آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

چشم‌انداز کاهش رشد اقتصاد ایران با رصد بانک جهانی

درحالی که دولت سیزدهم ماه‌هاست روی رشد بالای اقتصای در دو سال تازه سپری شده نسبت به سال‌های پیش از آن افتخار می‌کند، بانک…

وزیر نفت عراق: مجبور به کاهش اضطراری تولید نفت هستیم



 اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی,وزیر نفت عراق
وزیر نفت عراق روز (سه شنبه) به دنبال پاره‌ای انتقادهای داخلی درباره تبعات توافق اخیر «اوپک پلاس» بر اقتصاد این کشور گفت: مجبور به کاهش اضطراری تولید نفت هستیم .

 «ثامر الغضبان» معاون نخست وزیر عراق در امور انرژی در سخنانی که در تارنمای رسمی وزارت نفت این کشور منتشر شد، افزود: ما اساسا در ماه جاری میلادی (آوریل) به سبب خودداری شرکت‌های هندی از خرید مقادیر توافق شده، در فروش نفت خود با مشکل مواجه شدیم.

 

وی اضافه کرد: شرکت‌های هندی به علت مقررات ممنوعیت تردد ناشی از بحران سیوع «ویروس کرونا» و کاهش فعالیت‌های اقتصادی و بازرگانی داخل هند در ماه جاری میلادی از خرید مقادیر تعیین شده نفت از عراق خودداری کردند، بر همین اساس ما به همکاری با دیگر کشورهای عضو اوپک برای کاهش تولید مجبور شدیم .

 

الغضبان افزود: کاهش تولید اقدام اضطراری است که عراق برای درمان بحران کنونی ناچار به اجرای آن شده است.

 

بر اساس گزارش‌ها، سهمیه عراق از کاهش نفت در دو ماه آینده که از اول ماه می (۱۲ اردیبهشت ماه) آغاز می‌شود و باید یک میلیون بشکه نفت (برابر با ۲۳ درصد مجموع تولید این کشور) از تولیدات خود را کاهش دهد. کارشناسان اقتصادی عراقی معتقدند که این کاهش تولید و در نتیجه افت درآمد این کشور، بر اقتصاد اثر منفی خواهد گذاشت.

 

«ماجد الشنکالی» عضو سابق کمیسیون امور مالی در پارلمان عراق در این راستا در توئیتی نوشت: عراق بازنده بزرگ توافق اخیر اوپک پلاس برای کاهش تولید تا سطح ۱۰ میلیون بشکه در روز است.

 

وی اضافه کرد که این به آن معنا است که عراق در حد یک میلیون بشکه در روز تولید خود را کاهش می‌دهد، امری که بر درآمدهای کشور تاثیر خواهد گذاشت، زیرا انتظار نمی‌رود به خاطر کاهش بسیار زیاد تقاضا، قیمت نفت افزایش چشمگیری داشته باشد.

 

با وجود این، برخی کارشناسان امیدوارند که با اعلام توافق اخیر اوپک پلاس قیمت‌های جهانی نفت تا سطح ۴۰ دلار در هر بشکه افزایش یابد.

 

با توافق اوپک پلاس قرار است ۹.۷ میلیون بشکه نفت (حدود ۱۰ میلیون بشکه نفت در روز) از بازار کم شود.

 

در همین راستا نیز اعضای« گروه 20 » اعلام کرده‌اند: ۳.۷ میلیون بشکه از تولید نفت خود را کم می‌کنند و با اعلام عربستان،‌ کویت و امارات به کاهش ۲ میلیون بشکه‌ای از تولید خود، انتظار می‌رود در مجموع ۱۵ میلیون بشکه ‌در عرضه بازار جهانی کاهش نفت اتفاق بیفتد.

 

توافق اخیر اوپک پلاس مبتنی بر کاهش تدریجی نفت در یک بازه زمانی دو ساله تا پایان ماه آوریل ۲۰۲۲ ادامه پیدا می‌کند.

 

وزیر نفت عراق گفته است که این کاهش تدریجی دو ساله ناشی از بررسی‌هایی بوده که بخش پژوهش‌های اوپک برای کاهش تولید در پیش گرفته و هدف آن کاستن از ذخیره بزرگ جهانی نفت در کشورهای صنعتی و تجاری است که در زمان حاضر در مقایسه با پنج سال گذشته و پنج سال قبل از آن یعنی از ۲۰۱۰ تاکنون، ذخیره بزرگ و کم سابقه‌ای به شمار می‌رود و بر قیمت‌های نفت و بی‌ثبات بازار اثر گذاشته است.

 

الغضبان خاطر نشان کرد که کاهش توسعه اقتصاد جهانی که انتظار می رفت ۲.۴ درصد باشد، اما در زمان حاضر منفی ۱.۱ درصد است یعنی به میزان منهای ۳.۵ درصد پسرفت داشته و عوامل دیگر از جمله کاهش تقاضا و شیوع ویروس کرونا و توقف پروازها و حرکت قطارها و فعالیت کارخانه‌ها بر کاهش تقاضا اثرگذار بوده و قیمت نفت را از ۶۰ دلار در سال گذشته میلادی به ۲۲ تا ۲۴ دلار در سال جاری رسانده است.

  

 ایرنا  

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------