بازار خشکبار و شکلات شب عید متاثر از ویروس کرونا / نرخ شکلات و آجیل مشخص شد



 اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی,بازار خشکبار
با وجود آنکه کمتر از پنج روز به سال جدید زمان باقی است، تقاضای چندانی با شیوع ویروس کرونا برای بازار خشکبار و شکلات وجود ندارد. 

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان،  همه ساله با نزدیک شدن به ایام عید یکی از بازارهای پر طرفدار، بازار خشکبار و شکلات است که امسال شیوع بیماری کرونا تا حدی از رفت و آمد در این بازار کاسته است.

 

با وجود آنکه کمتر از پنج روز به سال جدید زمان باقی است، بررسی های میدانی نشان می دهد که تقاضای چندانی با شیوع بیماری کرونا برای خرید آجیل و خشکبار وجود ندارد، این در حالی است که مسئولان امر نظر متفاوتی در این باره دارند.

 

علی رغم ثبات قیمت شکلات، فروش نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش یافته است اما مسئولان اتحادیه آجیل و خشکبار معتقدند که با گسترش بیماری کرونا و ازدیاد مصرف خوراکی های گرم همچون خشکبار، بازار تا حدی رونق گرفته است.

 

گزارش های میدانی نشان می دهد که قیمت هر کیلو پسته از ۱۵۰ هزار تا ۲۴۰ هزار تومان، بادام هندی ۱۹۰ هزار تا ۲۵۰ هزار تومان، مغز بادام درختی ۱۴۰ هزار تا ۱۹۰ هزار تومان، فندق ۶۵ هزار تا ۱۲۰ هزارتومان، انجیر خشک ۷۰ تا ۱۱۰ هزار تومان، آجیل چهار مغز ۲۰۰ هزار تا ۲۷۰ هزار تومان، آجیل مخلوط ۱۱۰ هزار تا ۱۸۰ هزار تومان، تخمه ژاپنی ۴۰ هزار تا ۶۰ هزار تومان و تخمه کدو گوشتی ۵۰ هزار تا ۷۰ هزار تومان است.

 

یکی از فروشندگان آجیل و خشکبار در گفت‌وگو با  باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تاثیر شیوع کرونا بر بازار آجیل و خشکبار گفت: با توجه به شیوع بیماری کرونا، استقبال برای خرید آجیل و خشکبار در این بازار کاهش یافته است که با ادامه این روند بسیاری از واحدهای صنفی قادر به ادامه فعالیت نخواهند بود.

 

 اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی,بازار خشکبار

حال به سراغ مسئولان ذی ربط می رویم تا از آخرین وضعیت بازار خشکبار و شکلات در پی شیوع ویروس کرونا و نوسان نرخ ارز با خبر شویم:

 

کاهش ۴۰ درصدی فروش شکلات / ویروس کرونا بر رکود بازار شکلات دامن زد

جمشید مغازه ای رئیس اتحادیه بیسکویت، شیرینی و شکلات در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، از ثبات قیمت شیرینی و شکلات در بازار  شب عید خبر داد و گفت: با توجه به آنکه شیرینی و شکلات جز کالاهای لوکس سبد خانوار به شمار می رود، از این رو در شرایط فعلی اقتصاد افزایش قیمتی در دستور هیچ از کارخانه های تولیدی نیست.

 

وی با اشاره به اینکه رکود بر بازار شیرینی و شکلات حاکم است، افزود: کمبود عرضه مواد اولیه همچون شکر و روغن موجب شده تا کارخانه های تولیدی در تولید با مشکلاتی مواجه شوند به طوریکه همانند سال های گذشته رونق نداریم.

 

مغازه ای ادامه داد: علی رغم افزایش قیمت مواد اولیه، کارخانه های تولیدی تنها ۱۰ تا ۲۰ درصد در ابتدای سال قیمت محصولات خود را افزایش دادند و به سبب کاهش قدرت خرید خانوار برنامه ای برای افزایش مجدد ندارند.

 

رئیس انجمن بیسکویت، شیرینی و شکلات در پایان درباره تاثیر ویروس کرونا بر بازار شب عید تصریح کرد: با توجه به گسترش ویروس کرونا و کاهش قدرت خرید خانوار، بازار شب عید قابل پیش بینی نیست، اما برآوردها نشان می دهد که فروش نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش یافته است.

 

مصطفی احمدی رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار تهران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت بازار آجیل و خشکبار شب عید اظهار کرد: با توجه به توصیه پزشکان و کارشناسان تغذیه مبنی بر مصرف خوراکی های گرم به دنبال شیوع ویروس کرونا، تقاضا برای خرید آجیل و خشکبار افزایش یافته است.

 

وی با اشاره به اینکه قیمت آجیل و خشکبار نسبت به شب یلدا نوسانی نداشته است، افرود: اگرچه با نوسان نرخ دلار، قیمت اقلام آجیل و خشکبار افزایش می یابد، اما اعضا به سبب رکود بازار در ماه های اخیر به دنبال گرانی کالا نیستند.

 

احمدی با اشاره به اینکه نرخ مصوبی برای خرید آجیل و خشکبار وجود ندارد، بیان کرد: با وجود تعداد معدود فروشندگان عمده و فاکتور مشخص آنها، آجیل فروشان عمده موظفند ۳ درصد و خرده فروشی ها ۱۰ درصد سود لحاظ کنند.

 

این‌مقام مسئول با اشاره به اینکه کمبودی در تامین آجیل و خشکبار وجود ندارد، گفت: با توجه به شرایط مساعد تولید و عرضه جای هیچ گونه نگرانی مبنی بر نوسان قیمت در بازار وجود ندارد.

 

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار ادامه داد: با وجود شیوع ویروس کرونا و کسادی صنوف، میزان فروش آجیل و خشکبار قوت گرفته است.

 

به گفته وی، با توجه به فراوانی تولید پیش بینی می شود که نوسان خاصی در بازار اتفاق نیفتد و مردم هر گونه گران فروشی را می توانند به اتحادیه و سامانه ۱۲۴ اطلاع دهند تا در اسرع وقت به شکایت آنها رسیدگی شود.

 

گسترش ویروس کرونا تقاضا برای خرید خشکبار در بازار را بالا برد!

علیرضا ارزانی ممقانی رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار در گفت‌وگو با  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه آجیل و خشکبار وجود ندارد، اظهار کرد: در شرایط عادی با افزایش نرخ ارز، قیمت آجیل و خشکبار گران می شود، اما هم اکنون به سبب کاهش صادرات ناشی از بیماری کرونا شاهد روند افزایش قیمت نیستیم.

 

وی افزود: گسترش بیماری کرونا و تاکید بر مصرف مواد مغذی موجب شده تقاضا برای خرید آجیل و خشکبار در بازار افزایش یابد.

 

ارزانی ممقانی با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه آجیل و خشکبار وجود ندارد، بیان کرد: با توجه به شرایط مساعد تولید و توزیع مناسب کالا، افزایش قیمتی در بحث اقلام آجیل و خشکبار نداریم.

 

گفتنی است طبق گفته های فعالان صنعت آجیل و خشکبار، علی رغم آنکه با گسترش ویروس کرونا، مردم به سبب تامین انرژی لازم و مقاومت در برابر ویروس به خرید آجیل و خشکبار روی آوردند، اما این اطمینان خاطر را به مردم‌می دهیم که هجوم‌ افراد برای خرید آجیل و خشکبار تاثیری بر وضعیت قیمت در بازار نخواهد داشت.

 

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------