آخرین اخبار اقتصادی

وضعیت اقتصاد در ایران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

قدرت خرید مردم در قیاس با زمان جنگ ۲۳۷ واحد عقب است

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: تصور غلط در ایران این است که دستمزد عامل اصلی تورم است. بدون اینکه بدانیم فقط نقشی…

کرونا گریبان اقتصاد ایران را گرفت/سفره‌هایی که خالی‌تر شد



 اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی,اقتصاد ایران
کرونا این مهمان شوم و ناخوانده‌، دیر یا زود تمام می‌شود اما به نظر می‌رسد تبعات اقتصادی آن تا مدت‌ها گریبان اقتصاد ایران را رها نخواهد کرد. 

 شاید پیش از این کرونا برای مردم ایران یک بیماری شبیه به سرماخوردگی بود و کسی آن را جدی نمی‌گرفت اما با ورود این ویروس به کشور و شیوع گسترده آن در مدت زمان کوتاه، عمق بی‌رحمی این ویروس را نشان داد، ویروسی که نه تنها بی‌رحمانه به سلامت مردم تاخت و تاز می‌کند بلکه اقتصاد و معیشت آنها را نیز به شدت تحت تأثیر قرار داده است.

 

با جدی‌تر شدن شیوع کرونا در کشور و به تبع آن استان یزد که به سرعت به یکی از چهار استان آلوده کشور تبدیل شد، ابعاد دیگر این بیماری رخ نمود و به تدریج لطمه‌های آن به اقتصاد و صنعت وارد شد.

 

تعطیل شدن اصناف به ویژه واحدهای صنفی مستقر در پاساژها و بازارهای سنتی، اولین شوک اقتصادی بود که به بازاریان وارد شد، بازاریانی که اغلب آنها نه تنها باید در موعد مقرر اجاره بهای مغازه‌های خود را پرداخت کنند بلکه درآمد آنها نیز قطع شده و سرمایه‌هایشان فعلاً در مغازه‌ها خاک می‌خورد.

 

شوک بعدی به کارگران فصلی وارد شد، کارگرانی کم‌درآمد و کم‌بضاعتی که با شیوع کرونا شغل خود را به راحتی از دست دادند و حالا سفره‌های خالی آنها خالی‌تر از قبل شده است.

 

بازار اصناف متخلف فعال هم کساد است 

واحدهای صنفی فعال نیز گرچه برخی مرتکب تخلف شده و مغازه‌های خود را دایر کرده‌اند اما بازار آنها نیز کساد است و خبری از مشتری نیست.

 

هتل‌های یزد که هر سال از اوایل اسفند رزرو شده بود و در ایام تعطیلات نوروز مملو از مسافران ایرانی و خارجی بود، اکنون تعطیل هستند و درآمد آنها صفر است.

 

این اتفاق برای همه بازارچه‌های صنایع دستی، کافه‌داران، صاحبان رستوران‌ها و فعالان حوزه گردشگری نیز رخ داده، افرادی که تمام سال چشم به درآمد ایام نوروز داشتند حالا با شیوع کرونا، بیکار و بی‌درآمد خانه‌نشین شده‌اند.

 

تولیدات کارخانه‌های یزد روی دست تولیدکنندگان مانده است 

این تمام ماجرا نیست؛ یزد صنعتی که تعدادی از کارگران آن در شهرهای مختلف درگیر کرونا شده‌اند، دچار آسیب‌های جدی شده به نحوی که یا تولید متوقف شده یا تولیدات آنها روی دستشان مانده است.

 

 اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی,اقتصاد ایران

گرچه هیچ‌یک از صنایع استان یزد، چه کوچک و چه بزرگ تعطیل نشده‌اند اما بسیاری از کارگران از مسئولان و رسانه‌ها درخواست طرح موضوع تعطیلی واحدهای صنعتی را دارند.

 

این موضوع به یک تراژدی در صنعت تبدیل شده، یک سوی ماجرا کارفرمایی که تمام سرمایه‌اش درگیر تولید و فروش است و توقف تولید یا فروش، به او ضربه اساسی اقتصادی وارد می‌کند و سوی دیگر، کارگری که سلامتی اصلی‌ترین سرمایه او برای ادامه کار و تأمین معیشت خانواده اوست؛ تعطیلی واحد صنعتی به کارفرما و فعالیت آن به کارگر لطمه وارد می‌کند.

 

برخی معادن و صنایع یزد فعالیت خود را به ناچار متوقف کرده‌اند اما برخی دیگر همچنان به فعالیت ادامه می‌دهند اما تلاش می‌کنند اقدامات لازم برای جلوگیری از شیوع کرونا را به کار گیرند.

 

 اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی,اقتصاد ایران

گستره آسیب‌های اقتصادی کرونا وسیع است 

نگرانی مردم از تبعات اقتصادی کرونا بسیار است و گرچه خیران و نیروهای بسیج و هلال احمر و اوقاف و … به میدان آمده‌اند تا بسته‌های معیشتی و بهداشتی برای افراد کم‌درآمد تهیه کرده و در اختیار آنها قرار دهند اما بحران اقتصادی به وجود آمده موضوعی نیست که فقط چند قشر آسیب‌پذیر همیشگی را دچار آسیب کرده باشد و گسترده آسیب‌های اقتصادی بسیار است حتی شاید وسیع‌تر از آنچه کرونا با سلامت مردم کرد.

 

استاندار یزد در این زمینه اظهار داشت: یزد یک استان صنعتی و گردشگری است و کرونا آسیب‌های اقتصادی بسیاری به آن وارد کرد که البته تبعات آن را بعد از کرونا نیز شاهد خواهیم بود.

 

محمدعلی طالبی عنوان کرد: برخی مشاغل نظیر کارگران روزمزد و اصناف بسیار متضرر شده‌اند و تلاش ما این است که حمایت‌های دولتی را به سمت آنها ببریم.

 

تلاش مسئولان یزد برای پوشش حمایتی مناسب از افراد و صنایع متضرر از کرونا 

وی افزود: برخی تولیدات استان یزد روی دست تولیدکنندگان مانده و امیدواریم بتوانیم کمک و پوشش حمایتی مناسبی برای این صنایع و البته رفع مشکلات معیشتی خانواده‌های آسیب‌دیده اقتصادی داشته باشیم.

 

بیکاری و کاهش درآمد اصناف و کارگران و بسیاری از اقشار دیگر از یک سو و گرانی‌های افسارگسیخته از سوی دیگر فشار مضاعفی به مردم وارد آورده و به نظر می‌رسد دولت باید در این شرایط سخت و بحرانی واکنش‌های جدی‌تری نشان دهد و فکری جدی به حال مردمی کند که کرونا سلامت و معیشت آنها را نشانه گرفته است.

 

مردمی که شرایط سخت را در دوره‌های مختلف از زمان جنگ تحمیلی و تحریم و … تاکنون پشت سر گذاشته‌اند، نگرانند که برخی افراد بعد از بازگشایی اصناف، فشار و ضرر وارد آمده به خود را از طریق گران کردن اجناس جبران کنند که این امر نیز برنامه‌ریزی مسئولان امر را ضروری می‌کند.

 

 اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی,اقتصاد ایران

مردم از دولتمردان انتظار بیشتری دارند 

گرچه مردم اکنون به کمک‌های خیران و همدلی یکدیگر دل‌خوشند اما این انتظار وجود دارد که مسئولان نیز وارد عمل شوند و در این شرایط سخت، به مردم حداقل از نظر اقتصادی آرامش دهند.

 

بخش قابل توجهی از مردم فهیم ایران در خانه‌های خود مانده‌اند اما باید دید این در خانه ماندن، تا کجا برای آنها امکان‌پذیر است.

 

دوره گردها و دست‌فروش‌ها، کارگران فصلی، صاحبان اصناف، کسبه و بازاریان و کارآفرینان همه و همه درگیر مسائل اقتصادی هستند و باید برای آنها چاره اندیشی شود.

 

مهر  

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------