پیشتازی سکه در میان بازارهای داخلی



با پایان دی ماه، بازارهای سهام، ارز و تسهیلات مسکن با افت قیمت مواجه شدند

يكي از روش‌هاي پيش‌بيني قيمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر اين اساس در این صفحه روندهاي قيمتي بازارهای مهم ایران و جهان به نمايش گذاشته شده‌اند. همچنين در متن مربوط به هر قسمت روند آتي قيمت‌ها براساس شواهد موجود پيش‌بيني شده‌اند.

بازار سهام

 

اخبار,اخبار اقتصادی ,بازار ارز

 
ششمین ماه منفی بورس تهران
در پایان دی ماه، شاخص کل بورس برای ششمین ماه در سال جاری افت کرد و با ثبت زیان 7/5 درصدی در رقم 65 هزار و 565 واحدی ایستاد. در این مدت، تنها چهار صنعت (از 36 گروه بورسی) با رشد شاخص مواجه شدند و متوسط روزانه حجم و ارزش معاملات نسبت به آذرماه تقریبا نصف شد در حالی که همه آمارها در این بازار نشان از وضعیت رکودی می‌دهد، کارشناسان نسبت به آینده بازار امیدوارند. در این میان، تعیین تکلیف درخصوص صنایع مختلف، مشابه آنچه برای کیفی‌سازی پالایشگاه‌ها انجام شد، یکی از موارد اثرگذار بر تغییر رویکرد بازار سهام محسوب می‌شود. همچنین، گزارش‌های 9 ماهه شرکت‌ها که عموما تعدیل منفی نداشتند، تعیین وضعیت قیمت جهانی نفت و تعیین تکلیف بودجه سال 94 از دیگر عواملی است که وضعیت بازار سهام را در این ماه‌ها تغییر می‌دهند.

 

بازار ارز

 

اخبار,اخبار اقتصادی ,بازار ارز

 
افت آرام دلار با کاهش سفته‌بازی‌ها
در پایان ماه گذشته، هر دلار آمریکا با افت 7/0 درصدی مواجه و به قیمت 3 هزار و 495 تومان معامله شد. این در حالی بود که اوایل ماه گذشته، قیمت‌ها تا نزدیک 3600 تومان نیز پیش رفته بود، اما حمایت‌های انجام شده توسط صرافی‌های بانک‌ها و کاهش سفته‌بازی‌ها موجب بازگشت و کنترل مناسب قیمت‌ها شد. در این رابطه، روز گذشته نیز بانک مرکزی مقررات جدیدی را برای معامله بازار ارز ابلاغ کرد. در واقع، اقدام مزبور محدودیت‌هایی را برای دلالان ارزی ایجاد می‌کند و عمده فعالیت‌ها به صرافی‌های معتبر محدود می‌شود. بنابراین، با کاهش فعالیت سفته‌بازان قیمت‌ها در بازار ارز نیز متعادل شد. درخصوص معاملات روز دوشنبه نیز به کاهش اختلاف نرخ ارز مبادله‌ای و حواله‌ای اشاره کرده بودیم که نشان از افزایش هیجانی قیمت ارز مبادله‌ای داشت که دیروز با حمایت‌های انجام شده فروکش کرد.

بازار سکه

 

اخبار,اخبار اقتصادی ,بازار ارز

 
دومین صدرنشینی سکه در رقابت ماهانه
در پایان معاملات ماهانه، هر سکه طرح جدید با رشد 4/4 درصدی در نهایت به قیمت یک میلیون و 40 هزار تومان معامله شد.  این دومین ماه متوالی است که سکه توانسته است بهترین عملکرد را در میان بازارهای داخلی به ثبت برساند. در این شرایط، قیمت دلار به خوبی در حال کنترل است و دست سفته‌بازان از این بازار کوتاه شده است. از سوی دیگر، بازار طلای جهانی با افزایش اقبال همراه است؛ به‌طوری که نگرانی‌ها درخصوص اقتصادهای جهانی سبب شده است تقاضا برای این فلز زرد افزایش یابد و اونس طلا به بالاترین قیمت خود در چهار ماه اخیر برسد. در این شرایط، گرچه بازار سکه با کاهش تقاضا همراه است، اما تداوم رشد قیمت طلای جهانی (سناریوی محتمل‌تری است) می‌تواند توجه برخی نوسان‌گیران را به خود جلب کند.

بازار طلای جهانی

 

اخبار,اخبار اقتصادی ,بازار ارز

 
رشد اونس در پی نگرانی‌ها
در پی نگرانی‌های موجود برای اقتصاد جهانی، طلا با رشد قیمتی در روز گذشته (ساعت 16:30)، با قیمت 1288 دلار بر اونس معامله شد. افزایش قیمت طلا از هفته گذشته و در پی تصمیم بانک ملی سوئیس شروع شد. در این رابطه، صندوق بین‌المللی پول (IMF)، کاهش 3/0 درصدی رشد اقتصاد جهانی را برای دو سال آینده پیش‌بینی کرده است. همچنین انتظار برای جلسه بانک مرکزی اروپا (ECB) که به نظر می‌رسد سیاست‌های انبساطی جدیدی را برای خروج از رکود انجام دهد و انتخابات یونان (روی کار آمدن دولتی که مخالف سیاست‌های پولی اتحادیه اروپا است) از جمله مواردی هستند که باعث تشدید نگرانی‌های اوضاع اقتصادی حوزه یورو می‌شود. در نتیجه سرمایه‌ها به سوی طلا به‌عنوان مکانی کم‌ریسک برای سرمایه‌گذاری سوق پیدا می‌کند و امکان افزایش قیمت طلا را در روز‌های آتی نیز افزایش می‌دهد.

بازار اوراق مسکن

 

اخبار,اخبار اقتصادی ,بازار ارز

 
افت «تسه»ها برای چهارمین ماه متوالی
با به پایان رسیدن دی ماه، اوراق تسهیلات مسکن فروردین 92 (تسه 9201) برای چهارمین ماه متوالی با افت قیمت همراه شدند و در نهایت با ثبت زیان 3/1 درصدی به قیمت 82 هزار و 63تومان معامله شدند. کاملا طبیعی بود که پس از تعدیل تقاضا با به پایان رسیدن تابستان، اوراق مزبور روند نزولی در پیش گیرند. به عبارت دقیق تر، مازاد تقاضا در 6 ماه ابتدایی سال که حدود 200میلیارد تومان در ماه بود که در پایان آذر تغییر مسیر داد و مازاد عرضه‌ای به ارزش 123 میلیارد تومان به وجود آمد. این موضوع مهم‌ترین عامل افت چهار ماه اخیر «تسه»ها محسوب می‌شود با این حال، با توجه به نزدیک شدن به سال جدید و احتمال تقویت نسبی تقاضای مسکن، روند نزولی قیمت اوراق مزبور با مقاومت مواجه است.

بازار نفت

 

اخبار,اخبار اقتصادی ,بازار ارز

 
افت قیمت با سیگنال ضعف تقاضادیروز و در لحظه تنظیم این گزارش هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 5/47 دلار معامله می‌شد. پیش‌بینی جدید صندوق بین‌المللی پول (IMF) مبنی بر کاهش 3/0 درصدی رشد اقتصاد جهانی برای سال 2015 و 2016 میلادی و همچنین آمار ضعیف اقتصاد چین، به‌عنوان دومین اقتصاد جهانی، (رشد اقتصادی 4/7 درصدی در سال 2014 که کمترین مقدار 24 سال اخیر بوده است) از عوامل کاهش قیمت نفت محسوب می‌شوند.

 

در واقع، تضعیف تقاضا در شرایط ثبات (یا حتی افزایش) عرضه، شرایط مازاد عرضه در بازار نفت را تشدید کرده است. بنابراین همچنان مسیر قیمت نفت در کوتاه مدت نزولی خواهد ماند و به عقیده کارشناسان، احتمال افزایش قیمت‌ها در نیمه دوم سال 2015 وجود دارد. علت این چرخش مسیر، احتمال بالای از دور خارج شدن تولیدات نفت‌های غیرمتعارف (نظیر شیل آمریکا) در ماه‌های آتی و تعدیل عرضه است.
اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------