تاثیر افزایش تنش‌ها بین ایران و اروپا بر اقتصاد کشور



اقتصاد ایران ,اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی

سیدمرتضی افقه، اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه شهیدچمران اهواز در گفت‌وگو با «جهان صنعت» گفت: اینکه مقامات دولتی می‌گویند اقتصاد ایران به تحریم‌ها گره نخورده تنها یک نوع شوخی است. وابستگی شدید کشور به فروش نفت و اهمیت مراوده با جهان برای تامین نیازهای وارداتی، اقتصاد را به شدت به روابط خارجی گره زده است و برای اینکه بتوانیم روابط خارجی مناسبی داشته باشیم، بهبود روابط سیاسی نقشی تعیین‌کننده دارد.

 

وی اظهار کرد: ایران سه دهه است که با چالش‌های بسیاری در حوزه روابط خارجی و سیاسی دست به گریبان است که با روی کار آمدن یک دولت اصولگرا، این شرایط رو به وخامت گذاشته و اثرات آن در اقتصاد به وضوح قابل مشاهده است. اگر مشکل تحریم‌ها حل نشود آن هم با وجود ساختارهای ناکارآمد فعلی، سال آینده شرایط اقتصادی سخت‌تری نسبت به سال‌های قبل خواهیم داشت.به گفته افقه، با فرض اینکه مشکل تحریم‌ها حل نشود احتمال اینکه قیمت ارز در سال آینده از ۵۰ هزار تومان هم عبور کند وجود خواهد داشت. نرخ تورم نیز بدون شک در مسیر رشد حرکت خواهد کرد و بعید به نظر می‌رسد نرخ رشد اقتصادی نیز از یک یا دو درصد بیشتر باشد. این میزان رشد تنها در سایه فروش نفت مطابق ادعای دولتی‌ها اتفاق خواهد افتاد. از آنجا که رشد اقتصادی پیش‌بینی شده در سایه فروش نفت اتفاق می‌افتد نه افزایش تولیدات داخلی و بهبود وضعیت صنایع و واحدهای تولیدی، اعداد محقق شده آن را نیز نمی‌توان چندان قابل توجه دانست.

 

این اقتصاددان خاطرنشان کرد: خروج سرمایه و فرار کارآفرینان از کشور که از سال‌ها پیش شروع شده، با روی کار آمدن این دولت تشدید شده و در سایه اعتراضات اخیر شدت بیشتری هم پیدا کرده است. اما شاید مهم‌تر از خروج سرمایه‌های مالی، خروج نیروهای انسانی کارآمد و متخصص از کشور باشد که اخیرا با خروج شرکت‌ها و تولیدکنندگان نیز همراه شده است. این مساله آسیب‌های شدید و جدی به اقتصاد کشور وارد می‌کند و خلأ نیروهای کارآمد در کشور، شرایط اقتصادی را به مراتب بدتر خواهد کرد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------