آخرین اخبار اقتصادی

عبدالناصر همتی،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

کنایه سنگین همتی به دولت رئیسی: برای رشد اقتصادی ⁩۴ درصد و تورم ۴۲ درصد از همدیگر تشکر می‌کنند

رییس‌کل اسبق بانک مرکزی عنوان کرد: سال ۹۹ در اوج فشار حداکثری و کرونا و با درآمد نفتی ۷.۵ میلیارد دلار، رشد اقتصادی ۴.۲ درصد…

صالح‌آبادی درباره دلارهای آزاد شده ایران: حساب جدید معرفی کردیم



  صالح‌آبادی,اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی
رئیس کل بانک مرکزی درباره آزادسازی منابع ارزی بلوکه شده ایران گفت: در این زمینه حساب جدیدی معرفی کرده‌ایم تا فرآیند آزادسازی انجام شود که با هماهنگی وزارت امور خارجه، پیشرفت‌های خوبی در این زمینه ایجاد شده و امیدواریم در روزهای آینده خبرهای خوبی اعلام کنیم. 

به گزارش ایسنا، علی صالح آبادی امروز (دوشنبه) در مراسم رونمایی از درگاه یکپارچه اعلام نرخ ارز صرافی‌ها اظهار کرد: منابع ارزی بلوکه شده، جزو منابع بانک مرکزی است و پس از آزادسازی در اختیار این بانک قرار می‌گیرد.

 

وی همچنین گفت: در راستای شفاف‌سازی بازار ارز چند اقدام انجام و در اولین قدم قرار شد بازار توافقی راه‌اندازی شود که در روزهای اول به شکل محدود شروع به کار کرد تا در بازار متشکل ارزی نمادی به آن اختصاص یافت. در قدم بعدی، حجم و عرضه معاملات در بازار متشکل ارزی و سامانه نیما در دید عموم قرار گرفت.

 

وی افزود: اقدام بعدی در راستای شفاف‌سازی بازار ارز، بخشنامه‌ بانک مرکزی به صرافی‌هاست تا نرخ فروش و خرید دلار و یورو را در درگاه یکپارچه اعلام نرخ ارز اعلام کنند. در چند روز آینده نیز، امکان خرید و فروش ارز برای مشتری‌، صادرکنندگان و ... به صورت ارز توافقی در این درگاه فراهم خواهد شد.

 

رشد ۸۰ درصدی معامله ارز در نیما

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: از ابتدای سال تاکنون حدود ۲۲ میلیارد و ۴۳۰ میلیون دلار معامله ارز در سامانه نیما صورت گرفته که باتوجه به اینکه در سال گذشته ۱۲ میلیارد و ۳۶۰ میلیون دلار معامله در این سامانه انجام شده، حدود ۸۰ درصد رشد را نشان می‌دهد.

 

صالح آبادی گفت: پیش از این، تقاضا برای ارز ۴۲۰۰ تومانی بسیار بالا بود. امسال با یکسان‌سازی نرخ ارز به شدت تقاضا برای ارز کالاهای اساسی کاهش یافت، زیرا نیازها واقعی شد. انتظار بانک مرکزی از بانک‌ها و صرافی‌ها این است که هم برای کالاهای اساسی و هم برای سایر کالاها تخصیص ارز و به فروش ارزها کمک کنند.

 

وی درباره بازار متشکل ارزی نیز توضیح داد: در شش ماهه ابتدای امسال ۶۰۰ میلیون دلار در بازار متشکل ارزی به صورت توافقی معامله شده است. اگر بتوانیم امکان تامین ارز از بازار توافقی و متشکل ارزی را بیشتر کنیم، نیاز به سایر بازارها کم می‌شود. اکنون صرافی خارجی در بازار متشکل ارزی نداریم که این موضوع در حال مطالعه و پیگیری است تا امکان فعالیت صرافی‌های خارجی نیز فراهم شود.

 

رئیس کل بانک مرکزی درباره اینکه به‌ تازگی نیز تعدادی از شرکت‌ها تحریم شده‌اند، گفت: به هر شکل جدیدی تحریمی ایجاد شود، مشکلی در سازوکار تامین ارز نخواهیم داشت.

 

آخرین وضعیت ریال دیجیتال

وی در پاسخ به سوال ایسنا درباره آخرین وضعیت رمز ریال بانک مرکزی گفت: رمز ریال پیش از این وارد تست و آزمایش شده بود که البته مبلغ آن یک میلیارد تومان بود و دو بانک ملت و ملی و دو فروشگاه به صورت آزمایشی در حال استفاده از رمز ریال هستند. با پایان این مرحله از تست، وارد آزمایش‌های گسترده‌تر خواهیم شد که امیدوارم در مهر ماه وارد مرحله آزمایشی گسترده‌تر شویم.

 

وام فرزند به کارت پایان خدمت نیازی ندارد 

رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا درباره اینکه بانک‌ها برای پرداخت وام فرزند، کارت پایان خدمت می‌خواهند، توضیح داد: از نظر بانک مرکزی هیچ نیازی به ارائه کارت پایان خدمت برای دریافت وام فرزندآوری نیست و بانک‌ها نباید از متقاضیان درخواست ارائه کارت پایان خدمت کنند.

 

امسال تعداد و مبالغ واریزی مبنای تجاری بودن حساب نیست

صالح آبادی همچنین درباره تغییر ضوابط مربوط به تفکیک حساب‌های تجاری و غیر تجاری اظهار کرد: با ساماندهی کارت‌های کارتخوان بخش عمده‌ای از کار را انجام داده‌ایم و امروز تمام کارت‌خوان‌ها به پرونده مالیاتی متصل هستند و حساب تجاری محسوب می‌شوند؛ از این‌رو با توافق در جلسه شورای پول و اعتبار قرار براین شد که امسال مبنای تشخیص حساب‌های تجاری و غیر تجاری خود اظهاری افراد باشد.

 

وی ادامه داد: هر فردی که متقاضی استفاده از مزایای حساب‌های تجاری است می‌تواند تجاری بودن حساب خود را اعلام کنند. به هر حال امسال تعداد تراکنش و مبلغ ورودی به حساب مبنای تجاری بودن حساب نخواهد بود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------