افزایش مالیات‌های بخش صنعت، رکود تولید را ادامه‌دار می‌کند



مالیات صنعت،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی
عضو کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران گفت: اگر تخفیف‌های مالیاتی تولید حذف شود، سال بعد برای تولید سخت‌تر می‌شود. در نهایت اگر نسبت مالیات و تورم را در نظر بگیریم، انگار به جای اینکه با میزان تورم مالیات را رشد داده باشیم، به بیش از میزان تورم افزایش داده‌ایم و آثار این افزایش به مودیان اصابت می‌کند.

روزنامه توسعه ایرانی نوشت: وخامت اوضاع تولید هم از رشد منفی بخش صنعت در سالیان اخیر مشهود است و هم از زبان اقتصاددانان و فعالان اقتصادی شنیده می‌شود.

 

یک عضو اتاق بازرگانی 17 دی‌ماه در هفتمین جلسه هیأت نمایندگان این اتاق، درباره وضعیت تولید گفت: نگاه اجمالی به گزارش شامخ نشان می‌دهد اوضاع تولید وخیم است و میزان فعالیت کسب و کارها به کمترین سطح در 10 ماهه اخیر رسیده است. به گزارش ایلنا، حسین‌ سلاح‌ورزی افزود: از مرداد سال ۱۴۰۰ تا آذر امسال، کمترین میزان صادرات را داشتیم همچنین شاخص میزان فروش کالا در آذر  نشان می‌دهد برای دومین ماه متوالی کمترین فروش را در ماه داشتیم. همچنین  تولیدکنندگان برای ششمین ماه متوالی با کمبود منابع رو به رو هستند.  

 

او در ادامه درباره بودجه 1403 خاطرنشان کرد: با وجودی که هدف دولت از تنظیم بودجه بهبود وضعیت کشور است اما این لایحه در صورت تصویب به تشدید رکود و افزایش هزینه‌های تولید می‌شود.

 

اما از آنجا که بودجه سال بعد مالیات‌محور تنظیم شده است و خبری از افزایش چتر و حوزه مالیاتی و مقابله با فراریان نیست، این بودجه چه تاثیری بر تولید می‌گذارد؟

 

بخش زیادی از سرمایه به بخش مولد وارد نشده

رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی ایران در نشست بررسی چالش‌ها و راهکارهای تامین مالی اظهار کرد: بازار سرمایه نتوانسته است تا به امروز اطمینان را در سرمایه‌گذار ایجاد کند. بخش زیادی از سرمایه کشور وارد حوزه املاک و مستغلات شده که بخش مولد نبوده و این سطح از رغبت برای ورود به بازار مسکن فقط نشانه یک بیماری جدی در اقتصاد است.

 

به گزارش مهر، علیرضا کلاهی تصریح کرد: اگر فضای اطمینان‌بخشی بر بازار سرمایه حاکم بود، سرمایه‌ها وارد حوزه مولد می‌شد چراکه بدون‌شک بورس بهترین ابزاری برای تقویت تولید است. در حوزه تولید، اعطای مشوق برای جذب سرمایه ضرورت دارد و در عین حال باید آنهایی که هنوز فعال هستند را حفظ و موازی با آن، سرمایه‌گذاری را تشویق کنیم.

 

او ادامه داد: متاسفانه در همین وضعیت حوزه تولید و صنعت به جایی رسیده که بخش خصوصی واقعی صادرات خود را محدود کرده چون با انواع چالش‌های داخلی مواجه است و علاوه بر هزینه‌های مالیاتی با پیمان‌سپاری ارزی و موانع تأمین مالی روبه‌روست.

 

کلاهی خاطرنشان کرد: البته باید توجه داشت که ساختار صنعتی در کل دنیا تغییر کرده و هزینه ایجاد یک واحد صنعتی بسیار بالا رفته است. در این شرایط راهی جز این نداریم که به زنجیره‌های ارزش جهانی وارد شویم.

 

خاندوزی به تولیدکنندگان وعده افزایش تسهیلات داد

به گفته برخی فعالان صنعتی، تامین مالی و نقدینگی بنگاه‌ها یکی از چالش‌های بخش صنعت در ایران است. به گفته رئیس کمیسیون صنعت اتاق، بهترین حالت برای فعالان صنعتی تامین مالی از بورس است. با این حال، دیروز وزیر اقتصاد افزایش پرداخت تسهیلات به بخش تولید را وعده داد.

 

احسان خاندوزی اظهار کرد: حتما باید در بخش تسهیلات برای بخش تولیدی کشور یک مسیر جداگانه باز کنیم؛ نه برای کسانی که قیمت زمین، ارز و طلا را بالا می‌برند. پرداخت تسهیلات به تولیدی‌ها حتما تورم‌زا نیست و این پیشنهاد اگر محقق شود بخش مهمی از نارضایتی‌های استانی و شرکت‌ها و تولیدکنندگان کاهش می‌یابد.

 

خالی‌شدن ظرفیت  تولید با  تورم و کاهش صادرات

یک عضو هیأت مدیره خانه صمت ایران چالش‌های عمده پیش‌ پای صنعت ایران را تاثیر تورم بر قدرت خرید مردم و کاهش صادرات دانست.

 

آرمان خالقی با یادآوری اینکه در سال گذشته شاید رشد قیمتی داشتیم اما اگر از لحاظ حجم کالایی و وزنی نگاه کنیم، رشد کافی در صنعت نداشتیم، درباره تاثیر کاهش قدرت خرید بر صنعت، گفت:  قدرت خرید مردم کاهش یافته است و با توجه به این کاهش، ما شاهد رکود هستیم. این وضعیت به رکود تورمی می‌انجامد و ذات این رکود بر کاهش تولید و کوچک شدن بازارها است.

 

او افزود: ریشه رکود، مسائل صادراتی است. ما در حوزه صادرات نه تنها بازارها را توسعه نداده‌ایم، بلکه از دست داده‌ایم و بازارهای هدف ما کوچکتر شده‌اند. حال آنکه در بازار‌های داخل به دلیل تورم، مصرف کمتر شده است و قاعدتا برای جبران آن باید به فکر استفاده از ظرفیت بازارهای بین‌المللی افتاد.

 

این کارشناس مسائل صنعتی تصریح کرد: اگر بتوانیم با حل مسائل بازارهای بین‌المللی خود، صادرات را توسعه دهیم، ظرفیت‌های خالی تولید دوباره به کار گرفته می‌شود؛ یعنی واحد‌هایی که از مدار خارج شده‌اند یا آنهایی که پایین‌تر از ظرفیت واقعی خود کار می‌کنند، می‌توانند دوباره در مدار تولید قرار بگیرند.

 

خالقی تاکید کرد که اگر مشکل  صادرات حل نشود، همچنان رکود بخش تولید ادامه‌دار خواهد بود زیرا ظرفیت تولیدی کشور مشخص است، مقدار مصرف بازار داخل هم میزان مشخصی است و در بازار‌های داخل به دلیل تورم مصرف کمتر شده است پس برای جبران آن باید به فکر استفاده از ظرفیت بازارهای بین‌المللی افتاد. 

 

ضرر  تولید با ادامه روند مالیاتی

او درباره تاثیر بودجه 1403 بر بخش صنعتی عنوان کرد: اگر قرار باشد مالیات‌های بودجه ۱۴۰۳ فقط مودیان شناخته‌شده را مورد هدف قرار دهد و نسبت درآمد مالیاتی را افزایش دهیم، فشار مالیاتی به مودیان وارد می‌شود که بخش تولید جزو مودیان شناخته‌شده سازمان مالیاتی است.

 

این عضو کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران ادامه داد: سال گذشته بخش تولید به دلیل شرایط اقتصادی، شاهد تخفیف مالیاتی بود که در لایحه بودجه امسال این تخفیف تمدید نشده است. برای همین موضوع، مجموعه تشکل‌های فراگیر کشور، جداگانه نامه‌های مختلفی را خطاب به کمیسیون تلفیق و کمیسیون‌های تخصصی مجلس ارسال و تقاضا کردند روالی که پارسال برای کاهش مالیات تولید پیش‌بینی شده بود برای سال آینده هم مجددا تمدید شود.

 

خالقی با تاکید بر اینکه اگر تخفیف‌های مالیاتی تولید حذف شود، سال بعد برای تولید سخت‌تر می‌شود، اظهار کرد: در نهایت اگر نسبت مالیات و تورم را در نظر بگیریم، انگار به جای اینکه با میزان تورم مالیات را رشد داده باشیم، به بیش از میزان تورم افزایش داده‌ایم و آثار این افزایش به مودیان اصابت می‌کند.

 

او خاطرنشان کرد: اگر تکلیف سازمان امور مالیاتی این باشد که این مازاد درآمد را از گسترش چتر و کاهش فرارهای مالیاتی اخذ کند، برای تولید نگران‌کننده نخواهد بود زیرا باید به سراغ کسانی برود که مالیات حقه خود را پرداخت کنند. اما اثری از این ادبیات مالیاتی در لایحه بودجه ۱۴۰۳ دیده نمی‌شود. برای به دست آوردن درآمد پیش‌بینی شده دولت از رهگذر مالیات، سازمان امور مالیاتی معمولا ساده‌ترین راه را انتخاب می‌کند که این رقم را از مودیان موجود تامین کند. 

 

باید به سمت تقویت بورس رفت

این عضو هیأت مدیره خانه صمت ایران به سخنان خاندوزی مبنی بر افزایش تسهیلات بخش تولید اشاره کرد و گفت: در کشور ما برای تامین مالی بنگاه‌ها اول همه به سراغ تسهیلات می‌روند. تسهیلات هم باید از منابع بانکی تامین شوند.

 

خالقی درباره توان بانک‌ها در تامین مالی بنگاه‌ها اظهار کرد: همچنین توان بانک‌ها اندک است و منابع مالی قابل اعطای تسهیلات محدودیت دارد. دولت برای این کار ابتدا باید به رشد سیستم بانکی کمک کند چراکه با این وضعیت، پرداختی‌ها به بخش صنعت نیز کمتر از حداقل موردنظر خواهد بود.

 

او تصریح کرد: اما مهم این است که ما دنبال تقویت سایر ارکانی باشیم که در تامین مالی می‌توانند موثر باشد. مانند بورس، لیزینگ و غیره. اگر این بخش‌ها تقویت شوند، می‌توانند به کمک تامین مالی و نقدینگی مورد نیاز بخش تولید بیایند. این کارشناس صنعت در پایان خاطرنشان کرد: اما برای این کار برنامه جدی وجود ندارد و بورس ما همچنان دچار مشکل است و هنوز نتوانسته است پا بگیرد. همچنین برای لیزینگ برنامه‌ای نداشته‌ایم که اصلا این ابزار مورد استفاده قرار بگیرد.

 

رامتین موثق



تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------