آخرین اخبار اقتصادی

عبدالناصر همتی،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

کنایه سنگین همتی به دولت رئیسی: برای رشد اقتصادی ⁩۴ درصد و تورم ۴۲ درصد از همدیگر تشکر می‌کنند

رییس‌کل اسبق بانک مرکزی عنوان کرد: سال ۹۹ در اوج فشار حداکثری و کرونا و با درآمد نفتی ۷.۵ میلیارد دلار، رشد اقتصادی ۴.۲ درصد…

وزیر نیرو: برای مقابله با سیلاب‌ها آمادگی داریم



 اخبار اقتصادی ,خبرهای اقتصادی ,وزیر نیرو
وزیر نیرو گفت: برای برخورد با سیلاب‌ها، وضعیت استان‌های مختلف را پایش و به کمک اطلاعات، سطح آمادگی را بالا می‌بریم. 

«رضا اردکانیان» روز یکشنبه در مراسم افتتاح سامانه پایش وضعیت نیروگاهی در محل پژوهشگاه نیرو، درباره اقدامات وزارت نیرو در مقابل سیلاب‌های امسال، گفت: پیش‌بینی سیلاب‌ها با سازمان هواشناسی است و پیش‌بینی آنها برای پاییز این بوده که بارش‌ها شرایط طبیعی دارد یعنی میانگین بارش دوره زمانی ۳۰ و ۳۵ ساله است.

 

وی افزود: براین اساس ما نیز به صورت منظم در حال پایش وضعیت استان‌های مختلف از نظر وضعیت مخازن سدها، رودخانه‌ها و شرایط آنها از لحاظ آمادگی برای گذر سیل و نیازهای پایین دست مخازن هستیم و سعی داریم با دسترسی مناسب نسبت به اطلاعات و داده‌های سازمان هواشناسی سطح آمادگی را بالا ببریم.

 

وزیر نیرو تصریح کرد: دستگاه‌های مختلف در این زمینه همکاری دارند و استان‌های مختلف تحت مدیریت بحران قرار دارند و در شرکت مدیریت منابع آب، ستاد فرماندهی مدیریت سیلاب را فعال کردیم که مشغول کارند و در آینده نزدیک گزارش جامعی ارائه می‌دهیم تا نقاطی که ضعف‌هایی دارند آمادگی بیشتری داشته باشند.

 

وی ادامه داد: دستگاه‌های مسوول در مواقع بارش‌های شدید و وقوع سیل هشدار می‌دهند.

 

اردکانیان با بیان اینکه در عرصه مدیریت سیلاب پیش‌بینی و هشدار داریم، گفت: پیش بینی‌ها در بازه زمانی سه ماهه است و هشدارها در بازه زمان کوتاه مدت و ۲۴ و ۷۲ ساعت است و مردم باید نسبت به آنها توجه داشته باشند.

 

وزیر نیرو اظهارداشت: یکی از مهمترین اقدامات در جهت افزایش آگاهی‌ها که هم اکنون در رسانه ملی منتشر می‌شود، آزادسازی حریم و بستر رودخانه‌هاست که باید به طور جدی به آن پرداخته شود و دستگاه های قضایی همکاری خوبی دارند.

 

وی خاطر نشان کرد: ما هر قدر بتوانیم با رعایت قانون و چارچوب‌های اخلاقی از تعدی به حریم و بستر رودخانه پرهیز کنیم به نفع ماست.

 

مبلغ قابل توجهی از بدهی وزارتخانه به بخش خصوصی پرداخت شد

وزیر نیرو اظهارداشت: در دو سال اخیر ۴۰ هزار میلیارد تومان بدهکار بودیم.

 

وی بیان کرد: صنعت اب و برق جزو صنایع معتبر کشور است و بخش خصوصی نیز جزو خانواده است در این مدت تلاش‌های خوبی شد و از ساز و کارهای قانون بودجه استفاده و مبالغ قابل توجهی از این بدهی ها تسویه شد و این امر موجب شد بخش خصوصی به صورت مستمر در چرخه سرمایه گذاری طرح‌های جدید قرار گیرد.

 

اردکانیان یادآور شد: برنامه های فنی و ایمنی بدون کوچکترین خدشه‌ای از ناحیه نیروگاه‌های دولتی و خصوصی انجام شد و برنامه تعمیر و نگهداری نیروگاه‌ها مطابق برنامه صورت گرفت.

 

وی ادامه داد: البته بحث در نظر گرفتن آثار تغییر نرخ ارز و تاثیر آن بر برخی قراردادهای وزارت نیرو با بخش خصوصی نیز در حال پیگیری است و امیدواریم در آینده نزدیک مشکلات حل شود.

 

بررسی تغییر تعرفه

اردکانیان درباره تغییر تعرفه‌ها، گفت: باید جهات مختلف آن بررسی شود و هر اتفاقی که در جهت پایداری صنعت است انجام می‌شود.  

 

وی در خصوص صادرات خدمات فنی و مهندسی، گفت: خدمات فنی و مهندسی به عهده چند صد شرکت فعال در عرصه آب و برق کشور است و بخش خصوصی و تشکل‌های آنها در قالب کمیسیون‌های مشترک از این موضوع حمایت می‌کنند.

 

وزیر نیرو گفت: این وزارتخانه مسوول کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی با افغانستان، ارمنستان، تاجیکستان و فدراسیون روسیه در منطقه و تعدادی از کشورهای خارج از منطقه است، بنابراین سعی می‌کنیم در قالب کمیسیون‌های مشترک هر نوع پشتیبانی لازم از شرکت‌های ایرانی را داشته باشیم.

 

وی تاکید کرد: البته این شرکت‌ها نیز باید اصول حرفه‌ای کار را رعایت کنند و اینگونه نباشد که وقتی چند شرکت ایرانی در کشورهای منطقه و همسایه مشغول فعالیت هستند رقابت ناسالمی با هم داشته باشند و موجب تضعیف حضور ظرفیت‌های ایرانی شوند.

 

اردکانیان گفت: بحث الحاق به اوراسیا نیز میدان بزرگ‌تری را پیش روی ظرفیت‌های فنی و مهندسی ایران می‌گذارد. درست است که این موافقت‌نامه تجاری است اما وقتی ارتباط تجاری برقرار شده و رفت و آمدها وسیع‌تر می شود، برای سایر بخش‌ها و رشته‌ها نیز جای کار است.

 

وی افزود: به تازگی به لحاظ اینکه مسوولیت کمیسیون‌های روسیه و ارمنستان که دو کشور عمده این اتحادیه هستند به وزارت نیرو محول شده و وزیر نیرو موظف به پیگیری منظم‌تر اجرای این قانون است، امیدواریم خدمات فنی و مهندسی به این کشورها بیشتر شود.

 

وزیر نیرو درباره عرضه کم برق در بورس انرژی گفت: این موضوع را با شرکت برق حرارتی بررسی می‌کنیم.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------