آخرین اخبار اقتصادی

عبدالناصر همتی،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

کنایه سنگین همتی به دولت رئیسی: برای رشد اقتصادی ⁩۴ درصد و تورم ۴۲ درصد از همدیگر تشکر می‌کنند

رییس‌کل اسبق بانک مرکزی عنوان کرد: سال ۹۹ در اوج فشار حداکثری و کرونا و با درآمد نفتی ۷.۵ میلیارد دلار، رشد اقتصادی ۴.۲ درصد…

افت ۱۵ درصدی تولید خرما / قیمت هر کیلو خرما مضافتی ۲۵ هزار تومان



خرما ,اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی
رئیس انجمن ملی خرما گفت: با توجه به شرایط اقلیمی پیش بینی می‌شود که تولید خرما با کاهش ۱۵ درصدی به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن برسد. 

  محسن رشید فرخی رئیس انجمن ملی خرما از کاهش ۱۵ درصدی تولید خرما خبر داد و گفت: امسال در برخی اقلام خرما به خاطر شرایط اقلیمی، وزش بادهای گرم و سایر مسائل طبیعی پیش بینی می‌شود که تولید نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۵ درصد کاهش یابد. هر چند در هیچ یک از محصولات زراعی و باغی تا مرحله برداشت نمی‌توان برآورد دقیقی راجع به تولید داشت.

 

افت ۱۵ درصدی تولید خرما

او افزود: با توجه به آنکه حدود ۲ ماه تا فصل برداشت زمان باقی است، امیدواریم دچار کاهش بیشتری در محصول نباشیم.

 

رشید فرخی ادامه داد: انتظار می‌رود که دولت جدید در سال آینده برای تمامی محصولات کشاورزی از جمله خرما با در نظرگرفتن مشوق‌های صادراتی، از اتخاذ تصمیمات خلق الساعه جلوگیری کند.

 

رئیس انجمن ملی خرما با بیان اینکه در بسیاری از ارقام کاهش محصول نداریم، گفت: برآوردها حاکی از آن است که تولید خرما به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن برسد.

 

او با اشاره به اینکه افزایش قیمت خرما در مبدا نسبت به سال قبل افزایش محسوسی نداشته است، بیان کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که قیمت خرما در مبدا نسبت به سال گذشته ۵ درصد افزایش داشته است، در حالی که با نگاهی به ۲ سال قبل، تورم و سایر هزینه‌های کشاورزی افزایش محسوسی داشته است.

 

رئیس انجمن ملی خرما قیمت کنونی هر کیلو خرما مضافتی را ۲۴ تا ۲۵ هزار تومان و هر کیلو خرمای پیارم را ۷۰ هزار تومان اعلام کرد و افزود: با توجه به هزینه‌های بالای تولید و کاهش محسوس قیمت نسبت به سال قبل، تولیدکننده رغبت چندانی به تولید و جمع آوری محصول ندارد.

 

او ادامه داد: با توجه به مشکلات سیستم توزیع، قیمت با نرخ‌های چندبرابری در مغازه‌ها عرضه می‌شود. به عنوان مثال فروشگاه‌های زنجیره‌ای ۴۰ تا ۵۰ درصد حاشیه سود در نظر می‌گیرند که ستاد تنظیم بازار پس از برآورد هزینه‌های تولید باید سود مشخصی را در نظر بگیرند.

 

این مقام مسئول ادامه داد: با توجه به بحران منابع آبی، دولت باید از گسترش باغات جلوگیری کند؛ چرا که بیش از نیمی از آبیاری‌های کشور غرقابی است، در حالی که باید به سمت گلخانه‌های هیدروپونیک و آبیاری پیشرفته رفت. با توجه به موضوع خشکسالی و امنیت آبی کشور، از این رو دولت باید اقدامات جدی در بحث رفع بحران آب  انجام دهد.

 

رشیدفرخی با تاکید بر لزوم برخورد با چاه‌های غیر مجاز تصریح کرد: عدم برخورد با چاه‌های غیر مجاز از جمله علل خشکسالی در کشور به شمار می‌رود؛ برآورد می‌شود که حدود ۴۰۰ هزار چاه غیر مجاز در کشور داشته باشیم که کنترلی بر روی آن‌ها نیست، در حالی که تمامی محدودیت‌ها برای چاه‌های مجاز است.

 

رئیس انجمن خرما در پایان تصریح کرد: دولت آینده در توزیع محصولات باغی باید تصمیماتی اتخاذ کند، همچنین در بحث حمل و نقل دچار کمبود کانتینرهای یخچالی هستیم که تامین آن در صادرات و ارز آوری تاثیر بسزایی دارد.

 

 باشگاه خبرنگاران جوان

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------