آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

هشدار مدیر گروه پولی و مالی مرکز پژوهش‌های مجلس/ جهش نرخ ارز در راه است؟

مدیر گروه پولی و مالی مرکز پژوهش‌های مجلس ارز ۲۸۵۰۰ تومانی و ایجاد سقف نرخ در مرکز مبادله را دو پاشنه آشیل بانک مرکزی دانست…

مسکن خریدار ندارد



قیمت مسکن،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

روزنامه جهان صنعت نوشت: متوسط قیمت هر متر مربع مسکن در تهران در حالی با ۹/۲ درصد کاهش به ۸۰ میلیون تومان رسیده که معاملات مسکن به دلیل نبود خریدار مسکن رکود را شدیدتر از قبل کرده است.

 

گزارش اخیر مرکز آمار ایران از بازار مسکن تهران نشان داد قیمت مسکن در آذر‌ماه امسال در مقایسه با آبان‌ماه ۱۴۰۲ حدود نیم‌درصد کاهش یافته است. این کاهش قیمت به قدری متقاضیان مسکن را متعجب کرد که به گواه اکثر کارشناسان این روزها متقاضیان واقعی در خرید مسکن ناتوان هستند.

 

در آذرماه امسال متوسط قیمت یک مترمربع واحد مسکونی در مناطق ۲۲‌گانه تهران ۸۰ میلیون و ۲۹۸ هزار تومان بود که در مقایسه با متوسط قیمت آبان‌ماه امسال با ۸۰ میلیون و ۶۸۰ هزار تومان حدود نیم درصد کاهش یافته است.

 

اگر چه بازار مسکن در این روزها خالی از خریدار شده و اکثر فایل‌های مشاوران املاک بدون متقاضی جدی برای خرید به نوعی کمرنگ شده و خاک می‌خورند، اما بررسی روند بازار مسکن، از رکود شدید در خرید و فروش حکایت دارد.

 

این روزها به سراغ هر مشاور املاک سطح شهر تهران که بروید عنوان می‌کنند قیمت بالای مسکن در حال حاضر فقط یک دستاورد داشته و آن هم این‌ است که متقاضیان مصرفی توان خرید مسکن ندارند.

 

برخی از مشاوران املاک در پاسخ به این پرسش که قیمت مسکن در اکثر مناطق تهران کاهشی بوده است پس باید خریداران مسکن از این فرصت نهایت استفاده را برای خرید مسکن ببرند می‌گویند: قیمت مسکن اگر در این روزها کاهشی اندک داشته است برای این است که رکود در بازار مسکن و سایر بازارها حاکم است. اینکه بگوییم مسکن به دلیل تولید بالا کاهش یافته است با اینکه رکود عمیق موجب کاهش و عقب‌نشینی برخی فروشندگان از قیمت‌های پیشنهادی شده است تفاوت دارد.

 

سعید شکری یکی از املاکی‌های سطح شهر تهران که در کنار فعالیت خود ساخت‌وساز نیز می‌کند، گفت: نبود خریدار و افت شدید قدرت متقاضیان خرید باعث شده تا قیمت‌ها اندکی افت کند، اما اینکه در تحلیل‌های خود بگوییم تولید و عرضه مسکن از تقاضا پیشی گرفته و به همین دلیل قیمت مسکن کاهش یافته است، سخت اشتباه کرده‌ایم.

 

او افزود: تمام سازندگان این روزها بر این باور هستند که بازار مسکن نهایت همین یکی، دو ماه بتواند در افزایش نیافتن قیمت مسکن مقاومت کند. تمام نهاده‌های تولید مسکن روند صعودی به خود گرفته‌اند و اگر انتظار داشته باشیم قیمت مسکن افزایش نیابد سخت به بیراهه رفته‌ایم.

 

فعالان بازار مسکن در نهایت معتقدند که در حال حاضر قدرت خرید برای خانه‌اولی‌ها تقریبا به صفر رسیده است و اگر هم متقاضی بخواهد وارد بازار خرید و فروش ملک شود به دنبال تبدیل متراژ ملک خود به چند متر بیشتر است.

 

برخی کارشناسان اقتصاد مسکن بر این باورند که رکود خرید و فروش مسکن پدیده غالب در بازار مسکن است، بنابراین با نبود خریدار مسکن در تهران این رکود ادامه‌دار خواهد بود.

 

نکته‌ای که این روزها برخی از املاکی‌های سطح شهر به آن اشاره می‌کنند این است که برخی سازندگان مسکن هنوز تمایلی به ورود به بازار مسکن ندارند و فعلا ترجیح داده‌اند سرمایه خود را در بانک‌ها سپرده‌گذاری و سود را از بانک‌ها طلب کنند.

 

آقاپور یکی از سازندگان مسکن به بازار گفت: برخی سازندگان به دلیل رکود حاکم بر بازار مسکن ترجیح داده‌اند سرمایه خود را به جای وارد کردن در بازار ساخت‌و‌ساز، با نرخ سود ۲۷ درصد در بانک‌ها سپرده‌گذاری و سود راحت‌تری کسب کنند.

 

او ادامه داد: شاید باور آن سخت باشد، اما برخی از سازندگان که هر سال چند پروژه در دست ساخت داشتند سرمایه خود را نزد بانک‌ها سپرده‌گذاری کرده‌اند و برخی ماهانه تا ۶۰۰ میلیون تومان سود از بانک‌ها دریافت می‌کنند. همین موضوع شاید یکی از دلایلی باشد که گفته می‌شود تهران روند نزولی ساخت‌وساز را در کشور به خود اختصاص داده است.

 

فرشید پورحاجت دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن درخصوص دلایل کاهش قیمت مسکن‌ گفت: شرایط مالی مردم برای خرید مسکن مناسب نیست به عبارتی قدرت خرید متقاضیان مسکن پایین است و همین موضوع باعث شده که مسکن در ماه‌های گذشته حتی کاهش قیمت داشته باشد.

 

او ادامه داد: رکود حاکم بر بازار مسکن به دلیل ترس ورود خریداران به بازار مسکن است، چرا که در حال حاضر قشر مصرفی و کارمند و کارگر به دلیل نبود حمایت‌های مالی ویژه از سوی بانک‌ها دیگر نمی‌توانند به همین راحتی صاحب مسکن شوند.

 

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن یادآور شد: به طور معمول جبران کمبود نقدینگی مردم برای خرید مسکن به دو شیوه بود؛ افزایش وام‌های بانکی و افزایش دستمزد و حقوق. این در شرایطی است که هم‌اکنون وام‌های بانکی، شرایط مناسبی را برای متقاضیان مسکن فراهم نمی‌کند. این مسائل باعث شده توان خرید مسکن مردم کاهش پیدا کند.

 

بین مناطق ۲۲گانه تهران منطقه یک با متوسط قیمت ۱۵۷ میلیون و ۱۰۶ هزار تومان بیشترین و منطقه ۱۹ با ۴۰ میلیون و ۸۳۹ هزار تومان کمترین قیمت هر مترمربع مسکن را طی ماه گذشته داشته‌اند.

 

در منطقه ۳ تهران متوسط قیمت مسکن ۱۳۹ میلیون و ۶۴۸ هزار تومان است که نسبت به ماه قبل از آن (آبان‌ ماه ۱۴۰۲) با متوسط قیمت ۱۴۵ میلیون تومان، حدود ۴ درصد رشد منفی را ثبت کرده است.

 

طی ماه گذشته در مجموع ۴۰۷۲ معامله در سامانه املاک و مستغلات کشور (برای شهر تهران) ثبت شده که حدود ۲ درصد بیشتر از تعداد معاملات آبان‌ ماه امسال است.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------