کارشناس انرژی: میدان مشترک گازی با روس‌ها نداریم/ عدم بهره برداری از منابع گاز شما ناشی از علل فنی و مالی است



نرسی قربان،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی
اخباری مبنی بر چالش با روس‌ها برای منابع گاز ایران در دریای خزر مطرح شده است. با این حال، تاکنون چندان خبری از منابع گازی شمال و محدودیت‌های آن به گوش نرسیده است.

نرسی قربان، کارشناس گاز، درباره میدان سردار جنگل و جلوگیری روس‌ها از برداشت گاز به انتخاب گفت: تا جایی که من اطلاع دارم ما میدان مشترک گازی با روس‌ها نداریم و عدم بهره برداری از منابع گازی شمال ناشی از علل فنی و مالی است و ربطی به کشور‌های دیگر ندارد. 

 

وی افزود: من تاکنون نشنیدم ما چالش گازی میدانی با روسیه داشته باشیم. چند سال قبل شرکت‌های شل و لازمو یک بررسی کامل لرزه نگاری در دریای خزر انجام دادند و تعداد زیادی ساختار نفت و گاز را به نمایش گذاشتند. اینکه این ساختار‌ها چقدر نفت و گاز دارند و چقدر استخراج آن مشکل است هنوز بررسی نشده است، اما حوزه‌های نفت و گاز در شمال وجود دارد و باید با چاه‌های اکتشافی بررسی بیشتر شوند.

 

وی در ادامه در رابطه با فقدان منابع گازی و بحران سرمایه گذاری در حوزه انرژی بیان کرد: بحث ما منابع گازی هم هست، اما آنقدر منابع گازی آسان در جنوب ایران داریم که به جای میلیارد‌ها دلار سرمایه گذاری در دریای خزر بهتر است در جنوب کشور میادین گازی خودمان را توسعه دهیم. تولید گاز و نفت نیاز به سرمایه دارد و این سرمایه را بهتر است که شرکت‌های بین المللی انجام دهند. ما پول‌های خودمان را باید برای بهداشت و درمان و تعلیم و تربیت به کار ببریم. اگر من مسئول بودم حتما اولویت را به شرکت‌های خارجی برای سرمایه گذاری می‌دادم.

 

نرسی قربان درباره فرسودگی صنایع گازی ایران گفت: تمام میادین نفت و گاز در سال یک نفت و فرسودگی دارند؛ این مسئله طبیعی است، اما با تکنولوژی‌های پیشرفته و حفر چاه‌های جدید و کشف مناطق جدید از افت تولید جلوگیری می‌کنند. این اقدامات تماما سرمایه گذاری و مطالعات فنی می‌خواهد. طبق گفته وزیر ۲۰۰ میلیارد دلار باید صرف بازسازی و بهبود ما از حوزه‌های نفت و گاز شود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------