سقوط بازار نفت به قعر ۳ ماهه پس از تشدید بحران خاورمیانه



  بازار نفت ,اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی
مدتی است که روند کلی بازار نفت کاهشی شده و برخلاف تصمیم روسیه و عربستان مبنی بر کاهش عرضه، قیمت طلای سیاه در بیشتر روزهای نزولی گزارش می‌شود. البته روز جمعه که آخرین روز کاری بازار بود، قیمت نفت با اندکی صعود روی شاخص 81.7 دلار بسته شد. 

به گزارش تجارت‌نیوز،  مدتی است که بازار نفت برخلاف پیش‌بینی‌ها حرکت می‌کند و از روند صعودی به روند کاهشی تغییر مسیر داده است؛ تا جایی که هفته گذشته کمترین رقم مربوط به سه ماه اخیر را ثبت کرد. 

 

اما دلیل روند نزولی قیمت نفت چیست؟ یکی از دلایل آن این است که آمارهای چین، بزرگ‌ترین واردکننده نفت خام جهان در مورد چشم‌انداز تقاضا تردیدهایی ایجاد کرده است. علاوه بر این، تحلیل‌گران پیش‎‌بینی کردند که تولید نفت خام ونزوئلا با کاهش تحریم‌های آمریکا تا پایان سال 2024 کمتر از 200 هزار بشکه در روز افزایش می‌یابد و به طور میانگین به 900 هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت و این سیاست ضد اوپکی می‌تواند قیمت نفت را در روند کاهشی نگه دارد.

 

سقوط بازار نفت به قعر 3 ماهه!

درحال حاضر بازار نگرانی کمتری نسبت به احتمال اختلالات عرضه در خاورمیانه دارد و در عوض روی کاهش تعادل عرضه و تقاضا، متمرکز شده است. با این حال منابع بازار با استناد به آمار موسسه امریکن پترولیوم اعلام کردند که ذخایر نفت آمریکا در هفته گذشته، تقریبا ۱۲ میلیون بشکه افزایش پیدا کرده و اداره اطلاعات انرژی آمریکا انتشار آمار هفتگی رسمی را تا ۱۳ نوامبر (فردا) به تعویق خواهد انداخت.

 

اداره اطلاعات انرژی آمریکا همچنین خبر داد که تولید نفت آمریکا در سال میلادی جاری، اندکی کمتر از انتظار قبلی رشد خواهد کرد و همزمان، تقاضا کاهش خواهد یافت و این موضوع هم تاثیر بسزایی در کاهش قیمت نفت خواهد داشت.

 

 

مدتی پیش تحلیلگران پیش‌بینی نفت 100 دلاری را داشتند که با سقوط قیمت نفت به قعر سه ماهه این پیش‌بینی فعلا درست از آب در نیامده است.

 

عقب‌نشینی چین از خرید نفت

در رابطه با کاهش قیمت نفت در روزهای اخیر ایزاک سعیدیان، کارشناس انرژی، به تجارت‌نیوز گفت: برای بسیاری این جای سوال است که در بحران فعلی خاورمیانه چه عاملی باعث شد که قیمت نفت  و به تبع آن انواع کامودیتی‌ها  با افت همراه شوند و چنین رفتاری را نشان دهد؟ ابتدا باید خاطر نشان کرد که کشور چین در کنار ایالات متحده آمریکا یکی از دو مصرف کننده بزرگ و عمده نفت در جهان به شمار می آیند .

 

وی در رابطه با تاثیر چین در بازار نفت توضیح داد: هفته گذشته گمرک چین  آمار مهم اقتصادی این کشور  در ماه اکتبر را منتشر کرد و بر اساس این داده‌ها صادرات کشور چین افت 6/4 درصد را به ثبت رسانده است. همچنین  گمرگ چین اعلام کرده است که واردات چین رشد سه درصدی داشته است. از سوی دیگر در این گزارش آمده است  افزایش حجم واردات در  بخش های نفت، مس و سنگ آهن نسبت به سال قبل کاملا مشهود است.

 

سعیدیان خاطرنشان کرد: اما نگرانی اصلی چین و به تبع آن بازار کامودیتی‌ها از  این آمار و ارقام  چیست؟ با توجه به تضعیف شدید صادرات  چین، انتظار می‌رود  که تقاضا برای محصولات ساخت چین در دیگر کشورها با افت روبه‌رو شوند و همین امر موجب  خواهد شد تا در ماه‌های آتی تولید ناخالص داخلی چین با افت قابل توجه مواجه شود.

 

این کارشناس اقتصادی در پایان یادآور شد: تولید ناخالص داخلی در هر کشور یکی از اصلی‌ترین شالوده‌های اقتصادی هر کشور محسوب می‌شود. در واقع به بیان ساده با توجه به کاهش تقاضا برای محصولات چینی و احتمال افت تولید ناخالص داخلی این کشور، تقاضای چین به جهت خرید نفت کاهش خواهد یافت. به همین علت بازار نفت به سرعت به انتشار داده‌های فوق واکنش نشان داد و قیمت نفت افت محسوس را به  ثبت رساند.

 

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------