در این گزارش، مربوط به حجم معاملات است. گزارش حجم معاملات مسکن در شهر تهران نسبت به ماه قبل معادل 1.2 درصد کاهش نشان می‌دهد و از مجموع 22 منطقه شهر تهران، 14 منطقه رشد قیمتی ماهانه منفی را تجربه کرده‌اند. این وضعیت می‌تواند نشانگر بروز افت‌های شدیدتر قیمت مسکن در ماه‌های آتی باشد.

 

وعده کاهش قیمت واحدهای‌ مسکن نهضت ملی

رئیس بنیاد مسکن با اشاره به این‌که قیمت ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن، قیمت تمام شده است،‌ گفت:‌ در موضوع مصالح ساختمانی بیشتر می‌توانیم قیمت را کاهش دهیم.

 

غلامرضا صالحی در گفت‌وگو با تسنیم با یادآوری این‌که عملیات اجرایی 371 هزار واحد مسکن روستایی در قالب پروژه‌های نهضت ملی مسکن آغاز شده، اظهار کرد:‌ از این تعداد تا امروز ساخت 192 هزار واحد به اتمام رسیده است.

 

او با اشاره به این‌که خیلی از پروژه‌های بنیاد مسکن در استان‌ها در پیشرفت فیزیکی حدود 95 درصد هستند و تا پایان سال‌جاری تعداد قابل‌توجهی واحد افتتاح می‌شود، تاکید کرد:‌ قیمت ساخت عمدتاً در نهضت ملی مسکن  قیمت‌تمام شده است. باتوجه به این‌که مجموعه بنیاد مسکن واحدهای مسکن را می‌سازد در موضوع تامین مصالح ساختمانی بیشتر می‌توانیم قیمت‌ها را کاهش دهیم. با توجه به این‌که به‌صورت عمده مصالح خریداری می‌شود فکر می‌کنم نهایتاً اتفاقی که می‌افتد به نفع مردم است و قیمت، قیمت تمام شده است و ما سعی می‌کنیم امانتداری کنیم.

 

تکذیب اخذ مالیات از مستاجران 

البته کاهش قیمت و معاملات تنها اخبار این روزهای بازار مسکن نبود. خبری تحت عنوان اخذ مالیات از مستاجران منتشر و به‌سرعت تکذیب شد به‌طوری‌که سازمان امور مالیاتی اعلام کرد: «خبرهای منتشره در فضای مجازی مبنی بر اینکه طبق لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ اجاره‌نشین‌ها هم باید معادل هفت متر مربع از یک آپارتمان مالیات پرداخت کنند، به هیچ عنوان صحت نداشته و از اساس کذب و غیر واقعی ست و این گونه اخبار هدفی جز تشویش اذهان عمومی ندارد.»

 

همان‌گونه که اشاره شد، بررسی لایحه بودجه سال آینده نشان می‌دهد قرار نیست دولت به طور مستقیم مالیاتی منحصرا از مستاجران اخذ کند؛ با این حال اما نگاهی به پایه‌های مالیاتی موجود در لایحه نشان می‌دهد مستاجران به طور غیرمستقیم تحت تاثیر انواع پایه‌های مالیاتی هستند. در ادامه نگاهی خواهیم داشت به اینکه مالیات‌های بودجه سال آینده چگونه مستاجران را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟

 

شاهد آمارسازی‌ها در نهادهای رسمی هستیم 

یک کارشناس حوزه مسکن درباره آمارهای رسمی بخش مسکن عنوان کرد که آمارهای بانک مرکزی و مرکز ملی آمار ایران را حتی مشاوران املاک هم قبول ندارند.

 

مجید گودرزی درباره این آمارها افزود: شاهد آمارسازی‌ها در نهادهای رسمی هستیم. مرکز آمار ایران و بانک مرکزی آمار غیرواقعی از بازار مسکن ارائه می‌‌دهند و همین امر تشویش را در بازار بیشتر می‌کند.

 

او تاکید کرد که این آمارها خود به نیت جلوگیری از افزایش قیمت است و چون این آمارها رسمی و مورد استفاده سیاستگذاران است، باعث انحراف در سیاستگذاری می‌شود.

 

این کارشناس اقتصاد مسکن درباره آمار کاهش معاملات مسکن در تهران بیان کرد: همین اکنون در مناطق یک، دو و پنج تهران برخی فروشندگان حاضرند ملک خود را تا ۳۰ درصد زیر قیمت بفـروشنـد، اما به علـت تورم انتظاری، خریداری وجود ندارد.

 

گودرزی یادآور شد: دو سال گذشته هم چنین بود. اتحادیه مشاوران املاک کشور اعلام کرد که ۱۵ درصد کاهش در قراردادها داشتیم، ولی این دو نهاد رسمی اقدام به انتشار آماری دروغ مبنی بر افزایش ۴ درصدی معاملات مسکن کردند یعنی با ۱۹ درصد اختلاف!

 

60 درصد قیمت مسکن، زمین است

این کارشناس حوزه مسکن در واکنش به ادعای کاهش قیمت مسکن با کاهش قیمت مصالح اظهار کرد: ۶۰ درصد قیمت مسکن زمین است یعنی اینکه این کمبودها عمدی و برنامه‌ریزی شده و برای ایجاد نارضایتی است.

 

گودرزی ادامه داد: ما یکی از کشورهای پهناور دنیا هستیم و در بخش مسکن ظرفیت‌های فوق‌العاده عظیمی داریم. اگر حتی یک درصد زمین‌های کشور به ساخت‌وساز اختصاص پیدا کند می‌توان به حل مشکل مسکن امیدوار بود.

 

او تصریح کرد: در بخش زمین کمبودی نداریم. برخی کشورها که حتی دارای زمین‌ کمتری نسبت به ما هستند، با مدیریت درست، مشکلی در این زمینه ندارند.

 

این کارشناس اقتصاد مسکن، چالش اصلی حوزه مسکن در ایران را مدیریت دانست و گفت: مسکن به یک خوان نعمتی تبدیل شده است زیرا که قیمت‌گذاری رها شده و قانون نابسامان است. با این اوضاع قیمت‌ها واقعی نیست و می‌بینیم از ظرفیت‌های عظیم کشور استفاده‌ای نمی‌شود.

 

گودرزی به سرمایه‌گذاری بیش از حد در این حوزه اشاره کرد و افزود: متاسفانه یک انحراف بزرگی در سرمایه‌گذاری ایرانیان و مدیریت سرمایه‌گذاری اتفاق افتاده که در کشور بحران ایجاد کرده است. او بیان کرد: بخش مسکن متورم شده است و به دلیل جذابیت‌های کاذبی که دارد، بخش بزرگی از سرمایه‌های کشور جذب بازار مسکن شده و حتی بخش‌های مولد اقتصاد هم به علت اینکه توان رقابت با بخش مسکن را ندارند، دچار چالش شده‌اند.

 

این کارشناس بازار مسکن تأکید کرد: حدود40 درصد از دارایی‌های کشور با ارزش افزوده صفر در مسکن سرمایه‌گذاری می‌شود و این سرمایه‌گذاری اقتصاد ما را فلج کرده است.

 

اخذ مالیات از  مالک، منطقی‌تر است تا مستأجر

گودرزی درباره اخذ مالیات از مستاجران اظهار کرد: ما از نظام مالیاتی کشور و از سازمان امور مالیاتی گلایه داریم. چرا از عقد قراردادهای اجاره ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده اخذ می‌شود؟

 

او تاکید کرد: شاید برای مالکان این رقم قابل قبول باشد زیرا اجاره برای آنها درآمد محسوب می‌شود اما چرا باید این ۹ درصد از مستاجر کسب شود که 100 درصد ماهیت هزینه‌ای دارد؟ چنین کاری غیرمنصفانه است.

 

رامتین موثق



کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------