آخرین اخبار اقتصادی

وضعیت اقتصاد در ایران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

قدرت خرید مردم در قیاس با زمان جنگ ۲۳۷ واحد عقب است

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: تصور غلط در ایران این است که دستمزد عامل اصلی تورم است. بدون اینکه بدانیم فقط نقشی…

توافق نفتی جدید اوپک پلاس امروز نهایی می‌شود



 اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی,اوپک
اوپک و متحدانش شامل روسیه با حل شدن بن بست بر سر بدعهدی عراق در عمل به تعهداتش، روز شنبه ششم ژوئن به منظور نهایی کردن تمدید کاهش تولید ۹.۷ میلیون بشکه در روز از طریق وبینار دیدار می کنند.

به گزارش ایسنا، اوپک روز جمعه اعلام کرد اعضای این گروه روز شنبه ساعت ۱۲ به وقت گرینویچ (۱۶ و ۳۰ دقیقه به وقت تهران) و کشورهای عضو اوپک پلاس ساعت ۱۴ به وقت گرینویچ ( ۱۸ و ۳۰ دقیقه به وقت تهران) دیدار خواهند کرد.

 

شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی روز جمعه به رویترز گفت: شرایط فعلی، دیدارهای موفقیت آمیز را تضمین می کنند و همکاری برای برگزاری دیدارهای اوپک و اوپک پلاس در جریان است.

 

انتظار می رود اعضای اوپک پلاس در نشست روز شنبه کاهش تولید ۹.۷ میلیون بشکه در روز را به مدت یک ماهه دیگر تمدید کنند.

 

منابع آگاه اوپک پلاس به رویترز اظهار کردند که عربستان سعودی و روسیه با تمدید کاهش تولید ۹.۷ میلیون بشکه در روز تا پایان ژوییه توافق کرده اند اما ریاض خواهان تمدید این کاهش تولید تا پایان اوت بود.

 

اوپک و متحدانش در واکنش به نابودی تقاضا بر اثر بحران شیوع ویروس کرونا و سقوط قیمتها، ماه گذشته با کاهش تاریخی تولید به میزان ۹.۷ میلیون بشکه در روز در ماههای مه و ژوئن موافقت کردند.

 

طبق توافق اولیه اوپک پلاس که ۲۳ کشور در آن حضور دارند، مقرر شد که تولید نفت به میزان ۹.۷ میلیون بشکه در روز در طول ماه‌های مه و ژوئن کاهش داده ‌شود و سپس محدودیت عرضه تا پایان سال ۲۰۲۰ به ۷.۷ میلیون بشکه در روز و از سال ۲۰۲۱ تا سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ به ۵.۸ میلیون بشکه در روز تسهیل ‌شود.

 

قیمت نفت که در آوریل به پایین ۲۰ دلار سقوط کرده بود، با اجرای توافق کاهش تولید و بهبود تدریجی تقاضا بیش از دو برابر رشد کرده است و روز جمعه با پنج درصد افزایش، به بالای ۴۲ دلار در هر بشکه صعود کرد که بالاترین قیمت در سه ماه اخیر بود. بهای معاملات نفت اوایل هفته گذشته تحت تاثیر ابهامات پیرامون زمان برگزاری نشست اوپک پلاس دچار کاهش شده بود.

 

عربستان سعودی و روسیه که بزرگترین اعضای اوپک پلاس هستند، عراق و سایر تولیدکنندگانی که به تعهداتشان برای کاهش تولید به طور کامل عمل نکرده بودند مانند نیجریه و قزاقستان را برای بهبود عملکردشان و اعمال کاهش تولید بیشتر در هفته های آینده برای جبران خلف وعده شان در ماه گذشته، تحت فشار قرار داده بودند.

 

مذاکرات درباره موضوع پایبندی باعث شد نهایی شدن توافق اخیر به تاخیر بیافتد و زمان نشست وزیران اوپک پلاس را که پیشنهاد شده بود روز پنج شنبه تشکیل شود، تا زمان حل شدن این بحث به تاخیر انداخت.

 

سه منبع آگاه اوپک اظهار کردند تمدید کاهش تولید فعلی به شرط پایبندی بالا خواهد بود. کشورهایی که در ماه مه و ژوئن بالاتر از سهمیه شان تولید کرده اند باید قول دهند که به اهداف تولیدشان پایبند بمانند و قبول کنند با کاهش بیشتر در ژوییه، تولید بالاتری که داشته اند را جبران کنند.

 

سهیل المزروعی، وزیر انرژی امارات متحده عربی در نامه ای که به اوپک پلاس ارسال کرده و توسط رویترز مشاهده شده است، خواستار بهبود پایبندی به پیمان نفتی شده است.

 

وی در این نامه نوشت: به عنوان نماینده امارات متحده عربی، برای من غیرقابل قبول و مایوس کننده است که برخی از تولیدکنندگان بزرگ مانند عربستان سعودی و روسیه ۱۰۰ درصد یا بالاتر به تعهدشان عمل کرده اند در حالی که سایر تولیدکنندگان بزرگ کمتر از ۵۰ درصد متعهد بوده اند.

 

منابع آگاه اظهار کردند که عراق موافقت کرده است پایبندی خود به سهمیه کاهش تولید را بهبود بخشیده و به طور کامل انجام دهد. طبق نظرسنجی رویترز از تولید اوپک، این کشور در ماه مه یکی از بدترین عملکردها را داشته است.

 

به گفته یک منبع آگاه دیگر در اوپک، بغداد دلایل فنی و تغییرات اخیر در دولت را عامل پایبندی ضعیف به توافق در ماه مه اعلام کرده است.

 

دقیقا معلوم نیست عراق چگونه با غولهای نفتی که در این کشور فعالیت می کنند برای کاهش بیشتر تولید به توافق خواهد رسید. این کشور هنوز وزیر نفت جدیدی انتخاب نکرده و وظایف وزیر نفت فعلا بر عهده وزیر دارایی است.

 

نیجریه هم هفته گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد که تلاشهایی را برای پایبندی به سهمیه تولید خود انجام داده و به این تلاشها ادامه خواهد داد. تیمپره سیلوا، وزیر نفت نیجریه اظهار کرد که این کشور قصد دارد تا پایان ماه جاری به پایبندی کامل دست پیدا کند و پایبندی نیجریه در ماه مه ۵۲ درصد بوده است.

 

آندرس مانوئل لوپز اوبرادور، رییس جمهور مکزیک روز جمعه اعلام کرد که این کشور در وضعیتی نیست که کاهش تولید بیشتری انجام دهد اما روسیو ناهله، وزیر انرژی مکزیک در نشست اوپک پلاس شرکت خواهد کرد. مکزیک در نشست آوریل اوپک پلاس در برابر سهمیه خود برای کاهش تولید ۲۳ درصد معادل ۴۰۰ هزار بشکه در روز مقاومت کرد و تنها حاضر شد ۱۰۰ هزار بشکه در روز تولیدش را در ماههای مه و ژوئن کاهش دهد.

 

بر اساس گزارش رویترز، دیدارهای کمیته وزیران و کمیته فنی اوپک پلاس که به بررسی وضعیت بازار می پردازند و معمولا توصیه هایی درباره سیاست تولید ارایه می‌کنند، اکنون برای روزهای ۱۷ و ۱۸ ژوئن برنامه ریزی شده اند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------