آخرین اخبار اقتصادی

حقوق کارگران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

وزیر کار: از سال بعد مجلس حداقل حقوق کارگران را تعیین می‌کند

وزیر کار اعلام کرد که از سال بعد مجلس حداقل حقوق کارگران را تعیین می‌کند. به گزارش عصرایران، به این نتیجه رسیدیم که با ارسال…

پرسه کرونا در شهر و بی رونقی مشاغل شهری!



 اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی,پرسه کرونا
انتشار کرونا از منشا بیماریهای مسری جهان، چین، به دیگر کشورها از جمله ایران، دولت‌ها را در حذف این معضل به جنب و جوش انداخته است اما در این میان کسب وکارها و اقتصاد شهری که مستقیما با حضور مردم در جامعه مرتبط هستند، تاثیر جدی ار شیوع آن در ایران گرفته‌اند؛ تاثیری که چون جغد شومی در شب شادی پدید آمد. 

به گزارش ایمنا، انتشار اخبار مربوط به شیوع ویروس کووید -۱۹ (COVID۱۹) معروف به کرونا ویروس در چین و سپس انتقال و شیوع آن در دیگر کشورها تقریباً در یک ماه گذشته، بازارهای جهانی را به میزان زیادی تحت تأثیر قرار داد اما اقدامات چین در کنترل این بیماری و انتشار اخباری گاهاً امیدوارکننده از بازگشت این کشور به جریان اقتصادی، مانع از تأثیر عمیق این اتفاق بر بازارها شد، اما با انتشار اخبار مختلف از افزایش شمار مبتلایان در دیگر نقاط جهان نگرانی‌ها دوباره شدت گرفت و قیمت‌ها در بازارهای جهانی با رشد مواجه شد.

 

با سرعت گرفتن شیوع این بیماری در جهان، در ایران نیز نگرانی عمومی از ورود این بیماری به کشور افزایش یافت و شایعاتی مبنی بر ابتلای چند تن به این بیماری در ایران، زبان به زبان گشت. تقریباً ۲۴ بهمن ماه بود که نخستین اخبار رسمی حاکی از ورود و شیوع این بیماری در کشور با منشأ شهر قم منتشر و از سوی مقامات کشور تأیید و از آن پس روز به روز بر شمار مبتلایان به این بیماری در کشور افزوده شده است.

 

دولت به عنوان نهاد اجرایی در اداره کشور در تلاش است تا هرچه زودتر در کنترل این بیماری موفق شود. سرعت شیوع این بیماری باعث ایجاد نوعی رعب و وحشت در میان مردم شده است؛ وحشتی که به گفته مسئولان اشتباه بوده و تنها باید بهداشت فردی را بیش از پیش رعایت کرد زیرا کرونا ویروس به مراتب از بیماری آنفلوانزا، کشندگی کمتری دارد.

 

با این حال توصیه‌های عمومی مانند پرهیز از حضور در تجمعات، نخوردن مواد غذایی بیرون از خانه، پرهیز از دست دادن و روبوسی و همچنین استفاده مستمر از مواد ضد عفونی کننده نظیر ژل، صابون، الکل و اسپری ضد عفونی کننده، در کنار ترس مردم از ابتلاء به این بیماری، بر کسب و کارهای کشور و بالتبع استان و شهر اصفهان نیز اثر گذاشته و بازار را در آستانه عید نوروز با مشکل جدی رو به رو کرده است که در ادامه به بررسی آن در شهر اصفهان می‌پردازیم.

 

این توصیه‌ها تأثیرات مختلفی را بر بازار اعمال کرده است. از طرفی هجوم مردم برای تهیه ماسک و مواد ضدعفونی کننده باعث کمبود این مواد در بازار شده، برخی ادارات را برای تهیه آن‌ها با مشکل رو به رو کرده و بازار سیاهی در برخی نقاط به راه انداخته است، از طرف دیگر مشاغل مختلف غیر مرتبط با درمان را بیش از پیش با رکود مواجه کرده است. در این میان حتی برخی ادارات و سازمان‌ها نیز برای اجرای دستورالعمل‌های وزارت بهداشت به دلیل همین کمبودها در بازار با مشکل رو به رو شده‌اند.

 

چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است

کاهش حضور مردم در جامعه به وضوح پیدا است و خلوتی خیابان‌ها، فروشگاه‌ها و حتی وسایل حمل و نقل عمومی کاملاً خودنمایی می‌کند. این روزها تأثیر کرونا بر اقتصاد شهری اصفهان آن چنان واضح است که نیاز چندانی به بیان ندارد. ضرب‌المثل معروف "چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است؟ " به خوبی درباره این مسئله صدق می‌کند. تحقیقات میدانی خبرنگار ایمنا و گپ و گفت با صاحبان مشاغل رکود ناشی از کرونا در بازار اصفهان را تأیید می‌کند.

 

ذرت فروشی‌ها (ذرت مکزیکی) یکی از آن دسته از مشاغلی هستند که فروششان به طور مستقیم با جمعیت حاضر در خیابان‌ها ارتباط دارد و به همین دلیل کاهش حضور مردم در جامعه این قشر را با مشکل رو به رو کرده است. مرد جوانی که در محدوده خیابان هاتف به ذرت فروشی مشغول است، می‌گوید: "پس از شیوع کرونا و پخش اخباری مبنی بر نخوردن مواد غذایی به ویژه خوراکی‌هایی مانند ذرت به دلیل خاصیت چسبنده بودنشان، فروش من هم پله پله کاهش پیدا کرد و اکنون به صفر رسیده است! "

 

رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها از دیگر مراکزی است که در حالت عادی و در زمان‌های عادی مملو از جمعیت بوده و به قول برخی پول پارو می‌کردند اما طاهری، مرد میان‌سالی که یک رستوران با سابقه را مدیریت می‌کند نیز می‌گوید: بعد از افزایش شمار مبتلایان به کرونا از جمعه و پس از انتخابات، فروش ظهر و شب به شدت کاهش پیدا کرده و تقریباً به صفر رسیده است؛ به همین دلیل مجبور هستیم زودتر رستوران را تعطیل کنیم. "، هرچند مدتی از این گفت‌وگو می‌گذشت که مشخص شد؛ رستوران تا روز بعد تعطیل است.

 

کاهش ۷۰ تا ۸۰ درصدی مشتریان!

مسئول یک کافی‌شاپ در حوالی خیابان چهارباغ بالا نیز با گله از وضعیت پیش آمده از کاهش بیش از ۷۰ درصدی فروش حکایت می‌کرد، بر اساس سخنان او این کاهش فروش نه تنها از میزان درآمد کاسته است بلکه با فروش نرفتن مواد غذایی مانند کیک‌ها، ذرت و میوه‌های موجود و از بین رفتنشان، باعث ضرر و زیان و افزایش هزینه‌ها شده است. در مشاهدات میدانی خبرنگار ایمنا، حتی یک مشتری نیز در این کافی‌شاپ حضور نداشت.

 

سلمانی، مرد جوانی که کافی‌شاپی را در ارگ جهان‌نما اداره می‌کند از کاهش حدوداً ۸۰ درصدی مشتریان خود تحت تأثیر کرونا خبر می‌دهد. بر اساس مشاهدات تنها سه نفر در جایگاه مشتری در این کافی‌شاپ حضور داشتند که به نظر می‌رسد از دوستان و آشنایان مسئول کافی‌شاپ بودند.

 

مرد میان‌سالی که در یک فروشگاه پوشاک به فعالیت مشغول است، در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، به کاهش حدوداً ۷۰ درصدی فروش و کاهش جدی حضور مردم در سطح شهر اشاره و به انتقادات وزارت بهداشت به عنوان متولی کنترل این بیماری انتقاد می‌کند.

 

صفایی، فروشنده پوشاک دیگری که کمی آن‌طرف‌تر فعالیت می‌کند ضمن بیان کاهش چشمگیر در میزان فروش بر اثر ترس از کرونا وضعیت را نامناسب توصیف و از اقدامات متولیان امر گله کرد. لازم به ذکر است در رکودهایی که در چند سال اخیر و به ویژه سال جاری گریبانگیر مردم شده است، بازار عید تنها امید بسیاری از فروشندگان محسوب می‌شود.

 

کسب و کار تاکسی‌ها نیز کساد شده است

کاهش حضور مردم در جامعه تنها به این مشاغل آسیب نزده است. بدیهی است با کاهش جمعیت نیاز وسایل حمل و نقل نیز کمتر حس می‌شود. فارغ از خلوتی خیابان‌ها و مسیرهای جاده‌ای، تعداد مسافران تاکسی‌ها نیز به شدت کاهش یافته است. یک راننده تاکسی با خودروی پژو، در همین ارتباط می‌گوید: "خیابان‌ها خلوت شده و دیگر مسافری پیدا نمی‌شود؛ پس از گذشت چندین ساعت تنها ۱۰ هزار تومان کار کرده‌ام. " او به شدت از وضعیت پیش آمده گله کرده و از مسئولان رفع هرچه زودتر مشکل را طلب می‌کند.

 

جوادی، یک راننده اسنپ نیز از کاهش محسوس مسافران این تاکسی اینترنتی خبر می‌دهد و اظهار می‌کند: "اگرچه هنوز مسافر پیدا می‌شود اما تعداد درخواست‌ها و به دنبال آن میزان درآمد به شدت افت پیدا کرده است اما به علت خلوتی مسیرها، مسافران زودتر به مقصد می‌رسند! "

 

گردشگری در انزوا

نکته دیگری که باید به آن اشاره شود، محدودیت بین‌المللی است. به دلیل جلوگیری از شیوع کرونا کشورهای مختلف پذیرش مسافر از سایر کشورها جز در موارد ضروری را متوقف کرده و بنابراین گردشگری به صورت جدی دچار مشکل شده است. حال از آن‌جا که اصفهان یکی از مقاصد پر تقاضای گردشگران خارجی است، شیوع کرونا و لغو پروازهای مسافری تأثیر بسیار جدی بر اقتصاد این شهر و استان دارد.

 

با توجه به شور و هیجانی که همیشه "نوروز" با آمدنش به بازارها می‌بخشید، فروشندگان چشم امید ویژه‌ای به این بازارها داشتند که در سال‌های اخیر با افزایش قیمت‌ها، صعودی شدن نرخ تورم، ثابت ماندن درآمدها و در نتیجه کاهش قدرت خرید مردم با رکودی دست به گریبان شده بود و امسال ورود کرونا؛ این مهمان ناخوانده به کشور مزید بر علت گشت تا دیگر از افرادی که صرفاً برای دیدن کالاها و پرسیدن قیمت به بازار می‌آمدند هم خبری نباشد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------