بازار داغ افزایش اجاره بها در زمستان!/ مالکان خانه هایشان را رهن نمی‌دهند و کرایه می‌خواهند



بازار اجاره ,اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی
 عضو هیئت مدیره اتحادیه مشاوران املاک کشور گفت: از ابتدای سال تاکنون تورم مایحتاج ضروری و کالا‌های اساسی به طور قابل توجهی افزایش یافته است و با افزایش قیمت دلار شرایط تورم در اقتصاد کشور حاد‌تر شده است بنابراین در این شرایط بهای اجاره هم متناسب با همین جهش تورمی، افزایش پیدا کرده تا جایی که مالکان ترجیح می‌دهند اجاره مسکن خود را بیشتر از رهن کامل آن در نظر بگیرند. 

  به گزارش اقتصاد۲۴ ؛بازار اجاره مسکن همواره برای مستأجران پُر تنش و غیر قابل کنترل بوده است، اما در سال جاری نگرانی مردم از افزایش قیمت اجاره‌ها نسبت به رهن خانه‌های مورد نظرشان بیشتر از گذشته شده تا جایی که با آغاز فصل زمستان بازار قیمت‌ها در بازار اجاره به شدت گران‌تر شده و پیدا کردن سرپناهی با قیمت مناسب با توجه به میزان درآمد مستأجران، بسیار سخت شده است.

 

گزارش میدانی از بازار اجاره نشان می‌دهد مالکان خانه‌های خود را رهن نمی‌دهند و بیشتر به دریافت اجاره بها از مستأجران تمایل دارند چراکه با توجه به کاهش ارزش پول، دریافت رهن نمی‌تواند پاسخگوی هزینه‌های جاری زندگیشان باشند. آن‌ها ترجیح می‌دهند کرایه هر ماه خود را افزایش دهند تا کمی راحت‌تر زندگی کنند.

 

اما از طرف دیگر مستأجران بدون هیچ حمایتی از سوی دولت ناگزیر باید تاوان افزایش تورم را از جیب خود به صاحبخانه‌ها بپردازند تا جایی که فرصت زندگی در شهری مثل تهران را از دست می‌دهند.

 

به گزارش اقتصاد ۲۴ ، فعالان بازار مسکن از همان ابتدای سال جاری وضعیت اجاره بها را بسیار نامناسب و غیر قابل کنترل پیش بینی کرده بودند. زمستان امسال علی رغم کاهش حجم جابجایی‌ها باز هم بازار اجاره مسکن با موج جدیدی از گرانی روبرو شده است.

 

در حال حاضر با قرار گرفتن در نیمه دوم سال، هنوز بسیاری از مستاجران به امید کاهش نرخ‌های اجاره به دنبال سرپناهی مناسب با درآمد‌های خود هستند. در چنین شرایطی باید دولت برنامه ریزی لازم برای کنترل نرخ‌های اجاره با کاهش نرخ تورم را در دستور کار خود قرار دهند چراکه اگر تا پایان سال نرخ‌های اجاره با همین سرعت در حال رشد باشند مشخص نیست در تابستان سال آینده بازار اجاره مسکن به چه سمت و سویی خواهد رفت.

 

افزایش تورم و گرانی باعث شده صاحبان خانه نرخ اجاره بها را هر بار افزایش دهند و در نهایت قید رهن خانه را بزنند. این در حالی است که بسیاری از مستاجران منتظر کاهش یافتن نرخ‌های اجاره خود بودند. این روز‌ها بازار اجاره مسکن با مشکل اجاره‌های نجومی به جای رهن کامل واحد‌های مسکونی روبرو شده است.

 

در همین رابطه عبدالله اوتادی، عضو هیئت مدیره اتحادیه مشاوران املاک کشور در گفت و گو با اقتصاد ۲۴ گفت: مالکان به دلیل مشکلات اقتصادی و کاهش درآمد ترجیح می‌دهند از مستأجران خانه‌های خود اجاره بیشتری دریافت کنند تا اینکه رهن ملک خود را بالا ببرند.

 

اوتادی گفت: رواج دریافت اجاره بهای بیشتر نسبت به رهن خانه، زنگ خطر افزایش تورم در بازار مسکن را به صدا درآورده است چراکه با وجود موج تورم در این بازار، مستأجران بدون افزایش درآمد باید هزینه اجاره خانه مورد نظرشان را بیشتر بپردازند.

 

وی تصریح کرد: نرخ سود پایین بانک‌ها باعث شده صاحبان واحد‌های مسکونی به دریافت کرایه‌های نجومی از مستأجران روی بیاورند چراکه مبلغ رهن اجاره خانه با توجه به تورم موجود در کشور به هیچ درد آن‌ها نمی‌خورد.

 

اجاره بها

اوتادی گفت: امروز مستأجران از شرایط پیش آمده در بازار اجاره نگران هستند چراکه پیدا کردن خانه با رقم‌های رهن نسبتأ مناسب کمتر شده است.

 

عضو هیئت مدیره اتحادیه مشاوران املاک کشور گفت: حالا در این فصل حجم جابجایی‌ها بسیار کمتر از پایان سال و فصل تابستان است، اما برخی از مستأجران در همین فصل زمستان هم تصمیم به جابجایی می‌گیرند از این رو بازار اجاره و رهن تقریباً گرم است، اما هزینه بالای اجاره باعث تورم در بازار شده است.

 

این فعال حوزه مسکن با اشاره به اینکه نیاز بازار توجه بیشتر دولت در ساماندهی قیمت‌های اجاره مسکن است، گفت: سیاست‌های دولت در راستای نظارت و تنظیم بازار اجاره بها هنوز نتوانسته اجرایی شود و این بزرگترین مشکل مردم در بازار اجاره بها است.

 

عضو اتحادیه مشاوران املاک کشور گفت: از ابتدای سال تاکنون تورم مایحتاج ضروری و کالا‌های اساسی به طور قابل توجهی افزایش یافته است و با افزایش نرخ دلار شرایط تورم در اقتصاد کشور حاد‌تر می‌شود بنابراین در این شرایط بهای اجاره هم متناسب با همین جهش تورمی، افزایش پیدا می‌کند تا جایی که مالکان ترجیح می‌دهند اجاره مسکن خود را بیشتر از رهن کامل آن در نظر بگیرند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------