چشم طمع به دلارهای مردم | حسین شریعتمداری: افزایش قیمت ها اصلا ربطی به دولت رئیسی و مجلس ندارد



دلار،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

روزنامه جهان صنعت نوشت: کلید چشم آزمندی به دلارهای شهروندان خرده‌پا و وادار کردن آنها برای عرضه پس‌اندازهایشان را چندی پیش یکی از معاونان بانک مرکزی روشن کرد. او گفت ۱۸ میلیارد دلار پس‌انداز خانگی دلار رصد شده است‌.

 

بانک مرکزی و رسانه‌های پشتیبان دولتی از یک سو می‌خواهند با ترساندن شهروندان آنها را از ورود به خرید دلار و دیگر ارزهای معتبر دور و تقاضای موثر این بخش را کور کنند و از سوی دیگر با ترساندن دارندگان دلار آنها را به بازار سمت عرضه بکشانند و از این مسیر ضمن کاهش قیمت‌، خزانه خود را نیز پر از دلار کنند.

 

باید از مدیران بانک مرکزی پرسید رقم ۱۸ میلیارد دلار خانگی را بر پایه کدام برآورد به دست آورده‌اید و از کجا این رقم برای آنها قطعی شده است. رسانه‌های حکومتی پشتیبان عرضه دلار‌های خانگی با تهیه گزارش‌هایی با اعداد و ارقام عجیب و با ارائه تحلیل‌های دور از واقعیت مبنی بر اینکه دلار‌زدایی در جهان شروع شده و به این ترتیب دلار ارزان می‌شود، می‌خواهند پس‌انداز دلاری شهروندان را بر باد دهند.

 

واقعیت این است که شهروندان ایرانی و اصولا شهروندان کشورهای دوست ایران مثل کوبا‌، ونزوئلا‌، سوریه و روسیه عاشق دلارند و این عشق را برای نگهداری دلار با سختی به دست آورده‌اند. هنوز صدای محمود بهمنی رییس بانک مرکزی دوره احمدی‌نژاد و عبدالرضا همتی رییس بانک مرکزی دولت روحانی و نیز صدای همین فرزین در گوش‌ها طنین‌انداز است که به مردم توصیه می‌کردند و می‌کنند که دلار نخرید، زیرا زیان می‌کنید.

 

شهروندان ایرانی دیگر آن ساده‌انگاری پیشین را ندارند که با ترفندهای کلیشه‌ای بخواهند پس‌انداز نقد‌شونده و رو به پیشرفت خود را بفروشند یا از خرید آن دست بردارند. ایرانیان هوشیارتر از برخی دولتمردان و رسانه‌نگارها هستند که آنها را می‌ترسانند دلارهای خود را با قیمت تثبیت‌شده بانک مرکزی بفروشند‌. شهروندان پس‌انداز‌کننده دلاری حرکت خزنده و نرم افزایش قیمت دلار به سوی بالا را دیده‌اند و نشانه‌های دیگر نیز آنها را به این نتیجه رسانده که می‌توانند دلارهایی که به سختی گرد آورده‌اند را در نقطه بهینه مورد نظر خود بفروشند. هنوز زود است که شهروندان از رفتار خود برای پس‌انداز دلار دست بردارند.

 

حسین شریعتمداری: افزایش قیمت ها اصلا ربطی به دولت رئیسی و مجلس ندارد

حسین شریعتمداری در سرمقاله کیهان نوشت: قیمت این بسته پنیر چقدر است؟ ... ۵۰ هزار تومان! ... ولی دیروز ۴۰ هزار تومان بود! ... امروز ۵۰ هزارتومان است! ... چرا؟ مگر در ۲۴ ساعت گذشته چه حادثه بزرگ و تعیین‌کننده‌ای اتفاق افتاده است؟! ... نمی‌دانم! ... شیر، برنج، قند و شکر، حبوبات، مرغ، گوشت قرمز، ماهی، کرایه تاکسی، بلیت هواپیما، بلیت قطار و اتوبوس، دارو، هزینه درمان و ... نیز وضعیت مشابهی دارند.

 

نه سالی یک‌بار، بلکه برخی از آنها هر از چند ماه یک‌بار افزایش قیمت پیدا می‌کنند!

 

قیمت دلار افزایش پیدا کرده است. قیمت ماشین و موتورسیکلت و دوچرخه و بهای مسکن و ... نیز. چه کسانی قیمت‌گذاری می‌کنند؟! دولت؟ مجلس؟ قوه قضائیه؟ مراکز و سازمان‌های وابسته به این سه قوه؟... پاسخ منفی است!

 

نگاهی از سر انصاف به قوای یاد شده به وضوح نشان می‌دهد که آنها در کلیت و تمامیت خود تمامی توانی که در چنته دارند را برای مقابله با مشکل گرانی به میدان آورده‌اند. اگرچه در پاره‌ای از موارد قصورهایی -و نه تقصیر-‌ نیز داشته‌اند! پس ماجرا چیست؟! واقعیت آن است که مثلث سه ضلعی دشمنان بیرونی، کلان‌سرمایه‌داران سودجو و برخی از مدیران بی‌کفایت میانی، از کم‌توجهی و غفلت شماری از دست اندرکاران و مسئولان سوءاستفاده می‌کنند. قیمت‌ها را مافیای گوش خوابانیده از طریق شاخک‌های پنهان و آشکار خود که برخی از کانال‌های تلگرامی و فلان سایت و فلان شبکه مجازی از جمله آنهاست‌، تعیین می‌کنند!

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------