چادرنشینی به بخاطر گرانی مسکن؛ با این شرایط باید بمیریم یا برویم در کوه‌پایه‌ها چادر بزنیم؟



 اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی,قیمت مسکن
افزایش قیمت مسکن در حالی است که برخی مستاجرها در شهرستان‌های مختلف استان به علت نداشتن رهن و کرایه لازم، روی به چادرنشینی آورده و در حال حاضر این کار را بهترین تصمیم می‌دانند. 

لرستان در قدیم می‌گفتند اجاره‌نشینی و خوش‌نشینی اما الان دیگر خوشی نیست و رنگ زندگی برخی مستاجرها با افزایش سرسام‌آور نرخ اجاره‌بها، سیاه شده است.

 

افزایش قیمت مسکن و نرخ اجاره‌بها با اعتراض بیشتر مسئولان کشور ازجمله رئیس جمهور نیز همراه بود و به وزیر راه و شهرسازی برای مهار قیمت مسکن دستور داد.

 

برابر اعلام مرکز آمار، لرستان در سال ۹۸ با اختلاف مقام نخست تورم مسکن استان‌ها را به خودش اختصاص داده و این تورم در سال جاری هم ادامه دارد و داد مستاجرها را درآورده است.

 

آشفتگی در بخش مسکن لرستان مشهود است و به‌علت نبود نظارت و نرخ‌گذاری منطقه‌ای، این شرایط روز به روز بدتر می‌شود و قیمت مسکن لرستان مدام در حال پرواز است.

 

این افزایش قیمت در حالی است که برخی مستاجرها در شهرستان‌های مختلف استان به علت نداشتن رهن و کرایه لازم، روی به چادرنشینی آورده و در حال حاضر این کار را بهترین تصمیم می‌دانند.

 

یک خانواده در مسکن مهر بروجرد چادرنشین شده‌اند و پدر این خانواده می‌گوید: سال قبل قرارداد ما سه میلیون رهن و کرایه ماهیانه ۳۰۰ هزار تومان بود که امسال صاحب‌خانه رهن را به ۳۰ میلیون افزایش داده است. تامین این پول از عهده من خارج بوده و با توجه به اتمام زمان قرارداد، چاره‌ای جزء چادرنشینی نداشتیم.(مستندات این موضوع موجود است.)

 

یک خانواده دیگر روبروی فاز یک مسکن مهر خرم‌آباد روی به چادرنشینی آورده و این در حالی است که پدر خانواده کارگر بوده و در ایام کرونایی هیچ‌گونه درآمدی نداشته و بنابر گفته اهالی دو فرزند این خانواده در مدرسه تیزهوشان درس می‌خوانند.

 

این شرایط باعث شده که برخی مستاجرهای دیگر در لرستان به فکر چادرنشینی بیفتند و از مسئولان انتظار دارند، یک مکان را برای آنان درنظر بگیرد.

 

افزایش غیرمعقول کرایه، ناجوانمردی است!

یک مستاجر خرم‌آبادی در این باره گفت: سال گذشته با ۴۰ میلیون رهن و ۴۰۰ کرایه ماهیانه خانه‌ای را گرفتیم که امسال صاحب‌خانه درخواست افزایش ۱۰۰ درصدی دارد و این عین ناجوانمردی است.  من کارمند قراردادی یک اداره هستم و به هیچ وجه نمی‌توانم این پول را تامین کنم؛ از طرفی وسیله نقلیه ندارم که بعد از اداره مسافرکشی کنم و با این شرایط نمی‌دانم چکار باید کرد.

 

این شهروند خرم‌آبادی بیان کرد: نرخ اجاره‌بها مسکن در مناطق حاشیه‌نشین هم خیلی زیاد شده و از طرفی باتوجه به فاصله این مناطق تا اداره، تهیه پول کرایه ماشین هم سخت است.

 

فکر می‌کنم چند سال خواب بوده‌ام!

یک شهروند دیگر خرم‌آبادی گفت: بنده ۲۰ سال مستاجر هستم و شغل آزاد دارم و به علت شیوع ویروس کرونا، خیلی از کسب و کارها تعطیل شد و با این شرایط کرایه مغازه و خانه را پرداخت کرده‌ام. نسبت به سال پیش صاحب‌خانه‌ حدود یک‌صد میلیون تومان پول رهن را افزایش داده که این بیشتر شبیه به جوک است اما حقیقت دارد و احساس می‌کنم شاید چندین سال خواب بوده‌ام و سپس پا به لرستان گذاشته‌ام.  مگر من طی یک سال که دو ماه آن را قرنطینه بوده‌ام، چقدر درآمد داشتم؟ امثال من خیلی که هنر کنیم بتوانیم قسط وام‌ها را بدهیم و هزینه خانواده را تامین کنیم. گناه ما چیست که پول خرید خانه نداریم، یعنی با این شرایط باید بمیریم یا برویم در کوه‌پایه‌ها چادر بزنیم؟ صاحب‌خانه‌ها، روی صحبتم با شما است وقتی به خودمان رحم نمی‌کنیم، چطور انتظار داریم خدا به ما رحم کند.

 

به صاحب‌خانه‌ها حق بدهید

یک صاحب‌خانه با بیان اینکه ما با وام و قرض خانه خریده‌ایم، اضافه کرد: کرایه ماهیانه مستاجرها هزینه استهلاکی است که در طول سال به خانه وارد می‌شود و اگر ماهی ۶۰۰ هزار تومان کرایه بگیریم در طول سال می‌شود هفت میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و این در حالی است که قیمت خانه حدود یک میلیارد تومان است.

 

وی ادامه داد: با توجه به شرایط امروز کشور ما هم باید از داشته‌هایمان استفاده کنیم و بهتر است که یک‌طرفه به قاضی نرویم.

 

این شهروند بیان کرد: ما هم دوست نداریم از هم‌استانی خودمان کرایه زیاد بگیریم اما به صاحب‌خانه‌ها هم حق بدهید که با این قیمت مسکن دیگر نمی‌توانند خانه‌ای را خریداری کنند و اگر این خانه هم آسیب ببیند، تعمیر آن هزینه زیادی دارد.

 

نرخ اجاره‌بها مسکن در لرستان واقعی نیست

اردشیر حسینی، رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک خرم‌آباد در این باره گفت: واقعاً نرخ اجاره‌بها مسکن در خرم‌آباد و سایر شهرستان‌های استان واقعی نبوده و بیش از حد انتظار است. هر چه می‌گوییم مسئولان برای این موضوع راهکار ارائه بدهند و شرایط نرخ اجاره‌بها را ساماندهی کنند، فایده‌ای ندارد و به همین راحتی مستاجرها را بیچاره می‌کنند.می‌توانند نرخ اجاره‌بها را سالیانه درصدی افزایش دهند و این موضوع مصوب شود و همچنین نرخ هر منطقه اعلام و براساس کیفیت، خانه یا مغازه قیمت‌گذاری شود.

 

رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک خرم‌آباد بیان کرد: روزانه مراجعه‌کننده داریم که از قیمت زیاد مسکن می‌نالند و کاری از دست ما ساخته نیست و در واقع ضعف مدیریت استانی داریم.

 

وی با بیان اینکه اجاره‌بها خیلی‌ها را از پا درآورده، اضافه کرد: در این شرایط مردم می‌توانند به هم کمک کنند و از دریافت رهن و اجاره زیاد پرهیز شود.

 

سامانه جامع املاک اثر اجرایی ندارد

منوچهر اسبکوه، رئیس اتاق اصناف لرستان نیز در این خصوص گفت: متاسفانه هیچ دستگاهی ناظر بر قیمت بخش مسکن نیست و همین موجب شده که شاهد نابسامانی‌های قیمت در این بخش باشیم.

 

وی ادامه داد: اتحادیه صنف مشاوران املاک نمی‌تواند قیمت مسکن و نرخ اجاره‌بها را مشخص کند اما اگر حق کمیسیون را بیشتر بگیرند و شاکی داشته باشند ما می‌توانیم برخورد و به تعزیرات معرفی کنیم.

 

اسبکوه با اشاره به اینکه لرستان در قیمت مسکن و اجاره‌بها رتبه نخست را بین استان‌ها در سال ۹۸ داشته، اضافه کرد: واقعیت این است که الان در سطح کشور قیمت مسکن افزایش زیادی پیدا کرده و علت آن هم افزایش مصالح ساختمانی است، هرچند در لرستان برخی‌ها با استفاده نابجا از این موضوع، موج‌سواری کردند.

 

رئیس اتاق اصناف لرستان با بیان اینکه برخی سرمایه‌گذاران سرگردان هستند و بخشی از آنان به بخش مسکن ورود کرده و باعث ایجاد مشکلاتی شده‌اند، تاکید کرد: شناسایی واحدهای خالی و اخذ مالیات می‌تواند در ساماندهی قیمت مسکن نقش زیادی داشته باشد و امیدواریم این وعده عملی شود.

 

وی با بیان اینکه باید قیمت منطقه‌های مختلف مشخص باشد، اضافه کرد: متاسفانه سامانه جامع املاک هنوز اثر اجرایی نداشته و اگر این سامانه به معنای واقعی کلمه اجرا شود بدون تردید خیلی از مشکلات قیمت بخش مسکن حل خواهد شد. دلال‌ها نقش زیادی در بازار مسکن دارند و با اجرایی‌شدن سامانه جامع املاک دست آنان کوتاه خواهد شد.چرا قیمت مسکن هیچ قانونی ندارد و هر کسی قیمت مدنظر خودش را روی ملک بگذارد؟ دولت باید ورود کند و برای این بخش برنامه داشته باشد.

 

این صحبت‌ها در حالی مطرح شده که قرار است، نرخ مسکن در مناطق مختلف استان مصوب شود و باید منتظر بمانیم که آیا این نرخ‌گذاری می‌تواند جلوی آشفتگی این بخش را بگیرد.

 

نرخ‌گذاری منطقه‌ای مسکن در لرستان اجرا می‌شود

رضا خالقی، مدیرکل راه و شهرسازی لرستان در این باره گفت: بر اساس مصوبه جلسه شورای عالی مسکن استان؛ راه و شهرسازی با همکاری کانون کارشناسان رسمی دادگستری، اداره امور مالیاتی و اتحادیه مشاورین املاک برای نرخ‌گذاری قیمت خرید و فروش و اجاره بهای مسکن در لرستان اقدامات لازم را انجام می‌دهد.

 

وی در خصوص کنترل قیمت خرید و فروش مسکن و قیمت اجاره بها در استان اظهار کرد: با توافق اعضای شورای مسکن استان مقرر شد کمیته نرخ‌گذاری منطقه‌ای واحدهای مسکونی شهرهای استان با هدف تعدیل قیمت‌ها تشکیل شود.

 

خالقی اضافه کرد: همچنین در راستای کنترل قیمت خرید و فروش مسکن و اجاره بها مقرر شد پس از تصویب کمیته نرخ‌گذاری، هر گونه معامله و تنظیم قراردادها منوط به تایید نظریه کارشناسان رسمی دادگستری استان در چارچوب قیمت‌گذاری منطقه‌ای انجام شود که ضروری است دستگاه قضایی نیز برای کنترل قیمت‌ها با خاطیان براساس ضوابط قانونی برخورد قاطعی داشته باشد.

 

مدیرکل راه و شهرسازی لرستان، تعیین مالیات بر خانه‌های خالی از سکنه در شهرهای استان را یکی دیگر از مصوبات جلسه شورای عالی مسکن استان عنوان کرد و افرود: با همکاری شهرداری‌ها و واحدهای خدمات‌رسان در چهار ماه خانه‌های خالی از سکنه در استان شناسایی می‌شود.

 

حکم تخلیه مستاجران را به تعویق بیندازید

مصطفی قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور فروردین ۹۹ گفته بود: میزان معاملات مسکن به دلیل شیوع ویروس کرونا تحت تاثیر قرار گرفته است. از صاحبخانه‌ها و مالکان درخواست می‌کنیم با توجه به شرایط کرونایی کشور هوای مستاجران را به دلیل نبود ملک مناسب برای بازدید بیشتر داشته باشند و از آنان خواهش می‌کنیم تا اطلاع ثانوی قرارداد این افراد را تمدید کنند.

 

اما این موضوع به هیچ وجه انجام نشد و تا جایی که اطلاع داریم، حکم تخلیه‌ای در لرستان به تعویق نیفتاد.

 

مهمترین دغدغه مستاجرها در لرستان، تهیه خانه‌ی آینده است، چون تورم این بخش مشکلات زیادی ایجاد کرده و اگر این شرایط ادامه داشته باشد باید منتظر چادرنشینی گسترده در استان باشیم. برخی‌ مستاجرها از فکر خانه خواب خوش ندارند و امیدوارند بازار بخش مسکن در لرستان ساماندهی و هراس بی‌خانمانی از آنان دور شود اما شرایط همچنان همانی است که نباید باشد.

 

 

 آفتاب 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------