آخرین اخبار اقتصادی

وضعیت اقتصاد در ایران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

قدرت خرید مردم در قیاس با زمان جنگ ۲۳۷ واحد عقب است

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: تصور غلط در ایران این است که دستمزد عامل اصلی تورم است. بدون اینکه بدانیم فقط نقشی…

کاهش ۳۰ درصدی مصرف ماکارونی



 ماکارونی ,اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی
یک فعال اقتصادی از کاهش ۲۵ تا ۳۰ درصدی مصرف ماکارونی خبر داد و گفت: ماکارونی یک غذای جایگزین است و بعد از گران شدن گوشت قرمز و مرغ تمایل‌ها برای مصرف ماکارونی افزایش پیدا می‌کند و از آنجایی‌که رشد قیمت سایر اقلام نسبت به ماکارونی بیشتر است از این‌رو به احتمال زیاد در ماه‌های آینده میزان مصرف متعادل می‌شود. 

مشاور هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایان کارخانجات ماکارونی گفت: قیمت تمام شده محصول ایرانی نسبت به رقبای ما از جمله ترکیه بالاتر است همچنین دور زدن تحریم‌ها و تحمیل شدن هزینه حمل ونقل بیشتر در دوره تحریم‌ها، باعث شد بسیاری از بازار‌های خود از جمله آفریقا را از دست بدهیم.

 

به گزارش ایلنا، رسول مژده شفق با بیان اینکه تامین گندم صنف و صنعت برای صنایع آرد بر تا سال ۹۹ یارانه‌ای نبود، گفت: سالیانه این صنایع حدود ۱.۵ تا ۲ میلیون تن گندم مصرف می‌کرد. در یک سال نخست دولت جدید باهدف کنترل قیمت‌ها گندم یارانه‌ای به تولیدکنندگان داده شد.

 

وی با اشاره به افزایش قیمت آرد و صنف و صنعت، افزود: قیمت آرد صنف و صنعت از کیلویی ۲ هزار و ۷۰۰ تومان به کیلویی ۱۲ هزار تومان رسید. فعالان این حوزه از همان ابتدا مخالف خود را با افزایش نرخ آرد به مسئولان مربوطه اعلام کردند چراکه این افزایش قیمت، شوک زیادی به کالای ماکارونی می‌داد و بر تولید، بازار و مصرف تاثیر می‌گذاشت.

 

سخنگوی انجمن صنفی کارفرمایان کارخانجات ماکارونی با بیان اینکه واردات گندم از سوی بخش خصوصی ممنوع شده است، خاطر نشان کرد: واردات گندم از سوی شرکت بازرگانی دولتی صورت می‌گیرد بنابراین به نوعی همه نیاز گندم صنف و صنعت تامین نمی‌شود و اولویت نخست دولت تامین آرد برای مصارف خبازی است.

 

به گفته مژده شفق؛ تولیدکنندگان ماکارونی گندم حدود ۲ سال گندم را با نرخ آزاد خریداری می‌کردند، اما قیمت ماکارونی از سوی سازمان حمایت دستوری تعیین می‌شد.

 

وی ادامه داد: دولت گندم صنف و صنعت را حدود ۴۴۰ درصد افزایش داد و از آنجایی‌که سهم گندم در بهای ماکارونی بیش از ۷۰ درصد است در نهایت قیمت ماکارونی از کیلویی ۱۲ هزار و ۲۰۰ تومان به احتساب ارزش افزوده به کیلویی ۳۴ هزار تومان رسید و تولیدکنندگان نیز برخلاف میل با این اصلاح اقتصادی دولت همراه شدند.

 

مشاور هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایان کارخانجات ماکارونی با بیان اینکه همواره مصرف ماکارونی در ۶ ماه نخست سال کاهشی می‌شود، گفت: مردم بعد از اطلاع از احتمال گرانی ماکارونی اقدام به انبار خانگی کردند چرا که می‌توان این محصول را تا ۲ سال نگهداری کرد از این‌رو انبار‌های خانگی زیاد شد.

 

این فعال اقتصادی از کاهش ۲۵ تا ۳۰ درصدی مصرف ماکارونی خبر داد و افزود: ماکارونی یک غذای جایگزین است و بعد از گران شدن گوشت قرمز و مرغ تمایل‌ها برای مصرف ماکارونی افزایش پیدا می‌کند و از آنجایی‌که رشد قیمت سایر اقلام نسبت به ماکارونی بیشتر است از این‌رو به احتمال زیاد در ماه‌های آینده میزان مصرف متعادل می‌شود.

 

وی با اشاره به توقف صادرات ماکارونی، افزود: قیمت تمام شده ماکارونی افزایش چشم‌گیری را تجربه کرد. قیمت تمام شده محصول ایرانی نسبت به رقبای ما از جمله ترکیه بالاتر است همچنین دور زدن تحریم‌ها و تحمیل شدن هزینه حمل ونقل بیشتر در دوره تحریم‌ها، باعث شد بسیاری از بازار‌های خود از جمله آفریقا را از دست بدهیم.

 

مژده شفق با بیان اینکه وظیفه تامین اصلی‌ترین ماده اولیه تولیدکنندگان ماکارونی در اختیار دولت است، افزود: کارخانه‌های تولیدی ۲ سال اقدام به کشت قراردادی و خرید گندم با نرخ آزاد از کشاورزان کردند. اما نتیجه این شد که سازمان تعزیرات برای این واحد‌های تولیدی جریمه‌های سنگین تعریف کرد و در نهایت کشت قراردادی برای تامین گندم تولیدکنندگان ماکارونی به بن بست رسید.

 

این فعال اقتصادی با اشاره به تولید ماکارونی با ارز آزاد، اذعان کرد: دولت ارز حاصل از صادرات ماکارونی را با ارز نیمایی خریداری می‌کند یعنی به جای حمایت از تولید از آن‌ها جایزه می‌گیرند. بخش عمده صادرات برای ۲ کشور عراق و افغانستان متمرکز شده است و، چون امکان مراودات مالی برای فعالان اقتصادی وجود ندارد عوامل آن‌ها در بازار اقدام به خرید با ریال می‌کنند.

 

وی در پایان بیان کرد: جدول زمان بندی قطعی مدیریت شده خاموش‌ها با برنامه پیش می‌رود. هر بار که دستگاه خاموش و روشن می‌شود خمیر ماکارونی مانند سیمان می‌شود که احتمال ضایعات را افزایش می‌دهد، اما واحد‌های تولیدی به ناچار طبق جدول زمان‌بندی پیش می‌رود.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------