آخرین اخبار اقتصادی

حقوق کارگران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

وزیر کار: از سال بعد مجلس حداقل حقوق کارگران را تعیین می‌کند

وزیر کار اعلام کرد که از سال بعد مجلس حداقل حقوق کارگران را تعیین می‌کند. به گزارش عصرایران، به این نتیجه رسیدیم که با ارسال…

کرونا غول‌های هواپیمایی را نیازمند کمک مالی کرد



 اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی, کرونا
همزمان با متوقف شدن فعالیت شرکت‌های هواپیمایی در جهان در پی شیوع ویروس کرونا (کووید-۱۹)، تحلیلگران و کارشناسان معتقدند که شرکت‌های هواپیمایی در خاورمیانه متحمل هزینه سنگینی خواهند شد و این شرکت‌ها امیدوارند از دولت‌ها که آنها نیز به نوبه خود به دلیل کاهش درآمدها با مشکلاتی رو به رو هستند، کمک‌های مالی فوری دریافت کنند. 

به گزارش ایلنا و به نقل از خبرگزاری فرانسه، کشورهای عربی خلیج فارس و دیگر کشورهای منطقه اقدامات قاطعی را برای مبارزه با ویروس کرونا به مرحله اجرا گذاشته اند، از جمله بستن فرودگاه ها که باعث توقف حمل و نقل هوایی حتی در فرودگاه های بزرگی چون دبی و ابوظبی امارات شده است.

 

اتحادیه حمل و نقل هوایی در کشورهای عربی و انجمن جهانی حمل و نقل هوایی هم خواستار کمک های مالی فوری دولت ها شده و هشدار داده اند که عدم کمک مالی، آینده بخش حمل و نقل هوایی را با خطر مواجه خواهد کرد.

 

«الکساندر دوجونیاک» مدیرکل انجمن بین‌المللی حمل‌ و نقل هوایی در همین رابطه گفت که بخش حمل و نقل هوایی در حال حاضر با بدترین بحران رو به رو است و این به معنای پایان دنیا برای شرکت های هواپیمایی است.

 

شرکت‌های بین المللی هواپیمایی پیشتر از خطوط هواپیمایی در خاورمیانه انتقاد کرده بودند که آنها از حمایت رسمی دولت های خود مبتنی بر درآمدهای نفت بهره مند هستند و این موضوع رقابت آزاد با آنها را غیرممکن می کند.

 

در حال حاضر شیوع ویروس کرونا باعث متوقف شدن کامل حمل و نقل هوایی شده و همچنین با کاهش تقاضا و سقوط ارزش بازارهای جهانی انرژی، جنگ قیمت بر سر نفت میان عربستان و روسیه با هدف بهره مندی بیشتر از بازار شکل گرفته است.

 

موسسه مشاوره ای "کاپیتال اکونومیکس" هم پیش بینی کرده است اقتصاد منطقه با توجه به بحران‌های اخیر کاهش ۱.۷ درصدی را ثبت کند که این امر در چهار دهه گذشته بدترین افت اقتصادی به حساب می آید.

 

این موسسه افزود که شرایط کنونی باعث خواهد شد توانایی دولت های منطقه برای ادامه حمایت های مالی خود از شرکت های ملی هواپیمایی در این کشورها با مشکلات اساسی رو به رو شود. در همین حال اتحادیه حمل و نقل هوایی در کشورهای عربی با عضویت ۳۰ شرکت هواپیمایی دولتی و خصوصی خواستار اقداماتی شده است تا از فشار وارد شده بر این شرکت ها کم شود.

 

از جمله این اقدامات می توان به اجرای معافیت های مالیاتی، معافیت عوارض فرودگاهی و اختصاص کمک های بیشتر برای مقابله با شیوع ویروس کرونا اشاره کرد.

 

اتحادیه حمل و نقل هوایی در کشورهای عربی در بیانیه ای تاکید کرد که بسیار مهم است دولت های عربی اقدامات لازم را اجرایی کنند تا سناریوی ناتوانی شرکت های هواپیمایی برای ارائه خدمات مناسب به مسافران اتفاق نیافتد.

 

این اتحادیه هشدار داد که در صورت اهمال، پس از پایان ویروس کرونا و بازگشت حمل و نقل جهانی به روند طبیعی خود، گزینه های سفر مسافران کاهش پیدا خواهد کرد.

 

انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی هم خواستار کمک های مالی فوری برای حمایت از شرکت های متضرر شده است.

 

این انجمن بین المللی با دربر داشتن ۲۹۰ شرکت هواپیمایی از نقاط مختلف جهان، پیش بینی کرده است که درآمد شرکت های هواپیمایی در خاورمیانه در سال ۲۰۲۰ با بیش از یکهزار و ۳۰۰ فروند هواپیما نسبت به سال قبل کاهش ۳۹ درصدی داشه باشد و این شرکت ها متحمل ۱۹ میلیارد دلار خسارت شوند.

 

با توجه به شرایط کنونی، آینده شغلی ۸۰۰ هزار کارمند این شرکت ها نیز در خطر است و ممکن است باعث خسارت به ده ها میلیون مسافر در سال جاری میلادی شود.

 

شرکت هواپیمایی قطر در این میان همچنان دومین شرکت بزرگ هواپیمایی در منطقه است که با وجود بحران پیش آمده پروازهای خود را ادامه می دهد، البته پروازهای این شرکت با ۴۰ درصد ظرفیت ایام عادی صورت می گیرد.

 

«تیری انتینوری» مسئول ارشد بخش استراتژی شرکت هواپیمایی قطر در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه تاکید کرده است که این شرکت پروازهای خود را محدود کرده است ولی همچنان درخواست هایی برای بازگرداندن افراد حاضر در برخی کشورهای مشخص وجود دارد.

 

وی همچنین از ادامه فعالیت هواپیمایی قطر به عنوان «آخرین رگ حیاتی» برای بسیاری از مردم یاد کرد.

 

این مسئول ارشد هواپیمایی قطر با رد احتمال تعدیل نیرو در این شرکت خاطر نشان کرد که به کارمندان هواپیمایی قطر مرخصی بدون حقوق داده شده است.

 

دیگر شرکت های هواپیمایی هم اقداماتی را برای کاهش هزینه های خود انجام داده اند.

 

از سویی علاوه بر احتمال بسته شدن شرکت های هواپیمایی ممکن است که درخواست ها برای خرید هواپیما به ارزش ۱۰۰ میلیارد دلار در منطقه نیز لغو شود.

 

«محمد البکری» معاون رییس انجمن جهانی حمل و نقل هوایی در منطقه آفریقا و خاورمیانه در گفت و گو با خبرگزاری فرانسه تاکید کرده است که چنانچه دولت ها از شرکت های هواپیمایی حمایت نکنند، این شرکت ها مجبور خواهند شد تا درخواست های خود را لغو کنند.

 

شرکت هواپیمایی امارات نیز به عنوان بزرگ ترین شرکت هواپیمایی منطقه اعلام کرده که حقوق بیشتر کارمندان خود را به مدت سه ماه از ۲۵ تا ۵۰ درصد کاهش خواهد داد.

 

هواپیمایی امارات یکی از معدود شرکت های هواپیمایی در منطقه است که اعلام کرده سودآوری داشته است ولی سود خالص این شرکت با توجه به رکود اقتصادی نسبت به سال های قبل شاهد کاهش بوده است.

 

تعدادی از ۱۹ شرکت هواپیمایی عربی وابسته به دولت ها نیز در سال های اخیر ضررده بوده اند و این امر باعث شده تا دولت ها این خسارت ها را جبران کنند.

 

اتحادیه هواپیمایی ملی امارات در ۴ سال اخیر ۵.۵ میلیارد دلار خسارت دیده و هم اکنون در حال بازبینی در ساختارهای خود است.

 

«اکبر الباکر» مدیر اجرایی هواپیمایی قطر هم  در صحبت با شبکه "بلومبرگ" تاکید کرد که بسیاری از شرکت های هواپیمایی با توجه به کاهش درخواست سفر ورشکسته خواهند شد و آینده بخش هواپیمایی در دست شرکت هایی است که تصمیمات هوشمندانه و محتاطانه ای اتخاذ می کنند.

 

مدیر اجرایی هواپیمایی قطر هم در این ارتباط گفت که شرکت هایی که روزی به خود می بالیدند که از دولت کمکی دریافت نمی کنند و مستقل هستند امروز در تمام دنیا خواستار دریافت کمک مالی از دولت ها هستند.

 

وی تاکید کرد که در این دوران بسیار سخت تنها قوی تر توان ماندن را خواهند داشت.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------